Passa al contingut principal

LA VIDA ÍNTIMA

 

Sempre m’han admirat els autors masculins que han estat capaços de traçar personatges femenins de gran profunditat, que els han sabut ubicar en el temps que vivien i que s’han convertit en paradigmes de la condició femenina en una època i una societat concretes. Parlo d’exemples com Emma Bovary o Anna Karènina, personatges paral·lels tot i viure en societats molt diferents, i pertanyent a classes socials diferents. No sé com s’ho devien fer Flaubert i Tolstoi per estudiar l’ànima femenina fins al punt de dotar els seus personatges d’una credibilitat extraordinària convertint-les, al mateix temps, en models per a posteriors retrats literaris. No crec que ni l’un ni l’altre fossin d’aquells que diuen a les dones no hi ha qui les entengui. Ells les van entendre força bé. Flaubert no es va casar mai ni va tenir fills, però va tenir relacions amb moltes dones. Algunes, com Louise Colet, es poden considerar amoroses. Moltes d’altres són exclusivament sexuals, amb prostitutes d’arreu del món, però això no treu que no pogués rebre de totes elles la informació necessària per perfilar el caràcter de les seves heroïnes, especialment d’Emma Bovary, tot i que, evidentment, no té res a veure amb la prostitució..

Tolstoi va tenir una vida matrimonial convulsa. Segons he pogut saber, abans de casar-se havia tingut relacions amb moltes de les seves serventes i fins i tot tenia un fill. Aquesta informació la va confessar ell mateix a la seva dona just abans de casar-se, la qual cosa no devia facilitar les relacions matrimonials. Tot i així, li va fer tretze fills. Al final de la seva vida les relacions entre tots dos eren turbulentes. A la seva nouvelle Sonata a Kreutzer té ocasió de parlar sobre les relacions home-dona, marit-muller, i el retrat que en fa demostra conèixer a fons el gènere femení. El resultat és demolidor.

Em salto un munt d’anys per anar a parar a un altre escriptor que em va fascinar amb el retrat que feia d’una noia, ja en ple segle XX (anys 60), que reacciona molt malament durant la seva nit de noces (Ian Mc Ewan, On Chesil beach, 2007. A la platja de Chesil, Ed. Empúries) a causa d’un conflicte amb la seva sexualitat. En una trobada al CCCB amb l’autor vaig estar a punt de preguntar-li: vostè d’on ha tret la informació per saber tantes coses dels conflictes femenins amb la sexualitat? Però no em vaig atrevir. La novel·la va tenir un gran èxit, se’n va fer una pel·lícula i tot (2017), i allà va ser on vaig quedar-me decebuda amb McEwan: havia tergiversat el final tot i haver col·laborat ell mateix en el guió: res del que passava al llibre tenia sentit si el final era el de la pel·lícula. Però abans, quan va escriure el llibre, havia fet un bon retrat d’una dona.

Tot aquest preàmbul per anar a parar a un llibre que acabo de llegir i que també m’ha sorprès per la capacitat de l’autor, un home, Niccolò Ammaniti, de fer el retrat d’una dona del segle XXI absolutament diferent dels models que se solen veure en les novel·les actuals. La vida íntima és la història - durant 7 dies - de la dona del Primer ministre italià, Maria Cristina Palma.

Quina mena de dona és Maria Cristina? Aquesta va ser la primera sorpresa quan vaig veure la fragilitat del personatge. Res de dones empoderades, res de lluitadores capdavanteres de moviments feministes, res de tot això. Una dona d’uns quaranta anys considerada la més guapa del món, amb un cervell més aviat poc dotat, que ha sigut model i que des que s’ha casat amb el primer ministre ha decidit fer-li costat i ajudar-lo en la seva carrera política. Tot això sense fer-se notar, amb discreció i bona fe, conscient de les seves limitacions intel·lectuals. Però vet aquí que un dia rep un vídeo comprometedor enregistrat vint anys enrere i el món li cau a sobre. O se li obre un esvoranc que està a punt d’empassar-se-la. A partir d’aquí s’inicia un camí de fets i circumstàncies que la posaran al límit de la resistència psicològica i que li faran veure que potser és més forta del que es pensava i que pot tenir esperança en un futur diferent.

La primera part de la novel·la ens posa en antecedents de qui és la Maria Cristina Palma, de la seva bellesa, del seu paper com a dona del Premier i, al mateix temps Ammaniti aprofita per fer una crítica sarcàstica de la política, amb humor, amb un vocabulari que incorpora mots i expressions de l’anglès amb tota naturalitat, que ni tan sols es molesta a posar-les en cursiva. Pot semblar que ens trobem davant d’una comèdia lleugera, però això només és al començament. A partir del moment que Maria Cristina rep el vídeo i que simultàniament accepta de deixar-se entrevistar a la televisió, amb el risc que no doni la talla i comprometi la carrera del seu marit, la comèdia es converteix en un thriller psicològic angoixant.

Són molts els temes actuals que tracta aquesta novel·la: el culte a la bellesa, el paper secundari de la dona, les xarxes socials i la seva perversitat, la violació de la intimitat,  la política com ambició de poder, el poder dels caps de gabinet dels polítics, la manipulació de l’opinió pública, les estratègies de comunicació... en fi, un reguitzell de temes actuals. Però el que m’ha agradat més d’aquesta novel·la és la manera com, a mesura que es van desenvolupant els fets i es tracten tots aquests temes que he mencionat, anem comprenent la personalitat de Maria Cristina, les seves ferides antigues, la seva vulnerabilitat, la seva voluntat de complaure, fins que s’adona que és capaç de fer front al desastre. Si parlem de personatges literaris plans o rodons, la Maria Cristina Palma és un personatge ben rodó. Hi ha una frase reveladora d’aquesta presa de consciència: La por acaba on comença la veritat.

Niccolò Ammaniti és un autor que m’agrada. En vaig parlar en aquest blog molt al començament a propòsit del seu llibre Io non ho paura (Jo no tinc por) per comentar el tema de la por davant les primeres envestides del coronavirus. El seu llibre no hi té res a veure, però el sentiment de la por li esqueia perfectament a la situació de l’abril del 2020. També em va agradar molt Tu i jo (Angle Editorial), que Bernardo Bertolucci va portar al cinema i a la qual va canviar algunes coses importants sense cap motiu, segons el meu punt de vista. Tot i que en aquesta novel·la el protagonista era un escolar adolescent, la fragilitat emocional n’era també una característica, com passa amb la Maria Cristina a La vida íntima.

Aquesta és una novel·la que es llegeix amb facilitat, que et fa riure fins que et comença a angoixar, que té moments d’una tensió gairebé insuportable i que arriba al final amb una resolució sorprenent. Jo l’he llegit en català, amb una traducció de Joan Casas que m’ha semblat excel·lent. És una bona novel·la per començar les lectures d’estiu.

 

 

Comentaris

  1. Una presentación magnifica sobre los escritores y el universo femenino. Muchísimas gracias por la reseña. Lo compraré sin falta. Francheska S.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen, fa

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva pròpia

VIRTELIANES EN ACCIÓ. ESCAPADA NOSTÀLGICA A TOSSA

  Qui segueixi aquest blog des del començament ja estarà familiaritzat amb les aventures de les amigues riques i famoses ex alumnes de Virtèlia. He donat fe de les nostres escapades diverses vegades, totes per posar de relleu la nostra amistat, recuperada fa pocs anys després de més de cinquanta d’haver-nos separat en acabar el batxillerat. Però no només ens trobem per xerrar i intercanviar informacions sobre les nostres famílies; ens trobem sobretot per passar-ho bé i no ens estem de res. Hem navegat, hem viatjat, hem anat a bons restaurants, al mar, a la muntanya, a casa de l’una, a casa de l’altra... I aquesta vegada, la trobada prèvia a l’escampada per vacances, havia de ser a prop de Sant Feliu per tal que la Pama ho tingués més fàcil per venir. No sé de qui va ser la idea de Tossa, però em va semblar excel·lent. Allà se’m barrejaven les emocions: nostàlgia dels anys de la meva infància quan hi passava les vacances i gaudi per la contemplació d’un poble que per més que estigui aba