Com no podia ser d’altra manera, avui he de dedicar el blog a l’actor que més m’ha agradat de tots els que he contemplat a la pantalla. Gary Cooper seria el second best. Dels americans, perquè dels europeus s’emporta la palma l’Alain Delon, però com que la seva actitud com a ciutadà no era del meu gust, no el tenia tan mitificat.
Què puc dir de Robert Redford que no s’hagi llegit
aquests dies als diaris o vist a la tele? No coneixia res de la seva vida
privada (dones, fills...) però sí de la seva posició pública en política, com
també de la creació del Festival de cinema independent de Sundance, en honor
del personatge que va interpretar a Dos hombres
y un destino (Butch Cassidy and the Sundance Kid).
He vist gairebé totes les pel·lícules que s’han
estrenat a Barcelona. He repassat a internet totes aquelles on va participar,
com a actor o com a director, i n’he fet una selecció que us ofereixo a
continuació, per si voleu tornar-les a veure. No hi són totes, una mica per
mandra de continuar ampliant la llista i una mica per desconeixement. Hi falta Havana, El mejor, La rebelde...
Ja em perdonareu, però se’m feia molt llarg.
Una de les primeres pel·lícules que li vaig veure era
un al·legat contra el racisme i una denúncia contra l’extermini dels indis
americans. Encarnava un xèrif que perseguia un fugitiu acusat d’haver matat accidentalment
el futur sogre, però, esclar, tot se li girava en contra perquè no era més que
un habitant d’una reserva. La dirigia Abraham Polonsky, que havia estat apartat
de la realització des que el 1951 s’havia negat a declarar davant del Comitè
d’Activitats anti nord-americanes del sinistre senador McCarthy. Era la primera
pel·lícula que dirigia des d’aquell temps, es deia El valle del fugitivo (Tell them Willie Boy is here, 1969) i
feia el paper de xèrif que ha de detenir el fugitiu indi. Era un personatge
humà, ple de contradiccions, atrapat entre el deure que li encomana la societat
de perseguir l’homicida i la comprensió cap a una víctima dels prejudicis
socials. Proposa una reflexió sobre el racisme, la justícia i els últims dies
de la vida indígena lliure als Estats Units. Una gran pel·lícula que es pot
veure a filmin.es des del 19 de
setembre.
Un altre paper entranyable era el de Bubber Reeves a La jauria humana. Un pobre desgraciat que s’ha ficat tota la vida en embolics i que s’escapa de la presó amb un company que és un animal i que comet un assassinat durant la fuga. Tota la ciutat el persegueix per acabar amb ell mentre el xèrif, un Marlon Brando fantàstic, intenta evitar el linxament. Un retrat de la societat americana més conservadora, frívola i deshumanitzada. Final dramàtic, naturalment. Vista amb els ulls del 2025 no estranyen les actituds fanàtiques que adopten els personatges ni les raons que els mouen. Res no ha canviat.
Tal como éramos va ser una pel·lícula especialment
apreciada pels progres del meu entorn. No puc recordar si la van estrenar abans
o després de la mort de Franco, però l’escena inicial on Barbra Streisand
incita els joves universitaris novaiorquesos a protestar contra la guerra civil
espanyola ja la feia diferent de la majoria de pel·lícules que ens arribaven
dels Estats Units. La contraposició de l’actitud lluitadora i compromesa d’ella
amb la conformista i claudicant del personatge encarnat per Robert Redford és
el que dona vida a la història, fins al desenllaç final, que no pot ser més
trist.
Sembla ser que Redford, a qui van convèncer de fer el
paper després de moltes pressions, es va estar queixant tot el rodatge que el
seu personatge era pla i insubstancial i que no va parar fins que va aconseguir
anar introduint matisos que el fessin més interessant. Hi van arribar a
col·laborar fins a onze guionistes, Dalton Trumbo i Paddy Chayefskky entre d’altres.
Temes com el pacifisme, la caça de bruixes i el rearmament nuclear emmarquen
les accions dels personatges i situen la pel·lícula en el terreny del cine
compromès. Aquí els valors els encarna ella, no ell. Per això és meritori
interpretar un personatge que no és l’heroi, no és el que queda ben parat.
Bravo!
Redford desplega en aquesta pel·lícula tota la seva
capacitat de lluita per una idea de respecte a l’ésser humà, independentment
que sigui un reclòs o un funcionari. Intenta portar els seus ideals de bona
organització, respecte, disciplina, etc., pel camí pacífic, però troba tota
mena d’obstacles per part dels que viuen de la corrupció, l’engany, l’abús i el
menyspreu al més feble. Una lliçó per a qui cregui que la dignitat humana està
per damunt de la condició social.
Una pel·lícula que em va agradar molt i que ningú em
diu que l’hagi vist és Noticia de un secuestro. Un
personatge benestant que viu a Long Island o similar, en una casa fantàstica
amb piscina i jardí, és segrestat per obtenir-ne un rescat. La seva dona, Helen
Mirren, és l’encarregada de gestionar el pagament, guiada per la policia. Fins
aquí, cap novetat. Però la tècnica narrativa presenta una curiositat. Assistim
a dues línies argumentals diferents. Per una banda, les gestions de la dona amb
la policia, amb el banc, amb el segrestador, tot encaminat a pagar el rescat i
recuperar el marit. Per l’altra, les peripècies del segrestat, Robert Redford,
amb el segrestador, Willem Dafoe. Tampoc seria res d’original si les accions
d’uns i altres cronològicament anessin a l’hora, però no hi van. Quan uns estan
al dia 1 els altres estan al dia 3, de manera que el desconcert de l’espectador
és gran i has d’estar refent en el teu cap quina és la situació en cada moment. L’espectador sap coses que
passaran amb el segrestat quan la muller està dos dies abans decidint què fan,
i tu ja saps que allò no servirà per a res. Una manera de presentar el suspens
bastant original. I el pobre Robert Redford aguantant al bèstia del Willem
Dafoe, que al final té una actitud de rendiment també bastant curiosa. Potser
no és una obra mestra però és entretinguda.
Així com hi ha westerns crepusculars també hi ha
comèdies romàntiques crepusculars. Són aquelles en què els seus protagonistes
es troben al final de les seves vides, quan ja no n’esperen res, i per algun
motiu revifen i s’hi enganxen com si fossin jovenets. Estan a la setantena, no
tenen obligacions familiars, estan sols, dormen sols, no han de donar
explicacions a ningú. Només que així com les comèdies romàntiques amb
protagonistes joves acostumen a acabar amb un projecte de futur, els
protagonistes vells ho tenen més difícil. Que li preguntin al pobre Robert
Redford a Nosotros en la noche, que s’emporta una gran desil·lusió quan
la Jane Fonda, que li ha brindat una relació afectiva-amorosa durant un temps,
l’abandona perquè li sembla que té una missió més important: recuperar
l’estimació del seu fill adult que, per mi, se’n podria anar a fregir
espàrrecs. Però en fi, el guió diu una altra cosa.
He aprofitat aquests darrers dies per tornar a veure
algunes de les pel·lícules protagonitzades per Robert Redford i m’he adonat que
potser no és tan guapo com altres actors, que jo el tenia idealitzat en la memòria,
però que com diu la Natza Farré, era desmesuradament atractiu. I no només
físicament. També atreia per la seva elegància, la coherència ideològica, el
compromís amb els cineastes independents a través del festival de Sundance,
fundat per ell, un munt de qualitats que traspuaven a la pantalla i que ens
faran recordar-lo amb enyorança i nostàlgia.
Diuen que va morir al llit, mentre dormia. No sé quina
malaltia o dolència tenia, però és curiós que a la seva penúltima pel·lícula, Our souls at night, aparegués aquest
diàleg:
-
Murió durmiendo.
-
La mejor forma de morir, creo yo.
Muchísimas gracias, Elisenda por este texto. F.Salut
ResponElimina