Dos fets recents, un de tràgic i un altre podríem dir-ne de
còmic, han portat la idea d’Europa a les pàgines dels diaris. El primer, com
tothom sap, és la tragèdia de la guerra d’Ukraïna, i no només pels milers de
morts i la destrucció que ha causat, sinó sobretot, perquè en un no-res s’ha
carregat també la idea que Europa podria constituir una unitat cultural i
política pacífica i pròspera.
El segon, i perdó per la frivolitat, és el Festival d’Eurovisió.
De les polèmiques que se n’han derivat, abans i després de la nit triomfal en
què una catalana vestida de torero quedava en un honrós tercer lloc, he arribat
a la conclusió que deu ser un fet important. A mi, que aquest Festival sempre m’havia
semblat el comble de l’estupidesa, ara em fa pensar que potser m’equivoco. A
veure si Eurovisió servirà per refer la unitat d’Europa, al menys de l’Occidental
(tots els països menys Rússia i els seus satèl·lits actuals).
Precisament sobre el tema de la unitat europea acabo de
llegir un llibre, que m’ha costat tot un mes de lectura, que explica com es va anar
creant al llarg del segle XIX una unitat cultural europea facilitada per tots
els avenços tecnològics que es van donar. Es diu Los europeos, d’Orlando
Figes, i abans de res ja dic que costa de pair, no perquè sigui dens en
conceptes, sinó perquè la quantitat d’informació que arriba a proporcionar t’acaba
fent pensar una mica que els arbres no t’han deixat veure el bosc.
Partint d’un triangle amorós, la qual cosa ja me’l fa
interessant, repassa la vida de tres personatges al mateix temps que l’evolució
de la cultura al llarg del s. XIX pel que fa a la música, l’art, la literatura,
els viatges, les traduccions... El llibre està extraordinàriament documentat
(1082 notes referencials), notes extretes d’altres llibres, de
correspondències, de discursos i de tot allò que li ha servit per contrastar
les informacions que dona.
He de reconèixer que quan vaig sentir parlar d’aquest llibre
jo només coneixia Turguénev, entre altres coses perquè durant el curs 1965-1966
vaig estar assajant la seva obra El pa d’altri amb un grup de teatre
aficionat dirigit per Favià Puigserver. No la vam arribar a representar mai. Em
vaig informar i vaig saber que Pauline Viardot, nascuda Pauline García, havia
estat una gran cantant, que havia tingut un èxit extraordinari durant molts
anys i per tot Europa i que, a més... era germana de Maria Malibran. Com és que
Maria Malibran és tan famosa i Pauline Viardot no em sonava de res? Potser
perquè la Malibran va morir molt jove i es va frustrar la que hauria pogut ser una
gran carrera (que ja ho va ser mentre va viure).
La narració comença a partir de la irrupció en l’escena
operística de Pauline García, membre d’una família d’origen espanyol dedicada a
la música. En aquells moments l’òpera comença a sortir de l’àmbit aristocràtic
i es converteix en una indústria que mou molts diners. Un dels aspectes més ben
documentats del llibre és el que informa sobre els sous i emoluments diversos
dels cantants, que arriben a quantitats astronòmiques.
Gràcies al desenvolupament del ferrocarril es produeix una
revolució en les comunicacions i facilita el desplaçament dels cantants. Les principals
capitals europees estan comunicades per ferrocarril, de manera que les
diferents òperes es poden anar representant per tot el territori. Al mateix
temps, i gràcies al desenvolupament de la literatura popular a través dels feuilletons, els quioscos ferroviaris
ofereixen als lectors les últimes novetats literàries als viatgers. En un dels
viatges dels Viardot a Rússia, on existeix una intel·lectualitat que se sent
atreta per Georges Sand i les idees liberals, Pauline i Louis coneixen
Turguénev, que s’enamora de Pauline i amb la qual conviurà de diverses maneres
al llarg de tota la seva vida.
Un altre dels aspectes curiosos de la vida cultural europea
va ser la difusió de les partitures, a les quals es posava preu, se’n feien còpies
i es distribuïen. Això que ara sembla tan normal, en aquell moment començava a
posar-se en pràctica, i un dels avenços més importants va ser la creació del
copyright, o els drets d’autor, una lluita que va costar molts anys fins que
finalment es van fer les primeres lleis a França. Un cop ja mort Turguénev, la
Convenció de Berna (1886) fa fixar l’actual sistema internacional de drets d’autor.
Els concerts surten de l’àmbit privat i es comencen a
prodigar en locals especialitzats. Haydn, Mozart i Beethoven s’emporten la major
part de les programacions. Però també una música més popular, que va tenir un
gran èxit en algun moment i que després ha quedat completament oblidada, com la
de Meyerbeer. Aquest músic, creador de moltes òperes, apareix sempre com a
influència sobre tal o qual altre compositor posterior (per exemple, Wagner),
però ja fa temps que ningú programa una obra seva. A you tube se’n pot veure alguna, per si ve de gust!
Louis Viardot, uns vint anys més gran que Pauline i que
Turguénev, era una persona d’idees progressistes i republicanes, absolutament
antibonapartista, i per culpa d’aquesta posició Pauline va tenir vetat el
teatre d’Opera de París durant molts anys, per la qual cosa les tournées
europees es van anar succeint. La relació amb Turguénev era acceptada per
Louis, tot i que l’autor de Los europeos
no posa especialment l’accent en el tema del triangle. El tracta amb total
normalitat, sense defugir, però, que la relació no va estar exempta de
conflicte, i que Viardot s’havia d’empassar bastants gripaus per tal que la
seva dona fos feliç i pogués prosperar en la seva carrera.
Una altra de les novetats tecnològiques del segle XIX és la
fotografia, per una banda, i les tècniques de reproducció de les obres d’art:
litografia, gravat... per l’altra. Aquestes es venen més barates que les obres originals
i es crea un mercat que s’estén ràpidament. Una de les ocupacions principals de
Viardot és la de marxant d’art, i gràcies als seus coneixements, serà també el
creador d’unes guies museístiques i de l’assessorament a molts museus
importants, que fins aleshores havien exhibit les seves obres com si fossin un
mercat, sense criteris cronològics ni d’estil. Entre ells, va assessorar el
Museu del Prado.
Les relacions entre Turguénev i Pauline van tenir caires molt
diversos, i no sempre satisfactoris. Pauline va tenir una relació amorosa amb
Gounod, que va exasperar Turguénev. Les seves anades i vingudes de Rússia, per
temes d’administració de les seves finques i negocis i per temes literaris, el
van mantenir separat de Pauline, però també es van donar molts períodes de
convivència de tots tres: a Baden-Baden, a Londres, a París... Turguénev fins i
tot va portar a casa de Pauline una filla que havia tingut amb una criada de la
seva mare, a Rússia, a la qual va posar de nom Paulinette. Aquesta filla no va
gaudir mai de l’estima del seu pare, i va quedar exclosa del testament.
Un dels episodis més tèrbols és el del naixement del fill de
Pauline, Paul, la paternitat del qual els rumors atribuïen a Turguénev. Per tal
d’estalviar-se enraonies, Turguénev es va allunyar de la família i Viardot el
va acceptar com a propi. Però per l’actitud posterior de l’escriptor envers
Paul, a ningú se li escapava quina era la veritable relació entre ells dos.
Al llarg dels anys de convivència dels Viardot amb Turguénev
Europa havia anat evolucionant i creant una cultura comuna basada en l’interès
pels mateixos escriptors, els mateixos músics i els mateixos artistes. La fama
d’uns i altres s’escampava gràcies a la facilitat de les comunicacions, la
reproducció de les partitures, les novel·les
i les obres d’art, i gràcies a un fenomen que començava a escampar-se: el
turisme. Anglaterra era per descomptat la pionera de les nacions viatgeres, tot
i que sembla que adoptava un esperit de superioritat sobre els altres pobles
visitats. Es posa de moda viatjar per veure obres d’art, i es creen galeries i
museus públics. Es creen les Col·lecions nacionals (Victoria and Albert Museum,
Hermitage, National Portrait Gallery...). Les cases dels escriptors es
converteixen en cases visitables museïtzades. Es creen les guies de viatges
Murray, de gran difusió, i els escrits de Ruskin sobre l’art italià van tenir
una gran influència sobre molts viatgers. Entre els escriptors de guies de
museus trobem Louis Viardot. Viardot es pot considerar com un dels precursors
del comissariat modern: corregeix errors d’atribució, defensa la llibertat
artística. Orlando Figes reproduieix una cita de Mark Twain que diu: “Viatjar és fatal per als prejudicis, la
intolerància i l’estretor de mires”. (The
Innocents Abroad, 1869). Em recorda una frase atribuïda a Pio Baroja que
diu: “El carlisme es cura llegint, i el
nacionalisme, viatjant”. Tot això per dir que al segle XIX es va anar
gestant una unitat cultural que abastava de Rússia fins a Espanya, i que encara
que la contribució ibèrica fos més mesurada, també va deixar la seva empremta: des
de la influència sobre Bizet (Carmen) a les obres mestres de Galdós o de la
Pardo Bazán.
Quan he començat a escriure aquest article em pensava que ho
podria ventilar en un parell o tres de pàgines, però ara veig que no. No puc
fer un resum del llibre perquè és tan summament extens que necessitaria el
doble d’espai del que vull utilitzar. Em deixo al tinter tota la part musical i
literària, la carrera de la Viardot, el final de Louis Viardot i de Turguénev,
que es va produir amb poc temps de diferència, deixant a la pobre Pauline
sumida en una depressió profunda. Ella va viure 27 anys més, després de la mort
de Turguénev, i es va guanyar la vida sempre amb la música, primer cantant,
després donant classes, composant, organitzant vetllades musicals... sempre al
servei de la música.
Com a conclusió, i sabent que em deixo moltíssima informació
sense donar, el que voldria ressaltar és precisament el naixement durant els
segle XIX d’una consciència cultural europea afavorida per una sèrie d’avenços tecnològics,
per la facilitat de les comunicacions, per la voluntat de conèixer el tarannà
dels altres països, però que, malauradament, no va ser suficient per evitar el
gran trencament que ja es va donar amb la guerra franco-prussiana, amb l’Affaire
Dreyfus, i ja al segle XX, amb la Primera Guerra Mundial. Els nacionalismes
creixen, Europa es divideix. El cosmopolitisme del triangle Louis-Pauline-Turguénev
deixa de tenir sentit. La idea d’Europa com a espai cultural s’esfuma.
El món d’ahir, la cultura humanista que reivindicava Stefan
Zweig, és el món que voldríem conservar com a patrimoni comú dels pobles d’Europa,
especialment en aquest moment tan difícil que estem vivint, ja que res no ens
assegura que d’aquí a uns mesos no haurà saltat tot pels aires, i ni festivals
d’Eurovisió ni altres frivolitats ens arrencaran el més mínim somriure.
Molt interessant! Anirem endavant !
ResponElimina