Passa al contingut principal

UN HARRY POTTER PER A ADULTS

 

Qui no ha sentit parlar del fenomen Harry Potter? Estic segura que tots tenim un fill o filla, un net o neta, algun conegut  adolescent que s’ha llegit tota la saga i ha vist totes les pel·lícules sobre el nen orfe que ingressa a Hogwarts per aprendre les arts de la màgia. Potser els noms de Dumbledore,  Voldemort, Hermione, McGonagall, Ronald o d’altres no us diuen res. Tampoc Hogwarts. A mi tampoc no em deien res fins que vaig ser testimoni de la passió que els meus nets preadolescents posaven en la lectura dels llibres de J.K. Rowling i la influència que aquests llibres havien tingut en el seu univers imaginari.

Els vuit volums de la saga Harry Potter no són llibres menors, tenen una extensió molt llarga, no tenen dibuixos ni vinyetes, tot és text, de manera que veure’ls devorar pàgines i pàgines als 10 anys et fa pensar que algun atractiu important deuen tenir. Després venen les festes de Carnaval i es disfressen de Harry Potter i d’Hermione Granger. Demanen com a regals d’aniversari varetes màgiques i altres instruments per emular el nen mag de Hogwarts i quan els ofereixo un viatge a París em diuen que prefereixen anar a Londres on hi ha una mena de parc temàtic al voltant d’aquest fenomen màgico-cultural que són les aventures de la pedra filosofal, l’ordre del fènix, les relíquies de la mort i així anar fent.

No obstant el seu interès per Harry Potter, i la seva passió, a mi el tema de la màgia no em va arribar a enganxar fins que de sobte, molts anys després de l’èxit apoteòsic dels llibres de J. K. Rowling i de  les pel·lícules basades en les novel·les, m’assabento que un escriptor francès que m’agrada i del qual he llegit algunes coses, ha publicat un llibre curiosíssim sobre el nen que es va presentar al càsting per fer de Harry Potter al cinema i no va ser l’escollit. Va ser finalista, va estar a punt de ser l’actor triat per encarnar el personatge, però a l’últim moment van triar Daniel Radcliffe.

David Foenkinos ha escrit diverses novel·les, algunes de les quals han estat portades al cinema, com La délicatesse o Le mystère Henry Pick (aquesta amb el nom de La biblioteca de los libros rechazados) i també un llibre emocionant sobre Charlotte Salomon (Charlotte), una jove artista jueva que per fugir de la depressió que patia i per tal d’evitar el suïcidi al qual havien sucumbit alguns dels seus familiars, va començar a exposar la seva vida en imatges i que finalment va morir en un camp de concentració als vint-i-sis anys.

La publicitat del llibre sobre el nen no triat el presentava com si fos el seguiment de la vida d’aquell nen esprés del seu fracàs. Què deu sentir la persona que ha estat a punt d’encarnar un personatge que s’ha fet famós a tot el món però que ha fracassat? Aquesta intriga em va atrapar i vaig decidir llegir el llibre. Com que no havia llegit res de J.K. Rowling ni havia vist cap pel·lícula, vaig pensar que m’havia d’informar abans d’endinsar-me en la vida fracassada de Martin Hill. Vaig dedicar una tarda de diumenge a veure Harry Potter i la pedra filosofal, i haig de dir que em va avorrir bastant. No m’agrada la màgia, no m’interessen els efectes especials al cinema i totes les meravelles sobrenaturals, inclosos els partits de no sé què enfilats dalt d’escombres voladores, em van deixar indiferent.  Però al menys em van familiaritzar amb l’univers Harry Potter i amb l’imaginari de milions d’adolescents, i no tan adolescents, del món mundial.

Un cop informada sobre les coses més bàsiques d’aquest univers i coneixent ja els noms dels personatges més importants, m’endinso en la lectura de Numéro deux (Número dos), el llibre de Foenkinos. Abans d’anar directament al tema del càsting ens posa en antecedents de qui era la família de Martin Hill, qui eren els seus pares (pare anglès, mare francesa) i com va anar a parar al càsting per encarnar Harry Potter.

