Quan diem la paraula art generalment pensem en obres belles o
almenys que ens produeixin un efecte agradable. Tant se val que pensem en
edificis de la Grècia clàssica com en ponts de l’enginyeria moderna; en
escultures de Praxíteles com en les de Henry Moore; en les pintures de
Botticelli o en les de Monet, hi pensem en qualitat d’objectes que ens agraden
i que ens produeixen aquesta emoció estètica que volem alimentar quan anem a
exposicions o fem viatges per contemplar-ne d’altres que no es mouen de lloc.
Però com ha nascut en nosaltres aquesta sensibilitat i qui l’ha orientat en un
sentit o en un altre?
La primera diapositiva que recordo haver vist a classe
d’Història de l’Art és la de la Venus de Willendorf. ¿Es pot dir que el
concepte venus, en el sentit de bellesa màxima femenina, es pugui aplicar a
aquella bola de carn que tenia uns sacsons descomunals, uns pits
hiperdesenvolupats, una vulva marcadíssima i un cap ple de rínxols? Aquest era
l’ideal de bellesa femenina 22.000 anys enrere? Segurament no, però sí que era
l’ideal de la dona en el sentit del que s'esperava d’ella: la fertilitat.
Aquell petit monstre d’11 cm jo el vaig conèixer dins del concepte “art”.
Aquesta peça va ser la primera diapositiva però no la primera
peça “d’art” que jo havia vist a la meva vida. Per sort o per desgràcia,
m’havia passat molts diumenges de la meva vida d’adolescent quedant a les 12 a
la Virreina per anar amb la meva mare i els seus amics a veure exposicions: a
la sala Parés, a la Gaspar, a la Syra... Recordo precisament a la Gaspar haver
vist un picasso que es deia Paloma
jugando i que em va
semblar molt estrany. Totes aquestes visites, juntament amb les classes del
batxillerat sobre art, van anar creant un pòsit de sensibilitat cap a la
creació artística i vaig aprendre a apreciar i a jutjar tot el que
posteriorment veuria als museus. Quan al Louvre, als 17 anys, em vaig girar de
sobte i vaig veure darrere meu la Victòria
de Samotràcia, majestuosa al mig de l’escala, se’m va posar la pell de
gallina. I estic convençuda que bona part de l’emoció venia d’haver-la estudiat
a l’escola i haver-la vist també en diapositives. El juny passat hi vaig portar
els meus nets, els vaig plantar davant de la mateixa escultura i crec que no
els va fer ni fred ni calor. I no és perquè siguin insensibles, sinó perquè mai
ningú encara no els ha parlat de l’hel·lenisme. En canvi es van emocionar amb
la Venus de Milo, sabien de què
anava, n’havien sentit parlar, els agradava...
Amb tot això vull dir que la sensibilitat davant l’art no és
una cosa innata, sinó que l’hem anat treballant al llarg de la nostra vida i
que no sempre hem buscat el plaer estètic. Moltes vegades, almenys és el meu
cas, m’he desplaçat fins a ciutats llunyanes per veure exposicions d’autors que
no podríem classificar precisament de “pintors de la bellesa”. Tal és el cas de
Lucian Freud i la mostra que es troba actualment al Thyssen de Madrid.
Algú en algun moment va qualificar el cinema com a setè art,
i és evident que tenia raó si atenem a pel·lícules de l’estil de Kurosawa, per
posar un exemple, però ¿tot el cinema ens causa una emoció estètica? Algú pot
dir que una pel·lícula com Amor (M.
Haneke, 2012) ens causa un plaer estètic? És evident que no. La podem
considerar una obra d’art? Doncs sí.
El mateix passa amb la pintura de Lucian Freud. Val la pena desplaçar-se a Madrid per anar a veure aquelles masses de carn, aquells cossos decrèpits, pintats sense cap pudor? Copio de l’exposició algunes de les afirmacions que Freud havia fet als seus quaderns: “¿Qué le pido a una pintura? Le pido que asombre, perturbe, seduzca, convenza.” “Cuando pinto mi intención es provocar sensaciones al ofrecer una intensificación de la realidad.” “Quiero que la pintura actúe como si fuera carne.”
Vaig anar a Madrid atreta per l’exposició sobre Zóbel al
Prado, i em vaig considerar afortunada que coincidís en dates amb la de Freud.
No hi pot haver més distància entre una i altra obra, i no obstant això, tantes
vegades com hi hagi exposicions sobre Freud hi aniré (si està al meu abast!).
Vaig descobrir Zóbel fa més de cinquanta anys, la primera
vegada que vaig anar al museu de Cuenca, i ens vam comprar una obra seva que
deuria estar bé de preu perquè és la número 268 de 460 i si no, no la hauríem
pogut pagar. La puc estar mirant hores i hores, com totes les seves, i puc
assegurar que són obres belles, però algú em pot dir: què hi veus en aquestes
taques i aquestes línies difuminades, aquests colors esmorteïts?
L’exposició és Un
projecte de Carlos Pazos amb la complicitat absoluta d’Eloy Fernández Porta.
Aquest n’és el subtítol. Segons llegim a la presentació, ens conviden, de manera humorística i enginyosa, a
reconsiderar les idees que hem adquirit sobre el valor, l’efecte i la qualitat
pictòrics.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari