Quan el diumenge, 7 d’abril, i el dilluns següent, vaig
començar a rebre fragments filmats de la festa posterior a “la boda del siglo”,
vaig pensar que l’alcalde de Madrid tenia uns amics molt cruels. Creia que
només algú que hagués assistit al casament podia haver filmat aquell horror i
difondre’l l’endemà. Després vaig saber que TeleMadrid havia retransmès la
cerimònia ja que, com és evident, era d’interès per a tota la comunitat madrilenya.
Aleshores vaig entendre que els “enemics” d’Almeida haguessin pogut difondre
aquells vídeos. No eren a la festa, s’estaven morint d’enveja mirant-la per la
tele, des de les seves butaques,
enrabiats per no haver estat convidats i havent perdut l’ocasió de
passar a la Història, no a la de Menéndez Pelayo, sinó a la de Valle Inclán.
Vam fer molta broma, a través dels diferents xats que
comparteixo amb amics que tenen bon gust, especialment al voltant de dues
coses: la indumentària i l’art de la dansa. No és que semblessin de La Cubana,
eren La Cubana en estat pur. Ara bé, a l’hora de ballar era evident que
necessitaven un maître de musique al
més pur estil de Molière, algú que, com reclamava Monsieur Jourdain a Le bourgeois gentilhome, els ensenyés a
comportar-se en societat amb la mateixa desimboltura que els aristòcrates de
debò.
Què representa aquest casament i per què hi dedico un capítol
del blog? Com em passa sovint, és quan lligo dues idees o dos fets casuals que
em sorgeix la guspira de la inspiració. Estic acabant un curs sobre novel·la
europea del segle XIX durant el qual he tingut ocasió de repassar Galdós i
submergir-me en el Madrid que retrata, tan allunyat del que es coïa mentrestant
en altres punts del país. Galdós era canari, o sigui, perifèric, i retratava el
que veia amb una precisió de rellotge. Després de llegir i analitzar Tormento ens preguntàvem: a Madrid
tothom viu del “cuento”? entenent el cuento
com a professions lligades al poder: els diversos estaments funcionarials, des
dels més baixos fins als més alts, jutges, procuradors, advocats de l’Estat, eclesiàstics,
militars... No hi ha cap personatge que sigui emprenedor, que creï riquesa, que
aposti per la indústria, tots viuen de favors i prebendes obtinguts directament
dels que estan més amunt que ells.
Això passava al segle XIX, analitzat i narrat per un
escriptor republicà liberal, crític amb el sistema, solidari amb les classes
populars, un testimoni de l’època. Però en ple segle XXI aquelles classes
paràsites retratades per Galdós emergeixen davant de la ciutadania com el
súmmum de l’èxit, com el model a seguir, com la representació màxima de la
llibertat (la de prendre’s unes cervesetes a la Plaza Mayor en plena pandèmia,
ja m’enteneu). La descripció de l’esdeveniment que fa Sebastià Alzamora a l’Ara del 9 d’abril és del tot eloqüent. No puc posar un enllaç
per tal que tothom pugui accedir al text, ja que em carregaria els drets
d’autor del diari, però sí que puc citar-ne fragments, com per exemple: “Però és bo no oblidar que aquesta desfilada
de lloros i mamarratxos que dissabte es va concentrar a les pantalles dels
nostres televisors i mòbils representa a la perfecció les elits dirigents a
Madrid, Espanya. Els alts funcionaris de l’Estat, la magistratura, l’estament
militar i l’eclesiàstic, l’aristocràcia, la Corona, el poder econòmic,
l’industrial, el mediàtic: eren tots allà, gojosos, felicitant-se entre ells.
(...) Són una gent amb interessos de classe que ells identifiquen completament
amb els interessos de la pàtria.”
A la columna del costat Pablo Iglesias parlava del mateix
tema i concloïa: “L’Espanya del casament
d’Almeida existeix i crida guapa a Ayuso (...) com fa dos segles cridaven
“Vivan las caenas”. És la representació d’aquella casta que ell tant va
criticar allà pel 2014 quan els indignats de Podemos semblava que podien oferir
una alternativa a una esquerra conformista i adormida. Ara, pel que sabem, ha
optat per obrir una taberna, cosa que em sembla d’allò més oportú. Almenys
podran fer-la petar, que no compromet a res.
