Estimat
Peter Bogdanovich,
Permet-me que manllevi el títol de la teva millor pel·lícula
per mostrar el desconsol davant d’un fenomen que tu ja vas anunciar fa més de
cinquanta anys. Anem perdent les sales de cine una darrere l’altra. Ara li ha
tocat a la meva ciutat perdre l’última que quedava al Passeig de Gràcia: el
cine Comèdia. Ja sé que jo no estaré a la teva altura a l’hora d’exposar les
misèries d’una comunitat petita que perd la seva sala per culpa de la irrupció
de la televisió. Barcelona no és un poblet del Texas dels anys cinquanta, ni
les vides dels seus habitants són tan sòrdides o desesperançades com les d’Anarene.
Però una part important de la meva vida s’ha desenvolupat a les sales de
cinema, el Comèdia entre d’altres. Per això ho comparo amb la teva pel·lícula. Començarem per la primera sala.
KURSAAL – Rambla de Catalunya. Tenia pocs
anys i el pare em va dur a veure Els
contes de Hoffmann. No era habitual que em portessin al cine, més aviat era
una festa grossa. Aquella no era una pel·lícula infantil, era la representació
al cinema de l’òpera d’Offenbach, i em vaig avorrir el que no està escrit. És
el record més antic que tinc del cine, i no precisament el més emocionant!
Actualment hi ha una oficina bancària i el pàrquing Kursaal.
Les següents sales estan llistades sense ordre ni concert, ni
cronològic ni geogràfic, gairebé totes es troben al centre de la ciutat.
SAVOY – Passeig de Gràcia. El cine Savoy tenia una particularitat molt
interessant. Feien sessions matinals. Al costat dret de la pantalla hi havia un
gran rellotge que t’avisava de l’hora que era, per si un cas havies de marxar abans
que acabés la pel·lícula. Jo, al matí,
només hi havia anat els dies que a l’escola celebràvem sant Tomàs d’Aquino o
alguna altra festa. Després de la missa obligada ens deixaven anar com els
ramats, i amb alguns nois també de l’escola algun cop havíem acabat el matí
allà. Eren èpoques innocents, on encara et limitaves a mirar la pantalla i res
més. Una vegada, però, hi vam anar amb la senyoreta de francès, la Claveria, a
veure Porte des lilas, en versió
original i sense subtítols. Era en sessió nocturna, a les 10 de la nit. Tota
una aventura. No deuria tenir ni catorze anys. El que vaig entendre va ser més
aviat poc, però em va captivar Brassens i la seva guitarra, la seva pipa, les
seves cançons monòtones i senzilles. El Savoy va acabar convertit en La baguetina catalana, on exhibien
entrepans fets amb baguettes a la francesa, amuntegades, horroroses. Ja fa
temps que allò va desaparèixer. Ara hi ha la botiga de luxe Longchamp.
FANTASIO – Passeig de Gràcia. Aquest cine, un
dels més grans de Barcelona i sense amfiteatre ni galliner, va ser l’escenari
d’un dels meus números més sonats de plors cinematogràfics. Ja vivia en parella
i potser fins i tot havien nascut les nenes. És a dir, ja no era una
adolescent. Hi vam anar a veure La
Raulito, i l’atac de plorera que em va agafar al final va ser tan
espectacular que la gent es tombava a mirar-me mentre el Marçal es moria de
vergonya. Jo intentava empassar-me els mocs i els plors, però l’espectacle va
ser ben sonat. Actualment hi ha una botiga de roba, un Benetton.
NOVEDADES -
Carrer de Casp. Quan el meu pare, que vivia a Madrid, venia per Nadal a
Barcelona, ens portava, almenys un cop, al cinema. Una de les vegades vam anar
al Novedades a veure Ben-Hur. Una
pel·lícula llarguíssima, d’aquelles que no s’acabaven mai, que eren les que
m’agradaven aleshores. Recordo perfectament, perquè a més l’he vist moltes
altres vegades, la seqüència de la cursa de quadrigues, on el malvat Messala
acabat trinxat i fet un cromo i Ben-Hur és declarat vencedor. Però també
recordo una cosa ben curiosa: el comentari del meu pare sobre una versió molt
antiga que ell havia vist amb un tal Ramon Novarro de protagonista de qui jo no
havia sentit parlar mai, ni tampoc després. El pare em va explicar que l’escena
de la pel·lícula antiga sobre la cursa de quadrigues havia estat d’una gran
espectacularitat, i que no tenia res a envejar a la de William Wyler. Ara el cine és un
hotel, ampliació del que hi havia al costat.
TíVOLI – Carrer de Casp, davant del
Novedades. La mateixa història. Per Nadal anem tots al cine, amb l’àvia Laieta
inclosa, a veure La Residencia. Una
pel·lícula de misteri, amb portes que grinyolen, personatges ambigus, sorpreses
i ensurts. Recordo especialment la cua llarguíssima que hi havia per entrar,
arribava fins a la Via Laietana (ara Pau Claris) i baixava. Em sembla que a
l’àvia i al pare no els va agradar. La mare no recordo si va venir. A la
Beatriu i a mi em sembla que ens va deixar una mica indiferents. El Tívoli,
però, no ha desaparegut. Ara funciona com a teatre, que és el que ja havia
estat abans de convertir-se en cine.
ARIBAU- Carrer d’Aribau. Tercer cine
nadalenc, però aquesta vegada l’hauria de posar dalt d’un pedestal. En primer
lloc, per la pel·lícula que hi vam anar a veure; aquesta vegada també venia la
mare. En segon lloc, perquè encara existeix i s’hi fan sessions del Festival
d’Autor i d’altres actes relacionats amb el cine. La pel·lícula en qüestió va
ser per a mi la que durant molts anys em va semblar la millor del món: West side story. Em va agradar tant que
cada vegada que podia la tornava a veure. La dec haver vist unes vint o
vint-i-cinc vegades, la que més vegades he vist. I encara hi tornaria, amb la
vana esperança que el Tony no fos assassinat pel Chino i la Maria i ell poguessin
fugir a aquella place for us, somewhere a
place for us... a la que aspiren.
PUBLI – Passeig de Gràcia. Dos records ben
oposats em porten al Publi. De petita vam anar una vegada amb la mare i la
senyora Vinyoli, la Teresa, a veure Tanganika.
Una d’aventures. Tenia uns colors molt vius que contrastaven amb Tarzán y la Fuente màgica, que feien de
complement i era en blanc i negre. Ni l’una ni l’altra em van proporcionar
grans emocions, però per aquelles coses de la memòria, allà s’han quedat. Molts
anys després el Publi es va convertir en el primer cine de “arte y ensayo”, i
es van estrenar amb Repulsión. Allò
sí que era cine del bo, amb aquell cap de conill podrint-se a la nevera i la
gèlida de la Catherine Deneuve atrapada entre el desig i la repressió. En blanc
i negre, però quina fotografia! El Publi fa anys que va desaparèixer. Ara hi ha
el local dels Antiquaris i altres botigues.
ALEXIS – Rambla de Catalunya. Aquest cine
minúscul, que havia estat un teatre de butxaca, es va convertir en un cinema
d’art i assaig que va instaurar una sessió a una hora poc habitual: les 9 del
vespre. Era l’hora de sopar. La seva publicitat deia: 143 valientes, que eren les butaques que hi havia. El Marçal i jo
hi havíem anat bastantes vegades a la sessió de les 9. Primer anàvem a la
xarcuteria Los Ángeles, a l’altra banda de la Rambla Catalunya, i ens compràvem
alguna cosa de menjar. Tenien menjars preparats amb molt bona pinta. Un dia em
vaig comprar un calamar farcit i una barra de torrons. Vaig tenir una mica de
feina perquè el calamar, que anava dintre d’una bossa de paper i treia la punta
per dalt, tenia suc i jo no em volia tacar. Els torrons eren les postres. Tot
va anar molt bé, el sopar i la pel·lícula. L’Alexis va desaparèixer en forma de
botiga de roba.
ALEXANDRA- Rambla de Catalunya. L’Alexandra era
com la mare de l’Alexis, compartien entrada. Gran, amb un vestíbul immens i
molt ben il·luminat, que ja cap al final es va inventar convidar a un cafè, o
potser pagant, a l’escàs públic que hi anava. Abans fins i tot que l’Alexis fos
un cine ja havia anat a l’Alexandra amb la mare a veure diverses sessions en
francès d’una mena de festival on van estrenar Les parapluies de Cherbourg. Jo ja sabia una mica més de francès, i
com que era cantada, s’entenia bé la lletra. La Catherine Deneuve, a la que
veia per primera vegada, estava meravellosa, i el pobre Nino Castelnuovo, que
l’havia deixat embarassada, havia de veure com se li esfumava l’estimada i se
li casava amb un altre. Però la gran anècdota de l’Alexandra va ser quan a
l’estiu del 92, en plens Jocs Olímpics, se’m va acudir anar-hi el dia que tenia
festa de voluntària olímpica. Tota la família ja era a Menorca i vaig decidir
anar al cine jo sola. Feien una pel·lícula amb Laurence Fishburne, un actor que
quasi sempre fa papers violents. Quan feia una estona que havia començat la
sessió vaig començar a notar que algú, des de darrere, em ficava la mà pel
clatell i m’estava intentant repassar tot el cos. Em vaig queixar però el paio
va continuar. Me’n vaig cansar i vaig cridar l’acomodador. Vam sortir tots tres
al vestíbul, jo feta una fera i demanant que avisessin els Mossos que el
vinguessin a detenir. Com que els Mossos tardaven a arribar (mai vaig tenir
clar si els havien avisat o no) el responsable del local em va dir que no
podien retenir més temps aquell senyor i que el deixaven marxar. Jo el tenia agafat
per la màniga però no em veia capaç d’aguantar gaire estona més. Al final se’n
va anar i els Mossos no van arribar. Molt amablement l’encarregat em va acompanyar
a la taquilla i em va expedir un val per tornar al cine un altre dia, però per
a DUES PERSONES. Em van dir: torni acompanyada (així no li passarà això, la
culpa és de vostè per venir sola). Que bonic! Ara en aquell lloc hi ha un
MANGO.
MARYLAND - Plaça Urquinaona. No era la primera
vegada que tenia un ensurt com aquell al cine. Quan tenia tretze o catorze anys
vaig anar al Maryland, que era a prop de casa, i també hi vaig anar sola. Recordo dues pel·lícules. Una, Secretaria para todo. L’altra, Salto a la gloria. Aquella vegada, però,
se’m va posar un senyor dues butaques més enllà, obstaculitzant-me la sortida
al passadís. A l’altre costat hi tenia la paret. Era un exhibicionista, i va
estar exhibint el seu aparell durant tota l’estona, remenant-se’l tant com va
voler, però sense acostar-se’m. Jo estava esparverada, no sabia què fer,
petrificada. Havia de cridar l’acomodador? Estava al galliner, era una espai
relativament petit, i em sembla que no hi havia ningú més. Crec que no he
passat mai tanta por. El fet no va anar més enllà i quan es van encendre els
llums el senyor en qüestió ja havia marxat. Molts anys després el Maryland es
va convertir en un cine X, on projectaven cine porno. Ara és un edifici
d’oficines.
ATLANTA – Carrer Trafalgar. Aquest cine
estava situat al mig del camí entre casa meva i el tren de Sarrià, que era el
mitjà que agafava per anar a l’escola. Cada dia hi passava per davant dues
vegades. Al matí tenia pressa i el cine estava tancat. Però a la tarda tenia
tot el temps del món. A mi m’agradava entrar als vestíbuls dels cines a mirar
el “quadros”. M’hi quedava estona imaginant els arguments de les pel·lícules i
desitjant inútilment poder-hi entrar: no tenia diners ni edat per accedir a la
sala. Entrava primer al Borràs (plaça Urquinaona, actualment funciona com a
teatre), mirava a dreta i esquerra (tenien dues vitrines) i després me n’anava
a l’Atlanta. Un dia, però, em va semblar que la pel·lícula anunciada devia ser
una cosa meravellosa i hi vaig estar entrant cada dia durant totes les setmanes
que va estar a la cartellera. Era Escrito
sobre el viento. Rigorosament no apta, no la vaig veure fins moltíssims
anys més tard. Un melodrama de Douglas Sirk amb Rock Hudson i Lauren Bacall que
ja es veia que havia de ser terrible perquè als quadros hi havia una altra
parella, Robert Stack i Dorothy Malone, probablement elements d’un triangle
amorós. Allà hi havia marro segur! Com a
fons, un paisatge ple de torres petrolíferes, uns descapotables de somni i uns
vestits elegantíssims. Però un dia es va acabar l’exhibició i em vaig quedar
amb un pam de nas. És tan fort l’impacte d’aquells quadros que no soc capaç de
recordar-ne cap més, tot hi haver-hi passat per davant durant més de deu anys! L’Atlanta
es va convertir en un magatzem de roba a l’engròs. Ara hi ha una botiga de
Fotografia i una dependència oficial, de l’Estat o de la Generalitat. Em
sembla.
SPRING – Passeig de la Bonanova. Allunyat
completament del centre, l’Spring era el cine on anaven molts alumnes de
Virtèlia perquè vivien pels barris del voltant. Jo hi havia anat alguna vegada,
però quedava tan lluny de casa que se’m feia molt desavinent. Quan ja
treballava a l’escola Orlandai impartint llatí a segon de BUP, aquest cine, que
s’havia convertit en Cinestudio Spring i oferia pel·lícules de qualitat, va
programar el Satiricón de Fellini. Em va semblar adient de portar-hi els
alumnes (15-16 anys) havent-los posat prèviament en antecedents de què anàvem a
veure, qui era Petroni i què significava el seu llibre. Després n’havien de fer
un petit treball: resum, comentari, apreciació. Un dels alumnes, que era
aplicat però no tenia gaires llums, especialment pel que feia a la llengua,
recordo que em va presentar un treball que començava així: Este libro, escrito en película... i ja no sé què més deia. En
fi... sort que s’havien divertit veient els excessos del banquet de Trimalció i
altres esperpents fellinians. L’Spring va anar a terra i ara hi ha habitatges
de luxe.
CAPSA – Carrer d’Aragó. Situat dins d’uns
locals de la Cooperativa de Panificadors o alguna cosa semblant, el CAPSA havia
estat teatre abans de funcionar com a cine d’art i assaig. Allà va tenir lloc
l’estrena d’ El Retaule del flautista,
una obra de teatre de gran èxit. Com a cinema oferia pel·lícules més aviat
minoritàries, que són les que m’agraden. Un diumenge, després d’haver-nos
manifestat al matí tota la família, nenes incloses, contra la visita a Espanya
de Ronald Reagan, vaig proposar a la meva filla gran (11 anys) que m’acompanyés
a veure una pel·lícula interessantíssima i súperminoritària (això no li ho vaig
dir) anomenada Koyaanisqatsi. Es
tractava d’un documental amb música de Philip Glass on es contraposaven imatges
de gran impacte visual, sobretot pel seu contrast: paisatges idíl·lics al
costat d’imatges de la societat de consum, a càmera ràpida, posant de manifest
la manera com estem destruint l’equilibri del món. El títol vol dir “vida fora
d’equilibri”, un terme emprat pels indis hopis. La pel·lícula no tenia ni
diàlegs ni text, només la paraula k o y a a n i s q a t s i pronunciada de manera allargada com a única
lletra de la música, que per altra banda, era molt maca. Si aquell dia l’Anaís
no em va assassinar puc estar segura que no ho farà mai. Si jo m’havia avorrit
amb els Contes de Hoffmann, la seva indignació davant d’aquella monstruositat
inintel·ligible, amb música minimalista i sense argument, era més del que la
nena podia suportar. Ella es fiava de l’èxit que un altre diumenge, un temps
abans, havia tingut la sessió cinematogràfica al Niza. Actualment al CAPSA hi
ha una oficina de Caixabank.
NIZA – Plaça Sagrada Família. Un cine al
qual no havia anat mai, perquè tot i ser d’estrena, tenia el seu paral·lel al
Montecarlo, on feien la mateixa programació i era més cèntric. També un
diumenge, quan la nena era una pre-adolescent, em van venir ganes d’anar a
veure una pel·lícula que sota cap concepte el Marçal estava disposat a veure.
Era Flashdance. Me n’hi vaig anar amb
l’Anaís que s’ho va passar d’allò més bé. Tant ens va agradar la música (Giorgio
Moroder, Irene Cara) que ens en vam anar al Drugstore del Passeig de Gràcia a
comprar l’àlbum amb la música de la pel·lícula. Ara al Niza hi ha un MERCADONA.
COMÈDIA – Passeig de Gràcia. Per fi arribem
al cine que ha desencadenat aquesta allau de records cinematogràfics i
d’anècdotes relacionades amb aquesta passió que sento pel cinema. He deixat el
Comèdia per al final, no perquè sigui un local freqüentat per mi amb gaire
assiduïtat, sinó perquè representa per a Barcelona la cloenda d’una etapa de successives desaparicions de cines del
centre. I per a mi té també un altre significat. Abans de convertir-se en
cinema havia estat un teatre. En aquell espai, el 22 de desembre del 1956 el
meu pare va estrenar la seva obra Multiplicando
por cero, dirigida i interpretada per Albert Closas, amb Maruja Asquerino,
Fernando Delgado i altres actors de prestigi. La mare ens va portar a la meva
germana i a mi a la capella de la catedral on hi ha el Sant Crist de Lepant
(aquell que està tort) a resar per l’èxit de l’obra. Me’n recordo perfectament.
A mi allò de resar no se’m donava gaire bé, però l’obra sembla que va tenir
èxit. Després la van portar a Madrid.
L’interior del Comèdia tenia una distribució pròpia dels
teatres, amb els seus diferents pisos i llotges. Ara ja no, perquè fa anys que
el van reconvertir en una multisala, però quan jo era joveneta sí. Un dia,
també diumenge, hi vaig anar amb el noi que m’agradava a veure una pel·lícula
de la qual no recordo res, ni el nom ni els actors ni l’argument. Només sé que
era francesa. No em va interessar gaire, més aviat estava interessada en fer
manetes, que és el màxim que arribava a fer en aquelles èpoques. Sí que
recordo, però, que en tornar a casa li vaig explicar tota la pel·lícula a la
mare amb la intenció que no pensés que havia fet altres coses que mirar-la. La
mare, que sabia llatí, devia pensar allò d’ excusatio
non petita, acusatio manifesta.... però jo em vaig quedar més tranquil·la.
Volia que en properes ocasions no em prohibís anar al cine amb un noi i em
donés els diners per pagar-lo. Que es cregués que al cine jo hi anava a
culturitzar-me, no a fer manetes!
The last Picture show del Comèdia ha estat WONKA. L’última
projecció, el passat 14 de gener.
Tinc moltíssimes anècdotes més per explicar relacionades amb
els cines de Barcelona. Cines on he rigut, cines on he plorat, cines on he fet
manetes i m’he petonejat. Cines on no he pogut apartar la vista de la pantalla
perquè Alain Delon, Rock Hudson, Paul Newman o altres m’estaven mirant a mi i
només a mi. Cines on la meva filla petita ha vomitat perquè no es trobava bé i jo
no volia acompanyar-la al lavabo a mitja pel·lícula (Crec que era Los Diez Mandamientos). Cines on el meu
net s’ha hagut d’aguantar el pipí perquè faltava poc per acabar i ara no et perdràs el final, oi? Cines,
en fi, on he passat una bona part de la meva vida.
La desaparició de tants i tants cines de tota la vida a Barcelona
s’ha vist compensada amb l’aparició d’altres o la reconversió dels tancats, com
el Texas. Però ara no és un bon moment per a les sales, amb tantes plataformes
i pantalles domèstiques. Pel·lícules com La
Sociedad de la nieve s’exhibeix quinze dies i després passa a Netflix i ja
no la veus més en pantalla gran. I així fins a l’infinit. Algú ha decidit que
el cine ja no és un art sinó un mer producte comercial que es compra i es ven,
i que no importa l’embolcall si el gust és el mateix. Però ni el gust, ni
l’aroma ni la mida és el mateix.
Barcelona té molts atractius, els seus habitants no es
relacionen exclusivament anant al cine dissabte al vespre, com al poble
d’Anarene de la pel·lícula de Bogdanovich, però és una llàstima que aquells
locals que en un temps van ser emblemàtics vagin desapareixent causant unes
transformacions que no podem calibrar fins on arribaran. El Comèdia no es podrà
convertir en un bloc de pisos, hi ha normes urbanístiques que ho impedeixen,
però no deixa de ser una incògnita ara mateix quin serà el seu destí i si serà
un benefici real per a la ciutat.
Jo, mentre pugui, aniré freqüentant les sales amb tanta
assiduïtat com suggerents siguin les pel·lícules estrenades. Petits formats,
pantalles grans, tant m’és. Cine-espectacle o cine d’autor, si és bo no faig
distincions. I després, poder-lo comentar, i descobrir en les opinions dels
altres aquells detalls i matisos que se m’havien escapat. Que gran és el cine!
No recordava que la mare ens hagués portat a resar davant del Crist de Lepanto. M'he fet un tip de riure. Per cert, parlant de cinema, de Multiplicando por cero se'n va fer una pel·lícula que es deia Trigo Limpio (1962) dirigida per Ignacio F. Iquino i protagonitzada per Núria Espert i Víctor Valverde.
ResponEliminaEns has fet un bon repàs....Peró el q més m'ha sorprès és no saber res de l'autoria teatral del teu pare. Sempre tens coses amagades. I jo q creia q llegint Calidoscopi, havia descobert els secrets de la teva familia !!!!
ResponElimina