Reservo el dia de Nadal, en què tothom està molt ocupat, per
explicar aquesta història que estic escrivint el dissabte, 3 de desembre,
després d’haver-me resistit a dos impulsos incontrolables: 1) picar-me el cap
contra la paret, o 2) emborratxar-me fins a oblidar la meva estupidesa.
Què m’ha passat per voler-me obrir el cap o emborratxar-me
fins a oblidar aquesta evidència? Resumint molt ràpidament diré que intentant
aconseguir que Vueling em digui per què m’ha anul·lat el reemborsament en
crèdit de vol d’un bitllet cancel·lat, es veu que he anat a parar a un telèfon
fraudulent que apareixia com a telèfon de reclamacions de Vueling. Després
d’intentar que em fessin la devolució i no aconseguint que Caixabank els donés
accés a les meves targetes, he tallat la conversa i he desistit. Fins aquí cap
problema, però després, i gràcies a la intervenció de la meva filla, que ha
vingut a casa per casualitat, m’he adonat que el telèfon era una enganyifa i
que m’estaven intentant cobrar en lloc de tornar-me els diners. Truco a La
Caixa, anul·lo les targetes, em confirmen que efectivament han intentat cobrar
quantitats importants i m’agafa la depre del segle. Com he pogut ser tan
idiota? Si no han pogut dur a terme l’estafa ha sigut gràcies al sistema de
seguretat de l’entitat bancària, no perquè jo sigui llesta i m’ho hagi ensumat.
He rastrejat el telèfon fraudulent i la meva filla m’ha dit: és una imitació
molt bona de la pàgina d’informació de Vueling. El telèfon real de reclamacions
de Vueling és un altre, però aquest tenia totes les característiques d’un
telèfon d’atenció al client.
No és broma quan dic que he tingut una sensació terrible per
haver-me deixat atrapar, tot i que no hagi tingut conseqüències. M’he sentit
vulnerable, caducada, víctima propiciatòria de properes estafes. M’he sentit
dèbil mental. He sentit violada la meva intimitat, però amb l’agreujant que
sembla que m’hi hagi posat de cara, i això és el que més m’angoixa. És perquè
tinc una edat? És perquè no domino els codis informàtics ni les possibles
trampes? De què més puc ser víctima si tot i estar advertida del que no s’ha de
fer he estat tan ingènua com per fer-ho? Quan la meva filla s’ha posat a
ajudar-me a investigar el tema i a solucionar l’anul·lació de les targetes he
vist que tenia un munt de recursos, que en cinc minuts ja havia esbrinat coses
i pres decisions sobre d’altres. I m’ha volgut consolar dient-me que l’estafa
estava molt ben presentada i que no m’emborratxés, que no valia la pena. Li he
fet cas, però m’he buscat un altre recurs per oblidar el tema: posar-me a veure
una sèrie d’HBOMax sobre la família Pujol: LA SAGRADA FAMÍLIA.
No exagero. És un documental en quatre episodis, molt ben
fet, molt amè i molt il·lustratiu. Hi ha un munt de testimonis que aporten el
seu punt de vista, presentats d’una manera molt àgil, de vegades són quatre o
cinc paraules, encadenades, gràcies al muntatge, a les del testimoni anterior.
No es fa pesat ni avorrit, és equànime, ningú no insulta, tots els testimonis
reconeixen la vàlua de Pujol com a polític i tots lamenten, al final, la
ruptura de la seva imatge.
El que m’ha dut a parlar d’aquest documental en aquest blog
no és la meva estima o no estima pel personatge, sinó la reflexió trista que
n’anava fent a mesura que avançava la informació. Perquè, efectivament, hi va
haver un moment en què les meves aspiracions catalanistes i les de Pujol podien
convergir, molt al començament, en èpoques diferents, quan ell es movia en
cercles cristians antifranquistes i jo anava encara amb el xumet però ja en sentia parlar a casa. La seva idea messiànica de salvar Catalunya no era la meva,
evidentment, però la voluntat de fer que Catalunya fos reconeguda i els seus
drets respectats era comuna al seu moviment i a l’Assemblea de Catalunya, en la
qual jo em sentia representada. Per descomptat que en el documental no es parla
de l’Assemblea de Catalunya perquè el pujolisme no en va voler saber mai res.