Un cop dit tot això jo em pregunto: realment Madrid és això? És l’espectacle grotesc i esperpèntic que vam veure aquell dissabte d’abril? I segona pregunta: Madrid és representativa d’Espanya? Estem tan acostumats a la sinècdoque que ja no sabem distingir la part del tot. No queda a Madrid ningú que es vulgui distanciar d’aquesta mamarratxada, que es negui a sentir-se representat per la flor i nata de la corrupció, de l’arribisme, del menyspreu a l’honestedat i al bon gust? Em nego a acceptar que tots són iguals si no ho eren en èpoques passades, quan tenien un alcalde intel·lectual de prestigi que posava la convivència i la cultura per damunt de privilegis i enriquiments. On són els temps del Madrid me mata? Tant han canviat? Tant els ha corromput el diner fàcil, el pelotazo, el menyspreu a les perifèries (especialment a la nostra), o és que ja ho donen tot per perdut?
Qui queda a Madrid, ara que Almudena Grandes no hi és, que
doni la murga contra la dreta? Muñoz Molina? Ell no és bel·ligerant, és evident
que està lluny de la camarilla de la boda, però ja m’agradarà veure si fa algun
article sobre el tema. L'Elvira Lindo, sí, a El País (14/4) citant Arniches i Valle Inclán. I afegiré una cosa més: si aquest casament s’hagués
produït amb discreció, si no haguessin tingut la pretensió d’exhibir-se com a
micos del zoo amb els seus vestits i barrets estrafolaris, si no s’haguessin
pensat que representen les essències pàtries amb qui la població combrega, jo
no hauria tingut el més mínim interès a parlar-ne. I segurament Pablo Iglesias
i Sebastià Alzamora, tampoc. És la seva arrogància el que els fa més
detestables, l’exhibició del seu mal gust, un conjunt que, com diu Alzamora, “era ridícul, estantís, estrambòtic, fora de
lloc i de temps”.
Vull que quedi clar, però, que he de fer un esforç enorme per
no posar tot el país, Espanya, al mateix sac, però el faig. I el faig amb gust,
perquè em nego a considerar que la resta del territori, des de Galícia a
Andalusia, li rigui les gràcies a aquesta colla d’impresentables que el
dissabte, 6 d’abril, exhibien sense pudor les seves misèries a la boda de
l’insigne alcalde de Madrid.
Excelente árticulo, Elisenda. ( Francheska)
ResponEliminaM’alegra molt el teu optimisme esforçat i voluntariós, sobre Espanya, però em temo q si q correspon a sectors, no se si minoritaris o majoritaris, de la gent q te el poder en aquest moment. Potser seria més interessant aprofundir qui son i qui s’identifica amb aquest madrilenyisme , com ho és prendre consciéncia del q ha representat per Catalunya personatges com Laura Borràs, on l’emoció, la galeria i el populisme de dretes , primen per sobre d’altres valors.
ResponEliminaPer la mateixa manera com estant d’acord amb el plantejament polític de Pablo Iglesias, em feia sentir incòmode en la forma d’exposar-lo a Catalunya . O com l’adhesió incondicional i acrítica dels q eren d’esquerres i justifiquen el PSC o el PSOE, davant de qualsevol crítica.
Bon article. Coincideixo amb la crítica a una part de la societat madrilenya, que en esdeveniments com aquests resulta esperpèntica.
ResponEliminaPerò a casa nostra, tot i ser més discrets i reservats i amb tendència a amagar la riquesa i la fastuositat (només cal passejar per les urbanitzacions mig camuflades de l'alta burgesia catalana a la Costa Brava), també hi trobem molta gent que "viu del cuento", "gent que viuen de favors i prebendes obtinguts directament dels que estan més amunt que ells".
Convergècia i Unió va governar durant molts anys i ja va va instaurar un sistema clientelar, de manera que si eres dels seus no et calia patir a l'hora d'obtenir un càrrec a l'administració. Aquesta dinàmica s'ha perpetuat en els ajuntaments, Consells comarcals i administracions duplicades, on sovint tenen gent empleada, ells en diuen de confiança, que ha estat triada a dit.
Aquí tampoc ens estem de res.