Passa al contingut principal

EL PODER SANADOR DE LES PARAULES

 

Aviat farà dos anys que vaig començar aquests blog i si ho recordeu, vaig fer una declaració de principis: prou parlar de la mort, busquem l’alegria de la vida.

Un altre dels meus principis, no explicitats però presents al meu cap, és no tractar el mateix tema una setmana i la següent. Doncs bé, avui, sentint-ho molt repeteixo tema: la mort i el paper de les paraules, en la mort però també en la vida.

Quan penjo un  article al blog, els diumenges, immediatament em poso a pensar quin serà el següent tema. A vegades el dilluns ja l’he trobat i el vaig madurant durant tota la setmana. A vegades arriba el dissabte i estic in albis. Per avui buscava un tema diferent del de la setmana passada, però m’ha semblat que deixar perdre l’ocasió de parlar de la pel·lícula de Ryûsuke Hamaguchi Drive my car (Japó, 2021) seria una llàstima. Ja sé que no he de demanar perdó per repetir tema, però si començo a avorrir els lectors no caldrà que escrigui res més.

La crítica ha parlat amb molts elogis de la pel·lícula, basada en una història curta de Murakami; ha dit que malgrat les tres hores que dura, el temps ens passa volant i ha ressaltat el valor de les paraules en una cinta en què pràcticament no paren de parlar.

Es barregen moltes coses a Drive my car. Moltes coses relacionades amb les paraules, des d’un càsting sorprenent per a la posada en escena d’Oncle Vània, fins a la reproducció dels textos de l’obra en una cassette amb la veu d’una persona morta, i les converses que el personatge principal té amb el seu xofer, una noia jove que arrossega unes ferides doloroses.

Aclaparat per la mort sobtada de la seva dona, el protagonista es trasllada, dos anys després, a Hiroshima per muntar l’obra Oncle Vània amb un repartiment en què cada actor parla en la seva pròpia llengua, fins i tot una sordmuda que parla en signes. És difícil que els occidentals distingim que parlen llengües diferents, perquè el japonès, el mandarí, el coreà i altres que parlin no les sabem diferenciar. Però en tot cas el projecte és sorprenent i el resultat, desconcertant: una representació amb tants subtítols com llengües hi ha sobre l’escenari.

Pel camí, aquest personatge que és actor però que no es veu amb cor de representar el paper de Vània, va escoltant les cintes que la seva dona morta li havia enregistrat amb les rèpliques de l’obra, i ell, al llarg dels seus viatges, no pot deixar d’evocar una i altra vegada la veu de la dona estimada. És exactament el mateix fenomen de què parlava la setmana passada, quan la muller del locutor de Mind the gap anava una i altra vegada a l’estació d’Embankment a sentir la veu del marit mort.

També són sanadores les paraules intercanviades amb la noia que li condueix el cotxe. Perquè les paraules serveixen per comunicar-se, i quan hi ha tant dolor al darrere la necessitat de comunicar-se és imperiosa, i el desig de trobar algú amb qui compartir-lo, imparable.

En un moment de la pel·lícula l’actor explica que quan van perdre la seva filla de quatre anys per una pneumònia, la seva dona, després de fer l’amor començava a recitar històries inventades, com si fos un allargament de l’orgasme, històries que al matí no recordava i era ell qui n’hi havia de fer memòria; després aquestes històries es convertien en guions que ella duia a la pràctica a la televisió. Aquelles històries que sorgien després de fer l’amor els van permetre superar la mort de la nena. Una vegada més, el poder sanador de les paraules.

He pensat en altres pel·lícules en què les paraules també fossin sanadores. La primera que m’ha vingut al cap ha sigut La vida secreta de las palabras, d’Isabel Coixet (2005). Molta gent la va trobar pretensiosa, a mi em va agradar. Crec que les paraules valen més que mil imatges, més que mil carícies, que poden acostar dues persones amb més intensitat que una relació eròtica i que és un do envejable que hi hagi guionistes que hagin sabut posar-les en boca dels seus personatges per donar-nos als espectadors el plaer d’escoltar-les.

No se m’escapa que la pel·lícula sanadora per antonomàsia és Ordet (La paraula, C.T. Dreyer, 1955) i que el mateix títol ja ho diu. Des d’un altre punt de vista, els diàlegs esplèndids de les pel·lis d’Eric Rohmer són també una mostra del valor de les paraules, potser no per sanar ferides, però sí per fer-nos gaudir als que les escoltem embadalits deixant-nos portar per la verborrea incessant dels personatges, en una francès, a més a més, fluït i natural.

Afegiré una recomanació per a aquells (pocs) que encara no hagueu vist la sèrie britànica After life (Netflix). Estrenada el 2019, consta de tres temporades de 6 capítols de 30 minuts. L’argument és el següent: Tony, un periodista que treballa en un diari local de notícies surrealistes i locals, ha perdut la seva dona, Lisa, per culpa del càncer. Decideix suïcidar-se, però aleshores se n’adona que ningú no es cuidarà del gos, i ho deixa córrer de moment. Com podeu veure, és una sèrie en clau d’humor (l’humorista Ricky Gervais és el protagonista y creador). Però la Lisa li ha deixat un munt de vídeos donant-li consells sobre com s’ha de comportar quan ella ja no hi sigui, i amb el seu cap embolicat per ocultar la pèrdua de cabell, el va animant a no defallir i a continuar la vida com hauria fet amb ella.

El Tony en qüestió se’n va al llit cada dia abraçat a la tablet amb els vídeos de la Lisa i només les seves paraules sembla que li puguin aportar consol. La sèrie també parla de la dificultat d’encetar una nova relació després d’una pèrdua, però les converses amb la cuidadora del seu pare i amb la dona que troba al cementiri visitant la tomba del marit seran també unes converses sanadores. Al mateix temps, el periodista està rodejat de gent estrambòtica i desequilibrada com ell mateix de tal manera que malgrat la seva tristesa, el caràcter còmic de la sèrie s’obre pas per damunt de la depressió. La primera i la tercera temporades són excel·lents; la segona fluixeja una mica. Però els capítols són curts, es pot veure seguida i els moments hilarants contrastant amb els moments emotius són una de les millors troballes d’aquesta producció.

Doncs aquí ho teniu. No perdeu l’ocasió de parlar, però no espereu a estar morts per dir totes aquelles coses que voldríeu dir a les persones estimades. Ni espereu a que elles es morin per adonar-vos de tot el que us hauria agradat dir-los. Ho sé per experiència!

La setmana que ve potser parlaré del xoriço i la mortadel·la. Per canviar de tema.

Comentaris

  1. Les paraules curen però, sembla que les empreses farmacèutiques no estan interessades en adonar-se i, la gent omplint-se d’antidepressius..

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

TARDES DE SOLEDAD

  Crec que no havia anat mai al cine amb tants prejudicis, a favor i en contra, envers la pel·lícula que estava a punt de veure com aquesta vegada. Ni Albert Serra ni Tardes de Soledad deixen indiferent. Però jo hi he d’afegir el meu bagatge personal sobre els toros i la meva poca devoció pel cineasta, amb l’excepció de Pacifiction , l’última que havia vist d’ell i que em va agradar. Anar al cine a Catalunya a veure una pel·lícula de toros és situar-te en un bàndol, t’agradi o no. I com que no m’agrada, jo explico per què no em situo en cap dels dos bàndols, ni dels que defensen els toros ni dels que els han prohibit. Dos han estat els arguments per prohibir-los; un d’objectiu, el del maltractament animal. L’altre, ideològic: és una festa espanyolista. Però a mi no m’agraden les prohibicions. Hauria preferit que s’anessin extingint a poc a poc. El meu pare, un catalanista que si li haguessin donat temps i hagués viscut el Procés s’hauria autoqualificat d’independentista, no nomé...