Passa al contingut principal

MOLIÈRE, UN CLÀSSIC MODERN

 

El 15 de gener va fer quatre-cents anys que va néixer Jean-Batiste Poquelin, conegut com Molière, des del meu punt de vista el millor autor teatral francès. Ara que arran de l’estrena de Macbeth, de Joel Coen, i de West side story, de Steven Spielberg, s’ha parlat tant de l’actualitat de les obres de Shakespeare, no està de més que reivindiqui l’actualitat de les obres de Molière.

La major part dels autors clàssics que escrivien les obres teatrals en vers han deixat un llegat de poesia important, però en el cas de Molière, el que realment em té fascinada és la capacitat que tenia de barrejar el llenguatge culte amb el popular, la versificació més sofisticada amb el vocabulari més vulgar, el llatí amb el patois, el francès de la noblesa amb la llengua dels camperols. Com va arribar a adquirir aquesta capacitat de plasmar la realitat francesa a través dels seus personatges i les seves parles? Vegem-ho.

Molière va néixer a París el 15 de gener de 1622. El seu pare va ser nomenat tapissier del rei, que volia dir que li organitzava la vida al seu voltant: es cuidava del mobiliari i l’atrezzo, tant al palau com quan anava de campanya pel reialme. Jean-Baptiste va perdre la mare als 10 anys. La manera com els metges havien abordat la seva malaltia, amb resultat de mort, va deixar un marca profunda al cor del noi que no va perdre l’ocasió, en moltes de les seves obres, de censurar l’activitat mèdica.

Intern durant 7 anys al col·legi de Clermont, en acabar la secundària es va traslladar a Orleans per cursar la carrera de Dret, que va acabar però no va exercir. Abans de dedicar-se al teatre va fer un temps de tapissier i fins i tot va acompanyar Lluis XIII en campanya. El seu aspecte físic, segons Antoine Adam, historiador de la literatura francesa, no l’acompanyava gaire: era rabassut, el coll curt, el cap massa gros i enfonsat a les espatlles...

La seva vocació no era el Dret sinó el teatre. El 1643 va fundar L’Illustre théâtre, amb Madeleine Béjart, una comediant vídua amb qui va formar companyia i parella, però els deutes el van portar a la presó on va passar alguns mesos. Va haver d'abandonar París, i des del 1645 fins al 1658 la companyia va voltar per tot el Llenguadoc, de poble en poble, oferint espectacles de diferents autors, creant-ne de propis inspirats en la Commedia dell’Arte i escrivint les primeres obres algunes de les quals s’han perdut. Va ser durant tots aquests anys de tournée que Molière va estudiar el comportament i la parla dels habitants de la regió, estudi que li va servir per crear uns personatges reals i naturals, que és el que dona valor a la seva obra. Va ser durant aquesta època que va adoptar el sobrenom de Molière. Al sud de França hi ha un poblet on va residir uns anys anomenat Pézénas i quan passes per l’autopista i t’acostes a la sortida que hi porta, el cartell diu Pézénas (Molière).

El 1658 torna a París protegit per Monsieur, el germà del rei, i s’instal·la definitivament a la ciutat. Tres o quatre anys més tard es casa amb Armande Béjart, 20 anys més jove, oficialment la germana de Madeleine tot i que altres versions diuen que era la filla. Aquesta diferència d’edat i la gelosia que això li va causar han estat tractades en algunes obres, per exemple a L’école des femmes (L’escola de les dones), com també la insistència de fer casar les jovenetes amb vells que no estimen per interès del tutor o  del pare o d’algú. L’èxit fulgurant d’aquesta obra va desencadenar les enveges de la gent benpensant, autors gelosos d’aquest èxit, que van llençar acusacions de gassendista (materialista) i epicuri. Primera onada d’atacs contra la seva persona. No pararien fins al final de la seva vida.

