Segons el Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans,
intel·lectual és aquella persona que té
una certa capacitat de pensar la realitat social i cultural i d’influir
críticament en l’opinió mitjançant l’assaig o la presència en els mitjans de
comunicació. Segons aquesta definició, Antonio Muñoz Molina és un
intel·lectual. A través de les seves novel·les ens delecta. A través dels seus
assajos i articles periodístics, ens guia el pensament, ens influeix. És
d’aquests dos aspectes que parlo quan dic que té dues cares, no en el sentit
pejoratiu del que diu una cosa però actua segons una altra. No l’estic titllant
d’hipòcrita, només vull posar de manifest com d’equivocat em sembla que està
quan parla del seu posicionament davant del documental de Jordi Évole i Màrius
Sánchez No me llame Ternera, presentat al Festival de San Sebastián, i com
es contraposa al plaer que em procuren les seves novel·les.
Llegeixo a El País
(23/9/2023) un article seu amb el títol Pestilencia del crimen. Com a subtítol es poden llegir les següents paraules: Defenderé siempre el derecho de Jordi Évole
a mostrar su película “No me llame Ternera”. Con la misma vehemencia animaré a
cualquier persona con sensibilidad y decencia a que no la vea. Això és un resum del seu pensament:
els que l’anem a veure no tenim sensibilitat ni decència. Compara la pel·lícula
amb un plat de peix podrit que li van servir a Mallorca, i els rebutja tots
dos. Afegeix més endavant: Conociendo
trabajos anteriores de su director, ya puedo saber que una parte no escasa del
documental tratará del propio Jordi Évole, en primeros planos en los que tendrá
cara de interesado, de preocupado, de pensativo, de agudo observador… (etc). Aprofita de passada per
desacreditar el periodista, però aquest no és el tema.
Al costat de l’article de Muñoz Molina tenim el manifest Contra el blanqueamiento de ETA de 514 personalitats de la cultura
que en nom de la dignitat demanen que no s’estreni el documental al Festival i
que es retiri de la programació. Cap dels 514 no l’ha vist. D’això se’n diu
rigor intel·lectual! Amb noms tan il·lustres com Andrés Trapiello, Fernando
Savater, Fernando Aramburu (qui l’ha enredat?), Rosa Díez... i també unes
quantes víctimes. El Director del Festival els va contestar que donar la veu no és donar la raó.
Després de llegir l’article de Muñoz Molina em vaig dedicar a
reunir tants textos com vaig poder sobre el mateix tema dels periodistes i
crítics que havien assistit a la sessió per a la premsa del famós documental,
abans de l’estrena davant del públic. Tots els que l’han vist coincideixen a
negar que es blanquegi ETA, que es banalitzi el mal, que es justifiqui Josu
Ternera ni la banda terrorista, ni, per descomptat, que sigui un acte de
lluïment de Jordi Évole. Mirem el que diuen alguns d’ells.
Gregorio Belinchón (El
País): Atisbamos el
abismo que hay entre lo que dice (Josu Ternera) y lo que pasó. Miente ante la
cámara (el líder de ETA parece no haber formado nunca parte de la dirección de
la banda), y lo hace dejando un retrato de cinismo y fascismo. Y es un retrato
necesario de ver, porque ver no es asumir, ver es comprender y contrarrestar.
En un altre article el mateix Belinchón reprodueix unes
paraules de l’alcalde de San Sebastián, Eneko Goia (PNV), “Me enfada la actitud cínica que mantiene
Urrutikoetchea ante todos los asuntos que se plantean. (...) La entrevista pone
ante un espejo moral a Urrutikoetchea y cae por su propio peso lo que este
defiende”. Esta es también la opinión de dos víctimas de ETA (...) Coinciden en
que no hay blanqueamiento de ETA.
Xavier Serra (ara.cat):
Durant els 101 minuts del documental
(...) l’ex terrorista no té gaire èxit a l’hora d’articular un discurs que
justifiqui d’alguna manera la història de sang i dolor provocada per ETA.
Durant l’entrevista Évole exposa amb facilitat algunes de les contradiccions de
Ternera i la fragilitat dels seus arguments. (...) Els 90 minuts de conversa,
tanmateix, no el fan més humà ni proper. Més banal, potser.
En acabar la projecció per a la premsa no hi va haver ni
xiulets ni aplaudiments. Silenci i respecte.
Sergio del Molino (El
País): Una de las
sensaciones más desoladoras que deja No me llame Ternera es constatar que ese
individuo de cara coriácea, cínico, de recursos intelectuales y retóricos
limitados, tosco, inclemente y ajeno a cualquier forma de compasión que no sea
consigo mismo haya marcado tantísimo la historia de España durante tantos años.
(…) Hay que agradecerle a Évole que se haya puesto delante y nos haya enseñado
la brutalidad inane de la que estaba hecha el terror. No hay coartada
romántica, no hay forma de hacer presentable a este tipo. Esa sola constatación
ya merece invertir los cien minutos que dura la entrevista. Lo demás importa
poco.
Ander Goyoaga (La
Vanguardia): Josu Ternera ha
assenyalat que no és el que esperava. (…) Algunes víctimes del terrorisme han
confirmat que no hi ha ni un bri de justificació d’ETA. Reprodueix paraules
d’Elespe, fill d’una víctima: “Mostra un
paio, Ternera, escàs d’intel·ligència, sense ideologia, mediocre,
unidireccional, sense empatia, superb, pres del seu món...”.
Ignacio Orovio (La
Vanguardia) destaca alguns dels moments de l’entrevista i posa la pell de
gallina quan explica que segons Ternera, si es va atemptar contra la caserna de
Vic o de Saragossa, o contra Carrero Blanco, o es va segrestar Miguel Ángel
Blanco o es va assassinar la dissident de la banda Dolores González Katarain,
Yoyes, va ser per estratègia. Com si això ho justifiqués.
Miquel Molina (La
Vanguardia): Pot ser que una de les
principals aportacions d’aquesta entrevista sigui mostrar la indigència
emocional i intel·lectual d’un personatge. (...) Una informació preciosa per
als qui no van conèixer ETA.
Josep Martí Blanc (La
Vanguardia): Un sever interrogatori a
un criminal que no condueix, lluny del que s’ha afirmat, a blanquejar la figura
de l’etarra i molt menys a la reescriptura de la seva biografia. (...) Més
Ternera i menys Peral i Sancho.
He reproduït fins aquí fragments dels diaris que llegeixo jo.
Com que l’ABC, La Razón, El Mundo deuen
ser dels que no pensen anar a veure el documental, no m’he entretingut a buscar
què en diuen.
Com ja us podeu imaginar, jo tampoc no he vist el documental,
i per tant m’he de guiar pel que diuen els altres, però els altres que l’han
vist. Per això em sembla una actitud especialment antiintel·lectual la de Muñoz
Molina.
Fa uns anys, allà pel 1995, Muñoz Molina i Javier Marías van
protagonitzar una polèmica a propòsit de Tarantino i Pulp Fiction. En un article titulat Tarantino y la
muerte (El País,
19/4/1995) Muñoz Molina analitzava la pel·lícula des d’un punt de vista
moralista i es queixava de la violència
present al film per la influència que podria tenir sobre la joventut. Deia el
següent: El secreto de la
comicidad, al parecer irresistible, de la película Pulp fiction, consiste en la repetición de un solo
mecanismo, el de la indiferencia ante el dolor ajeno, o el de la trivialidad
del sadismo, todo ello envuelto en una adecuada extravagancia formal y
aderezado con citas obvias de otras películas a fin de obtener la simpatía de
los entendidos europeos, a ser posible franceses. Javier Marías li contestava que no
s’havia de mirar la pel·lícula com una obra realista, havia d’entendre que era
una paròdia intel·ligent d’un tipus de cine: A mí, dicho sea de paso, tampoco Pulp fiction me deslumbró, pero vi en ella un talento,
atrevimiento y misterio, cosas que no abundan en el cine ni en la novela
actuales. En fi, que
crec que Muñoz Molina aborda el tema de la pel·lícula d’Évole amb els mateixos
prejudicis moralistes que aborda el cine de Tarantino. En aquell moment es va
permetre vaticinar que pel·lícules com aquella no passarien a la Història.
Gairebé trenta anys més tard Tarantino és un valor indiscutible com a
cineasta.
La violència de Pulp
fiction és fictícia. La violència d’ETA no ho va ser mai. Entenc la
repugnància d’acostar-se a un home sanguinari que nega ser responsable de cap
dels crims de la banda excepte dels que ja han prescrit. Però em sembla una
actitud molt poc honesta per part d’un que es vol intel·lectual de negar
l’honestedat del treball d’un periodista sense haver-lo vist. Coneix Muñoz
Molina l’itinerari de Truman Capote cap a la presó a entrevistar l’assassí
confés d’una família de grangers? Segur que sí. Creu que va blanquejar el crim
i els criminals pel fet de concedir-los la paraula? Capote en va sortir
trasbalsat i ens va deixar un testimoni esgarrifós d’una història terrible
protagonitzada per un parell de desgraciats, i que ha passat a la posteritat
com un dels treballs periodístics més brillants del segle XX.
També deu conèixer Emmanuel Carrère i els seus dos llibres
sobre assassins: L’adversaire i V13. D’aquest últim ja en vaig parlar al
blog al mes de juny. Que jo sàpiga, després de la publicació d’aquests llibres
a ningú se li va acudir considerar que humanitzava els assassins o els
terroristes, que justificava la seva causa, a ningú.
Però el que més em dol de Muñoz Molina, perquè, insisteixo,
em sembla un excel·lent escriptor de novel·les, és la seva actitud moralista i
desqualificadora: qui vagi a veure el documental no té sensibilitat ni
decència. Un dels signants del manifest dels 514, Fernando Savater, ja fa temps
que a la seva columna de El País reparteix insults a qui no pensa com ell en
matèria bàsicament d’ordenació territorial (o sigui, independentisme i
adjacents). Cada setmana aboca el seu odi no només contra aquests sinó també
contra els que hi negocien o hi busquen acords, per exemple, Pedro Sánchez.
L’última idea ha sigut comparar les meduses denominades caravel·les amb el
President del govern i acabava així: Todo
encaja: minúsculas por separado, sin verdadera entidad propia, arrastradas
hacia donde el viento sople, con un colorido engañoso que atrae a los incautos,
y tóxicas, sobre todo tóxicas, envenenadoras de cuanto se les acerca. Puro
sanchismo navegante, no me lo nieguen. Molt boniques aquestes metàfores i
molt odi encobert. Quina pena que Muñoz Molina hagi caigut en el sectarisme
d’aquesta tribu de 514 personalitats y no hagi estat capaç de defensar que
sense haver vist el documental no hi ha dret a opinar. Si després d’haver-lo
vist considera que la figura de Josu Ternera no queda prou malmesa pot aportar
els arguments que cregui convenients, però amb coneixement de causa.
No faré (com sí que he fet amb altres perquè jo també soc una
mica sectària) el que es podria esperar després d’aquesta crítica, o sigui,
creu i ratlla a la literatura de Muñoz Molina. No. Li tinc respecte, m’agrada
el que escriu, crec que és una persona honesta que en aquest cas s’ha
equivocat. Espero que arribi el 15 de desembre quan Netflix estreni la
pel·lícula d’Évole i Sánchez i pugui opinar després d’haver-la vist. Com també
podran opinar tots aquells que sense prejudicis la vagin a veure, entre ells, probablement
molts familiars de les víctimes. Espero també que aquesta pel·lícula no
serveixi per reobrir ferides sinó per il·lustrar uns fets que no haurien
d’haver-se produït mai.
Elisenda, Grácies per posar-me al corrent d’aquesta polémica i la opinió q et produeixen els comentaris de Muñoz Molina, . La teva opinió és una referéncia per mi…M’estalvies llegir segons quines coses q em fan mandra, peró no dubto q tenen la seva importáncia.
ResponEliminaInteressant la polèmica.
ResponElimina