Poc em podia pensar quan vaig sortir de casa per anar al
Palau Martorell que el primer que rebria seria una bufetada de realitat. No
esperava que Marc Chagall em portés directament al drama palestí.

Arribo a la plaça de la Mercè, on es troba el Palau, i com
que és d’hora i festiu, decideixo entrar a l’església del mateix nom, patrona
de Barcelona, en pla nostàlgic, perquè és allà on vaig fer la Primera Comunió.
Res a veure amb quan entres a Santa Maria del Mar, però els records de l’època
escolar i les múltiples vegades que hi vaig tornar cantant al cor en les
primeres comunions virtelianes em serveixen de coixí emocional per una estona.
Després m’espolso la tonteria i entro a l’exposició sobre Chagall. Per un error
en la senyalització (no n’hi ha) començo a admirar les litografies sobre La Història de l’Èxode pel final, i em trobo davant d’un quadre que
representa l’èxode dels jueus cap a la Terra Promesa, després d’abandonar el
Sinaí. Quan me n’adono, vaig a la primera, que representa l’aparició de Moisès
en un cistellet a la vora del Nil, recollit per la germana del faraó. Vaig
seguint i vaig veient altres moments dels fets narrats per la Bíblia, de la
qual Chagall era devot lector. Ho diré en castellà perquè és tal com ho vaig
aprendre: el passo del Mar Rojo, la zarza ardiendo, las tablas de la ley, el becerro de oro... Finalment, quan Moisès
aconsegueix que deixin d’adorar símbols pagans i retornin al déu veritable,
Jahvé, comencen a caminar cap al seu destí. És el poble elegit, i és Déu qui
dicta les ordres. Aquest és potser l’origen del conflicte, l’enfrontament
fanatitzat entre dues religions.

Aquestes primeres litografies m’han portat
indefectiblement al conflicte actual entre Israel i Palestina, i el primer que
se m’ha acudit és com pot ser que un poble que ha sofert tant com el poble
d’Israel sigui capaç d’infligir al poble palestí els mateixos horrors que ells
han sofert. Just quan acabem de saber que l’exèrcit jueu ha bombardejat el camp
de refugiats de Jabalia i ha causat almenys 150 morts em pregunto si és
forçosament necessari que el que ha estat abusat es converteixi en abusador, si
no hi ha esperança que l’abusat un dia entengui la magnitud del mal que està
causant contestant amb la mateixa moneda. I com que avui no toca parlar de
política m’estalvio el plany per la incapacitat de la comunitat internacional,
Nacions Unides incloses, que està pregant Netanyahu perquè decreti un alto el
foc i ell no els fa ni el més mínim cas.
Marc Chagall era un jueu d’origen rus, nascut en un poblet a
la frontera de Bielorússia, que va haver d’abandonar molt jove per
l’antisemitisme de l’Imperi rus i després per les conseqüències de la Revolució
de 1917, a la qual ell havia donat suport inicialment. Va recórrer diversos
països, Egipte, Síria, Palestina, i instal·lat a París, també va haver
d’abandonar aquest país per la persecució nazi i es va instal·lar als Estats
Units. La nostàlgia pel poble abandonat el va acompanyar sempre i ell deia que
a cada quadre hi havia l’esperit de la seva terra natal. A les seves 24
litografies sobre la Història de l’Èxode pretén representar una al·legoria de
la persecució que van patir els jueus sota el nazisme.

Marc Chagall m’és familiar des de molt petita. A casa meva,
al carrer de Méndez Núñez, hi havia una reproducció de l’anomenat violinista de
Tossa (El violinista celeste, 1934),
i sempre m’havia cridat l’atenció aquella finestra entreoberta amb un
violinista de través que s’aguantava sense saber com, amb unes barquetes que
semblaven les del Codolar, i uns tons blaus dominants que suggerien un món oníric
o celestial. A l’exposició del Palau Martorell el color també hi és present, en
alguns quadres de format una mica més gran que les litografies, que fa que quan
entres a la sala se te n’hi vagin els ulls. És el cas de El gall morat (1966-72).
De la mateixa manera que el violinista celeste s’aguantava en
l’aire, també hi ha altres pintures on els personatges es mantenen ingràvids: David i Goliat, El carretó per la ciutat, Els
nou casats i l’àngel, L’Opéra... Enlloc he vist explicacions sobre el
significat d’aquesta reiteració, no sé si en té de psicoanalítics, en tot cas
alguns d’aquests personatges voladors tenen un aspecte angelical que els acosta
als éssers màgics de la mitologia religiosa. Recordo que Joan Vinyoli, el
poeta, alguna vegada ens havia comentat, a casa, veient la reproducció del
violinista, que potser mentre pintava el paisatge va sentir algú tocant el
violí, i el va representar en aquella finestra, ingràvid. Jo he pogut veure, en
alguns dels quadres de l’exposició, altres violinistes que no són el motiu
principal i que m’han suggerit un motiu nostàlgic del folklore del seu poble
natal, Vitebsk.

Un dels temes tractats a l’exposició és el de l’amor. Chagall
es va casar el 1915 amb Bella Rosenfeld de qui estava perdudament enamorat,
però ella va morir el 1944. Això no va ser obstacle perquè continués pintant-la
tota la vida. Tot i així, es va aparellar amb
Virginia Haggard , amb qui va tenir un fill i encara es va tornar a
casar amb Valentina Brodsky i va continuar al costat d’ella fins al 1985, quan
va morir. Havia nascut el 1887. Havia fet 97 anys. Va conèixer tots els
moviments pictòrics del segle malgrat que no es va adscriure a cap, tal com
expliquen els murals de les sales: cubisme, fauvisme, surrealisme, orfisme...
L’exposició recull obres de cinquanta anys de treball, inclassificables si no
és en el seu estil únic.
Hi ha una part dedicada a París, on va residir en diferents
etapes de la seva vida, quan la ciutat el va acollir als anys vint i
posteriorment després del seu exili als Estats Units. Li van dedicar una
retrospectiva al Museu d’Art Modern el 1947 i ell, el 1953, segons diu el mural
de la sala, va crear una sèrie de litografies per a Derrière le miroir que són una declaració d’amor a París.
Finalment, a l’última sala podem veure les il·lustracions que
va fer per encàrrec d’Ambroise Vollard, per al llibre de Faules de La Fontaine, un conjunt d’aiguaforts d’una força
espectacular. Sembla ser que Chagall i La Fontaine compartien l’amor pels
animals i el pintor va voler acostar aquells relats moralitzants a la manera de
la tradició russa dels lubki, una
mena d’estampes que acostaven els textos a la població poc instruïda.
Malgrat el xoc inicial amb el tema dolorós del moment, he de dir
que surts del Palau Martorell amb la satisfacció d’haver estat contemplant
durant una bona estona unes imatges plaents. He tingut de sobte un pensament
tan bonic com absurd: veient l’obra de Chagall he pensat que una persona que
pintava d’aquesta manera no podia ser de cap manera una mala persona.
L’exposició estarà oberta fins al 24 de març.
Bon dia Elisenda, he disfrutat amb el teu bloc, en moltes ocasions, en aquest últim per dues qüestions l’una pel tema de la comunió a la Mercè, dons m’has fet reviure aquells momement que en aquells temps eren molt especials i l’altre perquè em parles d’una exposició que la tinc en cartera i m’han agradat molt els teus comentaris, ara segur que la veure amb uns altres ulls. Moltes gràcies. Molts petons Jan
ResponElimina