El dia que vaig publicar l’article titulat La crida de l’abisme, la Montse
Soldevila va fer un comentari al blog: que esbrinés l’origen del Mal. Ella i jo
vam ser testimonis, a Bòsnia, d’un dels casos de genocidi més recents, a
Europa. L’any 2011 vam visitar el memorial de Potočari, que commemorava i rendia homenatge als assassinats en la
matança de Srebreniča a mans del serbis. Més de
8000 morts, tots homes, musulmans, entre la infància i la vellesa. Milers de
tombes amb les seves làpides blanques. En aquell moment encara no s’havien
recuperat tots els cossos. Vam sortir trasbalsades.
Me’n vaig a la Bíblia tal com me la van explicar a
l’escola i resulta que Déu, que figurava que era bo, ja va començar a embolicar
la troca fent que uns àngels “bons” es rebel·lessin, convertint-se en “dolents”
i transformant-se en dimonis. Un cop creat el cel i l’infern, posa sobre la
Terra un parell d’inútils que no saben vèncer la temptació i cauen en la trampa
de la serp-dimoni, amb la qual cosa ens deixen a tots els que vindrem després
marcats amb el pecat original. Per si no n’hi hagués prou, els seus dos fills
rivalitzen per agradar a Déu, i mentre un veu els seus sacrificis reconeguts,
l’altre els veu menystinguts. La seva naturalesa es torna dolenta, no hi pot
fer més, i es carrega el germà. Això farà que els seus sacrificis siguin
apreciats per Déu? No, però s’haurà quedat descansat.
Des del primer moment veiem que aquell que no se
sotmet a la voluntat divina és apartat. El principi del poder és l’origen del
Mal? Només pots ser bo si et sotmets? A la Bíblia trobem casos de persones
“bones” que es rebel·len, com és el cas de Judit, però es rebel·len contra
l’opressió exercida sobre el seu poble, i en aquest cas, tot i la salvatjada de
la decapitació d’Holofernes, està justificat.
Busco en el meu imaginari casos de dones “dolentes” o
que han fet el Mal conscientment, i en trobo de dos tipus: les que ho fan per
gelosia i les que ho fan per ambició. Després de veure en la mitologia grega
exemples de dones tan bones com Hècuba, Penélope, Andròmaca o Antígona, en
trobem de malvades, com totes les deesses que han enviat maleficis a les seves
rivals, començant per Hera i, sobretot, la més tràgica de totes, Medea,
bandejada per Jàson i que per gelosia i per fer mal al marit, després d’haver
enviat un vestit enverinat a la seva rival, es llança al foc amb els seus dos
fills. Violència vicària, en diuen ara.
La maldat per ambició l’encarna sobretot Lady Macbeth,
que no dubta en cap moment a empènyer el seu marit a l’assassinat, tantes
vegades com sigui necessari, per tal que es compleixi el seu desig de
convertir-se en reina. L’ambició de poder no és, en general, una
característica femenina, almenys que aparegui en la mitologia o en la
literatura. Però allò que darrere un gran home hi ha una gran dona potser també
ho podríem aplicar a l’home ambiciós que té darrere una dona que l’hi empeny.
Tot aquest Mal literari, mitològic, al qual podríem
afegir les bruixes i madrastres dels contes infantils, no és més que una
metàfora de la realitat. Ens la podem prendre com un plaer quan llegim les
obres clàssiques i en gaudim. Però quan el Mal el tenim a la cantonada de Gaza,
del Líban, d’Ucraïna o, per què no, dels Estats Units, quan aquell senyor
comenci el seu mandat el 20 de gener, aquesta metàfora no es farà gens ni mica
de gràcia.
A casa nostra tenim un mal a petita escala, perquè
encara no hem arribat a les mans, però si ens fixem en l’entorn europeu, els
resultats electorals de Romania, els que ja s’han donat en altres països, la
influència de Vox en les nostres autonomies, veurem que el panorama és
desolador.
A Catalunya
acaben de concedir un premi molt honorable a Amin Maalouf, escriptor i
periodista franco-libanès. En una entrevista a l’Ara (3/12/2024) sosté que malgrat la crisi profunda per la qual
està passant Occident, aquest continua sent el sistema més democràtic. Ell és
molt més optimista que jo. Diu textualment: “Intento mantenir un cert optimisme. Hi ha solucions als problemes, però
ara mateix no sé si estem avançant cap a les solucions. Tampoc tinc clar que
anem cap a l’abisme.” No és la mateixa actitud que va mostrar Wajdi Mouwad al CCCB, en el marc de la Biennal de
pensament, d’origen libanès com Maalouf, i que sempre ha defensat l’entesa
entre palestins i israelians. Ara ja no sap si aquesta entesa serà mai
possible.
Vist que el Mal el tenim a la cantonada, com el podem
aturar? És impossible frenar-lo? Tenim eines? En el cas del nostre país, les
enquestes diuen que a les properes eleccions generals PP i Vox tindran majoria,
i amb aquesta predicció ens quedem tan amples i pensem que és la tendència
general a Europa i que no cal que fem res perquè no té solució. Jo tampoc no
tinc la solució, però sí que tinc clar que el Mal, en les societats
occidentals, no s’instal·la perquè uns senyors “dolents” han ocupat el poder,
sinó perquè uns senyors i senyores els han dut al poder amb els seus vots.
Aznar va dir: “qui pugui fer alguna cosa, que la faci”. El director
cinematogràfic alemany Joachim Lang li ha fet cas i ho ha fet. Ha dirigit la pel·lícula
El ministro de propaganda, on
explica, a partir de seqüències reals o ficcionades, el paper del ministre de
propaganda nazi Joseph Goebbels. La manipulació que Goebbels va fer de l’opinió
pública a través del seu ministeri va permetre que aquelles masses que vèiem
enfervorides en documentals de l’època donessin suport a una de les pràctiques
polítiques més infames de la Història. Les seves tàctiques eren repugnants,
però efectives. Com ho són actualment les fake
news, les mentides conscients, les tergiversacions i les ocultacions. Tot
el que veiem a la pel·lícula és veritat, treta de documents i de filmacions de
l’època. El final tràgic de Goebbels no l’eximeix de cap responsabilitat.
Llàstima, però, que no hagués viscut per veure com s’ensorrava tot el món que
havia creat, i que ho veiessin els seus fills. L’objectiu de la pel·lícula és
advertir que allò que hi veurem només va ser possible perquè milions d’alemanys
hi van donar el seu suport, que tots en van ser responsables, els que ho feien
i els que ho aprovaven, i que això es pot tornar a repetir. La pel·lícula acaba
amb una frase de Primo Levi: “Va ocórrer.
I, per tant, pot tornar a ocórrer. Aquesta és l’essència del que volem dir”.
En algun lloc he explicat que això d’escriure em
serveix de teràpia (a mi, i pel que sé, a molta més gent) i ho mantinc. El dia
que vaig penjar l’article sobre la crida de l’abisme estava realment molt
indignada, i molt pessimista. Compartir, encara que sigui virtualment a través
del blog, alguns dels pensaments més pessimistes, i rebre respostes de suport o
de complicitat, em treu un pes de sobre. Em sento més lleugera, intento canviar
el xip i enfocar el dia a dia cap a una realitat més complaent. Són dies de
Festes, trobades familiars i d’amics, viatges o escapades, i si aconseguim
sobreviure a la sobrealimentació dels àpats nadalencs, arribarem a l’any 2025
desitjant-nos felicitat, salut i prosperitat per a l’any nou. Doncs això és el
que compta!
Estimada Elisenda, aquesta setmana has tocat un tema del més sensibles que a mi, quan hi penso m'aclapara. Em resisteixo a creure en la maldat humana genuïna, i tampoc crec en una bondat genètica, tot i que els recent nascuts son tan innocents. Tot i així, exemples de maldat els veiem sovint, i no solament als diaris, i de bondat també els veiem sovint a la vida quotidiana. Quedem doncs a la par.
ResponEliminaPermetem que em decanti cap els pensaments orientals. Els principis del Ying i el Yang, l'equilibri de forces i energies oposades, necessàries pel funcionament correcte de l'existència poden donar una llum sobre aquesta qüestió. Em fa falta més temps per desenvolupar-ho i ara no el tinc. Però queda pendent una xerrada quan vulguis. Gràcies pel teu acurat article, ens veiem aviat, una abraçada.
Pasar del mal como categoría ética al mal como categoría política es un salto que nunca he tenido claro, ni siquiera ahora que tratas de explicarlo.
ResponEliminaBona argumentació a l'entorn de l'origen del mal. Parles de Caím i Abel i fixa't que el patró genètic dels germans coincideix en un 50%, i han estat criats en la mateixa família i entorn, i en canvi trobaries exemples de germans/es en famílies conegudes que no tenen res a veure en com entenen el bé i el mal.
ResponEliminaPel que fa al tema que planteges del nazisme, em ve a la memòria la pel:lícula sobre la pensadora Hannah Arendt en què apareix el concepte de "la banalització del mal". Això vol dir que després d'absorbir tota la propaganda de Goebbels, els funcionaris dels camps de concentració no tenien cap consciència que el que estaven fent era un genocidi, senzillament creien que feien la seva feina.
Com es dedueix de l'article és un tema complex que es pot tractar des de dirferents vessants.