Fa unes setmanes vaig escriure sobre el cas
Pélicot, que ja ha estat jutjat i les penes dictades, i no em pensava que
tornaria a donar-se tan aviat un altre cas d’abús sexual a França tan
esfereïdor com el de Dominique Pélicot. Es tracta del cirurgià pediàtric de Vannes, Joël Le Scouarnec. El judici tot just acaba
de començar. Se l’acusa d’haver violat 300 nenes i nens en l’exercici de la
seva professió. És a dir, s’aprofitava de la seva condició de cirurgià per
abusar d’ells, durant almenys 25 anys. Nens i nenes d’edats diverses, entre
elles una nena de 6 anys filla d’uns veïns. També la seva neboda, filla de la
germana. Pel que sembla, feia temps que es tenien indicis del seu comportament,
però ningú no va fer el primer pas per denunciar-ho. Enmig d’una sessió del
judici va confessar que havia violat la seva neta d’un any i mig. Els pares de
la nena, que eren a la sala, van haver de ser atesos per un xoc emocional. També se li van trobar documents
que donaven testimoni de la seva zoofília.
Tot i que no és el mateix tipus d’abús que el de
Dominique Pélicot, sí que hi ha alguns punts en comú. El silenci de l’entorn,
la complicitat dels que n’estaven al corrent, el desvergonyiment d’alguns
testimonis, la implicació de víctimes dins l’àmbit familiar i la submissió
química, amb anestèsia o amb somnífers. I també un cert penediment, davant la
impossibilitat de negar els fets. Si el penediment és sincer o de cara a la
galeria no tinc elements per jutjar-ho. La dona de Le Scouarnec ha declarat no
estar-ne al corrent, contradient el testimoni de la cunyada que assegura que
feia temps que la dona sabia que el seu marit era un pedòfil. Però el pitjor no
és la mentida, sinó que veient-se acorralada va deixar anar que hi ha criatures
a qui això ja els agrada. Que els hi va la marxa, vaja! No és pot ser més
repugnant.
No sé com s’acabarà aquest cas ni quan. No el
segueixo, només n’he tingut coneixement pels diaris i la tele de manera
superficial. Potser els francesos, un cop recuperats del xoc del cas Pélicot,
seran capaços de seguir-ho amb el mateix interès. Jo ja no en vull saber res
més. Si avui ho trec a relluir és per relacionar-ho amb un llibre que he llegit
fa poc i que l’he trobat molt interessant. Es diu Triste tigre (en francès) i té traducció al català i al castellà, a
Anagrama. L’autora es diu Neige Sinno.
El tema dels abusos és d’una tal sordidesa que gairebé
tinc ganes de demanar excuses per estar-ne parlant, però resulta que no són casos
aïllats, que es donen al si de les famílies i que de la mateixa manera que es
demana als pares que estiguin atents als seus fills per si presenten símptomes
de trastorns de les conductes alimentàries, també se’ls hauria de dir que
estiguin atents per captar si els seus fills estan sent víctimes d’abusos. No
vull dir amb això que haguem de veure depredadors sexuals per les cantonades,
entre el professorat, els monitors, els tiets, pares o avis. Lluny d’això.
Simplement vull dir que igual que donem als nostres fills (o nets) eines per
defensar-se i anar per la vida en altres àmbits, també els les hem de donar en
aquest terreny.
Del llibre Triste
tigre n’he valorat alguns aspectes que considero remarcables. El primer és
el del consentiment, que és a la base de la llei que tenim al nostre país per
regular si hi ha delicte o no. Però el problema del consentiment en infants no
té res a veure amb el dels adults. Els que abusen d’ells són sempre de l’entorn
familiar o social, que abans d’arribar a l’abús s’han guanyat la seva confiança,
de manera que el nen o la nena no interpreta, al principi, aquell acostament
com una agressió. L’estratègia de l’abusador és sovint la mateixa: fer creure a
la víctima que és única, que aquella relació és molt especial, que ningú no ho
podria entendre i que, per tant, tanqui la boca i no en parli amb ningú.
Neige Sinno intenta, al llarg del llibre, arribar a
entendre quines són les raons dels violadors. En el cas del seu padrastre només
la va violar a ella, no és un violador en sèrie. Qualifica la violació com una
expressió de poder o de ràbia, com una vàlvula d’escapament. En el cas del seu
padrastre, l’argument que va donar davant del jurat va ser que ell li volia fer
de pare, se li volia acostar com a pare, però que ella el va rebutjar, que li
era esquiva, i va tirar per la via de la violació. Ho intenta fer passar com
una relació d’amor, no com un acte de violència. No ho va fer ni amb la germana
de Neige, ni amb les seves pròpies filles. Déu n’hi do l’argument.
En segon lloc em semblen interessants els raonaments
que Sinno fa com a víctima. D’entrada nega la capacitat de “superar” els fets.
És impossible recuperar la innocència. Ningú no es refà mai d’una cosa com
aquesta. Segons un estudi sobre Experiències Adverses en la Infància (ACE, en anglès), com més alt és el grau d’aquestes
experiències adverses (de tota mena: abandonament, maltractament, pèrdua d’un
progenitor...) més greus són les conseqüències en l’edat adulta, des de comportaments addictius fins a malalties cròniques. Ella mateixa, aparentment, ho ha superat.
Està vivint a Mèxic, es dedica a escriure, té parella i fills, tot li va bé.
Però la marca li quedarà tota la vida.
Li pregunten en una entrevista que he trobat per Internet
si l’escriptura li ha servit de teràpia. La resposta és no. A la contraportada
del llibre ja ho diu: “Hi he volgut
creure, he volgut somiar que el reialme de la literatura m’acolliria com a
qualsevol dels orfes que hi troben refugi, però fins i tot a través de l’art,
no es pot sortir vencedor de l’abjecció. La literatura no m’ha salvat. No estic
salvada.”
El llibre parla d’altres escriptores que han donat el
testimoni dels abusos soferts mitjançant la literatura, i aborda de quina
manera s’han de donar aquests testimonis. És lícit voler fer bona literatura
amb la narració d’un horror com l’abús sexual? Ella creu que no, que les coses
s’han d’explicar de la manera més crua i poc elaborada possible per fer
entendre l’horror que significa haver estat una víctima d’abús. Amb el risc que
voler donar el teu testimoni sense filtres “literaris” faci que el llibre sigui
considerat “una merda”. Es pot fer literatura de ficció, com Nabokov va fer amb
Lolita, perquè no estava explicant una experiència pròpia. Les poques escenes
d’abús que Neige Sinno reprodueix les narra amb la cruesa més explícita i ho
diu ben clar: que el lector experimenti l’horror de la víctima, que no es puguin
confondre amb escenes d’amor.
Un altre tema a ressaltar és la reacció de la mare de
la víctima. Primer, no s’adona de res; després no s’ho vol creure. Neige Sinno
va tardar molts anys a confessar a la seva mare que havia estat víctima dels
abusos del seu company. Feia anys que ja no abusava d’ella. La por de deixar-la
embarassada el va aturar. Però ella no va ser capaç de parlar-ne amb la mare
fins molt temps després, i aquesta dificultat per confessar-ho és també un dels
temes que tracta, perquè s’entengui que les víctimes que no ho confessen
immediatament no és perquè no els afecti profundament i negativament, sinó
perquè hi ha un mecanisme inexplicable que els ho impedeix. Només cal analitzar
els casos que van sortint a la premsa per veure que en la immensa majoria les
denúncies es van produir molts anys després.
Un cop la mare ho va saber, la primera reacció no va
ser bona. La mare tenia un historial de relacions afectives complicat. Divorci
del primer marit, pare de les dues primeres filles. Mort accidental de la
següent parella, a la muntanya, monitor d’escalada i d’altres activitats.
