No m’he fet d’Unió de Pagesos, no patiu. Només és que
acabo de tornar de Galícia d’un viatge una mica diferent dels que hi havia fet
fins ara. Coneixia les zones més freqüentades de la costa, amb les seves
platges i poblets entranyables. De l’interior, pràcticament només Santiago i
els voltants. Em faltava la Galícia profunda que he descobert a la Ribeira
Sacra.
Dues coses em cridaven l’atenció: els canyons del Sil
i el vi que s’hi produïa. En tenia referències per fotografies o havia tastat
algun godello d’aquella zona, però
poca cosa més. Quan tens l’oportunitat de viatjar amb algú que t’explica les
característiques del país, totes les idees prèvies canvien i et sens més proper
a la gent, els entens millor; allò de si van o venen ja no et sembla un acudit,
i t’adones que darrere de les seves activitats hi ha un profund amor a la terra
i a l’arrelament que hi tenen.
Pendents de fins al 85%, organitzades en parcel·les
bastant petites, s’escampen al llarg del recorregut, durant kilòmetres. El
pendent del terreny no permet l’entrada de màquines de manera que pràcticament
tota la feina es fa a mà, des de preparar la terra fins a la sembra, la
recol·lecció, el transport fins als camions i la posterior neteja i poda de les
vinyes. Segons em van explicar a l’Adega (celler) Algueira, el propietari va
començar a interessar-se pel cultiu de la vinya quan el seu sogre li va
donar com a regal de noces una petita parcel·la. Amb molta paciència va anar
adquirint parcel·les dels voltants fins a constituir una finca de cinc
hectàrees i mitja, que és una mida ridícula si la comparem amb finques de la
Rioja, per posar un exemple. Per aconseguir aquestes 5,5ha va haver de negociar
amb quaranta propietaris diferents, i no va començar a posar el vi al mercat
fins al cap de deu anys. Quan li vaig preguntar a la noia que donava les
explicacions quants enòlegs tenien en plantilla em va dir que cap. Entre el
propietari, ella, una altra persona i el sommelier del restaurant adjunt, on,
per cert, s’hi menjava de meravella, feien tota la feina. Produeixen 15
varietats de vins. Els blancs (5) majoritàriament sense criança, estan fets amb
Godello i algun també porta Albariño i Treixadura. Els negres (10), majoritàriament de criança, estan fets
sobretot amb Mencía, i alguns amb
barreja de Sousón o Garnatxa i algun
més. Els preus van des de 9€ a 90€.
A l’Adega Algueira no ens vam limitar a tastar el vi
sinó que vam poder entendre el lligam que els propietaris de les diferents
finques tenen amb la terra i l’amor i dedicació que hi posen. A anys llum del
que havia vist a La Rioja, un concepte de cultiu completament diferent.
Terrenys plans i extensos on es pot veremar a màquina, on bona part de la feina
està mecanitzada i on segurament els propietaris no s’acosten en tot l’any. Pel
que vaig veure a la Ribeira Sacra, no es pot negar que la terra se la treballen
amb un esforç titànic.
També treballava la terra, però des d’un altre punt de
vista, l’artesà d’un taller de terrissa de Grundivós, que utilitza tècniques
artesanals i centenàries per crear peces de ceràmica negra segons els mètodes
antics combinats amb el compliment de les normes actuals, ja que són peces que
han de contenir aliments, líquids o sòlids. La roda del terrissaire ni tan sols
tenia pedal, rodava per l’impuls que li havia de donar de tant en tant.
L’esmaltat interior es feia a partir d’unes resines que fonia davant nostre i
que escampava després dins de la peça. La cocció directament al foc és el que
li donava el color negre que recordava una mica la ceràmica de Verdú. Aquell
terrissaire, un home jove i ben plantat, feia aquella feina, artesanal,
ancestral, per vocació, per amor a les tradicions, per amor a la terra. No hi
havia afany de lucre ni de notorietat en la seva activitat; simplement el movia
la voluntat de mantenir viva una tradició. No en queden gaires com ell.
La zona de la Ribeira Sacra està farcida de monestirs
i esglesietes romàniques d’una gran bellesa. En vam visitar unes quantes i em
va cridar l’atenció el fet que moltes d’elles tenien un campanar en espadanya,
propi de segles posteriors. L’explicació era senzilla. Sembla que en el moment
de la seva construcció el pressupost no arribava per a gaires fantasies, però
al segle XVII, gràcies a la introducció del cultiu de la patata i el blat de
moro, hi va haver diners suficients per dotar les esglésies amb campanars
afegits. Per això en trobem tants d’aquestes característiques.
Entre les moltes que vam visitar hi havia el monestir anomenat de las Bernardas, Santa Maria de Ferreira, a Ferreira de Pantón. Construït sobre una primera edificació religiosa del segle X, només se’n conserva l’església, romànica del segle XII. El monestir adjunt ha resistit el pas dels segles enfrontant-se, primer, a l’ordre dels Reis Catòlics que va eliminar tots els convents femenins i, posteriorment, a la desamortització de Mendizábal (només el van abandonar un lapse curt de temps). És l’únic monestir femení d’aquestes característiques que queda en tot Galícia. El claustre és del segle XV i la resta, del XVIII.
Entre les joies que guarda l’església del Monestir hi ha una
talla de fusta policromada de la Verge amb el Nen, que exhibeixen en una
vitrina, després de ser rescatada ja en ple segle XX d’una mena d’amagatall
entre parets on la van trobar. Les monges, de l’ordre del Císter, tenen una
mitjana d’edat de vuitanta anys. De la mateixa manera que els productors de vi
o els artistes de la ceràmica s’aferren a la terra per continuar amb la seva
activitat, les monges de Las Bernardas resisteixen heroicament el pas del temps
i es financen humilment amb el cobrament d’un euro per visitar el claustre o
amb la producció de galetes i estampes que venen al costat de l’entrada. Siguin
religiosos o profans, els gallecs que he conegut en aquest viatge m’han fet
canviar la idea que en tenia, absolutament superficial i tòpica.
Un altre dels temples que vam visitar i que val la
pena mencionar és el de San Pedro de Rocas, el més antic de Galícia. Com San
Juan de la Peña, una part de l’església està enfonsada en la roca, excavada
directament damunt la pedra. En aquest cas, l’espadanya no està adossada a
l’església sinó damunt d’un monòlit de roca natural de gran altura. Si bé
l’interior de l’església no és especialment lluït, l’entorn exterior és d’una
bellesa extraordinària.
Deixo unes ratlles per a la gastronomia: no he menjat nècores, ni percebes, ni “centollo”. No m’he posat les botes de marisc, però he tastat un pop de primera, uns grelos boníssims i un púding d’orujo per llepar-se’n els dits. Ah! I algunes caldeiradas!
En definitiva, ara mateix m’apuntaria a tornar-hi per
anar descobrint nous racons de Galícia, abans que el temps se’m tiri a sobre i
em torni massa vella per entusiasmar-me amb llocs i persones tan interessants!










Ha estat un plaer llegir i veure imatges en aquesta descripció tan bonica d'aquesta zona. Desperta il.lusió per anar-hi, paisatge, edificis, entorn, la gent , llocs preciosos per veure, gràcies amiga.
ResponEliminaGracias Elisenda por toda esta interesante información. F.Salut
ResponEliminaHi aniré el febrer del 2026. Ara gràcies a tu, més ben documentada
ResponElimina