Gosa poder veure pel·lícules per a joves i no morir en
l’intent.
Què pots fer quan sents una
necessitat imperiosa de tirar-te a l’abisme sabent que el cop serà mortal?
Resistir a la temptació i apartar-te del marge o deixar-t’hi arrossegar i
tirar-t’hi de cap?
Si m’he decidit a veure aquesta
producció és perquè vaig sentir un parell de comentaris a la ràdio que deien
que no s’havia fet mai en cine una cosa com aquesta i que no te la podies
perdre. I que, per descomptat, s’havia de veure a les sales, no a les pantalles
domèstiques.
Jo no tinc coneixements tècnics
de cinema com per saber quants plans i contraplans pot contenir un film convencional
d’una hora i mitja. 100? 1000? A TODO A LA VEZ... n’hi deu haver dos milions i
mig com a mínim, i la durada mitjana de cada pla deu ser de dos o tres segons.
Quan un pla dura més de deu segons ja et sembla que és un pla seqüència! Amb
aquest estil narratiu ja us podeu imaginar com costa de seguir el fil. Però no
hi fa res, perquè és absolutament igual el que hi passi, ja que l’acció s’està
desenvolupant en múltiples universos al mateix temps i la gràcia es troba en
els diàlegs i l’ambientació. No m’estranyaria que guanyés un Oscar al millor
vestuari, perquè el que porta la filla, que figura que és l’encarnació del mal
(Hobu Topaki), perquè és moderna i contestatària respecte a la manera
tradicional de pensar de la seva mare i sobretot del seu avi, és d’una riquesa
imaginativa espectacular.
La propietària de la bugaderia té
una missió: a través de l’Alfavers, tornar les coses a allò que haurien de ser,
és a dir, salvar el món. L’enfrontament amb l’empleada d’hisenda i amb els seus
“segurates” és tan esbojarrada que en lloc de trobar ridícula la coreografia a
base de moviments d’arts marcials et petes de riure com si fos una comèdia de
dibuixos animats.
La pel·lícula fa referències a
d’altres de conegudes (2001, Una odissea de l’espai, Ratatouille,
etc.) i és fàcil identificar
bromes i al·lusions a alguns símbols de la cultura americana, com els hot-dogs
i els bagels. El guió és enginyós i
els diàlegs tenen una gràcia extraordinària. També són hilarants alguns gags
escatològics, com quan la filla li fa menjar-se els mocs al seu pare. El punt
de partida del multivers és que podem tenir moltes trajectòries, no només un
parell o tres, i aquestes possibles trajectòries se’ns mostren de la manera més
esbojarrada que un es pugui imaginar.
He fet bé tirant-me de cap a una
pel·lícula tan moderna? Crec que sí. Ara bé, el tema del metavers ja el dono
per amortitzat, en filosofia i en cinema, en literatura i en economia. Trobo
que és un tema apassionant, però les meves neurones necessiten descans. Avui és
com si les hagués posat en una centrifugadora.
Recomano la pel·lícula? Fa de mal
dir. Jo he rigut molt però me n’ha sobrat un bon tros. Segurament eren
necessàries tantes seqüències per donar fe de la multiplicitat de metaversos,
però si haguessin retallat per aquí i per allà probablement l’espectador tampoc
no hauria trobat a faltar res.
Menció especial mereix el
muntador, que si no li donen l’Oscar serà una injustícia. Potser li hauran de
portar l’estatueta al frenopàtic. M’agradaria tenir la paciència, si algun dia
la passen per alguna plataforma, de comptar el nombre de plans i si no n’hi ha
dos milions i mig, n’hi deurà faltar poc.
Resumint: Crec que és una
pel·lícula a tenir en compte i que cadascú decideixi, en funció de la
informació que tingui, si la vol anar a veure o no. En tot cas, QUE SIGUI EN
UNA SALA DE CINEMA!!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari