CATARINA E A
BELEZA DE MATAR FASCISTAS
Com tothom ja sap, soc una apassionada del cine i de la
literatura, però tinc prou senderi per distingir la ficció de la realitat, i
quan vaig a veure un espectacle, sigui cine, teatre o òpera, o quan llegeixo un
llibre, per més emocionant que sigui no oblido qui soc ni què és el que estic
veient. Sembla, però, que no tothom és igual, i de vegades hi ha gent que s’ha
submergit en un espectacle com si estiguessin en una situació real.
He de reconèixer que no em vaig informar abans sobre el
muntatge. Sabia de què anava, el debat sobre la diferència entre venjança i
justícia i el dret a emprar la violència contra els violents. Altres autors
havien plantejat aquest dilema sobre un escenari (Camus, Giraudoux i potser
alguns de més actuals), però en termes més generals. Catarina s’emmarca en un lloc i un temps determinat: Portugal,
2028.
Per tal d’entendre l’escàndol descomunal que es va
desencadenar el dimecres 21 de desembre explicaré breument l’argument. Una
família de camperols, en què tots es diuen Catarina, homes i dones, fa 73 anys
que mata un feixista cada any, com a venjança per l’assassinat, el 1954, a mans
d’un tinent de la Guardia Nacional Republicana, de Catarina Eufèmia (personatge
real), una segadora de l’Alentejo que reclamava el mateix salari que els homes per
a les dones. Els membres de la família es van succeint al llarg dels anys en
l’ofici de botxins de feixistes, fins que li toca el torn a la Catarina del
títol, la més jove. Quan arriba el moment de matar el feixista que han
segrestat (un jutge), Catarina té dubtes i no dispara. Comença aleshores un
debat sobre la justícia i la venjança, sobre la necessitat de venjar totes les
dones que durant tots aquells anys han mort en mans d’assassins feixistes, a la
qual cosa la noia respon que haver matat tots aquells feixistes no ha impedit
que les dones continuessin patint. Durant dues hores els personatges debaten,
no sense algun toc d’humor, fins que al final moren tots i només queda viu
l’ostatge feixista. En aquell moment l’actor que el representa, que no havia
obert la boca en tota l’estona, agafa la paraula i comença un míting
adreçant-se a tot el pati de butaques. El contingut del míting, que dura
gairebé mitja hora i que comença pausadament reclamant llibertat (al més pur
estil Isabel Díaz Ayuso) i que va pujant de to a mesura que avança, és d’una
gravetat extraordinària. Van desfilant tots els arguments que estem sentint a
Europa darrerament contra les minories, contra les dones, contra els migrants,
en nom de la superioritat d’un poble que lluita per la llibertat i per un Ordre
Nou. El personatge representa un diputat d’un partit d’extrema dreta que acaba
de guanyar les eleccions a Portugal i proposa, gràcies a la majoria absoluta
que ha aconseguit, derogar la Constitució i canviar-la per una altra.
El discurs posa la pell de gallina perquè conté tots els
arguments que proposen els partits d’extrema dreta presentats amb un gran
convenciment i sense els exabruptes i les expressions barroeres a què ens tenen
acostumats els de Vox. Està elaborat a partir de fragments de discursos reals. És
un discurs excel·lent al més pur estil mussolinià, adaptat a les circumstàncies
actuals. Però és el discurs d’un personatge de ficció, és una metàfora de la
realitat, però no és la realitat, aquell senyor que cridava aquells disbarats
no se’ls creia, ni tampoc la Companyia! Ens estava posant davant dels nassos
una realitat perillosíssima que tenim cada cop més a prop.
Doncs bé, a una part del públic allò li va semblar
intolerable. Van començar els xiulets, primer suaus, després més forts. He de
dir que si jo sabés xiular fluixet, també ho hauria fet en senyal de suport a l’espectacle,
com per felicitar el creador del text i dir-li: sí enyor, així acabarem si no
ens armem amb arguments contra el feixisme. Però la gent es va anar encenent,
cridant i picant de peus, i si no fos perquè hi havia rètols subtitulats no
hauríem pogut seguir el text. L’actor, impertèrrit, anava fent el seu míting
cada vegada més exaltat, però ell com si sentís ploure. Molta gent del públic,
sobretot gent jove, es va aixecar i va marxar. Realment es creien que allò
anava de debò? No entenien què representava aquell atac a la democràcia? Els
crits i els cops de peu eren cada vegada més forts; davant, darrere i al meu
costat es va aixecar gent per marxar. Alguns, però, van tornar a entrar, potser
advertits pel personal de sala, que els deia que es calmessin. Al cap de molta
estona (jo estava perplexa, no m’ho podia creure) el míting va arribar al final
i la gent que no havia marxat (la majoria) va arrencar a aplaudir
fervorosament, es va posar dreta i va fer sortir els actors a saludar un munt
de vegades. Va ser un èxit aclaparador, un espectacle excel·lent i una
provocació en tota regla.
Quan sortíem li vaig preguntar a una noia de la sala si allò
era normal i em va dir que sí, que aquell dia havia estat suau (era l’estrena a
Barcelona i úniques dues representacions a Espanya), que en altres llocs havien
agredit els actors, i que darrere les cortines hi havia personal de seguretat
per si algú es passava de la ratlla. Una senyora del meu costat, d’una edat
semblant a la meva, va dir: si arribo a portar tomàtecs els hi tiro!
Quan vaig arribar a casa el primer que vaig fer va ser
submergir-me dins del google i buscar informació sobre l’espectacle. I
efectivament, allà on va crea polèmica. Fins i tot a Itàlia es va demanar la
seva suspensió. En alguns teatres el públic es va posar a cantar el Bella Ciao o el Grândola, vila morena. No ha deixat mai ningú indiferent. A mi em
va cridar l’atenció el fet que centrin tant el discurs en Portugal, perquè no
era conscient que sentissin tan a prop el perill del feixisme com el sentim
nosaltres o com el senten a Itàlia o als països europeus on l’extrema dreta ja
és als parlaments o als governs. A Portugal fa poc que l’extrema dreta ha
entrat també al parlament, i no poden oblidar els anys del salazarisme, contra
el qual van lluitar fent de Catarina
Eufèmia un símbol contra l’opressió.
Un espectacle reeixit que recomano moltíssim si alguna vegada
teniu ocasió de veure’l en algun lloc del món on es representi. No sé si el
Teatre Lliure té l’espectacle enregistrat i el pot oferir a través de la web,
com va fer la temporada passada amb alguns espectacles. És qüestió
d’informar-se. Si fos així, no us el perdeu.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari