La coincidència a Barcelona de la biennal d’art MANIFESTA i l’estrena de la pel·lícula
de Marcel Barrena El 47 m’han proporcionat el tema per a aquest article, tot i
sabent que potser serà un avorriment per a alguns, cansats de sentir-me parlar
de política. Però què voleu? It is in my
nature, com
a la faula de la granota i l’escorpí.
Per què relaciono els dos esdeveniments amb la
política? De la biennal d’art, que té lloc en quinze espais diferents de
Barcelona i altres municipis de l’entorn, vaig triar per visitar l’antiga
tèrmica del Besós, anomenada Les Tres Xemeneies. És polític el que hi veiem a
dintre? Sí, perquè la industrialització, l’ecologia, la sostenibilitat, la
lluita obrera, tot això és política. Però no és el contingut (que no vaig
conèixer fins que hi vaig ser) sinó la història de la Tèrmica del Besòs el que
em va impulsar a començar per aquell espai.
La Tèrmica es va acabar i es va inaugurar aquell
mateix any. Va estar funcionant fins al
2011, quan es va desmantellar perquè era obsoleta i contaminant. En lloc de
destruir-la, es va decidir recuperar-la per a usos culturals. Aquesta és la
primera vegada que les seves dependències ofereixen una mostra d’art amb obres
que fan referència als problemes globals del planeta: la natura, la lluita per
millorar les condicions de vida, la necessitat de la llum per crear vida...
Per què he relacionat la Tèrmica del Besòs amb El 47? Perquè la pel·lícula m’ha
transportat als últims anys de la meva militància a barris, quan ja estàvem en
democràcia però encara no havien tingut lloc les primeres eleccions municipals democràtiques.
La pel·lícula ha tingut tant d’èxit que a hores d’ara tots la deveu haver vist.
Narra el segrest del bus 47 per part del Vital (Manuel Vital és el seu nom,
nosaltres el coneixíem com “el Vital”, un líder de barris, president de
l’Associació de Veïns), que, cansat que l’Ajuntament no fes cas de les demandes
dels veïns de Torre Baró per tenir transport fins al barri (un barri costerut
enganxat a la muntanya) amb l’excusa que el terreny no ho permetia, va decidir
demostrar per la via directa que sí que s’hi podia arribar, conduint el seu
autobús, el de la línia 47, fins al capdamunt.
Cinc anys de diferència separen els dos fets. 1973 /1978. Jo agafava la
línia 47 per anar de la plaça de Catalunya a casa, quan vivia al Camp de
l’Arpa. En aquell temps no havia posat mai els peus a Torre Baró, era un barri
tan marginal que ni per tirar octavetes m’hi havia acostat. Ara, la Torre del
Baró, aquell castell que hi ha al cim de la muntanya, surt a Instagram i corre
per les xarxes com una de les excursions curioses a fer per part dels turistes,
al mateix nivell que els anomenats “búnquers del Carmel” al Turó de la Rubira.
Si ara es pot arribar en transport públic a aquests llocs és gràcies a les
lluites dels veïns d’aquells anys en què exigir un autobús o un semàfor et
podia dur a la presó.
El contrast entre els fets narrats a El 47 i les quinze exposicions
organitzades per MANIFESTA ens donen la mesura del que és i del que ha estat
Barcelona. Hem passat uns anys convulsos embolicats amb problemes identitaris
que no ens han aportat res mentre deixàvem escapar oportunitats de tipus cultural
la qual cosa ens ha fet semblar cada cop més provincians. Sembla que actualment
hi ha una voluntat bastant compartida de tornar a posar Barcelona al mapa. El
problema és decidir a quin mapa, al del turisme? al del disseny? al de la
cultura, així en general? I sobretot, quin profit en traiem els barcelonins?
A mi particularment, no tan sols no em va interessar
sinó que fins i tot em va irritar l’espectacle dels cotxes de la Fórmula 1
derrapant pel Passeig de Gràcia i obstaculitzant el pas de la gent. Deien que
aportava ingressos a la ciutat. El mateix diuen de la Copa de l’Amèrica, sobre
la qual no tinc opinió perquè no m’interessa gens ni mica, tot i la meva passió
pel mar. De moment no sembla que s’hagin produït aglomeracions enlloc, potser
al final no recaptaran tants ingressos com es pensaven. Ara bé, si hi ha afició
i la gent vol anar a l’escullera a veure les veles com volen, no hi tinc res en
contra. Deu ser un espectacle bonic.
A la Centrale Montemartini, al afores de Roma, s’hi van instal·lar obres procedents dels Museus Capitolins, en mig de les màquines de l’antiga central tèrmica, i es va convertir en museu el 1997. Cada vegada que algú em diu que va a Roma li dic que no s’ho perdi, tot i que està apartat i hi ha una bona caminada des de la parada del metro. Veure obres de l’escultura clàssica entremig de motors i d’altres eines, dialogant en perfecta harmonia, és un espectacle que val la pena contemplar.
En un altre ordre, l’Atelier des Lumières, un centre
d’art digital instal·lat en una antiga foneria d’acer, la Fonderie du Chemin
Vert, ofereix un espai ampli on a penes queden restes de l’activitat
industrial, però que permet fer exposicions immersives on la gent es passeja
rodejada d’imatges de Klimt, Kandinsky, Cézanne o altres. Cada un d’aquest
espais ha estat rehabilitat a la seva manera, tots tres molt lluny del que és
ara mateix la Tèrmica del Besòs, però enlloc no està escrit que Les tres
Xemeneies no es puguin acabar convertint en un punt tan atractiu per a
Barcelona com la Sagrada Família. De fet, ja hi ha qui l’ha batejat com La Sagrada Família laica, o la Catedral civil de Barcelona.
M’he centrat molt en Les Tres Xemeneies perquè és
l’única que de moment he visitat, però hi ha espais igualment interessants, com
la Casa Gomis, una meravella de l’arquitectura racionalista, al Prat del
Llobregat, molt a prop de la llacuna de la Ricarda, espai polèmic on n’hi hagi
quan es parla de la necessitat, o no, d’ampliar l’aeroport. Els altres espais,
a més d’El Prat i Barcelona, es distribueixen entre les poblacions de Sant
Cugat, Cornellà, L’Hospitalet, Terrassa, Sabadell, Granollers, Santa Coloma de
Gramenet, Badalona i Mataró. Els artistes que hi exposen són primeres figures
nacionals i internacionals. La meva ignorància en matèria d’art actual és
estratosfèrica, em remeto al que he llegit als diaris escrit per periodistes
especialitzats. Aquests espais conformen una àrea metropolitana cultural que es
presenta d’allò més atractiva, sobretot si la col·laboració entre ells no es
limita a aquesta biennal i es pot reafirmar en els anys a venir.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari