Un dels temes més debatuts al programa de TV3 sobre
l’eutanàsia, emès el 30 de març, va ser el de com calibrar el grau de dolor del
sol·licitant i, especialment, el grau de patiment psicològic, per tal de poder
emetre un veredicte: autorització o denegació. El patiment psicològic
insuportable és una de les causes previstes per la Llei. Però com s’avalua
aquest patiment? Quines eines tenim per mesurar-lo?
Els metges que intervenien en el debat parlaven del
coneixement necessari del pacient, ja que no és amb una analítica objectiva com
es pot saber quin és aquest grau. Als que no formem part de cap tribunal mèdic
això ens hauria de ser indiferent; no ens toca a nosaltres jutjar ni emetre
veredictes. A mi tampoc. Però això no vol dir que no siguem sensibles al
patiment dels altres, al patiment psicològic derivat d’unes circumstàncies
adverses que poden ser recents o llunyanes, però que s’arrosseguen dia a dia.
Això se’m va fer evident, per atzar, el dia que em va
caure a les mans un article que parlava d’un tal Abel Azcona. El titular era: Abel Azcona coneix la mare que el va
abandonar (La Vanguardia, 1/4/2025). En aquell moment no sabia qui era Abel
Azcona (o millor dit, no ho recordava), i em vaig quedar glaçada quan vaig
saber les performances que havia
protagonitzat en el passat i la que estava a punt de protagonitzar. “L’Abel Azcona treballa sobre el que li fa
mal i sap el que és temptar el risc fins a límits insuportables”, deia
l’article. Després explicava què ha fet per explorar aquests límits: s’ha estirat despullat en un llit perquè el
públic disposés al seu antull del seu cos drogat de ketamina, ha entregat una
pistola als visitants d’un museu perquè li disparessin, s’ha estat nou dies amb
les nou nits en un contenidor d’escombraries... I tot això per què i per a
què, em vaig preguntar jo, horroritzada, en llegir-ho.
Cal conèixer la seva història. Nascut a Madrid el 1988,
fill d’una mare prostituta i heroïnòmana, és abandonat poc després i va a parar
a una família desestructurada, propera a la seva mare. Viu situacions de
maltractament i abús sexual i és novament abandonat. L’adopta una família
navarresa catòlica, però les coses no li van millor. Es troba al carrer i
comença a explorar la possibilitat de l’art com a protesta i denúncia. Es forma al centre públic Escuela de Arte y Superior de Diseño de Pamplona. Actualment
és un artista reconegut arreu del món, amb obres a diferents museus, literatura
publicada sobre les seves performances
i moltes altres coses. Tota aquesta informació l’he tret de la Viquipèdia. A La
Vanguardia només deien que 37 anys després que hagués estat abandonat per la
seva mare, es retrobarien al Círculo de Bellas Artes de Madrid, davant del
públic, i escenificarien aquest retrobament com una més de les seves obres
artístiques. La performance,
coorganitzada pel Ministeri d’Infància i Joventut, es titula “Madre e hijo”.
La història de l’artista, la manera com es
sol·licitaven les entrades per assistir a l’esdeveniment, el coneixement
d’anteriors actes similars em van semblar tan esperpèntics que no vaig poder
deixar de pensar en el patiment que aquesta persona arrossegava des de la seva
infància, no només pels abandonaments successius, sinó també pels
maltractaments i els abusos de què havia estat objecte. Dos dies més tard, el
mateix diari informava de com havia anat l’acte de “reconciliació” amb la seva
mare, que viu actualment en un pis de Càritas a Màlaga. “Mare i fill en silenci durant una hora, agafats de la mà, en presència de 400 persones”. Si per una
banda em sembla emocionant que algú pugui mostrar els seus sentiments d’una
manera tan oberta, per l’altra em sembla d’una impudícia insuportable. Què n’ha
de fer el públic del meu dolor, penso jo. Què n’han de fer els altres? El fet
que La Vanguardia (i també El País) dediquessin el seu espai a
parlar d’Abel Azcona em va fer pensar que hi havia més teca que la d’una simple
performance, i per això vaig decidir
anar a buscar informació a la Viquipèdia.
Efectivament, Abel Azcona no és un artista qualsevol. No solament porta molt temps exposant el seu punt de vista provocador arreu del món, sinó que ha estat perseguit per l’extrema dreta, per l’Església i pels tribunals. Ha estat en recerca i captura durant uns anys, durant els quals es va refugiar a Portugal. És crític amb la pederàstia, amb l’Església, amb el racisme, i es declara desobedient cada vegada que el volen fer declarar per les seves obres. Quan he llegit que una de les seves creacions està construïda a partir d’hòsties, formant la paraula PEDERASTIA, he recordat que l’havia vist al Museu de l’Art Prohibit de Barcelona. No havia retingut el nom, però sí l’obra.
Ara ja en sé una mica més. Ja no em sembla tan fora de
lloc el seu acte del Círculo de Bellas Artes. L’emmarco en el conjunt de la
seva carrera que ha girat des del primer moment al voltant d’aspectes personals
com el maltractament, l’abús, la malaltia mental, la privació de llibertat i
l’abandonament. Precisament aquest darrer tema és el que m’ha semblat tan
important quan, per casualitat, he llegit una entrevista a Anabel González,
psiquiatra, que ha publicat un llibre que es diu “Lo que no pasó”. Ella diu
que tan important com el que ens ha passat és el que ens ha faltat. Parla
d’abandonament, absència i pèrdua. Diu que només et pots sentir abandonat si
aquesta sensació la coneixes de la infància. Per exemple, si una persona adulta
és abandonada per la parella el sentiment d’abandonament serà més profund si ja
el coneixia des de la infància. Aquest és ben bé el cas d’Abel Azcona. I si la
capacitat d’expressar-se amb tanta brutalitat és directament proporcional al
seu patiment psicològic, he de reconèixer que ha sabut trobar la manera de
comunicar-nos-ho.
El com fas la recerca de temes interessants pel teu bloc tambè seria un tema interessant pel teu bloc.
ResponElimina