La meva idea abans de començar el llibre era que Foenkinos s’havia documentat i havia seguit la trajectòria d’aquest noi posteriorment al fracàs de les seves aspiracions. Però la cosa no va ben bé així. El fet de no haver estat triat és una excusa per reflexionar sobre l’èxit o el fracàs, sobre la manera com afrontem les nostres limitacions i sobre com podem superar-les. En realitat tot el que segueix al dia següent que li comuniquin que no és l’elegit és inventat i els anys posteriors, fins gairebé l’actualitat, són un compendi d’intents d’oblidar el seu fracàs, agreujat per tragèdies familiars que no l’ajuden gens i havent de dependre, mentre és menor, de les decisions de la seva mare, que ja estava divorciada del seu pare al moment del càsting.

Quan vaig tenir coneixement d’aquest llibre me’l vaig posar a llegir amb molt interès amb l’objectiu principal de passar-lo després als meus nets, que són fans incondicionals de Harry Potter. Els volia fer reflexionar sobre el fet del fracàs, o millor dit, sobre el fet que no aconsegueixis allò que desitges, que no és ben bé un fracàs. Acostumats com estan que a l’escola les coses els vagin bé, què passarà, em pregunto, el dia que algun professor els digui que aquell treball no està ben fet, que allò que expliquen és erroni, que alguna cosa no han fet bé i l’han de repetir? O que ells mateixos s’adonin que no estan obtenint els resultats que volien, que els costa més del que havien suposat i que hi ha algú que ho fa millor que ells. Aprendre a gestionar el fracàs és una eina indispensable per anar per la vida, perquè si fan com el protagonista de Numéro deux i es deixen  aclaparar pel resultat d’un càsting, els passarà que no sabran trobar l’encaix en la societat, seran marginats depressius incapaços de tirar endavant.

Al llibre de Foenkinos es barregen fets reals i fets ficcionats amb la intenció de reflexionar sobre el paper de l’èxit i del fracàs des del punt de vista d’un nen d’onze anys (els que tenia al moment del càsting) i la seva evolució fins als trenta. Però no és un llibre per a infants, és un llibre per a adolescents i adults que es plantegin com un fet aparentment trivial (hi ha la tira de gent que no és escollida per a un paper, per a una feina, per a una publicació) et pot condicionar la vida. Hauria estat més feliç Martin Hill (nom fictici)  si l’haguessin triat en lloc de Daniel Radcliffe? Com ha estat la vida de Daniel Radcliffe tots aquests anys, sense poder sortir al carrer per l’excés de popularitat? Se la intercanviarien?

Mentre anava pensant sobre el que acabo d’escriure em trobo a La contra de La Vanguardia (1/11/2022) una entrevista amb Kieran Setiya, professor de filosofia al MIT,  que diu que això de la felicitat és una utopia. Li pregunten si existeix el sentit de la vida, i ell contesta: “El tema no és si els éssers individuals poden tenir vides exitoses o no, el tema és si la vida humana en el seu conjunt té sentit”. Cal acceptar el fracàs, el dol, la solitud, la injustícia. Reconèixer això és un primer pas per fer front a la realitat. “Evitar o ignorar les dificultats de la vida no és una manera d’abordar-les”. “Un repte al que molts ens enfrontem és el sentiment de no haver aconseguit el que volíem, d’haver fracassat... Les persones fracassem, és part de la condició humana.”

Sembla que Foenkinos hagi llegit aquesta entrevista. És veritat, les persones fracassem, però la vida no s’acaba i d’una manera o d’una altra cal tirar endavant. No sé si als tretze anys és el moment adient per plantejar-se el tema del fracàs, però la manera com ho fa Foenkinos crec que és adient i adequada perquè els nens i nenes d’aquesta edat ho llegeixin. Sobre tot perquè està plantejat a partir d’un tema que tots coneixen, perquè hi ha constants al·lusions a les aventures i als personatges de Harry Potter i perquè, segons el meu criteri, en algun moment els adolescents han de saber que el món no són flors i violes i que malgrat que ells viuen en una zona de confort bastant potent, petites coses els aniran ensenyant que la vida és una lluita i que és millor enfrontar-s’hi amb les armes adequades.

No sé si recomanar el llibre indiscriminadament, però si el tema us sembla interessant i teniu adolescents lectors de Harry Potter, us l’aconsello. Foenkinos sempre busca una sortida positiva a les seves històries, té plantejaments positius i a més, és àgil en la seva narració i molt imaginatiu. Crec que és una lectura que no us avorrirà. Hi ha traducció al català i al castellà.






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...