Crec que no havia anat mai al cine amb tants prejudicis, a favor i en contra, envers la pel·lícula que estava a punt de veure com aquesta vegada. Ni Albert Serra ni Tardes de Soledad deixen indiferent. Però jo hi he d’afegir el meu bagatge personal sobre els toros i la meva poca devoció pel cineasta, amb l’excepció de Pacifiction, l’última que havia vist d’ell i que em va agradar.
Anar al cine a Catalunya a veure una pel·lícula de
toros és situar-te en un bàndol, t’agradi o no. I com que no m’agrada, jo
explico per què no em situo en cap dels dos bàndols, ni dels que defensen els
toros ni dels que els han prohibit. Dos han estat els arguments per
prohibir-los; un d’objectiu, el del maltractament animal. L’altre, ideològic:
és una festa espanyolista. Però a mi no m’agraden les prohibicions. Hauria
preferit que s’anessin extingint a poc a poc.
El meu pare, un catalanista que si li haguessin donat
temps i hagués viscut el Procés s’hauria autoqualificat d’independentista, no
només no abominava dels toros sinó que n’era un gran aficionat. Quan ell hi
anava i m’hi portava a mi, al Madrid dels anys 60, a Las Ventas, només ens
fixàvem amb com transcorria la corrida, si els toros eren braus o flojos de remos, si els toreros
culminaven la faena amb oreja y vuelta al
ruedo o amb esbroncada... Allà s’anava a veure torejar i a ningú se li
acudia pensar en el maltractament animal. A mi, tampoc. Però les coses han
evolucionat molt, i la consciència que hem adquirit sobre el patiment dels
animals ens han fet veure com un horror allò de què abans gaudíem.
Sobre la qüestió de si és o no una festa espanyolista
no penso gastar-hi ni dues ratlles. La tradició taurina a Catalunya, tant pel
que fa a l’afició com als toreros (ja vaig parlar del Quimet Bernadó en aquest
mateix blog), està demostrada i la manipulació ideològica que se n’ha fet, per
part dels uns i dels altres, no m’interessa gens.
Però anem al gra. Què és Tardes de Soledad? El
primer que la gent que l’ha vist, especialment els crítics cinematogràfics, et
diuen és: no es posiciona ni a favor ni en contra dels toros. I és veritat, segons com t'ho miris. El
primer que ho ha dit és l’Albert Serra, a les entrevistes. Tot depèn de l’ull
de qui ho mira. Ell està a favor que continuïn existint, però és una polèmica
que no li interessa. Ha filmat el que ha volgut i allà s’han quedat les imatges
que ell ha triat filmar. La pel·lícula va guanyar la Concha de Oro al Festival de San Sebastián i això ja és una carta
de presentació suficient com per despertar interès. De què va? Doncs és la
filmació de les escenes que precedeixen i segueixen a les actuacions del torero
peruà Andrés Roca Rey en algunes places espanyoles, que mai se sap quines són.
El ritual d’abans i de després, el de l’arena, el dels banderillers, els
picadors, la quadrilla i els toros morts.
La presentació de la pel·lícula no podia ser més eloqüent: comença amb un toro solitari al mig de la devesa, de nit, de cara a l’espectador. Aquell toro (no aquell exemplar però sí aquell concepte) el veurem després diverses vegades anant amunt i avall de l’arena, rebent banderilles, piques, espasa i descabello. La primera imatge que veiem del torero no és aquella on es prepara per sortir a torejar, sinó la de quan torna, amb el traje de luces empastifat de sang, suat, cansat, de retirada cap a l’hotel. La càmera del cineasta no ofereix mai cap pla general, no veiem ni la plaça sencera ni el públic. En sentim els sorolls, els aplaudiments, les protestes, la respiració del toro, la del torero, els comentaris de la quadrilla, però no tenim mai una visió general ni tan sols de les faenas. En molt poques ocasions veiem el toro i el torero sencers, sempre estan fragmentats. Tant amb el capot com amb la muleta les seves actuacions són brillants. Cita el toro de cara i d’esquena, se li arramba, el provoca, el fa bovejar anant d’una banda a l’altra i entra a matar em sembla que almenys quatre vegades, o potser cinc. En una crítica he llegit que són vuit; potser no vaig saber distingir que eren toros diferents. En tot cas, les imatges estan extretes de catorze corrides diferents (segons ChatGPT).
De les diverses vegades que la càmera segueix l’estocada
final n’hi ha dues de magistrals, l’estocada i la filmació. En una la càmera és
com si estigués a la cara del torero, veus el mateix que veu ell, i la clava
fins a l’empunyadura i l’espectador darrere d’ella. En l’altra, ja cap al
final, la càmera està situada al revés, l’espectador té el toro d’esquena i el
torero de cara i l’estocada li arriba pel fons, cap a ell. Un altre cop fins a
l’empunyadura. Ovació i aplaudiments. I també una orella.
Potser el que he explicat fins aquí pot fer pensar en
aquelles corrides retransmeses per TVE les tardes del 30 d’abril del
franquisme, per temptar els treballadors i que no anessin a les manifestacions
del 1r de maig. Però no, no tenen res a veure. Tardes de soledad està plena de detalls, des del vestuari al
guarniment dels cavalls, i no escatima tampoc els detalls de l’agonia del toro,
com tampoc l’hàbit recurrent del torero de senyar-se diverses vegades,
encomanar-se a la Verge del Carme (em sembla), penjar-se un rosari al coll...
En canvi, no hi ha folklore, ni pasodobles,
ni senyors amb puro.
Ara bé, tot això, per a què? Amb quin objectiu? Des
del punt de vista estètic no hi ha discussió. Andrés Roca Rey executa uns
naturals, uns derechazos, unes
estocades magistrals. És bonica l’estampa del torero, en la posició típica de
citar el toro, cames separades, el cos endarrere, una mica inclinat, la muleta
ben agafada i el pobre toro allà decidint si envesteix o no. Però les seves faenas no són el gruix de la pel·lícula;
les comparteix amb tots els detalls que ja he esmentat. La càmera segueix de
molt a prop tots i cada un dels detalls d’una corrida, des de la preparació del
protagonista fins a la tornada a l’hotel. Els 125 minuts que dura la pel·lícula
em van emocionar? Hi torno més endavant.
Parlem de la psicologia del diestro. Un xicot jove, sembla que procedent d’una bona família
peruana, és a dir, que no ho fa per sortir de la misèria (un altre dels mites
taurins), d’aspecte agradable i de caràcter hermètic. Els seus gestos, que no
les seves paraules, són el que ens dona una mica la idea de quina mena de
persona és. Ni anant ni tornant de les corrides, en la furgoneta, amb la
quadrilla, pràcticament no se’l sent. No diu res. Ara bé, un cop davant del
toro la seva expressió es transfigura, i aquí és on començo a veure una cosa
que no m’agrada. És cert que l’obligació del torero és matar el toro i matar-lo
bé, que caigui com més ràpidament millor després de l’estocada final. Com més
duri dempeus el toro menys celebrada és la faena. Al documental es mostren un
parell de rebolcades de Roca Rey que fan saltar de la cadira. La primera, sense
conseqüències. La segona, amb una cornada a la cuixa, incruenta, però amb un
estrip al camal dels pantalons que li deixa les mitges blanques a la vista.
Però por sus huevos que ha de
continuar. I aquí hi ha “la mare dels ous”, valgui la brometa. Tot l’espectacle
gira al voltant del valor, de l’atreviment, del desafiament al toro, una bèstia
molt més forta que el torero i que només podrà ser vençuda pel valor i per la
destresa. Aquest olé tus huevos, olé tus cojones que sentim al llarg de
la pel·lícula diverses vegades em reafirma en la idea que hi ha un tipus de
gent, que no és poca, que valora més els collons que l’empatia, el raonament o
la compassió. Dir això parlant de toros és una imbecil·litat, ja ho sé.
Simplement estic dient l’efecte que em va fer veure el torero de tan a prop,
veure-li la cara amb tota mena de detalls, sentir el seu odi cap al toro, al
que tracta de hijo de puta. És un
desafiament a mort en què el toro no pot sortir-ne mai victoriós, no té mai
opcions, llevat que envesteixi el torero i l’enviï pels aires.
L’altre aspecte que no em va deixar indiferent és la
recreació de la càmera en l’agonia, les agonies, dels toros. El primer que mata
no cau de seguida. L’espasa ha entrat fins a la meitat. Li cal el descabello i la puntilla. Tot i això, els ulls continuen oberts, l’expressió
dolorosa, la llengua fora, bruta de sorra, les baves, la sang... Quan se
l’enduen arrossegant no tenim la seguretat que sigui mort del tot. I en l’últim
toro el que executa el descabello no l’acaba d’encertar, i burxa i burxa i el
toro no mor. Vaig haver d’apartar la vista de la pantalla.
Dir que els toreros s’haurien de guardar el valor per
a empreses més nobles pot semblar una boutade.
Dir que maltractar un animal, fer-lo patir per al gaudi dels aficionats, és una
mostra de primitivisme repugnant, no em fa vergonya confessar-ho. Una de les
lloances que els de la quadrilla li dediquen a Roca Rey és: Qué
ser humano más grande eres! Francament, quan em parlen d’un ser humano me l’imagino amb una altra
mena de qualitats. Les úniques emocions
que he sentit veient aquesta pel·lícula han estat el rebuig a l’actitud
desafiant del torero i la compassió amb el patiment del toro. La resta m’ha
deixat indiferent.
La pel·lícula, que no té un guió lineal, acaba després de l’última faena de Roca Rey, amb els toreros de la quadrilla acomiadant-se de la resta, encara a l’arena, mentre sona una música que vaig identificar com El carnaval dels animals, de Saint-Saëns, concretament el moviment anomenat El cigne. En una versió lliure, però crec que identificable. Us deixo una versió convencional perquè l’escolteu. Aquella estampa final amb aquella música torna la pau a l’espectador.
👏👏👏👏
ResponEliminaNo se si he leído a una taurina o a una cinéfila.
ResponEliminaElisenda ets una curiosa incombustible, jo ni que em regalin l'entrada no hi vaig.
ResponEliminaAfortunadament Camille Saint-Saëns sí que va demostrar que era un ésser humà gran, només cal escoltar la seva música. Lamento que el director l'hagi posat com a banda sonora de la pel:lícula que comentes, sembla una broma de mal gust.
ResponElimina