El documental repassa amb molt rigor tota la vida política de
Pujol i com de passada inclou un testimoni de Felipe González referent al paper
dels polítics després del 23 F. S’explica que hi va haver una involució
autonòmica, que es va fer un pas enrere en el desenvolupament dels estatuts i
Felipe González diu: “habría
sido mejor un enfoque federalista y no una involución menos autonomista”. No sé quan va arribar a aquesta
conclusió però no se li ha notat gaire després.
Naturalment, un dels punts forts del documental és el tema de
Banca Catalana, com també ho va ser en l’entronització de Pujol com a símbol de
Catalunya. El 1984 Pujol guanya les eleccions per majoria absoluta i esclata
l’escàndol de Banca Catalana. La Fiscalia presenta una querella que és
interpretada com la voluntat del govern de Madrid, en aquell moment en mans del
PSOE, de carregar-se Catalunya. Molt hàbilment Pujol s’identifica amb Banca
Catalana (tot i que abans de fer fallida la seva família s’havia desfet de les
accions) com a símbol de Catalunya, i qui l’ataca a ell ataca Catalunya, qui el
vol destruir a ell vol destruir Catalunya. El 30 de maig de 1984 una
manifestació multitudinària acompanya Pujol des del Parlament a la seu de la
Generalitat, amb crits de suport al President i denunciant que el govern de
Madrid vol destruir Catalunya. Queda clar que des d’aquell moment ja no hi va
haver marxa enrere en la identificació de Pujol amb el país; tot el que es fes
contra ell es faria contra Catalunya.
La querella va prosperar. Era la primera vegada que els jutges
tenien un polític acusat d’apropiació indeguda, falsedat en document públic i
maquinació per alterar el preu de les coses, i no sabien com abordar-ho. Quan
es van reunir els que havien d’emetre un veredicte ja tenien la decisió presa
abans de començar a discutir. La reunió va ser curta, els expedients no se’ls
van ni llegir i van dictaminar: no hi ha hagut delicte, només mala praxi. Va
ser una sentència política, no jurídica. Pujol consolida l’hegemonia.
Després van venir altres escàndols com el del 3%, el cas
Palau, els dels seus fills... És terrible la barra de Jordi Pujol Ferrusola, Júnior, declarant davant d’una comissió
d’investigació del Parlament sobre els cotxes que té: Ferrari, Lamborghini,
Mercedes, i una pila més, que diu haver comprat per fer un favor a gent que
anaven escassos de cash! Gent amb
dificultats, i ell els “ajudava” comprant a preus rebentats cotxes d’alta
gamma!
Sobre el cas del 3%, Prenafeta, Secretari de la Presidència,
diu: “des de l’època de l’antiga Grècia
la corrupció és consubstancial (al poder, s’entén)”. Anem bé!
El documental avança cronològicament fins a arribar a la
confessió sobre la deixa que va fer el seu pare, un dipòsit a Andorra lluny del
control de la Hisenda espanyola. La confessió, el 25 de juliol de 1914, i les
conseqüències que se’n van derivar.
Naturalment, aquella confessió va deixar en estat de shock tots els catalans, pujolistes i no
pujolistes, perquè la moral i l’ètica havien estat la seva divisa durant els
anys que va governar. I crec que també a la resta d’espanyols, perquè havia
sabut vendre la imatge de persona assenyada amb sentit d’Estat, que havia donat
suport a governs centrals de diversos colors amb l’objectiu de facilitar
l’estabilitat. Ningú no es podia imaginar que ell, precisament ell, hagués
defraudat a Hisenda durant anys.
El fenomen Pujol és molt interessant encara que no hagis
combregat mai ni amb les seves idees ni amb la seva política. Encara que
t’irritessin les seves ínfules messiàniques de salvador de la Pàtria, encara
que hagués manifestat menyspreu pels Jocs del 92, que van engrescar tants
catalans, simplement perquè ell no n’era
protagonista, però com a estadista no n’hem tingut cap més a la seva altura.
El documental també parla, encara que jo ara no ho reculli,
de la gran obra de govern de Pujol, entre d’altres la cultural: TNC, Auditori,
TV3...
No és un documental tan crític com podria haver estat; tampoc
no recull testimonis de gent que ho van ser molt amb el seu govern, suposo que
per no haver de recórrer a dirigents de
partits de l’oposició. Però tampoc no és una hagiografia i encara menys un
intent d’exculpar-lo en ares d’una suposada modernització de Catalunya. La
“cultureta” que va defensar, de la qual tant se’n fotia Joan de Sagarra, la
cultura casposa catalana (perquè a Catalunya també tenim caspa) va passar per
davant d’una cultura progressista i transversal
i ningú no va ser capaç d’oferir una alternativa. El documental d’això
no en parla.
Per acabar, reprodueixo alguns dels comentaris que els
entrevistats fan al final a manera de conclusió.
José Antich, ex director de La Vanguardia: “...pasará a la Historia como
constructor de la identidad
nacional catalana...”
Fernando Ónega, periodista: “...y si se cumplen
los designios de los independentistas, (pasará a la historia) como el que puso la
primera piedra de la República catalana.”
Màrius Carol, ex director de La Vanguardia: “su figura queda sepultada por este concepto
de la moral tan particular... él quería ser la referencia ética de un país...”
Antonio Franco, ex director de El Periódico de Catalunya: “desacreditado de cara a la Historia…”
Francesc Marc Álvaro, periodista: “…tenía una trastienda llena de monstruos (en referència a la seva família)”.
José María Mena, fiscal de la querella Banca Catalana: “Pujol no era honorable.”
Josep Maria Brunet,
periodista: “Si la última palabra la
tienen que decir los tribunales, no está dicha”.
Els càrrecs que es presenten contra Pujol i la seva família
són molts i greus. Pesa una petició fiscal de 9 anys sobre l’ex President i
peticions d’entre 8 i 29 anys per als seus fills. Marta Ferrusola n’està
exclosa per raons de salut.
Aquesta documental, que està fet amb un gran rigor i una gran
professionalitat, a més d’amb una tècnica narrativa viva i àgil, es pot veure a
HBOmax. Ja he dit que omet testimonis crítics que vagin més al fons de la
qüestió, però tot i així jo el recomano com a exercici de memòria col·lectiva;
a més, però, hi vull afegir una reflexió personal. Com ja he dit abans, hi va
haver una època en què ens mobilitzàvem a favor de Catalunya des de l’esquerra
i des del centre, des del conservadorisme polític també, i ens semblava que havíem
d’aconseguir un país més lliure i amb total respecte a la nostra llengua, a la
nostra cultura i a les nostres institucions. Molt abans de la sentència del
Tribunal Constitucional contra l’Estatut jo ja m’havia desmarcat d’un moviment
que confonia els desitjos amb la realitat, que tenia una deriva supremacista
intolerable i que tendia a allò tan sectari de “qui no està amb mi està contra
mi”. La sentència de l’Estatut ja em va fer veure que, desgraciadament, les
coses anirien molt malament per a Catalunya tal com, efectivament, han anat. I
em miro amb nostàlgia aquelles manifestacions de l’11 de setembre a Sant Boi i
la de l’any següent al Passeig de Gràcia, que van ser massives, plenes
d’esperança, i em pregunto, veient el documental sobre la família Pujol, où sont les neiges d’antan?
![]() |
Sant Boi, 11 de setembre de 1976 |
Como dice mi hija,”desde Madrid no entendéis nada”.
ResponElimina