Avui tocaria parlar de la Revolució dels clavells per
celebrar-ne el seu cinquantè aniversari, amb alegria i satisfacció. O bé parlar
de la decisió de Pedro Sánchez de replantejar-se si continua al cap del Govern.
Però estic en estat de xoc; tant si és una decisió sentida com una postura
victimista, em trasbalsa. No em vull ni imaginar les conseqüències d’una
dimissió. De manera que opto per deixar aquests dos temes, molt més importants
que el que tenia preparat, i tirar per la via poc compromesa de la reflexió
sobre l’hàbitat urbà i les seves formes. Comencem.
Qui no s’ha plantejat, alguna vegada a la vida, abandonar la
ciutat i anar-se’n a viure al “camp”? Jo no, per descomptat, però la idea
antiga de la caseta i l’hortet, modernitzada i adaptada a la casa adossada, amb
jardí i, si pot ser, piscina, ha estat el somni de molts catalans. I de la
resta d’espanyols, també. L’hortet ha quedat aparcat, ha passat de moda, només
els reo-rurals posteriors al maig del 68 han optat per una vida feliç conreant
la terra, a l’estil horacià del beatus
ille qui procul negotiis... La pandèmia, que ens va agafar a tots
desprevinguts i confinats durant força temps, va fer que molta gent decidís
traslladar-se a segones residències, lluny del soroll i les incomoditats de no
poder bellugar-se de casa o de la ciutat. Al “camp”, els moviments eren més
tolerats i el contacte amb la natura produïa sensacions apaivagadores. Però la
pandèmia es va acabar i tornem a estar on érem abans.
L’exposició fa referència a escriptors i cineastes que han
parlat sobre aquest tema, John Cheever (El
nedador, narració curta que va ser duta al cinema amb Burt Lancaster de
protagonista). John Updike, Sinclair Lewis (Babbitt),
Todd Solondz... Alguns textos són crítics amb el tipus de vida que té lloc a Subúrbia, d’altres simplement mostren el
marc on es desenvolupa una acció i el commuting
és un teló de fons (Breve encuentro, Enamorarse, Mad men...). Aquestes tres últimes referències me les he empescat
jo, no es mencionen a l’exposició.
L’exposició analitza l’auge i la decadència de la Subúrbia
americana i ho acompanya d’il·lustracions i fragments de pel·lícules que
permeten fer-se una idea del “somni americà”. També dels problemes que van
sorgir i de l’estat actual: només un 6,8% de la població viu en àrees
urbanitzades on es pot anar a peu als llocs, el 75% ho fa en habitatges
unifamiliars que requereixen l’ús del vehicle per al desplaçament. Aquest 75%
és susceptible de ser client d’Amazon, o d’altres empreses de vendes per
internet, amb els consegüents desplaçaments que suposen per al repartiment.
Tornant a Catalunya, tinc la sensació que la consciència
sobre la gravetat del canvi climàtic no ha fet encara replantejar-se la necessitat
de reorganitzar l’hàbitat dispers i establir mesures que en minimitzin
l’impacte. Sabem que els municipis on hi ha més habitatge unifamiliar es
consumeix una quantitat d’aigua molt superior al la consumida en les grans
aglomeracions. Arran de la sequera extrema que estem patint, l’administració ha
publicat el nivell de consum d’aigua d’alguns municipis, i resulta que a
Barcelona és on el consum d’aigua per habitant és més baix. Al rànking més alt
hi ha els municipis que tenen un volum més gran de residències unifamiliars amb
piscina i jardí.
Viure en aquestes zones residencials i treballar a la ciutat
requereix una xarxa de transport públic desenvolupada, segura i eficient, i no
és el cas de les Rodalies de RENFE, pel que fa a Barcelona. Així doncs, l’ús obligatori
del cotxe fa que les entrades i sortides a les hores punta es converteixin en
un caos. S’insisteix molt en la necessitat de prescindir del vehicle privat
però no veig enlloc que cap administració es posi les piles per ampliar la
xarxa de transport públic o millorar-ne el servei. Sí que funciona, i és just
reconèixer-ho, el “metro del Vallès”, dit ferrocates
en versió popular, els Ferrocarrils de la Generalitat.
Totes aquestes explicacions, que no tenen res d’original ni d’interessant
(l’Exposició Subúrbia, sí, us la recomano moltíssim) venen a tomb perquè m’ha
cridat molt l’atenció una columna de Fernando Trias de Bes que he llegit de
passada, titulada L’art d’usar sense
tenir.
Em situo més de cinquanta anys enrere quan em plantejava marxar de casa i viure en parella. Què necessitava? Un pis. A La Vanguardia hi havia muntanyes d’anuncis de pisos de renda limitada a 2880 pessetes de lloguer al mes. El 1969 jo en guanyava 9000. M’ho podia permetre fins i tot pagant-lo jo sola. Un cop ja tenies un pis, per descomptat de lloguer, volies un cotxe. Jo vaig tardar molt a tenir carnet perquè et demanaven un certificat de bona conducta i a mi no me’l donaven. El Marçal el va aconseguir abans i vam heretar el cotxe que els seus pares liquidaven per comprar-ne un de millor. Era un Diane ( Citroën Diane 6, para gente encantadora, ho recordeu?).
L’opció de lloguer de
mica en mica va anar semblant poc glamurosa i la gent es plantejava l’habitatge
de compra, la hipoteca, el compromís durant anys amb els bancs... Després va
venir el boom de les segones residències en urbanitzacions poc planificades i
com ja he dit abans, sense accés en transport públic. Per tant, era
indispensable tenir cotxe. Ara, la situació de l’habitatge ha arribat a un
estat tan greu que els joves no es poden emancipar, els que tenen un contracte
limitat en el temps per la pròpia llei es poden trobar que no els el renovin,
els preus no paren de pujar malgrat les lleis que intenten frenar-los i ja
només es poden plantejar la compra d’un pis els que en tenen sobradament els
mitjans, o sigui, una minoria.
Però sembla que les coses estan
canviant en les prioritats dels joves, tal com explica la columna citada. A
partir d’un fenomen que es veu que es dona cada vegada més (vendre’t la casa
amb tu a dintre, on podràs viure fins que et moris, o sigui, podràs usar-la) entre
gent situada, Trias de Bes explica que entre els joves també es dona la
preferència a usar abans que posseir, l’ús per damunt de la tinença. Economia
col·laborativa o circular. És millor compartir i reutilitzar que tenir en
propietat. Les hipoteques generen dependències, econòmiques i de mobilitat,
generen despeses, et lliguen. Els joves volen relacions, personals i laborals,
líquides, en paraules de Trias de Bes.
El cotxe, aquell altre fetitxe de
la meva joventut, ha deixat de ser-ho per a molts joves, que el troben poc
sostenible, contaminant, exasperant en la circulació a la ciutat, i prefereixen
per als seus desplaçaments quotidians la bicicleta o el patinet elèctric.
Aquests dos elements, l’habitatge
i el vehicle privat, són la base de la cultura de Subúrbia, la de l’hàbitat expandit,
la depredadora de sòl, la que menysté les relacions humanes que s’estableixen
a la ciutat compacta per viure en el seu món individual, insolidària amb la
resta de la ciutadania. Quin és el model
que volem en el futur? Quin futur té la ciutat expandida? Quines possibilitats
de supervivència? Aneu a veure l’exposició del CCCB que, malgrat que se centra
en els Estats Units, té unes ensenyances universals.
Gracias por el escrito.Francheska
ResponElimina