No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure
premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui
vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que
arde, a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia
(2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar
al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al
millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas. I tots a la
sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o
no.
Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se’ls podien escapar ni a Zoe Saldaña ni a Kieran Culkin. La primera, perquè era l’única cosa interessant d’una pel·lícula que més aviat em va avorrir, que només vaig suportar pels números musicals que protagonitzava ella i que no em vaig creure en cap moment la història que explicava. El segon, perquè després d’haver-lo vist a la sèrie Succession ja m’hi vaig quedar enganxada. I el paper esbojarrat que fa a A real Pain dona una vitalitat a la pel·lícula que sense ell seria una mica plana.
Pel que fa a l’actor principal, el meu vot estava
dividit entre Adrien Brody i Timothée Chalamet. Digui el que digui Carlos
Boyero (el tracta de “niñato”), que, per cert, ha lloat el seu treball a A
complete unknown, per a mi Timothée Chalamet és un actor de primera, i
que sigui d’aspecte infantil, una mica efeminat i tendre, i que mai li hagi
tocat premi, l’únic que fa és convertir-lo, als meus ulls, en un objecte de desig incomparable. Ja sé
que podria ser la seva àvia, però en les meves fantasies puc tenir l’edat que
em doni la gana. Després tornaré a la pel·lícula i a la seva encarnació de Bob
Dylan. Adrien Brody també es mereixia el premi, no ho discutiré. Ara, el que li
va fer a la seva dona és imperdonable. A mi el meu marit em llança un xiclet
mastegat perquè l’entomi i se’n va a dormir a casa sa mare, que jo no soc una
paperera!
La gran derrotada de la nit no es Karla Sofía Gascón,
que ja es veia venir, sinó Demi Moore. Ella i La substancia se’n poden
anar al racó dels despropòsits. La seva interpretació no està malament mentre
se li veu la cara i el cos normal, però quan comencen les mutacions (Oscar 2025
al millor maquillatge) i es va transformant en aquell esperpent repugnant
semblant a un dinosaure arrugat, ni té mèrit ni convenç. He de dir que
l’argument de la pel·lícula em va semblar interessant, una manera d’alertar
sobre les exigències amb què el món de l'espectacle pressiona o margina les
dones quan arriben a una certa edat, i què estan disposades a fer algunes
d’aquestes dones per mantenir-se joves. Just el que va estar fent Demi Moore
durant anys per semblar més jove del que era. No hi havia actriu més indicada
per encarnar l’Elisabeth Sparkle que ella. Però la manera com mostra les
metamorfosis, de vella a jove, de jove a vella, són un despropòsit gore que esquitxa la sala de sang fins
al galliner. Jo encara tinc crostes.
Qui li ha pres l’Oscar a Demi Moore? Una joveneta
deliciosa, perseguida per una colla de mafiosos russos que li envia el seu
sogre per tal de desfer aquell matrimoni celebrat per sorpresa a Las Vegas i
que ella viu com el somni de la Ventafocs. Mikey Madison es va assessorar amb
prostitutes i ballarines de strip-tease
per fer un bon paper interpretatiu i la veritat és que el broda. També és
veritat que el conjunt de personatges que es mouen al seu voltant estan tan ben
caracteritzats, cada un amb les seves limitacions i la seva poca traça, o amb
la seva maldat, que li donen l’oportunitat de lluir les seves dots
interpretatives d’allò més bé. Un gran èxit per a Mikey Madison. Aconseguir un
Oscar tan jove no és a l’abast de tothom.
I per acabar amb els meus premiats preferits, Oscar a
la millor pel·lícula de parla no anglesa per a Aún estoy aquí, del
brasiler Walter Salles, que ja ens havia emocionat amb Ciudad de Dios, Estación
central de Brasil o Diarios de
motocicleta. Una pel·lícula compromesa amb la denúncia de la repressió
militar i la lluita d’una dona per esclarir què li va passar al seu marit
desaparegut sota la dictadura. Basada en la història del segrest i assassinat
de l’exdiputat del Parlament pel Partit dels Treballadors Rubens Paiva, i a
partir del llibre que va escriure el seu fill, seguim les peripècies de Eunice
Paiva, la muller, per exigir respostes primer i responsabilitats, després. Una
lluita que durarà anys fins que l’Alzheimer la sumeixi en un estat d’amnèsia
que només es trencarà un moment quan vegi a la pantalla del televisor la imatge
del seu marit. Un Oscar ben merescut i una pel·lícula emocionant que ens
recorda temps molt convulsos i ens fa estar alertes, per si poden tornar.
Doncs res, una gala dels Oscars llarga i avorrida amb
sorpreses agradables que fan que l’Acadèmia es redimeixi de les decisions
controvertides d’altres anys. No estic gens segura que el 2026 no tinguem un
ensurt important. Els camins del Senyor són inescrutables i els de Donald
Trump, encara més. El que avisa no és traïdor (en aquest cas, traïdora).
Sort dels teus comentaris de pelicules pk tal com estic fa molt que no puc anar al cinema, gracies!
ResponEliminaDe les pel·lícules que esmentes he vist Anora i A real Pain. Em va agradar més la segona que la primera, potser pel tema que tracta, la recerca dels orígens familiars en un país estranger. En totes dues apareix un personatge que trenca l'armonia de l'entorn, però de manera molt diferent. A la pel·lícula dels cosins que se'n van a Polònia per conèixer els orígens de l'àvia, un d'ells acaba desemmascarant la hipocresia que hi ha, a voltes, darrera els viatges que programen visites als llocs de l'Holocaust. És un personatge simpàtic, però pot resultar maleducat.
ResponEliminaEl personatge rus d'Anora és més difícil d'empassar, resulta que essent fill d'un oligarca mafiós ho ha tingut tot, i es comporta com una criatura malcriada que pot fer molt mal, perquè és un adult. Res que no hagi vist a les aules.
Elisenda, estic encantat! de tenir una amiga tan generosa , q em manté al dia de les pel·lícules q he de veure, confio plenament amb les teves opinions i el teu bon gust, jo q reconec la meva ignorància i la meva mala memòria pels actors i directors, com per les dades de la història, sense fer-ne gala, ni fer-me perdonar , és el q tinc.
ResponEliminaJosep Ramos el darrer comentari era meu
ResponElimina