Passa al contingut principal

TEMPUS FUGIT? NO SENYOR!

 

Arribo al vestuari del gimnàs, em canvio i pujo a la piscina. Miro el rellotge per saber si vaig bé d’hora i veig que marca una hora molt rara. Hauria de marcar al voltant de les 9:25 però té les dues agulles bastant juntes a prop de les 11:00. Poso cara estranyada i el monitor em diu: no funciona, n’han posat un de més petit i el gran ja l’arreglaran.

El petit és tan petit que des de l’aigua no es veu res. A més, des de la meva posició, la llum dels focus de la piscina rebota sobre el vidre i enlluerna. Em quedaré sense saber quant falta per acabar la classe, cosa que miro sempre només començar.

La primera cançó que sona em transporta a la meva adolescència. No m’ho puc creure! À présent tu peux t’en aller, de Richard Anthony, però no identifico la lletra. És que la canten en castellà. Em transporto automàticament a les festetes que fèiem de joves, quan encara anava a l’escola. Sense adonar-me’n miro el rellotge gran, l’espatllat, i veig que marca una hora anterior a la que marcava quan he arribat. Pot ser que el rellotge vagi enrere en lloc d’endavant? Dec estar mal fixada.

Continuem fent exercicis aquàtics i sona un altre hit del passat. Desenchantée, una cançó de Mylène Farmer del 1991 que jo posava als meus alumnes de francès en versió més moderna de Kate Ryan. Però tot i així, una cançó antiga. Torno a mirar el rellotge i aquesta vegada ho tinc clar. Marca tres quarts d’onze. Definitivament, va enrere. Està recuperant el temps. Per això les cançons que sonen són de l’any de la picor.

Entremig de cançons infumables que figura que donen ritme a la classe distingeixo Ella elle l’a, en versió d’Alizé, tot i que la cançó és del 1987, creada per France Gall, una altra icona de la meva joventut, i un altre exemple del que els meus alumnes em demanaven de sentir, farts de Moustaki, Jacques Brel o Brassens. Una cançó, per cert, dedicada a Ella Fitzgerald i contra la discriminació racial. Miro el rellotge: fantàstic, ja soc una mica més jove, marca dos quarts i mig d’onze.

Continuo fent els meus exercicis de cames i braços quan Michael Jackson em diu des dels altaveus que I don’t matter if you’re black or white. Un altre èxit del moment, del moment de 1991. El temps va enrere que se les pela! I el rellotge ja marca dos quarts d’onze! Però la cosa no acaba aquí! Quan penso que la situació ja no pot ser més absurda, arriba el moment de la música tranquil·la per als estiraments. Ja falta poc per acabar. The lady in red is dancing with me... Una cançó de Chris de Burgh del 1986 que sentia sovint a la ràdio del cotxe quan treballava fora de Barcelona... Un altre salt al temps passat. Miro el rellotge. Un quart d’onze. Surto de l’aigua. Abandono la piscina abans d’haver-hi arribat. Em sento com Aquil·les i la tortuga...

Camí de les dutxes em poso a reflexionar. I si fos un avís diví? El rellotge va del revés per algun motiu. Tots els rellotges s’aturen però no n’havia vist mai cap que anés del revés. És una sensació molt inquietant veure un rellotge que va marxa enrere. Ha de tenir algun sentit. Potser ens vol avisar que hem de rectificar alguna cosa que hem fet malament, que ens dona marge per esmenar-la. Però quina? L’avís anava per mi? Anava per algú altre? Anava per a tothom? Vet aquí un dilema que no he aconseguit resoldre. Si el proper dia el rellotge encara va enrere em donaré de baixa del gimnàs. No puc suportar tanta incertesa!



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS PERFILS PSICOLÒGICS

  M’acabo d’assabentar que tinc un perfil psicològic. Jo em pensava que això només s’aplicava als assassins en sèrie, però estava equivocada. Jo també en tinc un i, en sèrie, només he matat mosques. Soc una gran lectora de novel·la policíaca, com ja he explicat moltes vegades, i no cal que continuï defensant el valor literari del gènere policíac. Novel·la social cent per cent, i amb això està tot dit.   És veritat que les primeres que vaig llegir estaven més basades en la intel·ligència del detectiu per trobar el culpable que en la descripció de la societat on es desenvolupava la trama. Parlo d’Hercule Poirot, Gideon Fell, Sam Spade o Philippe Marlowe, tot i que aquest   darrer ja tenia un perfil bastant particular. Però la idea del perfil psicològic no va arribar fins molt més tard, amb les novel·les de Michael Connelly i el seu detectiu Harry Bosch, que encarregaven a l’FBI   la descripció psicològica de l’assassí, basant-se en l’estudi de múltiples casos anterio...

UNA MICA D'ESPERANÇA

                                                  Ja fa més de deu anys que he perdut el contacte diari amb adolescents. No freqüento els instituts més enllà del dels meus nets, i d’escoles, exactament igual, la dels meus nets petits. Tant l’un com l’altra m’han demanat col·laboració com a àvia en els projectes que tenen entre mans. A l’Institut Angeleta Ferrer, jo i altres avis vam ser entrevistats pels nostres nets, guiats pel tutor corresponent, sobre el temps de la nostra infància i adolescència, i amb els resultats van elaborar una obra de teatre que reproduïa els trets característics de l’època franquista. Vaig assistir a “l’estrena” i em va fer gràcia veure què hi havia de coincident amb el meu passat i què de diferent, ja que els alumnes tenien avis procedents de la geografia espanyola més enllà de Catalunya. Per a ells també va ser una experiència enriqui...