Manllevo un altre cop el títol a algú, en aquest cas a Enric
Juliana, que en el seu llibre explicava el debat existent al penal de Burgos,
allà pel 1962, entre els membres del comitè de presos del Partit Comunista d’Espanya,
sobre si calia dirigir accions de protesta o formar-se intel·lectualment per
ser més eficients. Jo porto el títol, només el títol, a l’actualitat, i el
completo amb la frase aquí hem vingut a aprendre. On situo l’aquí del títol? No a la presó, evidentment,
sinó a l’escola, a l’institut, a la universitat...
Què vol dir que hem vingut a aprendre? Es pot aprendre sense
estudiar? Són activitats antagòniques o forçosament complementàries? Què
entenem per estudi?
Aquesta idea que en un principi sembla anàrquica comporta un
treball per part dels ensenyants d’una gran intensitat perquè, evidentment, els
nois i les noies, quan arribin al final d’una etapa, sigui sisè de primària o
quart d’ESO, han de tenir assolides unes competències i uns coneixements
almenys del mateix nivell que amb la metodologia convencional. Per tant, el
professorat ha d’estar amatent i saber guiar els alumnes i donar-los les eines
necessàries per tal que ho puguin aconseguir.
A l’Angeleta Ferrer van treballar sobre dos projectes durant
el primer trimestre d’aquest curs; un de l’àmbit STEAM (científic-tecnològic, construir
una catapulta) i un de l’àmbit humanístic. Jo vaig assistir a la presentació de
l’humanístic i em vaig quedar bocabadada. Explicaré el perquè.
Es tractava de fer un treball d’investigació a partir de la
pregunta: QUÈ VA PASSAR A EUROPA I ARREU
DEL MÓN PERQUÈ LES MAL ANOMENADES BRUIXES FOSSIN PERSEGUIDES? Aquesta
investigació comprenia una recerca sobre les etapes històriques, una recerca
literària (rondalles, contes, creences),
i una representació gràfica (elaboració d’un còmic sobre la història
d’alguna bruixa destacada). Segons el fulletó que ens van distribuir, a part de
buscar la informació sobre les etapes de la Història, també es van centrar en
les característiques del text narratiu i els elements del còmic.
El primer que em va cridar l’atenció va ser la gran qualitat
d’alguns còmics. N’hi havia dos que semblaven fets per professionals, d’un
domini de l’expressió plàstica sorprenent, pel traç, per la utilització de les
llums i ombres, per la netedat de la imatge. Això, però, no és un mèrit
especial de la metodologia emprada, és simplement una aptitud d’unes
determinades persones per a les arts plàstiques. Però el que sí és un mèrit de
la metodologia eren tots els materials que s’exhibien complementàriament, com
ara els quaderns dels alumnes on havien plasmat la informació que havien extret
de les fonts consultades, amb les correccions del professorat si hi havia
errors; o els controls Posa’t a prova, amb les respostes dels
alumnes i les correccions, si era el cas. En un dels papers explicatius de la
feina donaven com a conclusió de la investigació: A partir d’aquest projecte ens hem adonat que la societat ha estat
sempre molt masclista i misògina. A partir de la ficció, creant històries, hem
intentat recuperar les veus d’aquestes dones reals que van ser injustament
condemnades.
No cal dir que aquest sistema d’aprenentatge engresca els
alumnes molt més que el mètode tradicional d’escoltar el professor, agafar
apunts (que també ho fan a l’Angeleta Ferrer), empollar-se un llibre de text i vomitar-lo en un examen. Però té
els seus detractors, sobretot aquells que diuen que a l’escola no s’hi va a
passar-s’ho bé i ser feliços, sinó a estudiar. I jo els corregeixo i dic que a
l’escola s’hi va a aprendre, i que la manera d’aprendre pot ser determinant, no
només per a la felicitat, sinó també per a la formació posterior i l’accés al
món laboral.
Mentre donava voltes a com organitzaria aquest article va
aparèixer a l’Ara una reflexió d’Albert Carreras, director de l’ESCI de la UPF,
amb el títol LA UNIVERSITAT SENSE ESTUDI (28/12/2022). Em va cridar l’atenció
perquè ell es queixava que la paraula ESTUDI (i per tant, el concepte) havia
anat retrocedint en la definició de les Lleis d’Universitats fins a
desaparèixer. A la del 1983 es deia que l’educació superior es realitza
mitjançant la docència, l’estudi i la
recerca. A la LOSU diu mitjançant la
docència, la recerca i la transferència del coneixement. La paraula estudi
ha desaparegut, i Albert Carreras es pregunta si hi pot haver Universitat sense
estudiar.
És evident que no, que tant professors com alumnes han
d’estudiar si volen ser competents. Carreras considera que l’eliminació de la
paraula estudi de la definició d’universitat comporta “una menysvaloració de la
importància de l’esforç individual i una aproximació màgica a les funcions de la universitat”. Com si es volgués donar a
entendre que es pot aprendre sense esforç. A mi m’ha semblat, però, que els
nois i noies de l’Angeleta Ferrer, si bé no han estudiat “fent colzes”, sí que
han estudiat d’una altra manera, i s’han esforçat, i han hagut de posar en comú
una sèrie de coneixements que anaven adquirint, una tasca que, a mi, sempre
m’ha semblat dificilíssima, perquè soc individualista i m’agrada anar a la
meva.
Al final de l’article Carreras parla d’una llei (la 3/2022 de
24 de febrer) que minimitza la protecció de l’estudi en els conflictes sobre
còpia, plagi i falsificació (un mal de què pateix la universitat espanyola) i
això m’ha portat al descobriment que he fet recentment, gràcies a La Vanguardia
(15/1/2023) i a l’Ara (18/1/2023), de l’existència del ChatGPT, un programa
d’intel·ligència artificial que en un minut et crea un text sobre qualsevol
cosa, del qual és impossible detectar-ne l’autor. A la UPF ja n’han detectat
un, i diuen que ho han resolt amb la persona afectada de manera dialogant, però
es plantegen, ells i totes les universitats, de quina manera han d’avaluar a
partir d’ara quan els treballs, fins i tot els de finals de grau, poden haver
estat elaborats amb aquest programa.
És evident que ens trobem en un moment al mateix temps
fascinant i terrorífic pel que fa a les eines digitals, en aquest cas a les
d’IA, i per tant cal modificar moltes coses, des de la manera d’aprendre a la
manera d’avaluar. Crec que a la universitat ho tenen molt més complicat, però a
la secundària, on el professorat i l’alumnat comparteixen espais set hores al
dia, l’exemple del que he vist a l’Angeleta Ferrer és suficient per adonar-me
que el camí emprès és el bon camí. Només li desitjo, al professorat, que no
defalleixi i que sigui capaç, com fins ara, de no adormir-se en els èxits i de
seguir investigant i avaluant la seva praxi professional. Els nois i noies n’estaran
encantats!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari