Sempre m’han admirat els autors masculins que han
estat capaços de traçar personatges femenins de gran profunditat, que els han
sabut ubicar en el temps que vivien i que s’han convertit en paradigmes de la
condició femenina en una època i una societat concretes. Parlo d’exemples com
Emma Bovary o Anna Karènina, personatges paral·lels tot i viure en societats
molt diferents, i pertanyent a classes socials diferents. No sé com s’ho devien
fer Flaubert i Tolstoi per estudiar l’ànima femenina fins al punt de dotar els
seus personatges d’una credibilitat extraordinària convertint-les, al mateix
temps, en models per a posteriors retrats literaris. No crec que ni l’un ni
l’altre fossin d’aquells que diuen a les
dones no hi ha qui les entengui. Ells les van entendre força bé. Flaubert
no es va casar mai ni va tenir fills, però va tenir relacions amb moltes dones.
Algunes, com Louise Colet, es poden considerar amoroses. Moltes d’altres són
exclusivament sexuals, amb prostitutes d’arreu del món, però això no treu que
no pogués rebre de totes elles la informació necessària per perfilar el
caràcter de les seves heroïnes, especialment d’Emma Bovary, tot i que,
evidentment, no té res a veure amb la prostitució..
Tolstoi va tenir una vida matrimonial convulsa. Segons
he pogut saber, abans de casar-se havia tingut relacions amb moltes de les
seves serventes i fins i tot tenia un fill. Aquesta informació la va confessar
ell mateix a la seva dona just abans de casar-se, la qual cosa no devia
facilitar les relacions matrimonials. Tot i així, li va fer tretze fills. Al
final de la seva vida les relacions entre tots dos eren turbulentes. A la seva nouvelle Sonata a Kreutzer té
ocasió de parlar sobre les relacions home-dona, marit-muller, i el retrat que
en fa demostra conèixer a fons el gènere femení. El resultat és demolidor.
Em salto un munt d’anys per anar a parar a un altre
escriptor que em va fascinar amb el retrat que feia d’una noia, ja en ple segle
XX (anys 60), que reacciona molt malament durant la seva nit de noces (Ian Mc
Ewan, On Chesil beach, 2007. A
la platja de Chesil, Ed. Empúries) a causa d’un conflicte amb la seva
sexualitat. En una trobada al CCCB amb l’autor vaig estar a punt de
preguntar-li: vostè d’on ha tret la
informació per saber tantes coses dels conflictes femenins amb la sexualitat?
Però no em vaig atrevir. La novel·la va tenir un gran èxit, se’n va fer una
pel·lícula i tot (2017), i allà va ser on vaig quedar-me decebuda amb McEwan:
havia tergiversat el final tot i haver col·laborat ell mateix en el guió: res
del que passava al llibre tenia sentit si el final era el de la pel·lícula.
Però abans, quan va escriure el llibre, havia fet un bon retrat d’una dona.
Tot aquest preàmbul per anar a parar a un llibre que
acabo de llegir i que també m’ha sorprès per la capacitat de l’autor, un home,
Niccolò Ammaniti, de fer el retrat d’una dona del segle XXI absolutament
diferent dels models que se solen veure en les novel·les actuals. La
vida íntima és la història - durant 7 dies - de la dona del Primer
ministre italià, Maria Cristina Palma.
Quina mena de dona és Maria Cristina? Aquesta va ser
la primera sorpresa quan vaig veure la fragilitat del personatge. Res de dones
empoderades, res de lluitadores capdavanteres de moviments feministes, res de
tot això. Una dona d’uns quaranta anys considerada la més guapa del món, amb un
cervell més aviat poc dotat, que ha sigut model i que des que s’ha casat amb el
primer ministre ha decidit fer-li costat i ajudar-lo en la seva carrera política.
Tot això sense fer-se notar, amb discreció i bona fe, conscient de les seves
limitacions intel·lectuals. Però vet aquí que un dia rep un vídeo comprometedor
enregistrat vint anys enrere i el món li cau a sobre. O se li obre un esvoranc
que està a punt d’empassar-se-la. A partir d’aquí s’inicia un camí de fets i
circumstàncies que la posaran al límit de la resistència psicològica i que li
faran veure que potser és més forta del que es pensava i que pot tenir
esperança en un futur diferent.
La primera part de la novel·la ens posa en antecedents
de qui és la Maria Cristina Palma, de la seva bellesa, del seu paper com a dona
del Premier i, al mateix temps Ammaniti aprofita per fer una crítica sarcàstica
de la política, amb humor, amb un vocabulari que incorpora mots i expressions
de l’anglès amb tota naturalitat, que ni tan sols es molesta a posar-les en
cursiva. Pot semblar que ens trobem davant d’una comèdia lleugera, però això
només és al començament. A partir del moment que Maria Cristina rep el vídeo i
que simultàniament accepta de deixar-se entrevistar a la televisió, amb el risc
que no doni la talla i comprometi la carrera del seu marit, la comèdia es
converteix en un thriller psicològic angoixant.
Són molts els temes actuals que tracta aquesta novel·la:
el culte a la bellesa, el paper secundari de la dona, les xarxes socials i la
seva perversitat, la violació de la intimitat,
la política com ambició de poder, el poder dels caps de gabinet
dels polítics, la manipulació de l’opinió pública, les estratègies de
comunicació... en fi, un reguitzell de temes actuals. Però el que m’ha agradat
més d’aquesta novel·la és la manera com, a mesura que es van desenvolupant els
fets i es tracten tots aquests temes que he mencionat, anem comprenent la
personalitat de Maria Cristina, les seves ferides antigues, la seva
vulnerabilitat, la seva voluntat de complaure, fins que s’adona que és capaç de
fer front al desastre. Si parlem de personatges literaris plans o rodons, la Maria
Cristina Palma és un personatge ben rodó. Hi ha una frase reveladora d’aquesta
presa de consciència: La por acaba on
comença la veritat.
Niccolò Ammaniti és un autor que m’agrada. En vaig
parlar en aquest blog molt al començament a propòsit del seu llibre Io non ho paura (Jo no tinc por) per
comentar el tema de la por davant les primeres envestides del coronavirus. El
seu llibre no hi té res a veure, però el sentiment de la por li esqueia
perfectament a la situació de l’abril del 2020. També em va agradar molt Tu i jo (Angle Editorial), que Bernardo
Bertolucci va portar al cinema i a la qual va canviar algunes coses importants
sense cap motiu, segons el meu punt de vista. Tot i que en aquesta novel·la el
protagonista era un escolar adolescent, la fragilitat emocional n’era també una
característica, com passa amb la Maria Cristina a La vida íntima.
Aquesta és una novel·la que es llegeix amb facilitat,
que et fa riure fins que et comença a angoixar, que té moments d’una tensió
gairebé insuportable i que arriba al final amb una resolució sorprenent. Jo
l’he llegit en català, amb una traducció de Joan Casas que m’ha semblat
excel·lent. És una bona novel·la per començar les lectures d’estiu.
Una presentación magnifica sobre los escritores y el universo femenino. Muchísimas gracias por la reseña. Lo compraré sin falta. Francheska S.
ResponElimina