Avui, 8 de desembre, dia de la Immaculada Concepció de
la Verge Maria, li dedicaré un blog lleuger i una mica prescindible, però m’ha
semblat que de tant en tant va bé compartir experiències (televisives, no us
feu il·lusions!) si han estat interessants.
Del que parlaré ara ja n’he parlat amb amics, de
manera que ho trobaran una mica redundant, però per als que encara no heu
tingut el goig de sentir-me, aquí van unes quantes recomanacions que espero que
no us decebin, si és que us decidiu a fer-me cas.
Li he posat de títol a l’article TRUE LOVE, que és el d’una sèrie britànica que podeu trobar a filmin.es, de sis capítols, i que té com
a protagonistes un grup d’amics en la setantena (és a dir, com jo i els meus
amics). Si començo per aquesta és perquè malgrat el tema central (el dret a
morir dignament), crec que pot interessar a tothom. No presenta un problema
filosòfic sinó un problema pràctic: què passa quan un amic et demana que
l’ajudis a morir i al teu país no hi a llei per a l’eutanàsia ni menys encara per
al suïcidi assistit. Primer, has de decidir si l’ajudes, i després, com
t’escapoleixes de la policia. Però aquest tampoc és l’únic tema. Es tracta d’un
grup d’amics que van estudiar junts a l’institut (o a la universitat, no me’n
recordo), que tenen la mateixa edat i que en el passat dos d’ells van tenir una
relació sentimental que no va quallar i de la qual no en sabrem els detalls
fins al final. Reprendre o no aquesta relació és un altre dels temes. Però n’hi
ha més: el matrimoni amb persones meravelloses, que han estat pendents de tu,
que t’han facilitat la vida per al teu desenvolupament personal i que al cap
dels anys t’adones que ha sigut un matrimoni mortalment avorrit. En el primer
capítol assistim al funeral d’un d’ells, que ha mort en un estat de decrepitud
física i mental al qual els altres no volen arribar, i en sortir del funeral
els seus amics se’n van al pub a beure com a cosacs, prometent-se true love (amor veritable) fins al
final dels seus dies i comprometent-se a ajudar a morir al primer que ho
demani. A partir d’aquí ja no n’explico més. Impecable en el ritme, en els girs
de guió, en les contradiccions entre el sentiment i la raó, l’enfrontament amb
la legalitat... tot és recomanable en aquesta sèrie. Com també l’impecable
final, que, naturalment, no us revelaré. Ja sé que molts no teniu filmin, però
si penseu que el cine, en format pel·lícula o sèrie, és un bon al·licient per a
un diumenge a la tarda ociós, us recomano que us en feu. És una plataforma
d’una gran qualitat, varietat i actualitat, així com de cinema clàssic de
primera. (No en tinc accions!) Afegeixo el vídeo de la cançó True Love, que se
sent a la sèrie, cantada per Patsy Cline.
Seguim. CELESTE, a Movistar+. On hi hagi la
Carmen Machi i Diego San José, hi ha talent. També se n’ha parlat molt perquè
posar de protagonista una inspectora d’Hisenda no és precisament un fet
glamurós. I el glamur de Sara Santano, la inspectora, és zero. Però l’eficàcia
còmica i, per què no, ideològica, del personatge és indiscutible. Com a última
inspecció abans de jubilar-se, i després d’una altra inspecció fallida en què
l’inspeccionat se’n va anar “de rositas”,
Sara Santano ha de provar que una cantant mexicana famosa (que tothom
identifica amb Shakira) ha passat a Espanya almenys 183 dies per tal de
justificar que ha de pagar els seus impostos en aquest país i no a Panamà. Les
arts de la inspectora per aconseguir-ho són una mica discutibles, i aquest és
el retret que jo li faria a la sèrie (perquè jo soc molt ortodoxa!), però val
la pena veure-la. Per passar-ho bé i, sobretot, per saber que Hisenda ho sap
tot de tu i que la factura més intranscendent et pot costar el disgust del
segle! Si no, que li preguntin a Sara amb la factura del “nomeolvides”...
Per acabar, un plat no fort, fortíssim! YO,
ADICTO, a Disney+. Com que crec
que la majoria dels que em llegiu, o tots, no heu passat pel món de les
drogues, el que veureu en aquesta sèrie us deixarà, com a mi, clavats al sofà
dient no m’ho puc ni imaginar...
Perquè la part més important d’aquest projecte és que el seu guionista és el
personatge principal, Javier Giner, que en col·laboració amb Aitor Gabilondo
(Patria) han creat una sèrie de sis capítols que no pot deixar indiferent
ningú. Oriol Pla dona vida a Javi, un jove professional de la indústria
audiovisual que ha tocat fons en la seva caiguda profunda al pou de l’addicció
i decideix entrar en una clínica de desintoxicació. No cal dir que l’espectador
sap, des del primer moment, que se’n sortirà, perquè la sèrie s’ha fet a partir
del llibre que ell mateix va escriure, per tant, aquesta no és la incògnita. La
incògnita és saber com els diferents professionals que l’atenen, des de
l’educadora social fins al psiquiatre, passant pel seu “acompanyant” dins la
institució, un ex drogoaddicte, actuaran, què li diran, com el tractaran per
tal d’aconseguir la seva rehabilitació. I la veritat és que en aquest sentit la
sèrie és molt il·lustrativa: res de paternalismes ni de compassions; l’addicte
és un malalt, però un malalt responsable i només ell té la clau per sortir del
pou.
Cada capítol porta un títol diferent. Em va
impressionar el que porta el títol de “La família”. Allà hi ha la mare dels
ous. Com que no soc terapeuta no sé dir si l’enfocament de la sèrie és encertat
o no, però té molts números perquè ho sigui. L’origen dels mals d’en Javi
resideix a la seva família i la manera com el van tractar des de petit. Sense
maltractaments, sense abandonament, donant-li tot el que podia desitjar, però
negant-li sempre el reconeixement i exigint-li sempre un llistó que no es veia
capaç de superar. En aquest senti, la seqüencia on explota davant la
incomprensió del seu pare i el silenci de la seva mare és antològica. I a mi em
va fer pensar. Ara ja no hi soc a temps, les meves filles fa anys que van
abandonar la llar familiar, en perfecte estat mental i el cap ple de projectes
que s’han anat complint. Però alguns dels retrets que en Javi li fa al seu pare
em van recordar algunes coses que jo havia fet amb la millor intenció i que no
havien estat vistes així per la filla afectada. No són els mateixos retrets,
són uns altres; però el que vull dir és que de vegades els pares no tenim el
manual de la perfecta criança del fill perfecte, i allò que fem amb bona intenció
resulta ser la gran cagada. En el cas de Javi, les conseqüències van ser
terribles.
Es mereix un paràgraf especial la interpretació
d’Oriol Pla, un monstre d’energia, de matisos, de canvis bruscos de registre...
una mirada que ho diu tot. No m’estranyaria que després de rodar aquesta sèrie
hagués necessitat, ell també, un temps de desintoxicació, de tant com penetra
dins del personatge, que sembla que sigui ell el malalt. Tots els que
l’acompanyen han estat molt ben triats. N’hi ha molts de catalans (la clínica
de desintoxicació és a Catalunya): Nora Navas, Alex Brendemühl, Marina Salas, Victòria
Luengo, Andrés Herrera... Tots ells excel·lents. M’ha agradat especialment la
interpretació de Nora Navas, en part perquè el guió li fa dir el que diu, però
també perquè sap combinar la calidesa de la proximitat (és l’educadora social
de Javi) amb la distància de la professionalitat. No pot ser que l’educador
social, o el terapeuta, o qui sigui que contribueix a la rehabilitació, es
comporti de forma paternalista o compassiva, i el punt entre la calidesa i la
distància que necessita el personatge de Nora Navas està molt ben mostrat.
Gràcies, suposo, a la direcció d’Elena Trapé.
Cada capítol té una música diferent. Em va cridar
l’atenció, al segon o tercer capítol, una cançó que m’encanta, Se me olvidó otra vez, en una versió que
no coneixia. La cançó la va compondre Juan Gabriel el 1974. Jo coneixia la
versió de Chavela Vargas i la de Maná. No és una cançó d’amor, és de desamor,
com pertoca a les actuals circumstàncies. Us deixo amb la versió de Manà. Espero que us agradi. Escolteu la
lletra, a mi m’agrada molt...
Gracias Elisenda, por compartir tantas interesantes reflexiones. Tomo nota de estas interesantes películas que intentaré ver y las canciones que has añadido y que no conocía. Francheska
ResponElimina