Passa al contingut principal

LES OLORS PROUSTIANES

 

Una altra vegada Proust? Que pesada! A veure quan acabarà de donar-nos la murga amb aquest senyor!

Això és el que deveu haver pensat en veure el títol, però no patiu que no tornaré a donar voltes sobre el mateix tema. Només una miqueta, per parlar de les olors. Si vau llegir l’article titulat Encore du Proust recordareu que jo vaig tenir una experiència proustiana avant la lettre, als 17 anys, ensumant una maleta que havia sortit de París un mes abans portant a dintre totes les olors de la meva experiència amorosa i vital. Aquell retrocés en el temps al moment de sentir la flaire del meu armari parisenc transportat a Barcelona potser va ser el primer avís del poder de les sensacions sobre la memòria, però no l’últim.

Crec que he tingut el nas molt fi tota la vida i puc afirmar que les olors m’han causat veritables plaers, i no només els d’una flor o d’un perfum. Faig un esforç per retornar molts anys enrere i amb els ulls tancats ensumo l’olor de l’aqua velva que es posaven els nois i que podies olorar quan ballaves amb ells. O, també amb els ulls tancats, l’olor de Mustela i llet infantil que feien les meves filles quan eren petites i que de mica en mica anaven perdent, a mesura que es feien grans. Olor, per cert, que vaig recuperar amb els nets, quan després de canviar-los el bolquer o de banyar-los, els empastifava amb la mateixa cremeta perquè tinguessin la pell hidratada però, sobretot, per recuperar les olors de les meves nenes.

He volgut retenir al meu costat les persones que m’han abandonat, provisionalment o per sempre, a base d’ensumar els seus objectes, la roba, els llibres, tot allò que conformava el seu hàbitat: l’habitació de la filla petita quan se’n va anar d’Erasmus i ens va deixar sols, perquè la gran ja havia marxat. De tant en tant obria la porta de la seva cambra i intentava absorbir la mica d’aroma que havia quedat de la seva presència. Els primers dies, bastant intens; després, cada vegada menys, fins que les vacances de Nadal la van tornar a casa i les olors van renéixer. Per tornar a esvair-se paulatinament fins a l’estiu...

Més dur va ser intentar retenir les olors de l’armari on guardava la roba el Marçal. Els primers dies sense ell, al llit, m’abraçava al seu coixí intentant imaginar que ell hi era i que tornaria. El mateix feia amb l’armari, que quan l’obria feia olor d’ell. Al cap d’uns dies, però, em va semblar que aquell joc només comportava més tristesa i vaig posar el coixí a la rentadora i la roba, repartida entre familiars, amics i contenidors. Però em vaig guardar un trumfo: la colònia. La colònia que, vagi on vagi, me’l recorda a ell. I vaig decidir que la faria servir jo (és una lavanda unisex), però no en qualsevol ocasió. Només me la poso quan vaig d’excursió, com una mena d’homenatge o de lligam amb les excursions que havíem fet plegats. És un ritual que mantinc des de fa gairebé vuit anys, i naturalment he renovat les ampolles, perquè la que ell feia servir en aquell moment ja fa temps que s’ha acabat.

Podria parlar d’altres olors que han significat moments agradables, des de l’olor del mar, el dels camps després de la pluja, el d’un plat ben cuinat o fins i tot el del departament de perfumeria d’El Corte Inglés, que ofereix una barreja per caure de cul.

Fins aquí les olors agradables. És un tema com per treure’l al blog? Per descomptat que no. Aleshores per què m’estic aquí escrivint bestieses si el tema no té cap interès? Doncs ara ho veureu.

Si miréssim enrere en els textos d’aquest blog veuríem que alguns d’ells, bastants, han sorgit per la coincidència de dues o més coses que per separat no tindrien interès però que al moment de la casualitat es converteixen en un motiu per reflexionar o, simplement, com en aquest cas, per desvariejar.

Resulta que estava dinant amb uns antics amics de Virtèlia i parlàvem de cine, si era millor anar a les sales o veure-ho a les plataformes i tot això. Un d’ells, psiquiatre, va dir que no podia anar al cine perquè no ho suportava, i vaig pensar que potser tenia claustrofòbia o por de la foscor (els psiquiatres també poden tenir neures, em sembla), però no era això, era que no suporta les crispetes, ni els soroll que fa la gent ni la pudor que fan les boles de blat de moro! Em vaig sentir absolutament identificada amb ell: jo TAMPOC NO SUPORTO LA PUDOR DE LES CRISPETES!!! Perquè quan tens el nas molt fi pots gaudir de molts plaers, però també és un martiri haver de suportar les que no t’agraden.

Un altre exemple: m’encanten les mandarines PERO NO SUPORTO LA PUDOR DE MANDARINA! En menjo a l’hivern, que és quan són bones, però només al vespre i si estic sola a casa. Mai al migdia, encara que estigui sola, mai en un restaurant, mai que no sigui l’última hora del dia, esperant, després d’haver-me rentat les mans, que les hores nocturnes s’enduguin la resta de l’aroma que ofèn la meva pituïtària. I no diguem si en un espai públic, per exemple la sala de professors d’un institut o un vagó de tren, a algú se li acudeix pelar una mandarina. Em sembla horrorós, una falta de delicadesa i de respecte assimilable a tirar-se un pet, posem per cas.

Sembla exagerat això que dic? Ni parlar-ne, sobretot perquè jo he pensat coses molt lletges de la gent que menja mandarines davant meu, però no els he dit mai res. Si he pogut, he canviat d’habitació, i si no, he tancat el nas i he respirat per la boca fins al límit de l’ofec. No com d’altres! Mireu quina coincidència amb menys de 24 hores de diferència amb la conversa sobre les crispetes, la notícia que trobo al diari. Un tal Carles Tamayo, famós (?) youtuber, va escriure un tuit diabòlic contra un paio que menjava mandarines en un vagó de l’AVE amb destinació a Alacant. Ho he llegit a l’ara.cat que ho ha llegit a l’Informacion.es i que reprodueix el text del tuit: “Un paio menjant mandarina  a l’AVE camí d’Alacant. S’ha de ser mala persona, mesquina, infame fill de la grandíssima puta. Tant de bo freni en sec l’AVE ara mateix i mori agonitzant ofegat enmig de molt dolor. Si mengeu mandarina en un indret públic, us menyspreo”.

Quedeu avisats!



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...