Passa al contingut principal

EL MEU KISSINGER

 


Quan vaig saber que Kissinger acabava de morir, als 100 anys, vaig pensar: aquest fill de la gran ja sabeu què encara era viu? Feia anys que no en sentia parlar, i tampoc sé si estava bé del cap o repapiejava, si era dependent o es valia per ell mateix, si tenia família, fills, nets, besnets... M’era ben igual, perquè un personatge que vaig arribar a odiar tant m’havia resultat, amb els anys, completament indiferent.

El meu Kissinger no és aquest polític i diplomàtic de qui tothom parla bé, per la seva intel·ligència, per la seva habilitat en les negociacions, per la seva amoralitat i el seu cinisme (es veu que això cotitza), pels seus èxits en el passat. El meu Kissinger és un senyor amb responsabilitats en la prolongació de la guerra del Vietnam, en els bombardejos de Cambodja, en el cop d’estat de Pinochet, en les diferents intervencions violentes  a Bangladesh, a Timor Oriental, a Laos, i un llarg etcètera. Ja sé que té al seu haver les negociacions de París , l’alto al foc a la guerra del Yom Kipur, la distensió amb la Xina, i bla, bla, bla. Però a mi, la imatge del Kissinger imperialista no me la treu ningú. Li van donar el premi Nobel de la Pau el 1973, just quan acabava d’intervenir en la desestabilització del govern democràtic de Salvador Allende facilitant l’accés al poder de Pinochet, amb la consegüent tortura i assassinat de ciutadans xilens que tots coneixem. Potser el 2024 li donaran aquest premi a Netanyahu, perquè com que ja no haurà deixat cap palestí viu a la franja de Gaza, la pau s’hi haurà instaurat per sempre.

Quan jo era jove  lluitava per dos objectius polítics: acabar amb el franquisme i acabar amb la guerra del Vietnam. Del primer se’n va encarregar la divina providència, i del segon les enormes protestes, dins i fora dels Estats Units, que van fer la guerra insostenible i que van acabar amb les negociacions de l’Avenue Kléber, a París, també el 1973. D’aquí el guardó de l’Acadèmia sueca.

Mentre durava la guerra del Vietnam, que va compartir horror durant uns anys amb el conflicte palestino-israelià, em semblava que el món era horrible, que l’imperialisme ho dominava tot, que no hi hauria sortida fins que els Americans deposessin la seva actitud de dominar el món intervenint en tots i cada un dels conflictes mundials per treure’n profit, polític o econòmic. Santa innocència! Quantes guerres no hi ha hagut des d’aleshores, algunes de molt properes, com la dels Balcans, de la qual en vaig veure les conseqüències a Bòsnia, quan hi vaig anar el 2011. I no només hi ha hagut guerres convencionals, perquè als països occidentals, aquells que en diem industrialitzats, on no tenim guerres amb bombes hi tenim l’amenaça del terrorisme islàmic al qual no és aliena la política dels Estats Units. O sigui, que d’odiar a Kissinger ara passo a odiar un munt de gent que m’impedeix considerar el món com un regal de Déu (sinó més aviat del Diable), gent que em roba l’esperança en els éssers humans, gent que em fa venir ganes de perdre la raó i tornar-me beneitona i gaudir de les pel·lícules de dibuixos animats, dels micos del parc i dels coloms de la plaça Catalunya. Ja sé que hi haurà qui dirà que no he de posar passió en la política, només la raó, però si no puc posar passió a les coses de la vida, per a què serveix la vida? Ens donaran un diploma quan ens morim per haver estat objectius, ponderats, equànimes, realistes...?

Quan ja tenia aquest article enllestit, perquè el vaig escriure abans del pont, veig a El País un article de Muñoz Molina sobre Kissinger (9/12, Los afrodisiacos de Henry Kissinger) i el començo a llegir pensant que potser també el “blanquejarà”, però a mesura que avanço vaig entrant en un estat d’eufòria incontrolable. Amb el seu llenguatge ric i precís i amb la informació més profunda que la que tinc jo en dona una imatge sinistra des de la perspectiva d’un intel·lectual que si alguna cosa se li ha de reconèixer és que té un gran sentit de la dignitat i de la moral. En fa un retrat demolidor, sense cap ni una concessió, tal com correspon a la imatge que en tinc jo. Però, ai!, li he de retreure una cosa: m’ha aixafat completament la guitarra quan ha proposat el premi Nobel per a Netanyahu! Aquesta idea és meva! Jo la vaig escriure primer, el dissabte 2 de desembre ja ho tenia pensat i escrit. És cert que m’ha fet ràbia veure que l’escriptor que admiro feia el mateix comentari sarcàstic, però per altra banda m’ha encantat pensar que Muñoz Molina i jo hem tingut la mateixa ocurrència; és com si de cop i volta jo fos més intel·ligent!

Bromes a part, abandono el tema Kissinger i us invito a gaudir, ara sí, amb passió, de la quasi coincidència (com no podia ser d’altra manera, contínuament hi ha coincidències) de la data de la mort de Kissinger amb la del centenari de Maria Callas. Aprofito per veure a TV2 el documental de Tom Volf Maria by Callas, i em quedo extasiada sentint-la cantar la Norma. Quin contrast de vida, la seva amb la de Kissinger! Quants èxits professionals, quants fracassos sentimentals! Tot el que va haver d’aguantar d’Onassis, tot el que va sacrificar per un home que la va anul·lar i al qual ella sempre va estimar! Com hauria estat la seva carrera i la seva vida si no hagués conegut Onassis no ho sabrem mai, tot i que ella, fins a l’últim dia li reconeix un valor com a amic, el considera una persona positiva a la seva vida, però només en aquest aspecte. Li va arruïnar l’altre aspecte, l’emocional. Invito tothom a buscar per les plataformes el documental esmentat, encara que penso que insisteix poc en la manera com ja des de petita va ser maltractada també per la seva mare, dominada per ella i després pel seu marit i manager Battista Meneghini.

Us deixo amb dos enregistraments meravellosos de Maria Callas. Tots dos ens parlen de l’amor (Ah, bello a me ritorna... / L’amore d’Alfredo perfino mi manca...), que casen perfectament amb la seva tràgica vida. El primer, la Casta diva del primer acte de Norma. El segon, l’Addio del passato, del tercer acte de La Traviatta. Escolteu i emocioneu-vos.









Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...