Passa al contingut principal

L'ESPERPENT MADRILENY

 

Quan el diumenge, 7 d’abril, i el dilluns següent, vaig començar a rebre fragments filmats de la festa posterior a “la boda del siglo”, vaig pensar que l’alcalde de Madrid tenia uns amics molt cruels. Creia que només algú que hagués assistit al casament podia haver filmat aquell horror i difondre’l l’endemà. Després vaig saber que TeleMadrid havia retransmès la cerimònia ja que, com és evident, era d’interès per a tota la comunitat madrilenya. Aleshores vaig entendre que els “enemics” d’Almeida haguessin pogut difondre aquells vídeos. No eren a la festa, s’estaven morint d’enveja mirant-la per la tele, des de les seves butaques,  enrabiats per no haver estat convidats i havent perdut l’ocasió de passar a la Història, no a la de Menéndez Pelayo, sinó a la de Valle Inclán.

Vam fer molta broma, a través dels diferents xats que comparteixo amb amics que tenen bon gust, especialment al voltant de dues coses: la indumentària i l’art de la dansa. No és que semblessin de La Cubana, eren La Cubana en estat pur. Ara bé, a l’hora de ballar era evident que necessitaven un maître de musique al més pur estil de Molière, algú que, com reclamava Monsieur Jourdain a Le bourgeois gentilhome, els ensenyés a comportar-se en societat amb la mateixa desimboltura que els aristòcrates de debò.

Les imatges esperpèntiques d’aquella boda  no m’haurien durat a la memòria més enllà de cinc minuts, si no fos que el dimarts apareixen al diari diferents articles analitzant políticament el fenomen, amb seriositat i sense fer-ne burla, o almenys sense insultar, perquè la burla es fa sola. Un des del mateix Madrid, de Pablo Iglesias. L’altre, des de Mallorca/Barcelona, de Sebastià Alzamora. Tots dos seriosos, tots dos des d’una perspectiva d’esquerres, tots dos molt crítics. També m’arriba un vídeo que imita un programa d’Equipo de Investigación i on ressalten totes les virtuts dels convidats: la corrupció, l’enriquiment il·legítim, la cocaïnomania, les condemnes, les comissions il·legals, i també, de manera cruel, la falta absoluta de glamur exhibida durant el ball.

Què representa aquest casament i per què hi dedico un capítol del blog? Com em passa sovint, és quan lligo dues idees o dos fets casuals que em sorgeix la guspira de la inspiració. Estic acabant un curs sobre novel·la europea del segle XIX durant el qual he tingut ocasió de repassar Galdós i submergir-me en el Madrid que retrata, tan allunyat del que es coïa mentrestant en altres punts del país. Galdós era canari, o sigui, perifèric, i retratava el que veia amb una precisió de rellotge. Després de llegir i analitzar Tormento ens preguntàvem: a Madrid tothom viu del “cuento”? entenent el cuento com a professions lligades al poder: els diversos estaments funcionarials, des dels més baixos fins als més alts, jutges, procuradors, advocats de l’Estat, eclesiàstics, militars... No hi ha cap personatge que sigui emprenedor, que creï riquesa, que aposti per la indústria, tots viuen de favors i prebendes obtinguts directament dels que estan més amunt que ells.

Això passava al segle XIX, analitzat i narrat per un escriptor republicà liberal, crític amb el sistema, solidari amb les classes populars, un testimoni de l’època. Però en ple segle XXI aquelles classes paràsites retratades per Galdós emergeixen davant de la ciutadania com el súmmum de l’èxit, com el model a seguir, com la representació màxima de la llibertat (la de prendre’s unes cervesetes a la Plaza Mayor en plena pandèmia, ja m’enteneu). La descripció de l’esdeveniment que fa Sebastià Alzamora a l’Ara del 9 d’abril  és del tot eloqüent. No puc posar un enllaç per tal que tothom pugui accedir al text, ja que em carregaria els drets d’autor del diari, però sí que puc citar-ne fragments, com per exemple: “Però és bo no oblidar que aquesta desfilada de lloros i mamarratxos que dissabte es va concentrar a les pantalles dels nostres televisors i mòbils representa a la perfecció les elits dirigents a Madrid, Espanya. Els alts funcionaris de l’Estat, la magistratura, l’estament militar i l’eclesiàstic, l’aristocràcia, la Corona, el poder econòmic, l’industrial, el mediàtic: eren tots allà, gojosos, felicitant-se entre ells. (...) Són una gent amb interessos de classe que ells identifiquen completament amb els interessos de la pàtria.”

A la columna del costat Pablo Iglesias parlava del mateix tema i concloïa: “L’Espanya del casament d’Almeida existeix i crida guapa a Ayuso (...) com fa dos segles cridaven “Vivan las caenas”. És la representació d’aquella casta que ell tant va criticar allà pel 2014 quan els indignats de Podemos semblava que podien oferir una alternativa a una esquerra conformista i adormida. Ara, pel que sabem, ha optat per obrir una taberna, cosa que em sembla d’allò més oportú. Almenys podran fer-la petar, que no compromet a res.

Un cop dit tot això jo em pregunto: realment Madrid és això? És l’espectacle grotesc i esperpèntic que vam veure aquell dissabte d’abril? I segona pregunta: Madrid és representativa d’Espanya? Estem tan acostumats a la sinècdoque que ja no sabem distingir la part del tot. No queda a Madrid ningú que es vulgui distanciar d’aquesta mamarratxada, que es negui a sentir-se representat per la flor i nata de la corrupció, de l’arribisme, del menyspreu a l’honestedat i al bon gust? Em nego a acceptar que tots són iguals si no ho eren en èpoques passades, quan tenien un alcalde intel·lectual de prestigi que posava la convivència i la cultura per damunt de privilegis i enriquiments. On són els temps del Madrid me mata? Tant han canviat? Tant els ha corromput el diner fàcil, el pelotazo, el menyspreu a les perifèries (especialment a la nostra), o és que ja ho donen tot per perdut?

Qui queda a Madrid, ara que Almudena Grandes no hi és, que doni la murga contra la dreta? Muñoz Molina? Ell no és bel·ligerant, és evident que està lluny de la camarilla de la boda, però ja m’agradarà veure si fa algun article sobre el tema. L'Elvira Lindo, sí, a El País (14/4) citant Arniches i Valle Inclán. I afegiré una cosa més: si aquest casament s’hagués produït amb discreció, si no haguessin tingut la pretensió d’exhibir-se com a micos del zoo amb els seus vestits i barrets estrafolaris, si no s’haguessin pensat que representen les essències pàtries amb qui la població combrega, jo no hauria tingut el més mínim interès a parlar-ne. I segurament Pablo Iglesias i Sebastià Alzamora, tampoc. És la seva arrogància el que els fa més detestables, l’exhibició del seu mal gust, un conjunt que, com diu Alzamora, “era ridícul, estantís, estrambòtic, fora de lloc i de temps”.

Vull que quedi clar, però, que he de fer un esforç enorme per no posar tot el país, Espanya, al mateix sac, però el faig. I el faig amb gust, perquè em nego a considerar que la resta del territori, des de Galícia a Andalusia, li rigui les gràcies a aquesta colla d’impresentables que el dissabte, 6 d’abril, exhibien sense pudor les seves misèries a la boda de l’insigne alcalde de Madrid.

Comentaris

  1. Excelente árticulo, Elisenda. ( Francheska)

    ResponElimina
  2. M’alegra molt el teu optimisme esforçat i voluntariós, sobre Espanya, però em temo q si q correspon a sectors, no se si minoritaris o majoritaris, de la gent q te el poder en aquest moment. Potser seria més interessant aprofundir qui son i qui s’identifica amb aquest madrilenyisme , com ho és prendre consciéncia del q ha representat per Catalunya personatges com Laura Borràs, on l’emoció, la galeria i el populisme de dretes , primen per sobre d’altres valors.
    Per la mateixa manera com estant d’acord amb el plantejament polític de Pablo Iglesias, em feia sentir incòmode en la forma d’exposar-lo a Catalunya . O com l’adhesió incondicional i acrítica dels q eren d’esquerres i justifiquen el PSC o el PSOE, davant de qualsevol crítica.

    ResponElimina
  3. Bon article. Coincideixo amb la crítica a una part de la societat madrilenya, que en esdeveniments com aquests resulta esperpèntica.
    Però a casa nostra, tot i ser més discrets i reservats i amb tendència a amagar la riquesa i la fastuositat (només cal passejar per les urbanitzacions mig camuflades de l'alta burgesia catalana a la Costa Brava), també hi trobem molta gent que "viu del cuento", "gent que viuen de favors i prebendes obtinguts directament dels que estan més amunt que ells".
    Convergècia i Unió va governar durant molts anys i ja va va instaurar un sistema clientelar, de manera que si eres dels seus no et calia patir a l'hora d'obtenir un càrrec a l'administració. Aquesta dinàmica s'ha perpetuat en els ajuntaments, Consells comarcals i administracions duplicades, on sovint tenen gent empleada, ells en diuen de confiança, que ha estat triada a dit.
    Aquí tampoc ens estem de res.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...