Quan anava a l’escola, a classe de literatura intentaven
explicar-me les diferències entre drama i comèdia. No era difícil entendre-ho:
la comèdia feia riure i el drama feia plorar. Si feia plorar molt era un
melodrama, però això va venir més tard. A l’hora de referir-se a grans obres de
la literatura universal ens trobàvem amb que moltes de les millors no és que
fossin drames, eren tragèdies, i aquí ja calia filar més prim per
classificar-les. La diferència entre el drama i la tragèdia era bàsicament que
la trama estava en mans dels mortals en el cas del drama, i en mans dels déus,
del destí, del fatum o de qui fos que
manegava els fils des d’un terreny inaccessible als homes, en el cas de la
tragèdia. En el cas del drama, era igual el que hagués passat (homicidis,
violacions, vexacions, ofenses, deshonor...) que els protagonistes sempre
podien perdonar, penedir-se, reconciliar-se, esmenar l’ofensa... estava a les
seves mans recomposar la situació. En el cas de la tragèdia el destí ja havia
marcat per on anirien els personatges i no tenien manera de desviar-se del que
estava marcat. Això no vol dir que no hi posessin interès a comportar-se
d’aquella manera, però la major part de les vegades ho feien sense saber què
estaven fent. Pensem en el cas d’Èdip, un dels més clars de predeterminació. En
l’oracle desvetllat per Tirèsies s’anuncia que Èdip matarà el seu pare, el rei,
i es casarà amb la seva mare. Espantat, el rei fa exposar el nen a la vora del
camí esperant que els llops el devorin, però és recollit per uns pastors que el
cuiden i el fan créixer. Quan és adult, fuig de casa seva en saber que és
adoptat, s’enfronta al seu pare sense saber que és el pare, en una trifulga al
mig d’un camí, i el mata. Quan arriba a la ciutat de Tebas es troba que la
reina, la seva mare, ha anunciat que es casarà amb qui aconsegueixi desxifrar
l’enigma de l’esfinx, que terroritzava la població. Èdip ho aconsegueix i es
casa amb la seva mare, sense saber-ho. Hi té quatre fills, i és més tard, quan les
desgràcies s’abatien sobre la ciutat, que Tirèsies revela la veritat: la
profecia s’havia complit. Èdip, horroritzat, es treu els ulls i abandona el tro.
La seva mare es suïcida. La tragèdia està servida.
Això és un exemple clar de tragèdia, tot estava escrit per
endavant. Édip no podia fer altrament. Avui, però, porto aquí dues tragèdies
amb el mateix nom. La primera tragèdia de Macbeth,
la que va escriure Shakespeare, és també un bon exemple. Les tres bruixes ja
anuncien al començament que Macbeth regnarà. Ell no hi havia pensat, però entre
la profecia i les pressions de lady Macbeth, decideix aprofitar l’ocasió que el
rei Duncan, de qui és molt amic, s’allotjarà al seu palau per matar-lo. A
partir d’aquí, les morts es van succeint fins a no parar. L’ambició cada vegada
més desaforada del matrimoni acaba amb la bogeria d’ella i el seu suïcidi,
turmentada pels remordiments, i amb la mort de Macbeth a mans de Macduff.
La derrota de Macbeth i la seva mort
també ha estat anunciada per les bruixes a mitja obra, si bé d’una manera tan
sibil·lina que ell no s’ha donat per al·ludit i ha pensat que estava segur.
Quan pengi això al blog potser ja no podreu anar a veure la
pel·lícula. Aquesta és la segona tragèdia de Macbeth. Però abans vull mencionar un llibre que crec que us
agradarà, al menys a qui sigui lector de novel·les i si és seguidor de Jo
Nesbo, encara més.
Fa uns anys una editorial, no recordo quina, va proposar a
alguns autors de novel·la policíaca que adaptessin les obres de Shakespeare al
l’estil del thriller. No sé quants s’hi van acollir, però la que jo conec és
precisament Macbeth, de Jo Nesbo, un
autor noruec creador del detectiu Harry Hole, i que ha donat unes novel·les
excel·lents.
