M’estava plantejant si aquest títol, o aquest tema, era
adequat per al segon article de la temporada quan rebo la notícia de la mort de
Carme Junyent. No en sabia res de la seva malaltia ni tampoc, naturalment, de
la manera com l’havia afrontada. La meva intenció era parlar de les pèrdues que
s’han produït aquest estiu en l’àmbit de la cultura amb l’ànim de recordar les
seves obres i de celebrar haver-ne pogut gaudir. Però la mort de Carme Junyent
li dona un altre caire a l’article: perquè de tots els morts és la més propera,
perquè de totes les lluitadores per la llengua és amb la que em sento més
identificada, i per la manera com ha afrontat la seva mort, segons llegeixo a
la premsa. Això, però, no em fa renunciar a l’antic plantejament, i parlaré
també dels morts que tinc a la llista i que he anat apuntat al llarg de l’estiu
a les notes que prenc al telèfon: una nova mort, un nou nom a la llista.
La primera que vaig anotar va ser la de Xavier Gramona, que
no sé si cronològicament és la primera, però a mi em va impactar. La seva mort
va ser accidental, li va caure una claraboia a sobre o una cosa per l’estil,
mentre era a les seves caves. Potser si hagués estat un Codorniu, un Raventós o
algú d’una altra nissaga no m’hi hauria fixat, però el Gramona va ser el cava
que el Marçal i jo compràvem o bevíem quan celebràvem alguna cosa important.
L’Imperial brut, és el que ens agradava. Per a nosaltres era un símbol i per a
mi, sentir Gramona i obrir-se’m tot un ventall de records és tot un. I el fet
que la mort fos accidental també hi ha jugat un paper, perquè et fa reflexionar
sobre la teva pròpia vulnerabilitat, i encara que tinguis salut i bona condició
física, com més passen els anys menys te’n queden, i aquest compte enrere no el
vols veure alterat per una estupidesa com un accident.
Tinc altres persones a la llista que em podreu discutir si
són de l’àmbit de la cultura: Carmen Sevilla, Marta Chávarri podrien ser-ho de
la incultura, però no em posaré estupenda i els negaré el simbolisme que han
representat dins de la societat espanyola, encara que sigui la que llegeix l’Hola i el Lecturas (que jo també llegeixo, a la pelu o al dentista). Carmen
Sevilla era gran i estava malalta; Marta Chávarri era jove i estava bé de
salut, però un ictus, que no avisa, se la va endur. Un altre motiu més per
pensar en la pròpia vulnerabilitat. Recordo la primera pel·lícula que vaig
veure de Carmen Sevilla, Secretaria para
todo, estava graciosíssima, i guapíssima. Intranscendent, però la recordo
amb el seu vestit de còctel groc, espatarrant!
També es mereix ser mencionada Maria Teresa Campos. No he vist mai cap dels seus programes però sé que ha ocupat moltes pàgines de diaris i revistes, ha alimentat moltes polèmiques i haurà passat a la Història d'una manera una mica esperpèntica, però igual que les anteriors, és un símbol d'una determinada Espanya. (Quan ja ho tenia tot escrit mor María Jiménez. Si no vaig amb compte, encara em moriré jo abans que hagueu pogut llegir aquestes línies!)
He apuntat a la llista la pèrdua de William Friedkin.
Recordeu French Connection? Va ser
una pel·lícula que va marcar una època. I El
exorcista? La primera escapada cinèfila a Perpinyà el 1974 amb el Marçal:
dissabte, Emmanuelle; diumenge: El exorcista. Aires de llibertat sexual
i religiosa a 150 km de Barcelona! Per cert, ha presentat pòstumament pel·lícula al Festival de Venècia.
Seguim. L’escriptor nord-americà Cormac McCarthy, que ens va
deixar a tots esborronats amb el seu llibre apocalíptic La Carretera, també forma part de la llista. Havia llegit la
novel·la quan vaig veure la pel·lícula, protagonitzada per un Viggo Mortensen
esplèndid, com sempre, i amb una fotografia de Javier Aguirresarobe que et
deixava clavat a la butaca. Una altra gran pèrdua.
Com també és una pèrdua lamentable la de Francisco Ibáñez, el
creador de Mortadelo y Filemón, agencia
de información. Ni sé els anys que fa que vaig començar a riure amb les
seves històries publicades al Pulgarcito, amb les disfresses de Mortadel·lo,
amb la mala traça de Filemó (ara en versió catalana). Ibáñez, afincat al
districte de Sant Martí, aconseguirà, gairebé segur, que els seus personatges
figurin en algun dels semàfors del barri, a l’estil dels ampelmann de Berlín. L’Ajuntament s’hi ha pronunciat a favor, només
falta veure en quina cruïlla els instal·laran. Filemón, el vermell. Mortadelo,
el verd.
Voldria incloure a la llista, fent tàndem amb Carme Junyent,
l’escriptora sarda Michela Murgia, morta als 51 anys també de càncer. No conec
prou la vida ni de l’una ni de l’altra per dir que han tingut vides
paral·leles, però crec que sí que són morts paral·leles. Totes dues són
conscients que la seva malaltia les aboca a la mort en un temps més o menys
curt, i en lloc d’acovardir-se o de deprimir-se, aprofiten el temps que els
queda per crear, per deixar-nos una mica més de la seva saviesa i dels seus
pensaments en forma d’articles o de declaracions. Llegeixo a l’ara.cat en una entrevista a Murgia: “Tinc cinquanta anys però he viscut deu
vides. He fet coses que la gran majoria de la gent no fa en tota la seva vida.
(...) Me’n vaig havent acumulat moltes vivències. Em considero molt afortunada”.
A la nota informativa de vilaweb
sobre la mort de Carme Junyent s’explica que des del moment que va saber, al
juny, que li quedaven pocs dies de vida, es va posar en contacte amb la
periodista per oferir-li una sèrie d’articles sota el lema No patiu per mi. Com es pot afrontar la mort amb tanta serenitat?
Rebusco una mica entre els seus articles anteriors i trobo, en el del dia 5 de
febrer de 2023, La vida no és breu,
la frase següent: No es tractava de viure
el present sinó de sadollar-se’n, reflexió feta quan va ser conscient que
estava vivint més anys dels que havia viscut la seva mare i els considerava una
“propina”. Encara no sabia res del seu futur càncer. Deixo aquí l’enllaç per si
voleu llegir el seu article pòstum Morir-se
en català.
https://www.vilaweb.cat/noticies/morir-se-en-catala-carme-junyent/
Una de les obres més famoses de Murgia és L’acabadora, la història d’una modista
sarda continuadora de l’ofici tradicional “d’ajudar a ben morir”. El tema del
“ben morir” no és un tabú per a ella, sinó un dels pilars del seu pensament. Tant
Murgia com Junyent eren més joves que jo. A mi encara em falten anys per arribar
als que va viure la meva mare i, tot i que no visc pendent del meu últim dia,
que la mort no m’espanta perquè sé que és inexorable, no puc deixar de
commoure’m davant d’exemples com el d’aquestes dues dones. Les seves vides han
estat vides de lluita i les seves morts, exemples de serenitat. Tant de bo m’hi
pogués assemblar!
Deixo per al final tres pèrdues del món de la música. La meva intenció és no acabar amb la tristesa pels casos anteriors, sinó oferir alguna peça musical perquè acabeu de passar el diumenge (o el dilluns, o el dimarts...) amb la companyia de cançons tan entranyables com L’italiano o Nothing compares 2 U. Menció a part es mereix Sixto Rodríguez, que va viure desconegut gairebé tota la seva vida fins que va ser descobert i visibilitat al documental Searching for Sugar Man. Cantant nord-americà esdevingut famós a Sud-àfrica gràcies al seu disc Cold Fact, va ser el protagonista del documental esmentat que va guanyar diversos premis. El podeu trobar a filmin.es i a Movistar+ i, gratuïtament, a youtube. Absolutament recomanable.
L’altra pèrdua, la de Totó Cutugno, als 80 anys, ens
trasllada a les èpoques en què la cançó italiana era seguida arreu d’Europa,
posàvem els èxits de Modugno, Celentano o Cutugno al pick-up i ballàvem als guateques
incansablement. Aquí teniu L’italiano, amb la seva tornada Lasciatemi cantare con la guitarra in mano... Segur que us portarà
molts records.
Espero que aquest article no us hagi entristit perquè no era
la meva intenció. Pretenia fer un homenatge a les persones que han mort aquest
estiu i que d’alguna manera han tingut un paper a la meva vida, il·lustrant-me,
instruint-me, fent-me gaudir o emocionant-me. Si us ve de gust, podeu escoltar
les cançons que he inclòs degustant una copa de Gramona Imperial Brut. A la
meva salut, i a la dels morts.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari