Crec que he après més sobre la Història en general a través
de les pel·lícules que amb els llibres de text. És veritat que també se n’aprèn
llegint el diari, però això ho fas quan ja est una mica més gran i t’interessa
la política. Fins que no m’hi vaig començar a interessar de debò, cap allà els
disset o divuit anys, m’havia fet una imatge dels Estats Units d’Amèrica a
través dels westerns i de les comèdies de la Doris Day, sense oblidar West side story, que em va impactar de
valent. Per res del món anava al cine amb esperit crític, hi anava a gaudir
d‘unes coses meravelloses que passaven a la pantalla. Després, amb la guerra
del Vietnam i altres atropellaments internacionals, la imatge dels Estats Units
quedava una mica deteriorada. Tot i així, no podíem oblidar que ens havia donat
un cop de mà als europeus en dues guerres que, altrament, haurien acabat molt
malament.
Era sobretot als westerns on quedava més clara la
tergiversació de la Història, ja que els indis no eren mai uns pobladors
pacífics instal·lats als territoris molts anys abans que els colons blancs,
sinó una colla de facinerosos que violaven les dones i arrencaven
cabelleres. Me’n recordo especialment de
la pel·lícula La reina de Montana, on
Barbara Stanwyck s’aliava amb Colorado, un cabdill indi guapíssim, per lluitar
per les seves terres, però s’acabava quedant amb un cowboy sense cap glamur
interpretat per Ronald Reagan (abans de ser President). A mi em va costar
d’entendre per què una blanca i un indi no podien ser parella; després ja ho
vaig anar veient. Sobre la realitat dels indis i de l’extermini que els
pobladors blancs van causar sobre les seves tribus se n’han fet moltes
pel·lícules i no tinc intenció de citar-les, però tant les que justifiquen el
dret dels colons a defensar una terra que acaben d’ocupar i que els ha estat
atorgada, mitjançant la violència o la concessió, com les que s’acosten a la
realitat i posen l’èmfasi en el dret dels indis de continuar mantenint els seus
territoris, m’he anat fent una idea de què va significar la conquesta de l’oest
i la formació de la nació nord-americana. Independentment del que diguin els
llibres de text.
Al mateix temps, la banda est del país oferia unes temàtiques
cinematogràfiques d’un altre estil. Per un costat, les pel·lícules de gàngsters
ambientades a Chicago i similars, i per l’altre, les comèdies i els melodrames.
Me n’he empassat de tota mena i m’han servit també per fer-me una idea d’aquell
país, però no han aconseguit que hagi considerat l’american way of life com l’objectiu de la meva vida. Tampoc
citaré aquí pel·lícules, però sí que he de dir que al costat de les comèdies
que intentaven perpetuar la ideologia de la classe mitjana americana n’he vist
moltes altres que en feien la crítica, i moltes vegades demolidora. Sí que citaré, en canvi, un parell d’autors i llibres de la Costa Est que m’han
ajudat a fer-me una imatge més real dels Estats Units. Paul Auster (4.3.2.1) i John Irving (La última noche en Twisted River), dos
autors considerats progressistes, testimonis d’una Amèrica liberal i que són
capaços de crear unes històries apassionants al mateix temps que donen fe d’una
època. Paul Auster fa temps que està lluitant contra un càncer i no sé si ha
publicat res recentment. John Irving acaba de publicar L’últim telecadira, que encara no he pogut llegir, però pel que he
vist té com a rerefons els últims vuitanta anys de la història dels Estats
Units. Té prop de mil pàgines, que llegiré encantada quan trobi el temps.
No començaré a fer una anàlisi política dels relativament
recents fracassos nord-americans en política internacional com ara Afganistan.
La veritat és que hauria de tirar molt d’hemeroteca perquè no els tinc al cap.
M’interessa més un altre tipus de fracassos que tenen a veure amb valors més
propers als que venerem els europeus, com ara la dignitat, el respecte,
l’honradesa, la solidaritat... No dic que els practiquem, dic que els venerem.
La irrupció del fenomen Trump crec que ens ha deixat a tots estabornits, i a mi
més encara quan veig que malgrat tots els processos penals que té en marxa
podria tornar a presentar-se a les eleccions i fins i tot tornar a guanyar. En
una entrevista a John Irving l’escriptor diu: (Donald Trump) “és tan sols el portaveu demagog i xenòfob de
molta gent que hi era abans que ell, i que són darrere seu. (...) Mai havia
estat el país tan radicalment polaritzat en tants temes, ni tan sols durant la
Guerra del Vietnam.”
A l’extrem oposat de la indústria hi ha la
cultura, i San Francisco va ser durant una època un far cultural per als
progres anhelants de llibertat. Però també això ha decaigut. Un reportatge de El País del juliol de 2023 es feia ressò
de la pèrdua de vitalitat de la ciutat, de l’augment de la delinqüència, del
desinterès dels seus empleats pel treball. La pandèmia els va allunyar
físicament de les oficines i després no hi van tornar. Hi ha hagut una gran
quantitat d’acomiadaments. El comerç minorista del centre se n’ha ressentit, ha
tancat una de les llibreries més emblemàtiques i la ciutat s’ha omplert de
sense-sostre, drogoaddictes, delinqüents, en allò que anomenen cicle de ruïna.
Ja sé que dos exemples no fan una teoria, però
el que ha passat darrerament a la Cambra de Representants, on els republicans
han reprovat el seu Speaker (tot i
ser del seu partit) i han tardat tres setmanes a elegir-ne un que no augura res
de bo, és ben simptomàtic. En una nació on el funcionament institucional va com
un rellotge, és un símptoma que el país està en franca decadència. Ja no està
en condicions de donar lliçons a ningú. I no parlem de l’assalt al Capitoli
instigat pel propi Trump i pel qual encara no ha rendit comptes. És un país
dividit i extremadament polaritzat, on el líder dels demòcrates no té empenta
ni carisma suficient per reconduir el joc democràtic per la via de la
sensatesa. I té una vicepresidenta desapareguda en combat (o m’ho sembla a mi?),
que de cap manera podria ser el seu relleu. No estic dient que ens haguem de
fiar dels Estats Units perquè el món rutlli, simplement és que ha perdut la
influència sobre els que li són més afins.
Com passa sempre en temps de crisi, sorgeixen
veus inspirades que en clau èpica, nostàlgica o crítica donen a conèixer
fragments d’aquelles realitats, per a gaudi dels que llegim els llibres o veiem
les pel·lícules. Tot i que no es refereix a l’època actual, ja que l’acció
transcorre als anys vint del segle passat, a Oklahoma, la darrera pel·lícula de
Martin Scorsese és una denúncia amb totes les lletres dels abusos dels blancs
sobre els indis, amb la connivència de les autoritats, civils i sanitàries, per
tal d’arrabassar-los els guanys produïts pel petroli en una terra que els
pertanyia i que ningú no els discutia mentre no donava res. Los asesinos de la luna explica
aquells fets reals i documentats, que una incipient Oficina Federal
d’Investigació (FBI) va aturar gràcies a les denúncies interposades a
Washington per una delegació d’indis osage després de veure com els membres de
la seva tribu morien assassinats o sense motiu aparent.
Jo, com de costum, em refugio en la literatura
i el cine. La pel·lícula de Scorsese dura quasi quatre hores. Hi vaig anar un
dimarts, per 2 €, i m’hi vaig passar la tarda. Mai m’havia semblat que dos
euros fessin tanta torna!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari