S’ha de tenir una moleskine per ser
un bon escriptor?
Què és una llibreta moleskine? Per què són tan
mítiques? Per què en parlo? Jo, per tal de convertir-me en una bona escriptora
soc capaç de qualsevol cosa, però l’última que se m’hauria acudit és el talismà
de la moleskine.
Suposo que tothom sap quina mena de llibreta és la
moleskine que, encara que tingui diferents mides, és sempre igual: rectangular,
tapes negres arrodonides, una gometa elàstica per mantenir-la tancada i una
pestanya o butxaqueta a la solapa interior. Es troba a llibreries i papereries,
també als aeroports.
Les moleskine són famoses perquè hi associem el geni
de diferents artistes, plàstics o literaris.
Es diu que Van Gogh o Picasso hi feien els seus esbossos, però també
Oscar Wilde o Hemingway en feien servir. En aquelles èpoques ja existien? No
ben bé. Eren llibretes similars, de diferents marques però amb un aspecte
extern semblant, com per haver fet creure que tots anaven amb la mateixa
llibreteta. Sembla que va ser l’escriptor Bruce Chatwin qui la va batejar amb
el nom de moleskine pel seu color i textura (mole=talp; skin=pell) i la va fer
servir per als seus escrits de viatges. Segurament no es devia poder emportar
una màquina d’escriure i la llibreteta li era més útil.
Sigui com sigui, jo tenia la moleskine associada a
Hemingway perquè ho dec haver llegit moltes vegades, però no fa gaire, en un
simposi sobre el poeta Vinyoli al qual vam ser convidades la meva germana
Beatriu i jo, van aparèixer les famoses llibretetes que ell sempre duia a
sobre, a Begur com en altres llocs, on segurament prenia nota de les idees que se li acudien en aquells moments, per a
poemes posteriors, i que podien estar relacionades amb el paisatge, la natura,
les persones o la vida en general. I la mort. La Beatriu va donar testimoni de
la nostra relació amb Vinyoli els anys de les vacances que passàvem a Begur, i
una de les coses que va destacar va ser la seva llibreteta. Potser no era
moleskine i a mi m’ha quedat aquesta imatge a
posteriori.
Segons he trobat remenant per internet, no va ser fins
al 1997 que es va establir la marca moleskine, quan l’editorial milanesa
Modo&Modo va recuperar el producte original i el devia registrar. No
obstant això, Chatwin (1940-1989) ja l’havia batejat abans amb aquest nom. I el
que m’ha fet triar aquest tema per al blog d’avui ha sigut descobrir que Jorge
Semprún, el 1942, ja en feia servir i hi apuntava les seves reflexions
sobre Wittgenstein, un filòsof del qual
no vaig sentir a parlar fins moltíssims anys després (tot i que encara no sé
quin és el seu pensament).
Semprún explica a L’écriture
ou la vie les dificultats que va tenir per escriure després que fos alliberat
de Buchenwald l’abril de 1945, dificultats d’ordre psicològic. Explica que es
va anar a trobar amb una amiga, Claude-Edmonde Magny, a qui havia confiat el
seu quadern de notes i esmenta la paraula moleskine diverses vegades. “Ella citava la proposta del tractat de
Wittgenstein que jo havia comentat extensament, tres anys abans, en una
llibreta gruixuda de moleskine on mantenia una mena de diari íntim”. Les
notes les havia escrit abans de l’arrest per part de la Gestapo el 1943 i les
menciona quan escriu el llibre, el 1994. Més endavant escriu: “En una llibreta gruixuda de moleskine negra havia
comentat la sentència del Tractatus
de Wittgenstein i les pàgines de Martin Heidegger, sobre l’ésser-per-la-mort,
de Sein und Zeit.” “La mort no és un
esdeveniment de la vida. La mort no pot ser viscuda”. Tenia divuit o dinou
anys quan va escriure això.
Quan Semprún li demana que li retorni el quadern
Claude-Edmonde li diu que no pot perquè l’havia deixat llegir a un company de
lluita de l’època, Jean, però no recordava si havia estat a Jean Gosset o Jean
Cavaillès. Membres actius de la
Resistència armada, tots dos desapareguts: un, en deportació; l’altre,
afusellat. Semprún no va poder recuperar mai aquella moleskine, però en recorda
el contingut pel que fa a les reflexions sobre Wittgenstein. I són aquestes
reflexions el que m’ha posat la pell de gallina i m’ha donat l’alerta: compte!
Si tens una moleskine, hi escriuràs textos profunds!
Vaig decidir llegir L’écriture ou la vie arran de visitar l’exposició sobre Semprún que
es trobava a l’Arxiu de la Corona d’Aragó, i que es podrà visitar al Centre
Documental de la Memòria Històrica de Salamanca fins al febrer de 2025.
Gairebé al final del llibre L’écriture ou la vie he trobat un pensament que m’ha deixat
sorpresa per la clarividència del seu autor. Escrit el 1994, molt abans de
l’atemptat de les torres bessones de Nova York i de tots els que han vingut
després, evoca els grans mals del segle XX, sobre els quals parlava un llibre
que reproduïa la correspondència entre Heidegger i Jaspers, i que ell es va endur
com a lectura pel camí de retorn a Buchenwald, quaranta anys després, en el
marc d’una commemoració. Segons Semprún, aquest llibre té com a rerefons els “quatre decennis tràgics i decisius de la
història alemanya” (perquè li havia semblat oportú -diu- rellegir aquelles cartes
en l’emoció lúcida del retorn a Buchenwald).
“Retorn a l’únic lloc al món on
els dos totalitarismes del segle XX, el nazisme i el bolxevisme (l’integrisme
islàmic durà a terme els estralls més massius si no hi oposem una política de
reformes i de justícia planetària, al segle XXI), hauran marcat conjuntament
amb la seva empremta”. Efectivament, l’integrisme islàmic ha dut a terme
atacs massius d’una crueltat inimaginable. Quina clarividència i que poc cas
li’n van fer! (Per si algú no ho sap -jo no ho sabia- el camp de Buchenwald es
va convertir en un camp de concentració per a dissidents de la Unió Soviètica,
o per “desnazificar” alemanys, durant
uns cinc anys, sota el règim bolxevic. Per això aquella regió va ser víctima dels dos grans totalitarismes del segle XX.
![]() |
Les meves no-moleskines |
Jorge Semprún tenia una moleskine el 1942? Sembla ser
que sí, com la tenien Hemingway o Wilde o potser també Vinyoli. Se’n deia així?
No ho puc assegurar. Diria, però, que tenir una moleskine imprimeix caràcter,
com escriure amb una Montblanc. Ara la gent pren notes al mòbil i escriu a
l’ordinador, com faig jo. Però després de reflexionar una mica crec que a la
pregunta de si s’ha de tenir una moleskine per ser un bon escriptor, o una bona
escriptora, hi contestaria de la manera següent: No ho sé, però per si de cas,
ara mateix baixo a comprar-me’n una!
Yo he contado 12 moleskines entre mis posesiones, todas empezadas y ninguna sirvió para escribir nada. Así que pienso que para escribir hay que tener algo más, como tienes tu y no solo una moleskine.
ResponElimina