Crec (en realitat estic convençuda) que a mesura que ens fem
vells el temps passat pren un sentit més profund. Encara que no et sentis
físicament proper a la mort, perquè tens salut i energia, hi ha com una mena de
veu interior que et diu que el temps se t’acaba. Aleshores et fixes en el
passat, i més encara si al teu costat et falta la persona amb qui voldries
poder acabar els teus dies. Però aquesta persona no hi és, i la trobes a
faltar.
No cal que expliqui a ningú què significa el cine per a mi.
No és només un motiu de plaer artístic, és sobretot una experiència emocional.
No totes les pel·lícules produeixen aquest efecte, naturalment, però de vegades
topes amb alguna que té una atmosfera màgica, uns personatges poc convencionals
que t’atrapen i et fan viure un parell d’hores en un altre món. És el que m’ha
passat amb la pel·lícula All of us
strangers, estrenada amb el títol de Desconocidos.
Sabia què anava a
veure quan he entrat al cine, però no
m’esperava la manera delicada de què es val el director per parlar-nos del món dels vius i
del món dels morts, passant de l’un a l’altre amb tota naturalitat. No em podré
estendre en l’argument perquè no voldria fer spòiler, tot i que no és una
pel·lícula de suspens, sinó de relacions amoroses, de pèrdues irreparables i de
conseqüències que perduren al llarg del temps.
El punt de partida és la trobada casual de dos veïns
solitaris que viuen en un gran immoble dels afores de Londres gairebé
deshabitat i que inicien una relació amorosa. Un d’ells és escriptor, i està
intentant escriure alguna cosa sobre els seus pares, que van morir fa uns
trenta anys, quan ell en tenia dotze. A partir d’aquí s’inicia un seguit de
visites a la seva casa familiar on es retroba amb els pares, que li demanen notícies
de la seva vida, com està, a què es dedica, què ha fet durant tots aquells
anys... Entre les coses que confessa el fill hi ha la seva condició
d’homosexual, que els pares entomen de manera diferent, i que serveix al
director per anar rebatent alguns dels prejudicis que existien contra els gais
trenta anys enrere i que a l’actualitat estan superats. Paral·lelament a
aquestes visites als seus pares morts, la relació amb el seu veí es va
consolidant fins que el porta a conèixer-los. I ja no n’explico més.
Reconec que les pel·lícules sobre homosexuals no són un tema
que m’interessi i que les escenes eròtiques poden incomodar una mica perquè no saps
fins on arribarà el director en l’exhibició de la passió amorosa dels
protagonistes, però no, no incomoden. En cap moment és grollera o inadequada,
al contrari. Són escenes plenes de tendresa, filmades amb delicadesa, que
sorprenen per la timidesa dels dos homes, que al mateix temps avancen en
l’expressió dels seus sentiments. Són com dues històries paral·leles, la
relació de l’Adam amb els pares i la relació amb el veí.
A mesura que avança la pel·lícula la línia divisòria entre el
món dels vius i el dels morts es fa més difuminada, fins arribar al final, on
si una cosa queda clara és que les persones que hem estimat i que hem perdut
ens acompanyaran sempre perquè sempre les hem trobat a faltar.
Jo només coneixia una altra pel·lícula d’aquest director,
Andrew Haigh, 45 Years (45 años) on
un matrimoni de vells, Geoff (Tom Courtenay) i Kate (Charlotte Rampling) es disposa
a oferir una festa per celebrar que fa precisament 45 anys que estan junts.
Però ell rep dos dies abans una notícia que ho capgira tot: han trobat el cos
congelat, als Alps suïssos, de la seva antiga nòvia que havia caigut per una
escletxa quan estaven fent una travessa. El record d’aquella persona, d’aquella
relació amorosa, té un paper determinant en la relació de la parella, i la
festa que havia de ser un motiu d’alegria s’acaba convertint en un turment per
a la Kate. És impagable el gest i l’expressió de Charlotte Rampling en l’últim
minut del film. El podeu trobar a filmin.es.
No sé si Andrew Haigh dona tanta importància, a la resta de
les seves pel·lícules, a la combinació pèrdua/pas del temps com ho fa en
aquestes dues, però el fet és que m’hi he sentit identificada, tot i que a Desconocidos el protagonista, Adam, és
encara una persona jove. Ja ho he dit al
començament, és com una mena de presa de consciència emocional que ens queda
poc temps. Voldríem recuperar el temps passat i tornar a gaudir-ne amb la o les
persones que hem perdut. Un cop més veig clar que la mort dels que estimem no
comporta l’oblit, sinó un record permanent que gestionem amb les nostres
millors armes per no caure en la desesperació.
Us animo a veure Desconocidos.
Potser no agradarà a tothom, potser no us commourà la relació amorosa entre
Adam i el seu veí, que, sense ser el tema principal, és el fil argumental que
es contraposa a l’altra relació, la relació amb els pares morts. Qui hagi patit
una pèrdua important a la seva vida m’entendrà.
Després de llegir la teva reflexió, segur que aniré a veure "Desconocidos".
ResponEliminaFui a ver esta película. Magnifica. Lo que lo que me conmovió fue como muestra el encuentro del AMOR , entre dos personas, trascendiendo el genero, y la profundidad de la comprensión del duelo, no resuelto, que vive Adam. Narrado todo el proceso de forma muy original, hasta que por fin es capaz de elaborarlo, sin excluir y no olvidar a las figuras parentales de su vida, si no integrarlas. Cuando lo logra, le es posible abrir el corazón a otra persona y amarla. Toda la narrativa está tratada de forma sabia y magistral.
ResponElimina( Francheska)