Els reis van apadrinar el seu primer fill que va morir pocs mesos després. El 1664 estrena el Tartuffe i el dia següent el prohibeixen. Tothom ha sentit parlar del Tartuffe, el personatge “devot” que s’introdueix dins la família d’Orgon per manipular-la i aconseguir la seva riquesa casant-se amb la filla que, naturalment, n’estima un altre. Aquesta obra denunciava la hipocresia dels falsos devots, els de la Compagnie du Saint Sacrement, que pretenien ser els guies espirituals de les famílies benestants i orientar les seves consciencies mentre s’apropiaven de les riqueses que podien. L’oposició del “partit dels devots” va aconseguir prohibir la representació, que no es va poder fer fins uns anys més tard, amb modificacions. També es va prohibir, i no va ser fins al 1669 que es va aixecar la prohibició i l’obra va aconseguir un èxit total. El rei Lluís XIV, però, li donava tot el seu suport i el 1665 la seva companyia es converteix en La troupe du Roi.

Apartat durant gairebé dos anys de l’escena per problemes de salut (tuberculosi crònica), finalment el seu matrimoni amb Armande es dissolt tot i que tant ella com Madeleine continuen a la companyia. El 1673, durant la quarta representació de Le malade imaginaire (El malalt imaginari) en la que ell feia el paper principal, un vòmit de sang el va retirar de l’escenari i va morir poques hores després. La feina que van tenir per enterrar-lo, ja que els comediants eren considerats per l’Església com a llibertins i immorals i no podien ser enterrats en terreny sagrat. El van enterrar al cementiri de Saint Joseph, al terreny destinat als “enfants mort-nés”, és a dir, no batejats. Actualment està enterrat al Père Lachaise (divisió 25), el cementiri dels il·lustres.

Les obres de Molière van des de les més semblants a les produccions de la Commedia dell’Arte  (Sganarelle, un personatge que apareix en diferents obres) fins a les reflexions més profundes sobre la hipocresia i la necessitat de complaure (Le Misanthrope). Molière defensava la comèdia i deia que era més difícil crear-la que crear una tragèdia, perquè la comèdia exigeix “pintar del natural”. Algunes de les seves peces estaven inspirades en obres clàssiques (L’Avare, Amphitryon).

A Les précieuses ridícules (Les precioses ridícules) es burla dels salons del preciosisme i la seva cursileria.  A Les femmes savantes (Les dones sàvies) es critiquen les pretensions acadèmiques dels falsos intel·lectuals i, un cop més, la hipocresia (com al Tartuffe i al Misantrop). Pinta retrats de maníacs i obsedits com Orgon (Tartuffe), Harpagon (L’avare) Argan (Le malade imaginaire) i Monsieur Jourdain (Le bourgeois gentilhomme). Aquesta última peça, una de les més representatives de l’estil de Molière pel fet de contenir ballets introduïts a manera de musical, és també una de les més divertides. Monsieur Jourdain, un nou ric amb molts diners, vol tenir accés a les maneres dels nobles (esnobisme) per conquerir el cor d’una marquesa de la qual està enamorat. A tal fi contracte professors de tota mena (música, esgrima, filosofia) perquè el formin i no faci el ridícul  davant de l’estimada. Però la seva ignorància i estupidesa no tenen límits i les escenes que té amb el professor de filosofia són hilarants. En tradueixo un petit fragment.

Monsieur Jourdain demana al professor de filosofia que l’ajudi a escriure un “billet galant” (una nota galant) a la marquesa.

Professor- D’acord.

Jourdain – Serà galant, sí.

P – Sens dubte. Són versos el que li voleu escriure?

J – No, no, res de versos.

P – Només voleu prosa?

J – No, no vull ni prosa ni vers.

P – Doncs ha de ser una cosa o l’altra.

J – Per què?

P – Per la raó, senyor, que per expressar-se només hi ha la prosa o el vers.

J – Només hi ha la prosa o el vers?

P – No, senyor: tot el que no és prosa és vers; i tot el que no és vers, és prosa.

J – I quan parlem, què és doncs això?

P – Prosa.

J – Caram! Quan jo dic: “Nicole, porta’m les sabatilles i dona’m l’estrenyecaps” és prosa?

P – Sí, senyor.

J – A fe meva! Fa més de quaranta anys que parlo en prosa sense que en sabés res! Us estic molt agraït per haver-me ensenyat això....

Ja veieu que el nivell d’estupidesa de Monsieur Jourdain és infinit!

Un altre dels temes recurrents a l’obra de Molière és l’amargor amb què tracta el tema dels metges. En aquell temps curaven el que podien a base de sagnies, purgues i altres mètodes salvatges. Els metges són ridiculitzats especialment a la comèdia-ballet L’amour médecin (L’amor metge). El record de la malaltia de la seva mare no el va abandonar mai. A Le malade imaginaire apareixen els membres de l’Acadèmia de Medicina proposant tractaments cada un més absurd que l’anterior, en un llatí grandiloqüent que els deixa ben ridiculitzats.

Es diu, equivocadament, que quan Molière va tenir l’atac en escena anava vestit de groc, i que per això els actors i actrius no volen portar vestuari d’aquest color en escena, per superstició. Sembla ser, però, que no està demostrat que fos així.

No es conserva ni un sol manuscrit de Molière, i ningú n’ha sabut donar cap explicació. Una conxorxa dels que l’envoltaven en el moment de morir? Una voluntat de fer desaparèixer uns textos que podien considerar-se immorals o llibertins? No hi ha cap explicació.

No obstant això, les obres de Molière han arribat fins a l’actualitat i se n’han fet, al llarg dels segles, moltes traduccions. A Barcelona vam poder veure fa molts anys Jordi Dandin, al Teatre Lliure. L’Avar, al Teatre Grec inaugurant temporada. També, al Lliure, El Misatrop. I encara fa més anys, i en versió d’Enrique Llovet i direcció d’Adolfo Marsillach, un Tartuffe extraordinari que adaptava la realitat espanyola fent que els devots fossin membres de l’Opus Dei. El peu de la foto, de 1969, any en què es va estrenar el Tartuffe de Marsillach, deia això:

1969. López Bravo, López Rodó, López de Letona... Desde 1959, a los ministros no les unía solo un apellido, sino sobre todo su origen alejado de la política. En la imagen, Franco rodeado por los llamados «tecnócratas del Opus Dei»

 Per acabar, algunes recomanacions cinematogràfiques relacionades amb Molière o amb la seva època.

MOLIÈRE, d’Arianne Mnouchkine (1978). Una pel·lícula extraordinària interpretada pel Théâtre du Soleil (res a veure amb el circ), de més de quatre hores de durada i que no he aconseguit trobar enlloc.

VATEL, de Roland Joffé (2000). Un cuiner a la cort de Lluís XIV, amb Gérard Depardieu. La podeu trobar a filmin.es

LE ROI DANSE, de Gérad Corbiau (2001). Sobre Lully, que va compondre la major part dels ballets de les obres de Molière. Disponible en DVD

MOLIÈRE, de Laurent Tirard (2007). Relata una etapa de joventut de Molière. Disponible en DVD

 

Us deixo amb la música de Moustaki  i la cançó La carte du tendre.

La carte de Tendre, (mapa de Tendresa), és el mapa al·legòric d’un país imaginari on tenen lloc tots els sentiments relacionats amb l’amor i la tendresa, sense estalviar-se els aspectes negatius (avorriment, indiferència, oblit...). És un mapa ideat per Madeleine de Scudéry i difós als salons del preciosisme, ridiculitzats per Molière a Les précieuses ridícules, però que va tenir un èxit extraordinari a la seva època. Era una manera d’ensenyar el camí cap a la felicitat amorosa marcant els esculls que s’hi podien trobar i com esquivar-los.

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...