El Macbeth de Nesbo se situa als anys setanta en una ciutat decadent dels Estats Units, una ciutat industrial assetjada per l’atur que a mi em va fer pensar en Detroit, però ara no sé si ho vaig llegir en alguna crítica o ho vaig relacionar jo. La transposició de l’obra clàssica, amb tots els seus personatges, a la novel·la de Nesbo té un resultat apassionant. A vegades amb els mateixos noms, a vegades amb lleugeres modificacions, tota la trama va seguint l’obra original, tenint en compte els quatre-cents anys que les separen. Tràfic de drogues, corrupció policial, connivència amb el poder, passió amorosa, de tot té aquesta novel·la que recomano molt especialment. Editada per Proa (2018).
La segona tragèdia de Macbeth
és la pel·lícula en sí, la còpia o el que ara es projecti als cines (no sé si
arriba a les sales per internet, per pendrive, per DVD, per Blu-ray o per
altres mitjans, se m’escapen les noves tecnologies...). La pel·lícula, produïda
per A24 i IAC Films, es va estrenar el 12 de gener, només en 4 cines de tot
Espanya (Barcelona, Madrid, València i Saragossa) i al cap de 8 dies ja es
trobava disponible a la plataforma Apple TV+, de manera que es va furtar a les
sales de cine l’ocasió d’oferir un bon plat que les tragués de la seva
decadència. No és la primera vegada que passa. Quan es va estrenar Roma, d’Alfonso Cuarón, Netflix va
anunciar que la tindria disponible pocs dies després de l’estrena. Una pel·lícula
que venia precedida de molt bones crítiques i que podria haver estat un èxit
als cinemes, resulta que ja l’ofereixen a les plataformes sense temps d’haver
recollit ni un duro a les sales. A Barcelona se li va fer boicot i només la van
estrenar els Verdi. No cal dir que la diferència entre veure-la a la sala gran,
amb el so envolvent distribuït per tot el teu entorn, amb pantalla gran i sense
copeta de whisky al costat, no té punt de comparació amb veure-la a casa, per
més home-cinema que t’hagis instal·lat. El mateix ha passat amb No mires arriba (Adam McKay, 2021),
estrenada simultàniament a Netflix i als cinemes. Èxit fulgurant a la
plataforma, no sé si al cine també.
El fenomen de Macbeth,
com el de Roma, com el d’altres
pel·lícules que s’estrenen a les plataformes poc després que a les sales, o
fins i tot directament, no és un cas aïllat, és la tendència. Durant aquests
dos anys de pandèmia en què les sales han estat tancades molt de temps i fins i
tot quan han obert, el públic ha desertat. S’ha produït un canvi de tendència
molt brusc i la gent que donava suport al cine presencial, sigui per por, sigui
per comoditat, ha preferit quedar-se a casa i gaudir de les noves estrenes des
del sofà. Ja només omplen els blockbusters tipus Spiderman o similars; ni tan
sols West side story va aconseguir
(al menys als Estats Units) l’èxit de taquilla que s’esperava. Aquesta és la
veritable tragèdia del cine, que fins i tot les productores hagin canviat la
seva orientació i ja pensin en formar les seves pròpies plataformes com a
canals distribuïdors. Mentrestant, algunes sales han hagut de tancar. A
Barcelona, el Texas, el Meliès, dos cines de barri que oferien producte de
qualitat han abandonat. I si la
tendència es confirma, aviat en tancaran d’altres.
Què podem fer per aturar-ho? No res. Són els déus que han
decidit que les coses han d’anar d’una altra manera, els déus del mercat, del
risc-benefici, que pensen que al segle XXI el valor de l’art contemplat en el
seu context no es mereix un respecte. Què passaria si els museus i les sales
d’exposicions tanquessin i pengessin a Internet les fotos dels seus objectes?
Aquí ho teniu, us ho mireu quan us vingui de gust! Potser soc jo que estic una
mica antiquada, potser he d’anar-me fent a la idea que el que ara es porta és
el metavers i que no em queixi si encara em queda alguna cosa natural que pugui
tocar, veure, olorar, degustar, sentir... Ja dic jo que no anem bé!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari