Mai un informe sobre la situació de l’Educació al país havia
causat un rebombori tan gran com l’últim informe PISA corresponent al 2022. La
veritat és que no n’hi ha per menys. Catalunya a la cua del nivell educatiu espanyol.
Catalunya, que havia estat capdavantera en innovació educativa, que compta amb
institucions tan solvents com Rosa Sensat i que podia presumir d’una xarxa
d’ensenyament públic i concertat de qualitat. Sembla ser que això ja no és
així, i l’endemà de publicar-se els resultats de l’informe els mitjans ja
n’anaven plens i publicaven les opinions d’infinitat d’experts que coincidien
en què aquest daltabaix ja es veia venir.
Fa onze anys que no trepitjo una aula i per tant no puc
avaluar la degradació del sistema educatiu a secundària d’aquests últims temps.
Vaig acabar la meva trajectòria d’ensenyant en un institut que funcionava bé,
amb bona disposició per part del professorat i amb una conflictivitat
gestionable. Me’n vaig endur un bon record dels alumnes i crec que ells de mi,
també. Però haig de reconèixer que, amb la perspectiva d’ara, no vaig saber
avaluar els canvis que es produirien pel fet d’introduir la digitalització dins
l’aula. Ho explicaré.
El nivell més baix de les competències avaluades en l’informe
PISA s’ha obtingut en comprensió lectora. Sembla ser que anem dos anys
endarrere. Els joves de quinze anys entenen el que llegeixen com si en
tinguessin tretze. Deixant de banda altres raons, com el fet de ser nouvinguts
i no haver tingut temps d’assimilar la llengua del país (català o castellà), la
que tothom subratlla és la d’haver abandonat el llibre de text en benefici del
llibre digital o del material digital elaborat pel professor o pels propis
alumnes (en el cas dels que aprenen de manera col·laborativa per projectes). He
llegit crítiques ferotges en contra de l’aprenentatge per projectes titllant
els seus defensors de papanates de la
innovació educativa. I m’ha dolgut perquè m’he sentit al·ludida. No crec que jo
sigui papanates, però he de
reconèixer que quan el Departament d’Ensenyament va decidir implementar el
projecte 1x1 (un alumne, un ordinador) no vaig mostrar el més mínim esperit
crític. Em semblava que el sol fet d’innovar ja era bo, independentment dels
resultats. Com que la meva àrea era la llengua estrangera, la classe magistral
no tenia sentit, i el llibre digital no els va fer perdre nivell comparat amb
el llibre de text en paper. Els exercicis, els deures, els exàmens (perquè hi
havia tot això) es feien encara en paper, tret de la llengua oral (comprensió i
expressió).
No sé com va acabar aquesta experiència perquè al cap de poc
em vaig jubilar i no he estat en contacte amb instituts des d’aleshores. Sí que
he seguit de prop la trajectòria educativa i d’aprenentatge dels meus nets, que
en aquest moment estan a tercer d’ESO, i que han treballat amb mètodes
“papanates” segons aquests espavilats que ara s’ho carreguen tot. He assistit a
la presentació dels projectes que han elaborat a l’institut i m’he quedat admirada pel bon funcionament i pel grau d’implicació en el treball tant per
part dels alumnes com del professorat. També pel nivell dels resultats
obtinguts.
No tinc elements suficients ni coneixement del funcionament
general de l’educació a Catalunya per defensar un tipus de metodologia o una
altra, ni tampoc per dir quina és la causa de la davallada en el nivell de
coneixements. Tampoc no és aquí el lloc adequat per pontificar, però per
començar, caldria dir que les causes són múltiples i de diferent origen:
socials, sindicals, vocacionals, culturals... No tots els joves avaluats han
mostrat la mateixa incapacitat en la comprensió lectora, per exemple, que és el
que jo em prenc més seriosament, perquè sense comprensió lectora no hi ha
comprensió de res. Alguns encara entenen bé el que llegeixen! Aquí simplement
em queda afegir que confio que la comissió d’experts que s’ha inventat el
Departament d’Ensenyament faci la seva feina i que posin fil a l’agulla des
d’aquest mateix moment.
Per dir el que acabo d’escriure no hauria valgut la pena
posar-s’hi perquè reconec que d’arguments en dono pocs, però ha estat un cop
més un fet coincident el que m’ha fet decidir-me a parlar d’educació. Una
pel·lícula que em feia bastanta mandra veure (perquè les pel·lis amb “missatge”
em carreguen una mica) va resultar que no només em va agradar sinó que em va
recordar el meu primer contacte amb Célestin Freinet i em va semblar que havia d’animar
la gent a veure-la. Es tracta de la pel·lícula El maestro que prometió el mar, amb un Enric Auquer insuperable, entranyable, meravellós...
amb el seu accent català fent de mestre a Bañuelos de Bureba el 1936.
Quan vaig sentir Freinet em vaig traslladar a la meva època
de traductora, però al mateix temps vaig pensar: tots aquests mestres i
professors que ara diuen estar cansats, cremats, avorrits, sense al·licients
per innovar, haurien de veure l’energia i l’entusiasme que Antoni Benaiges posa
en la seva tasca quotidiana d’instruir els seus alumnes, sense oblidar els
problemes col·laterals que cada nen pot arrossegar, derivats de viure en un
poble rural, amb poques perspectives de millora, com el fill del vaquer o el
que té el pare a la presó.
Antoni Benaiges va ser assassinat pels feixistes els primers
dies de l’alçament franquista després de ser maltractat i torturat. Durant
molts anys no se’n va parlar, i no va ser fins que es van començar a obrir les
fosses del franquisme que va sorgir el seu nom com un dels possible enterrats a
la fossa de La Pedraja, gràcies a la labor d’investigació del fotògraf Sergi
Bernal. La pel·lícula té dos eixos principals, la recuperació de la memòria
històrica i la reivindicació de la feina dels mestres de la República, en
aquests cas del mestre tarragoní Antoni Benaiges.
Antoni Benaiges i la seva tasca a l’escola de Bañuelos ha
estat l’objecte d’una exposició itinerant organitzada per Sergi Bernal que es va poder veure fins a 60 centres
cívics. A la inauguració, a Mataró, hi va assistir un dels alumnes de Benaiges.
Actualment no en queda cap de viu.
El mestre que va
prometre el mar no
és una pel·lícula maniquea, és una pel·lícula senzilla basada en fets reals
lamentablement dolorosos; els mestres republicans van ser destituïts a partir
del 1939 i pel que fa a Catalunya, només unes poques escoles van saber esquivar
el domini ideològic del franquisme i van intentar aplicar mig d’amagat algunes
metodologies de l’època republicana. Els moviments de renovació pedagògica que
van començar a sorgir al final del franquisme estaven encapçalats per mestres
amb un gran entusiasme, però les polítiques erràtiques, les retallades, el
sindicalisme corporativista, les noves tecnologies i ves a saber què més ens
han portat a la situació actual. És hora que s’hi posi remei, és urgent que
s’hi posi remei. No m’agradaria que els meus nets formessin part de la joventut
més ignorant d’Europa.
Investigant la cultura talaiòtica |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari