“A l’època
d’abans de la Primera Guerra Mundial (...) radicalisme i violència semblaven
del tot impossibles en una era de la raó”.
Stefan Zweig, El món d’ahir.
La Fundació La Caixa ha tingut l’encert d’organitzar
una exposició al voltant de la República de Weimar justament quan tothom està
fent paral·lelismes entre la situació política actual i la dels anys anteriors
a la Segona Guerra Mundial. Aquell període caracteritzat per la voluntat de
construir una societat basada en els ideals humanistes de democràcia, llibertat
i igualtat va durar poc però va ser molt fructífer des del punt de vista
cultural, i molt alliçonador des del punt de vista polític.
La República de Weimar representa el trànsit del món
d’ahir, amb les seves certeses i estabilitats, al món de les incerteses que
desembocarà en el nazisme i l’Holocaust. Weimar, la ciutat de Goethe i
Schiller, epicentre de la il·lustració alemanya, va ser on es va redactar la
Constitució de la República, sancionada el 14 d’agost del 1919. El primer President, el
socialdemòcrata Friedrich Ebert, es va
veure obligat a signar el tractat de Versalles que establia les condicions de
pau. La clàusula de “culpabilitat de guerra” els obligava a acceptar unes
reparacions que serien considerades com una humiliació i que esdevindrien el
principal argument del nazisme. Els primers anys de la República van ser molt
convulsos, amb revoltes de signes diversos, però algunes mesures de caire econòmic
empreses pel govern, després del col·lapse del 2023, van aconseguir uns anys de
bonança econòmica, que es van acabar amb el crac del 29. L’endeutament i la
inflació es van convertir en el principal problema d’Alemanya i la ciutadania
ho tenia present cada minut de la seva existència. El descontentament general
va portar Hitler al poder a través de les urnes, com tots sabem. El 1933 va ser
nomenat canceller després de diversos intents per part del President Hindenburg
que el Reichstag en nomenés un altre, i la República es va acabar. La resta ja
la sabem.
A mi m’agrada relacionar la realitat amb la ficció, i
en aquest sentit em ve a la memòria una novel·la que vaig llegir fa bastants
anys i que em va donar una idea claríssima de com vivien els alemanys la
situació prèvia al nazisme i s’entenia el perquè de l’auge d’una ideologia
tan nefasta. Es tracta d’Una princesa en Berlín, d’Arthur R.G.
Solmssen, publicada per Tusquets. La trama girava al voltant d’un quadre amb
aquest títol (si no recordo malament). Aquí teniu un resum que m’ha brindat la
IA, perquè jo no me’n recordo gaire, només sé que em va agradar molt i que em
va ser molt útil per entendre l’època d’entreguerres.
La història gira al voltant de Peter
Ellis, un jove soldat nord-americà de família jueva que, després de la
guerra, decideix quedar-se a Europa i estudiar art a Berlín. Allà coneix Katerina, una jove princesa prussiana
amb qui comença una història d'amor intensa però complicada per les diferències
socials, polítiques i culturals. A mesura que la relació avança, els dos
protagonistes es veuen atrapats en les tensions creixents de l’Alemanya
d’entreguerres: la inflació descontrolada, l’ascens del nazisme, la decadència
de l’aristocràcia i la persecució dels jueus. El llibre barreja elements de romanç, drama històric i crítica social,
tot oferint una visió detallada de la decadència d’una època i la lluita per
l’amor i la llibertat en un context molt advers.
Continuem amb
l’exposició. Un cop donades les dades generals del que va suposar la República
des del punt de vista polític, l’exposició del Caixafòrum s’endinsa en el tema
cultural. El primer que aborda és la influència dels desastres de la guerra en
l’escultura: cossos mutilats, desfigurats, cecs, paralítics, com era habitual
trobar-se pels carrers. La representació d’aquests cossos conviu amb la
d’aquells que volen representar nous ideals de bellesa i fortalesa i que es converteixen
en un símbol de la nova societat moderna, tal com diuen els cartells
explicatius.
![]() |
Käthe Kollwitz - Mare amb dos nens |
L’últim apartat ens
aboca a l’abisme: es qüestiona la ciència de les certeses, apareix la física
quàntica, que atribueix una naturalesa probabilística a la realitat, i de la
qual no parlaré per no espifiar-la, ja que no hi entenc gens. Segons diu
l’exposició, aquest canvi afecta no només la ciència sinó també altres àmbits
del coneixement, fent que la incertesa s’instal·li allà on abans buscàvem la
veritat. Després de l’accés al poder de Hitler el gener de 1933, el 10 de maig “estudiants i professors de de diverses universitats, reunits a Berlín,
llencen a la foguera les obres de tots els autors que condemnen com a no
alemanys”. Més endavant vindrà la creació del concepte ”art degenerat” i
totes les lleis i decrets promulgats per Hitler que van acabar amb una època de
cultura i pensament lliures per
convertir-se en una de les pitjors dictadures del segle XX.
L’exposició acaba amb
l’apartat EL MÓN D’AVUI. UN PRESENT INCERT. “Revisar el passat és útil per observar el present amb profunditat.
Tornar a la República de Weimar és, en aquest sentit, una manera d’entendre el
nostre avui. (...) El nostre és un període de transició cap a un nou món que
també qüestiona conceptes i institucions com ara la família, l’economia, l’art
o el futur. (...) El nostre present posa de manifest que tenim un repte:
aprendre a viure amb la incertesa.” Al final de l’exposició hi ha un vídeo
on diverses persones, més aviat joves, parlen de les incerteses i de com es
poden convertir en oportunitats. I un “laboratori de reflexió”, una
instal·lació interactiva que recull les opinions dels visitants sobre temes com
la família, la tecnologia el treball i l’amor.
![]() |
"El sueño de la razón produce monstruos" |
L’exposició TEMPS INCERTS. ALEMANYA ENTRE GUERRES
és una instal·lació summament atractiva que no podeu deixar de visitar i, a
més, us farà apreciar el valor de la nostra democràcia i la necessitat de
defensar-la davant dels temps incerts que se’ns obren al davant, per terra, mar
i aire.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari