No hi ha activitat més saludable que visitar una ciutat
“rival” una setmana abans de les eleccions municipals. Sempre ens emmirallem
amb les ciutats europees nord enllà, netes, nobles, cultes, riques, lliures,
desvetllades i felices, i la nostra ens sembla pobra, bruta i dissortada. Però
resulta que no ho és tant, i que les altres, per meravelloses que ens semblin,
també tenen els seus problemes, i els seus alcaldes no són els reis del mambo.
Barcelona ha tingut una llarga campanya electoral, començada
molt abans de la quinzena prèvia al 28 de maig, que des del meu punt de vista
ha estat bastant bruta. Lamentablement, el tots contra un no és un programa de
govern, és una actitud, i jo no voto actituds. Dels punts que s’han tocat
n’agafaré dos per comparar-los amb aquesta ciutat nord enllà a què m’estic
referint: Amsterdam. Són la mobilitat i la neteja.
Reconec que és absurd voler comparar la política de mobilitat
de dues ciutats tan diferents des del punt de vista urbanístic: canals contra
carrers, distribució concèntrica contra trama ortogonal, activitats econòmiques
diferents, entorn i límits del municipi diferents... Per això dir que a
Amsterdam tenen resolt el tema dels cotxes és fer trampes. Efectivament, a
penes hi ha cotxes pels carrers, i no puc dir si és gràcies a la política de
l’ajuntament o perquè no el necessiten per a res. En canvi, hi ha 847.000
bicicletes el 60% de les qual s’utilitza a diari. L’orografia de Barcelona i la
d’Amsterdam tampoc no són comparables. Allà tot és pla; aquí tenim uns quants
turons, però ens volen convèncer que la bicicleta és el vehicle del futur.
No pretenc en absolut iniciar una polèmica al voltant de l’ús
de l’automòbil. Tots els partits polítics que es presenten a les eleccions
estan a favor de reduir l’ús del vehicle privat, això no té discussió.
Simplement em fa gràcia comentar la sensació que he tingut passejant pels
carrers d’Amsterdam d’estar envaïda per les bicicletes. Com que és una ciutat
bonica i segura, vas pel carrer sense preocupar-te de mirar per on camines, i
et trobes que estàs ocupant la calçada o el carril bici sense adonar-te’n. Les
bicicletes et venen de totes direccions, també els tricicles (bastant
nombrosos) que porten un nen petit, o dos, a la cabina del davant. Mai
t’esbronquen; frenen, s’esperen, o es desvien, o s’aturen, però res de crits.
Per descomptat, no circulen per les voreres. Tot és molt civilitzat, però la
veritat, més d’una vegada he estat a punt de ser atropellada. Només a punt,
sense arribar al desastre.
Pensar que Barcelona es pot assemblar a Amsterdam en el tema
de la mobilitat és somiar truites. Però no us penseu que aquella ciutat és una
meravella de tranquil·litat en aquest sentit, no. Hi ha tal quantitat de gent
pel carrer, autòctons i turistes, que els que van en bicicleta no tenen més
remei que estar completament alerta si no volen causar algun problema greu. No
és fins que t’allunyes dels carrers més cèntrics que veus el ciclistes més
relaxats i et mors d’enveja, i voldries comprar-te un apartament d’aquests de
preus prohibitius, en cases sense cortines a les finestres, a la riba d’un
canal, amb plantetes i flors a la façana, però penses que l’endemà te n’has d’entornar
a Barcelona i s’acaba l’alegria.
L’altre tema és el de la neteja i aquí he de dir que la
senyora alcaldessa d’Amsterdam tampoc no ho té resolt del tot. Al barri
vermell, una mena de parc temàtic que bull de turisme però també d’autòctons,
hi passis a l’hora que hi passis hi ha de tot per terra dels carrers: deixalles,
escombraries, trossos de mobles, plàstics, bosses de patates... A Barcelona es
queixen que al Casc Antic hi ha brutícia, que no es té cura de la neteja, que
no s’hi pot circular per la quantitat de turistes que hi ha i que es pixen pels
racons... Ens va sorprendre a tots el fet de trobar brutícia per terra a la nit
i al matí següent, però també ens va sorprendre que tots tinguéssim un record
del barri vermell com d’una zona molt més reduïda que la que ocupa actualment.
Tots hi havíem estat abans i ens va sorprendre la quantitat de vitrines que
exhibien prostitutes, en recordàvem menys. La veritat és que n’hi ha un
fotimer, estretes i enganxades les unes amb les altres, petits aparadors
ocupats per unes noies que, la veritat, són bastant joves, bastant guapes, caucàsiques
la majoria, i amb un aspecte força atractiu. Entre els aparadors i els
coffeeshops una gentada immensa circulava amunt i avall, mentre les noies feien
moviments suposadament eròtics per atraure la clientela cap a l’interior. De
tant en tant, aconseguien algun client.
Vaig treure’n una conclusió
probablement equivocada, però era talment com si l’Ajuntament hagués organitzat
aquell parc temàtic per a gaudi dels turistes. No m’imagino gens una alcaldessa
de Barcelona (tampoc un alcalde) permetent una degradació de la dignitat
femenina com aquella, o potser és que soc molt carca i resulta que afavorir o
exhibir la prostitució és un signe de progressisme. M’ho hauré de fer mirar. En canvi, vaig trobar molt divertides les botigues de preservatius i altres estris d'utilització sexual, amb indicacions de per a quina de les parts del cos havien estat dissenyats.
Però bé, no vaig anar a Amsterdam a passar revista a la política municipal. Hi vaig anar a veure l’exposició que el Rijksmuseum ha organitzat sobre Vermeer, i si em descuido no em queda lloc per parlar-ne. No diré res que no se sàpiga d’un autor que té reconegudes unes trenta-set obres, vint-i-vuit de les quals es podien veure a l’exposició.
La primera que et trobes és la Vista de Delft, i ja et quedes extasiat mirant els múltiples detalls de la pintura, amb el sol il·luminant unes teulades de segon terme quan tota la resta de cases són a l’ombra, amb els reflexos sobre el canal, amb el pan de mur jaune que descriu Proust a la Recheche, quan l’escriptor Bergotte es lleva expressament per anar a admirar el quadre i la malaltia no li dona treva i mor seguidament. Hi havia molta gent davant de la pintura, de dimensions moderades, però de mica en mica vam poder anar-nos-hi acostant i em vaig estar l’estona que vaig voler observant els detalls i intentant retenir tanta bellesa. La resta de l’exposició està organitzada temàticament, segons les activitats de les protagonistes, gairebé sempre dones en gestos quotidians: escriure una carta, servir la llet, tocar un instrument, posar-se un collaret... Malgrat que les entrades estaven exhaurides fins a l’últim dia, no vam trobar aglomeracions que ens impedissin veure les obres amb detall, acostar-nos-hi, observar-les, fer-los fotografies... Va ser una gran tarda i un gran encert haver decidit fer aquest viatge.
Amsterdam és una petita gran ciutat, de dimensions
abordables, de vida tranquil·la i de cultura extensa. Vam aprofitar per anar al
museu Van Gogh, també amb entrades exhaurides, i vam poder assistir al
Concertgebow que diuen que és una de les sales amb més bona sonoritat del món.
Efectivament, l’orquestra va sonar potentíssima i la 7ª simfonia de Bruckner
ens va deixar a tots molt satisfets, especialment als holandesos que omplien la
sala i que es van posar drets immediatament en acabar, no al cap d’una
estoneta, com fem aquí. A més, a la mitja part, a tots els bars que circumden
la platea s’oferia una copa de vi o el que demanessis, gratuïtament. L’August i
jo no vam perdre l’ocasió de tastar el vi blanc fresquet que ens van donar. La
Gladys i la Carme van preferir aigua. Després vam tornar a l’hotel en tramvia,
un gran invent per a ciutats planes: lleuger, ràpid, no contaminant... A veure
què passarà amb el nostre!
Vam badar una mica a l’hora de buscar un restaurant per
menjar un rijsttafel, perquè els horaris no ens anaven bé, però en canvi vam
fer un àpat al Cafè de Jaren, amb vistes al canal i recordant, en el meu cas,
la vegada anterior que hi havia anat amb el Marçal. Just el dia que feia vuit
anys que ja no hi era. Va ser com un petit homenatge al seu record.
Passejar per Amsterdam, sobretot si fa un temps i una
temperatura excel·lents, és una delícia. A més dels múltiples mercats de flors
que et trobes per tot arreu, amb les seves tulipes, peònies, liliums i altres,
pots gaudir dels efluvis dels que caminen davant teu fumant-se un porro. Vagis
per on vagis hi ha algú que està fumant, generalment en grup, i encara que no
vegis qui és en sents l’olor. Gratis. Fins i tot nosaltres ens vam asseure en
un coffeeshop, fins que ens vam adonar d’on érem (perquè al voltant tothom
fumava herba i no servien cafès) i vam canviar de vorera al cafè del davant.
Falten tres dies per a les eleccions. Quan llegiu això ja hauran
tingut lloc i probablement ja sabreu els resultats. Només desitjo que pugueu celebrar-ho
perquè us hagin semblat satisfactoris. Alguns a mi també m’ho semblaran. I
encara que Amsterdam sigui una “rival” per a Barcelona, això no ens ha de
preocupar. Barcelona és una gran ciutat, ni trista ni dissortada, i hem de
lluitar perquè sigui neta, noble, rica, lliure, desvetllada i feliç.
Us deixo amb la cançó de Jacques Brel, recordant les marinsqui boivent et reboivent encore à la santé des putains d’Amsterdam... les que abans es trobaven prop
del port i ara estan a les seves vitrinites per a gaudi de turistes i d’autòctons.
Ja era així en temps de Brel?
Moltes grácies per la pintura q ens has fet d’Amsterdam, i sembla q la gestió de les ciutats turístiques, no es fàcil enlloc, tot i q potser no es polititzin les escombraries, ni ningú destrossa i escampa bosses de rebuig , per demostrar q l’Ajuntament no neteja prou, com vaig veure a Sant Andreu i rebutjant la recollida selectiva, perqué no es feia al seu gust . “ Així no”, quan els seu partit feia el mateix en un altra ciutat… Avui és dia de recompte electoral i estic bastant sensible. Benvinguda i agraeixo les teves cróniques sempre amenes…
Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...
No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...
Crec que no havia anat mai al cine amb tants prejudicis, a favor i en contra, envers la pel·lícula que estava a punt de veure com aquesta vegada. Ni Albert Serra ni Tardes de Soledad deixen indiferent. Però jo hi he d’afegir el meu bagatge personal sobre els toros i la meva poca devoció pel cineasta, amb l’excepció de Pacifiction , l’última que havia vist d’ell i que em va agradar. Anar al cine a Catalunya a veure una pel·lícula de toros és situar-te en un bàndol, t’agradi o no. I com que no m’agrada, jo explico per què no em situo en cap dels dos bàndols, ni dels que defensen els toros ni dels que els han prohibit. Dos han estat els arguments per prohibir-los; un d’objectiu, el del maltractament animal. L’altre, ideològic: és una festa espanyolista. Però a mi no m’agraden les prohibicions. Hauria preferit que s’anessin extingint a poc a poc. El meu pare, un catalanista que si li haguessin donat temps i hagués viscut el Procés s’hauria autoqualificat d’independentista, no nomé...
👏👏👏👏👏
ResponEliminaMoltes grácies per la pintura q ens has fet d’Amsterdam, i sembla q la gestió de les ciutats turístiques, no es fàcil enlloc, tot i q potser no es polititzin les escombraries, ni ningú destrossa i escampa bosses de rebuig , per demostrar q l’Ajuntament no neteja prou, com vaig veure a Sant Andreu i rebutjant la recollida selectiva, perqué no es feia al seu gust . “ Així no”, quan els seu partit feia el mateix en un altra ciutat…
EliminaAvui és dia de recompte electoral i estic bastant sensible. Benvinguda i agraeixo les teves cróniques sempre amenes…
Elisenda cada setmana millor!!!
ResponElimina