Depressió profunda fins que troba una altra parella, jove, amb qui tindrà dues filles més. La relació és
satisfactòria, i quan ja porta uns quants anys va la filla gran i li esguerra
el panorama acusant el padrastre de violació. Tarda bastant a fer-se càrrec de
la gravetat dels fets i a fer costat a la filla. I no és l’única mare que
reacciona així, se n’han donat altres casos. Algunes mares prioritzen la
relació afectiva amb el marit abans que donar crèdit a les acusacions d’una
filla. Per això Neige Sinno avisa que cal que les mares estiguin molt alerta
davant dels canvis de comportament o d’humor de les filles.
El darrer aspecte que em sembla interessant comentar
del llibre en qüestió és el tema del penediment i el perdó. Com més casos conec
d’abusos, com més detalls se saben, més em costa pensar en el perdó. Joël Le
Scouarnec ha confessat públicament els seus crims, amb tot luxe de detalls.
Dominique Pélicot va admetre la seva culpabilitat i va ser condemnat. El
padrastre de Neige Sinno, també. Però un cop hagin complert condemna, se’ls pot considerar perdonats? Què en diuen
les víctimes? En el cas que ens ocupa, l’autora explica la vida posterior a la
condemna del seu violador. A la presó entra en un terreny espiritual que el
porta a fer el camí de Santiago quan en surt. Coneix una noia també espiritual,
que està al cas de la seva vida anterior però no li té en compte, es posen a
viure junts i li fa quatre fills. Munten una granja ecològica, reben visites,
fan cursos per a escoles, com si mai hagués passat res. La presumpció
d’innocència d’abans del judici es recupera un cop complida la condemna. Ja
tornes a ser un ciutadà exemplar, i llevat que hi hagi reincidència, ningú té
dret a bandejar-te.
En relació amb el tema del penediment i la reinserció, el llibre parla d’una experiència extremadament interessant que té lloc a França, a l’illa de Còrsega, i que és la creació, el 1948, d’una presó “a l’aire lliure” reservada exclusivament a autors de crims sexuals intrafamiliars, que estan complint els últims anys de les seves condemnes i es preparen per a la reinserció. La presó es diu Casabianda i està situada a l’est de l’illa, tocant al mar. Té 1500 hectàrees i una capacitat per a 190 presos. El cineasta Guillaume Massart, conjuntament amb Adrien Mitterrand, net de l’ex President de França, van elaborar el guió de la pel·lícula La liberté, que va dirigir posteriorment, filmant durant un any les activitats, bàsicament agrícoles, dels reclusos. No he pogut veure la pel·lícula perquè la plataforma on es troba no es pot veure des d’Espanya. Però n’he vist fragments a youtube i crec que seria un bon documental per entendre el dret al perdó i a la rehabilitació que tenen tots aquells delinqüents penedits. Penedits.
Crec que en certa manera el cas de Joël Le Scouarnec
ha superat el de Dominique Pélicot. La capacitat de refer-se dels abusos de les
víctimes de tots dos potser no la sabrem mai, i el fet de no haver-ne estat
conscients en el moment en què es van produir no sembla que jugui al seu favor.
De les víctimes de Joël Le Scouarnec, una es va suïcidar quan ho va saber; d’altres
asseguren sofrir un trauma difícilment superable. Tot i no haver-ne estat conscients
han pogut llegir en els quaderns macabres de l’abusador les agressions que
havien sofert, amb tota mena de detalls. A algunes d’aquestes víctimes, que
havien estat abusades en estat de semi-inconsciència, se les ha tractat per trastorns
mentals l’origen dels quals no se sabia diagnosticar. No és el cas de Neige
Sinno. Ella ho recordarà, clar i diàfan, tota la vida. “Reconec en aquestes descripcions (es refereix a tortures i altres vexacions a presoners a Síria esmentades
prèviament) el que intento expressar difícilment
pel que fa a la meva pròpia experiència: haver estat obligada a passar al
costat obscur m’impedeix per sempre poder retornar a la innocència”. La
marca terrible de l’abús és indeleble.
Ets valenta Elisenda. Parlar d'aquestes històries reals em regira l'estomac. I veig que tu ho fas i reincideixes. Tens l'estomac de ferro o t'has avesat de valent al camp de batalla?
ResponElimina