No sé què deu tenir Corea del Sud
que en aquestes últimes dècades ens està oferint uns cineastes de primer ordre
capaços de guanyar Òscars amb pel·lícules com Parásitos i al mateix temps oferir-nos drames minimalistes com Hotel by the river, thrillers com Samaritan girl o Memories of murder i comèdies delicioses com Ahora sí, antes no. És veritat que també ens ha donat El juego del calamar o altres sèries
violentes, convenientment satiritzades per Nani Moretti a El sol del futuro, però en general tenim un cine coreà de primera.
De sobte, irromp en el panorama d’aquesta filmografia una cineasta mig coreana,
mig canadenca , Celine Song, amb la seva òpera prima, presentada a Sundance aquest 2023, titulada Vidas pasadas.
La història que narra la
pel·lícula està inspirada directament en la vida de la cineasta. Als dotze anys
va abandonar Corea del Sud amb la seva família per instal·lar-se al Canadà. En
aquest cas, la protagonista de ficció, Nora (nom que adopta quan es trasllada)
deixa a Seúl el seu gran amic i amor, Hae Sung (si als dotze anys es pot estar
enamorat, que sí). Ella creix al Canadà, després a Nova York, on es forma com a
dramaturga, que serà la seva professió. Ell es queda a Seúl, on sembla que
segueix estudis d’enginyer. Dotze anys després, com en broma, Nora comença a
buscar per internet els noms d’antics companys d’escola i es troba que Hae Sung
fa temps que la busca a ella. Entren en contacte per videoconferència i altres
mitjans, i queda clar que tots dos han estat recordant aquells anys que van
compartir a l’escola. Però ni ella anirà a Seúl ni ell a Nova York. És evident
que hi ha una connexió emocional, però no prou forta com per desviar els camins
que han emprès. Al cap d’un temps, ella li demana que es deixin d’escriure i
que tallin el contacte per una temporada, sense data de retrobament.
En una trobada d’escriptors Nora
coneixerà Arthur, escriptor com ella, un jueu americà, i des del primer moment
connecten com si ja portessin molts in-yeon
a la seva vida anterior. Poc després es posen a viure junts i finalment es
casen. Dotze anys més tard, quan Nora i Hae Sung ja tenen 36 anys, es tornen a
trobar. Ell viatja a Nova York per primera vegada, aparentment per vacances
però amb la voluntat de trobar-se amb ella. Però ella està casada.
No vull explicar més detalls tot
i que no és una pel·lícula de suspens, és una pel·lícula que d’una manera
extremadament delicada, amb més mirades i gestos que text, va mostrant els
sentiments dels tres personatges, ja que el marit hi té un paper important i,
per cert, emocionant.
Anem veient, amb poques
pinzellades, quines són les opcions de Hae Sung (molt coreà, com diu ella,
pensant en el sou, l’estatus, l’arrelament social) i les de Nora (molt
novaiorquesa, bohèmia, poc preocupada pel futur, vivint al dia). Encarnen dos
models de societat. Ella s’ha adaptat completament: primer aspirava al Nobel,
després al Pulitzer, ara al Tony, més a l’abast de la seva activitat
professional. La relació amb el marit és també la raó de les seves decisions.
Probablement ells també han acumulat molts in-yeons
en les seves vides passades.
En un moment determinat Nora li
pregunta què busca connectant amb ella després de tants anys. L’ha trobat a
faltar, li diu. Ella també.
Tots tenim a la nostra vida
alguna història passada, alguna relació que va comportar in-yeons a dojo però que amb el temps s’ha oblidat o esvaït. Què
podem esperar connectant amb una antiga relació que no sigui la constatació que
no hi ha cap possibilitat que es repeteixi la mateixa complicitat, que es donin
els mateixos sentiments? El que sorprèn de la pel·lícula de Celine Song, la
seva òpera prima, és que es plantegi aquesta qüestió amb només trenta-sis anys.
Són sentiments de persona madura. Segons explica Nora a la ficció, necessites
uns 8000 in-yeons en les teves vides
passades per acabar tenint una connexió sòlida en aquesta. Quina visió tan
espiritual de l’amor i que allunyada està de la nostra concepció occidental de
la parella!
La pel·lícula transcorre
lentament, delicadament, amb un mateix símbol al començament i al final: un
plor desconsolat que emmarca vint-i-quatre anys de la vida dels protagonistes.
Sortint del cine em pregunto:
quants in-yeons he acumulat durant quasi
cinquanta anys de vida de parella? On han anat a parar? Puc tenir l’esperança
que en la propera vida els seus i els meus se sumaran i ens tornarem a trobar? ¿Vaig
saber en algun moment que aquella relació era sòlida perquè acumulàvem
conjuntament més d’aquests 8000 in-yeons necessaris segons la tradició coreana, que
potser venien de vides passades? No estic fent broma. Encara que alguns, entre els quals m'incloc, ens les
donem de materialistes, de tant en tant tenim un
rampell espiritual, una mena de necessitat que les coses siguin d’una altra
manera, un consol per a l’ànima en temps de solitud.
Entre avui que ho escric i el
diumenge que sortirà al blog hauran passat molts dies. Probablement haureu
llegit moltes crítiques i comentaris, haureu vist la pel·lícula i potser el que
dic us semblarà poc original o poc engrescador. Però si algú encara no l’ha
vist, creieu-me, no us la perdeu. Fa olor d’Òscar!
Aquest Bloc, és dels més interessants ja que m'introdueixes i em fas descubrir a través d'aquesta pel.licula un món molt distant del nostre. Jo no he renunciat mai a la meva espiritualitat, potser no tant trascendent ni amb un relat que accepti aquestes vides passades, peró si amb sentiments duradors i incombustibles al llarg d'aquesta vida que crec que és la única que tinc. Malgrat tot has conseguit intrigar-me i desvetllar la curiositat per la pel.licula... me l'apunto per veure-la.
ResponElimina