Passa al contingut principal

LA TAXA TARRAGÓ. Homenatge al Marçal

 


Ja em permetreu que inauguri l’any nou fent un petit homenatge al Marçal per una idea que ell va tenir ja fa molts anys i que finalment l’Ajuntament de Barcelona li ha “comprat”: la taxa aplicada a les mercaderies que es distribueixen a la ciutat comprades a través del comerç electrònic.

Per què n’hi dic la Taxa Tarragó i no la Taxa Amazon? Quan estigui implantada no se n’hi dirà ni d’una manera ni de l’altra, serà la taxa de l’última milla batejada amb el nom que creguin convenient. N’hi dic la Taxa Tarragó perquè l’economista Enric LLarch, company del Marçal de lluites veïnals i també de professió, el gener del 2020 va treure un article a L’ECONÒMIC (12/1/2020) on reivindicava la idea del Marçal d’imposar una taxa a les mercaderies distribuïdes a domicili, per l’impacte causat sobre l’espai públic i per la contaminació causada. Segons l’Enric Llarch, la idea del Marçal era la de crear una taxa per “posar fre, a través d’un mecanisme fiscal, a la competència deslleial que representen les plataformes de distribució.”  Segons Llarch, el 2020 ni l’Ajuntament ni la Generalitat estaven per la labor, tenint en compte com havia estat de difícil crear una taxa turística a l’estil de la “taxe de séjour” francesa i que el Marçal i jo havíem pagat infinitat de vegades cada cop que anàvem a França. Sense protestar i trobant-la encertada. L’Enric Llarch proposa que s‘anomeni aquesta taxa la “taxa Tarragó”.

L’article de l’Enric Llarch m’ha arribat a través d’un twit de l’Anaís, que l’ha recuperat davant la imminent creació per part de l’Ajuntament de Barcelona d’una taxa destinada a gravar el repartiment a domicili de determinades plataformes.

Abans d’avançar en la part diguem-ne científica de la justificació de la taxa, m’agradarà explicar algunes anècdotes “privades” que van contribuir a fer del Marçal un expert en urbanisme comercial. Si alguns dels que em llegeixen eren a l’homenatge que se li va fer al Col·legi d’Economistes al novembre del 2015, això que diré ja ho saben. Allà hi havia representants d’associacions de comerciants i d’experts en el tema, i jo em vaig limitar a donar les gràcies per haver organitzat l’acte, però també hi vaig voler posar un accent frívol i personal: m’encantava que el Marçal s’hagués decantat per l’urbanisme comercial perquè això em permetia acompanyar-lo arreu del món visitant centres comercials, grans magatzems, malls, outlets i tota mena de complexos destinats al comerç: des de Mamouth Lake (California) a Amoreiras (Lisboa), des del Pier 39 (San Francisco) a La Roca Village (Barcelona), des dels eixos comercials de ciutats europees als eixos de nova centralitat de Barcelona, a tot arreu anàvem junts. Ell, a investigar noves idees per modernitzar el comerç; jo, a comprar. Si el meu afany consumista el va fer decantar per aquest tipus d’urbanisme o si va ser al revés, fa de mal dir. En tot cas va ser una combinació molt reeixida.

La idea de la taxa Tarragó no tenia un afany recaptatori. Calia, segons explica Enric Llarch, “emmarcar-la en la fiscalitat ambiental amb l’objectiu de reduir la contaminació i la congestió que se’n derivi. (...) La seva finalitat...és modificar el comportament dels compradors. (...) Hauria de tenir un caràcter finalista i s’hauria d’emprar per millorar l’urbanisme comercial”.

Per què hauríem de gravar la distribució a domicili? Doncs perquè es tracta “d’unes plataformes que no paguen impostos a les ciutats on presten serveis, se serveixen dels carrers i places a cost zero com a magatzems itinerants...” i no parlem dels costos de personal perquè generalment el personal té unes condicions laborals lamentables.

 

M’he preguntat moltes vegades aquests últims anys com hauria reaccionat el Marçal davant l’auge del comerç electrònic arran de la pandèmia. Quina hauria estat la seva posició? Alguna vegada ja m’havia “renyat” per haver fet compres a Amazon o a Privalia, perquè suposava el lliurament a domicili. En el cas de Privalia no hi ha alternativa; t’ho poden dur a un punt de recollida, però no substitueix cap comerç convencional. En el cas d’Amazon potser sí. Però per més conscienciats que estiguem sobre la necessitat de reduir el repartiment a domicili d’objectes que podríem comprar a les botigues, és molt difícil lluitar contra una tendència. M’agradarà veure com ho resol l’Ajuntament de Barcelona, que ja ha anunciat que aquest any imposarà aquesta taxa a algunes plataformes de distribució, entre elles, naturalment, la reina del mambo, Amazon.

No demano a l’Ajuntament que posin a la taxa el nom del Marçal, però seria un detall, vista la poca sensibilitat envers el món del comerç, que reconeguessin que altres persones abans que ells ja hi havien pensat i ja havien formulat algunes de les característiques que aquesta taxa hauria de tenir. Gent que s’estimava la ciutat, que creia en el municipalisme però també en els drets dels comerciants i dels ciutadans, que posava per davant els interessos col·lectius de la ciutat als ideològics d’una part dels seus representants, que lluitava per una ciutat que en algun moment va ser LA MILLOR BOTIGA DEL MÓN.

Que tingueu un Bon  Any! I un petit record per al Marçal!

 

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...