La idea que a Madrid només hi ha fatxes ha penetrat
tant a la meva closca que comprovar que no és ben bé així m’ha causat un xoc
emocional important. Haig de dir, però, que ja hi anava una mica advertida: l’objectiu
de l’escapada era veure una obra de teatre que porta per títol 1936. Com que no crec que els de VOX es
dediquin a la cosa cultural, era evident que la versió del que va passar el
1936 que veuria a l’escenari seria la dels perdedors, com així va ser. I
aprofitant que el Pisuerga passa per Valladolid, ens vam quedar uns dies més a
la Villa y Corte per gaudir d’una cup of
coffee in Plaza Mayor, unes cerveses a la Cava Baja, evitar possibles exnòvios
i observar el tarannà dels madrilenys, que s’ho passen molt millor que
nosaltres.
Comencem pel començament. Aquesta vegada anava acompanyada
per una persona que ha fet de la política l’objectiu de la seva vida, i que
vagi on vagi té amics amb qui pot parlar del tema, recordar vells temps, mostrar-se
un afecte que han cultivat al llarg dels anys i gaudir d’una bona taula. El
primer dia, només arribar, ja vam anar a dinar a casa d’un antic membre de
Bandera Roja que ara es mou a l’entorn de Podemos. Hi havia també un exdirigent
d’aquesta formació que ara porta una vida més discreta fent d’assessor de
moviments d’esquerres a Llatinoamèrica. Érem deu persones a taula, totes
súperprogres. Després explicaré un parell d’anècdotes. A la tarda, una trobada
al Comercial de la Glorieta de Bilbao amb un arquitecte progre, de l’època del
CEUMT, del qual havia sentit parlar al Marçal i de qui no donaré més pistes
perquè seria fàcilment identificable. No importen els noms, només les
ideologies. Jo no el coneixia de res, però la conversa va anar de vells temps,
de quan a Madrid hi havia ajuntaments d’esquerres i de records que compartien els
que havien quedat per veure’s. No cal dir que el Comercial estava a petar, que
pel carrer hi havia milions de persones i que feia una fresqueta estimulant.
L’endemà, després de visites culturals diverses, una
part de l’expedició vam anar a dinar a la Taberna Garibaldi. Jo volia veure amb
els meus propis ulls com de baix havia caigut Pablo Iglesias, però no era allà
despatxant canyes. El lloc és molt bonic per fora i una mica cutre per dintre, però ja se sap que els
comunistes no estan per estètiques. A les parets, frases, cartells, fotografies
al voltant del comunisme, amb imatges de Marisol i de Raffaella Carrà com a
reclam. No s’hi menja malament. Després de passejar-nos per Lavapiés (barri
progre) anem a sopar amb el fill d’un destacadíssim dirigent comunista i la
conversa gira al voltant de records polítics de l’any de la picor. Tot molt
agradable i distès, però ni un bri de fatxisme.
On eren els fatxes? No estàvem als barris adequats?
Continuem. Arriba el gran dia i ens plantem al teatre
Valle Inclàn una estona abans de l’hora. A la porta un grup de joves ens
reparteix uns fulls que porten per títol LOS BORBONES SON ILEGALES. Això
promet. Miro qui són: El Colectivo Republicano Tercer Milenio, amb el nom d’una
persona i un número de telèfon. Res de clandestinitat, tot transparent. L’acusació
d’il·legalitat es basa en la declaració de les Corts el 1931 (Don Alfonso de Borbón será degradado de
todas sus dignidades...) i que un exgeneral rebel va derogar il·legalment
el 15 de desembre de 1938. En fi, abans d’entrar en la matèria de l’obra de
teatre ja estem ambientats.
1936 és un muntatge teatral del
Centro Dramático Nacional. És una obra coral que explica l’alçament, la guerra,
la conspiració prèvia que va facilitar l’alçament i les conseqüències. Dura quatre
hores i un quart, i no es fa pesada ni avorrida. El muntatge és molt àgil,
combina els personatges reals (Queipo de Llano, Franco, Calvo Sotelo, José
Antonio, Pasionaria, Manuel Azaña...) amb el “poble”, persones anònimes que
són les perdedores. La imatge final amb la bandera republicana cobrint tot l’espai
escènic i els descendents d’aquells protagonistes buscant cadàvers a les fosses
comunes posa la pell de gallina. Tot i així, vaig sortir amb el cor encongit.
Tot el que explica ja ho sé, i no tinc ganes de rememorar-ho, perquè va ser un
desastre horrorós: el bombardeig de Guernica, la batalla de l’Ebre, la defensa
de Madrid... tot va acabar fatal. I les primeres paraules de l’obra, el discurs
de Queipo de LLano a Sevilla, sembla que l’hagi escrit VOX. Els mateixos
arguments, salvar la pàtria, un concepte que troba el seu lloc en les ments de
dretes més conservadores. La veritat és que l’esforç del muntatge és titànic i
els aplaudiments van sonar durant una bona estona. Però ho repeteixo, no sé si
tinc ganes que em recordin tot allò...
Al sortir, quarts de dotze, vaig poder comprovar per
què la gent vota Isabel Ayuso: tot obert, ple de gent pel carrer, llibertat
total... El mateix diumenge, a quarts de quatre de la tarda a la Plaza Mayor hi
havia centenars de persones, algunes assegudes a terra fent pícnic, d’altres
passejant. A Barcelona un diumenge a la tarda la gent és a casa (jo soc a
casa!). Quina manera de viure tan diferent! És veritat que s’ho passen molt
millor que nosaltres (però ho trobo molt cansat).
L’últim dia decideixo escapar-me pel meu compte i fer
una visita al barri de Salamanca, a la recerca de fatxes, però només trobo gent
normal pel carrer, i a la Fundació March, que està pleníssima, tampoc no hi ha
fatxes amb banyes i cua. Potser no s’hi viu tan malament a Madrid! Però
aleshores recordo dues anècdotes que em van explicar el primer dia, dinant a
casa d’aquell excompany de BR. El dirigent de Podemos va explicar que havia
entrat en un restaurant de Pozuelo (ja ho sé, allà tothom vota la dreta) i que
els membres d’una taula, quan el van reconèixer, van començar a increpar-lo amb
impertinències i al·lusions a la defensa d’Espanya. Per no provocar un
conflicte més gran va decidir marxar. Una altra persona va explicar que en un
restaurant de Lavapiés (recordeu, barri popular) va provocar les ires de la
taula del costat perquè tenien una conversa de la qual es deduïa que estaven en
l’òrbita de l’esquerra (PSOE, SUMAR,...). No cridaven, no en feien cap ostentació,
simplement una conversa normal era intolerada per la taula del costat, que exercia
el seu dret a protestar cridant i amenaçant-los. A Catalunya vam patir una
etapa complicada amb enfrontaments entre indepes
i no indepes, però el clima d’intolerància
que es viu a Madrid crec que aquí ens el
vam estalviar.
Les últimes vegades que havia estat a Madrid m’havia
preocupat exclusivament de temes culturals, exposicions, visites, veure els
amics... Aquesta vegada, pel fet d’anar-hi amb algú que manté vives les
relacions amb els progres que encara queden, m’ha donat una visió diferent de
la ciutat. O millor dit, dels seus habitants, perquè la ciutat continua sent una
ciutat fantàstica, amb els seus contrastos entre els barris benestants i els
populars, les seves múltiples ofertes culturals, els seus jardins i
avingudes... Llàstima que estigui segrestada per una presidenta que representa
el més repugnant de l’acció política.
I per acabar, un comentari frívol: no només la gent de
Madrid té molta més marxa, és que els que han dissenyat les il·luminacions
nadalenques no han estalviat en energia, i els llums de Madrid fan molta més
claror que els de Barcelona! Hi vaig ser el desembre de 2019 i vaig poder
comprovar la potència d’aquells guarniments, tot i que alguns eren molt horteres. Aquest any no, han millorat
molt el disseny i són més elegants. Ara que els de Barcelona ja són
majoritàriament de bon gust, només els faltaria afegir-hi uns quants watts més,
que quan vens amb la imatge de Madrid et sembla que Barcelona és una ciutat
trista.
Gracies Elisenda pel reportatge, m'has estalbiat una panada a Madrid, que sempre em fa molta mandra anar-hi.
ResponEliminaEstic d'acord amb tot el què dius de la ciutat i la seva gent i potser no vas topa amb cap fatxa però t'asseguro que n'hi han, potser sota las pedres.
En aquest cas sembla que feia por, per molt que la pluja no t'espanti, peró caldrá fer alguna cosa....
ResponElimina