Llegeixo a La Vanguardia del diumenge, 16 d’octubre, una
columna d‘Antoni Puigvert que em fa pensar. Jo soc fan d’aquest periodista
perquè la major part de vegades coincideixo al 100% amb els seus punts de vista
i, sobretot, per la seva honestedat. Tant és així, que si no fos perquè sé que
té parella i viu a Girona, li demanaria relacions. Però deixant de costat la
broma, aquesta vegada les conclusions de la seva columna no m’han satisfet.
La columna es diu Dant i el poliamor, i comença així: Un fred polar oprimeix el cercle més profund
i silenciós de l’infern de Dant. Els traïdors, atrapats en un llac gelat, hi
pateixen condemna eterna. Aquesta introducció, una mica més llarga, és per
referir-se a tres consellers que Aragonès ha posat al govern procedents de
formacions polítiques en altre temps “rivals” : Campuzano, Ubasart, Nadal, tres
pesos pesants que poden ajudar el govern a mantenir-se al seu lloc, almenys
fins a les municipals.
Però el que vull ressaltar del text de Puigvert no té a veure
amb la política sinó amb la infidelitat i la traïció. Ell ho aplica a les
fidelitats ideològiques, jo a les amoroses. I no és que pensi fer aquí una
defensa del poliamor, estic completament out
d’aquest tipus de concepte, em supera quan veig com es tracta a les sèries
o les pel·lícules i penso que els joves ho deuen entendre millor que jo. Però
hi ha una frase al text de Puigvert que sí que va d’això, i és la següent: La lleialtat és un moble passat de moda.
S’aplaudeix el poliamor, que blanqueja el que abans s’anomenava infidelitat o
adulteri. Ell continua aplicant-ho a les lleialtats polítiques, no va de
moralista ressentit. Però jo ho agafo en l’altre sentit i li dic: oblides una
cosa molt important: l’amor lliure. Abans hi havia la infidelitat i l’adulteri,
però també hi havia una cosa semblant al poliamor actual, i era l’amor lliure.
L’amor lliure, als anys de la meva joventut, era una
reivindicació de les noies que estàvem fartes de sentir-nos menys lliures que
els nois a l’hora d’establir les nostres relaciones sexoafectives. L’amor
lliure implicava no només la llibertat d’establir una relació d’aquesta mena
amb qui volguéssim i quan volguéssim, sinó també de permetre que la teva
parella fos lliure d’establir-ne amb d’altres. Dit així sembla que no és gaire
diferent del poliamor actual, però sí que hi havia una gran diferència: ningú
se sentia obligat a fer-s’ho amb moltes parelles per quedar bé, per demostrar
la seva actitud lliure, per fer el “progre”. De la manera que jo ho vaig viure
no era en absolut allò d’avui amb un i demà amb un altre. Hi havia llibertat
dins de la parella, però també hi havia respecte i sinceritat. No es
considerava una infidelitat perquè la fidelitat no passava per la monogàmia.
Explicat així sembla que l’amor lliure fos una mena de
promiscuïtat descontrolada o de llibertinatge i potser molta gent ho veia així.
Però després de tants anys de repressió franquista en política, cultura, hàbits
i costums, l’amor lliure era considerat per nosaltres com una via cap a l’assumpció
de la màxima llibertat sexual i afectiva, i això justificava qualsevol opció
amorosa.
En el món universitari on em movia, com després en el món de
les organitzacions polítiques clandestines, es practicava l’amor lliure i no
precisament d’amagat. No s’amagava a la parella que hi havia hagut aquesta
altra relació, com tampoc no se’n feia gala; es tractava i es parlava amb
naturalitat. I era tant el contingut reivindicatiu d’aquesta pràctica, ens
semblava tan justificat l’intercanvi poliamorós que mai ens vam aturar a pensar
si acceptàvem aquesta pràctica en les nostres parelles perquè els volíem tan
lliures com nosaltres mateixes o perquè no gosàvem mostrar el neguit que ens
produïa, la gelosia que sentíem quan ens assabentàvem d’alguna mal anomenada
“infidelitat”. I el mateix en sentit contrari. Quants nois s’ho deurien passar
malament havent d’acceptar la llibertat sexual de les seves parelles? Més
encara en una època en què el masclisme no estava tan mal vist com ara i ser
una mica (o bastant) possessiu o controlador estava plenament acceptat.
Cada època ha trencat els límits que li han suposat una
cotilla, i la meva època juvenil en va trencar uns quants. Tot i així, la major
part d’aquells nois i noies joves, ara ja avis, hem portat una vida amorosa
cada cop més per les vies convencionals. I pel que jo puc veure, n’estem
plenament satisfets. Potser sí que vam trencar algun cor pel camí, però hem
anat reconstruint les relacions i les hem basat en la sinceritat i la
confiança. No sé si la “ideologia” del poliamor és més comparable a l’amor
lliure d’abans que a l’adulteri (amb les connotacions que té d’infidelitat i
engany), suposo que sí; tampoc no sé si és una pràctica que es du a terme abans
d’establir-se amb una parella o bé al mateix temps. Pel que he vist i sentit
als joves de generacions posteriors, hi ha hagut una tornada a la defensa de
les relacions monogàmiques que m’ha sorprès i que en més d’una ocasió ha fet
que em preguntés si aquella llibertat que reivindicàvem i exercíem sense mirar
si feríem la sensibilitat o l’amor propi de la parella era realment un acte de
llibertat o un acte d’egoisme. M’hi ha fet pensar la columna d’Antoni Puigvert.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari