Vagi per endavant que si Reyes Rigo va mossegar
realment la funcionària que l’estava estirant pels cabells un cop interceptada
la flotilla i detinguts els seus membres, em sembla formidable. Jo també ho
hauria fet.
Què denota una mossegada? Ràbia, una ràbia infinita,
que no té res a veure amb l’odi. L’odi és el sentiment que expressen tots
aquells israelians que consideren que els palestins són com animals i qui els
dona suport són terroristes. Així de simple, perquè això és el que estan
sentint des de fa més de setanta anys. L’odi no es calma, al revés. Es va
alimentant i cada vegada és més gran. Segurament també el senten tots els
supervivents palestins que van tornant al que queda de les seves cases. Però
tenen la (vana) esperança de reconstruir el seu país. Potser aquesta esperança substituirà l'odi.
La ràbia és un sentiment d’indignació davant la
injustícia. Jo, de petita, mossegava. Així m’ho van dir quan ja era gran uns
amics dels meus pares que m’havien perdut la pista. Tu ets la que mossegaves?,
em van dir. Doncs sí, però ja no mossego! No sé quina ràbia devia tenir als
tres o quatre anys. Potser em sentia arraconada perquè li feien més cas a la
meva germana petita que a mi. O potser per altres raons, ves a saber. Mossegar
em va semblar sempre més eficaç que pegar, repartir coces o cops de puny. Als
parvularis es donen casos de nens que mosseguen; abans de saber pegar ja saben
mossegar. Jo crec que és una manifestació genuïna d’un malestar rabiós contra
la injustícia. Però a diferència de l’odi, si es restableix la justícia la
ràbia desapareix.
No està clar que Reyes Rigo hagués mossegat una
funcionària del servei mèdic de presons que segons declaracions d’una companya
la va estirar pels cabells per obligar-la a canviar de cel·la. Tant és, la
qüestió és que ja ha tornat a Espanya encara que ha hagut de declarar-se
culpable i pagar una multa. La idea d’una resposta rabiosa als abusos
perpetrats contra els palestins i, de retruc, contra els participants a la
flotilla, no és cap idea que em generi rebuig, al contrari. Només que les
respostes rabioses no condueixen enlloc, però de motius n’hi ha de sobres.
M’agradaria que aquesta fos l’última vegada que parlo
de Gaza en aquest blog. I ho seria si els acords que s’han signat fossin
creïbles. No he trobat ni un sol periodista que aposti per una pau duradora. Ni
un. Tothom dona suport als acords, per descomptat, tot i ser insuficients en
molts aspectes, però són un primer pas. I immediatament afegeixen el seu
escepticisme: Israel no és fiable. Motius n’hi ha per pensar-ho.
Ara que tants països han reconegut l’Estat palestí,
sento moltes veus que diuen que aquesta no és la solució i que només un sol Estat
compartit entre jueus i palestins pot tenir viabilitat.
Vaig anar a la presentació del llibre de Teresa
Aranguren Palestina, La existencia negada. Presentava l’acte el metge
i escriptor palestí resident a Catalunya des de fa anys Salah Jamal . Com a
conclusió va dir que no era possible l’existència de dos estats i que s’havia
d’apostar per un sol estat on convisquessin les dues nacions en harmonia, amb Sudàfrica com a model.
Segons un article de Shlomo Ben Ami a La Vanguardia del 12 d’octubre “la generació més jove (israeliana) prefereix
un únic estat binacional”. Si busco entre les pàgines del llibre
d’Araguren trobo declaracions que han fet alguns teòrics del sionisme que deixen clar que aquesta harmonia no serà mai possible.
Reprodueixo unes paraules de Miki Zohar, diputat del Likud a la Knesset i futur
ministre de cultura durant el segon mandat de Netanyahu: “els palestins no tenen dret a l’autodeterminació perquè no són els
propietaris de la terra. Els accepto com a residents perquè van néixer aquí,
viuen aquí i no els demanaria que se n’anessin. Però, lamento dir-ho, pateixen
un important defecte: no van néixer jueus”. Amb aquestes idees
supremacistes i excloents no es pot pensar en un sol Estat on convisquin en
harmonia jueus i palestins. L’única cosa que acceptarà Israel és la submissió
total dels palestins.
Gideon Levy, columnista israelià del diari Haaretz, l’endemà del 7 d’octubre ja va
tenir la valentia de dir: “Pensàvem que
se’ns permetria fer qualsevol cosa, que no en pagaríem cap preu ni seríem
castigats. Arrestem, matem, maltractem, robem, protegim colons massacradors
(...). Disparem a persones innocents, els arranquem els ulls i els destrossem
la cara, els deportem, confisquem les seves terres...”. La massacre del 7
d’octubre no té justificació, però sí explicació. I ara que ja hem vist tornar
a casa els pocs ostatges que quedaven vius, se’ns encongeix el cor de veure el
patiment, també, dels israelians.
Durant aquests dos anys han passat moltes coses, i
totes horribles. Les hem vist a la primera pàgina dels diaris i a les pantalles
de les televisions. Potser ara s’acabaran les matances, però la pau està molt
lluny i l’harmonia no hi és ni se l’hi espera. Dues reflexions, i totes dues
provinents de jueus, em fan afirmar el que acabo de dir. En primer lloc, les
paraules de Gideon Levy a l’Ara del 12 d’octubre, parlant de la situació
actual. Resumeixo algunes frases: A
Israel impera la idea que després d’aquella atrocitat tenen dret a fer
qualsevol cosa. Els palestins ja no interessen als israelians, els únics éssers
humans de Gaza són els ostatges i els soldats. Hi ha una gran fatiga de guerra,
els soldats no poden més (els suïcidis entre els soldats han estat nombrosos).
Tornem al colonialisme donant a Tony Blair el govern de Gaza? A Cisjordània els
palestins estan absolutament desprotegits. Colons i exèrcit actuen junts.
Per altra banda, Shlomo Ben Ami escriu, també el 12
d’octubre, a La Vanguardia: “Es irrellevant
que Hamàs sigui derrotat o no, perquè el cop que s’ha clavat a l’odiat ocupant
és de proporcions històriques. Ha arrossegat Israel a la guerra més llarga de
la seva història i li ha causat nombroses baixes, milers de ferits i un nombre
creixent de suïcidis entre els soldats; ha provocat l’alliberament massiu de
presoners palestins d’alt nivell i ha causat al país costos econòmics enormes,
un aïllament internacional creixent i l’afermament de la seva imatge com un Estat
sense llei i sumit en una profunda divisió interna”.
Resumint: si la situació a la zona el 7 d’octubre de
2023 estava malament, dos anys després està indefectiblement abocada a
l’abisme. “No se logra visualizar el
futuro”.
I ara ve una cosa curiosa. Ja sabeu que faig molt cas
de les coincidències perquè crec que hi deu haver un ordre còsmic que les fa
aparèixer en un moment concret per a delectació de persones com jo. Aquí n’hi
va una que m’ha cridat l’atenció, per com s’adapta a la situació actual.
Decideixo tornar a llegir, després de molts anys, Antigua vida mía, de Marcela Serrano,
una escriptora xilena molt interessant. El llibre va de l’amistat entre dues
dones i no pretén ser un llibre polític, però Xile ha viscut circumstàncies
molt dramàtiques i les dues protagonistes es troben, cap al 1994, parlant de
les seves vides, de la caiguda del mur de Berlín i el desmembrament de la Unió
Soviètica, i deixen anar algunes reflexions que són premonitòries. El llibre va
ser publicat el 1995. “Junto
con el muro cayeron las esperanzas de construir un mundo mejor. Tú, Bob, ¿crees
que esta época post guerra fría es peor que la anterior? –En el fondo creo que
sí –contesta Bob–. Es un tema relativo y complejo. Las fuerzas del nacionalismo
son lo peor de este tiempo, aún peores que las del imperialismo. Además, el
cinismo hoy no tiene fronteras. (...) Todo fin de época produce lo que los pensadores
llaman «el malestar de la civilización»: no saber con exactitud las
consecuencias del presente, no tener una conciencia clara de lo que nos espera.
Y nada de lo que nos sucede, al mundo y a nosotros, es ajeno a esta crisis, a
este malestar”.
La frase que he intercalat
més amunt –No
se logra visualizar el futuro- forma part del mateix diàleg
entre els personatges del llibre.
Aquest malestar que sentim
ara davant del que està passant a Gaza i davant de la certesa que no tenim
força per obligar a una solució justa el podem canalitzar de moltes maneres. I
una bona mossegada potser no és tan mala idea.


Es cierto que hace tiempo que hay un malestar en la sociedad ante la evidencia de la crisis de valores fundamentales después de todo lo perpetrado bélicamente durante el siglo XX y no vemos un horizonte de futuro esperanzador.
ResponEliminaTambién hace tiempo que hay 56 conflictos armados activos en el mundo y en alguno de ellos con hambruna severa. Los países más afectados incluyen Afganistán, Burkina Faso, Chad, Etiopía, Haití, Somalia, Sudán del Sur y Yemen.
Me pregunto: ¿ porqué solo se informa sobre el conflicto de Israel y Palestina? ¿Es que el hambre y el sufrimiento de estos otros países no es importante?¿Porqué no merecen estar en los medios informativos como denuncia y reprobación? ¿ Porqué no hay también una mediación internacional para que no continúen estas injusticias a nivel mundial? Me sorprende y me interroga. F. Salut