Passa al contingut principal

LUDUS O STUDIUM?

 

L’estiu encara no s’ha acabat, però les vacances, sí. Els estudiants es preparen per començar el curs que, per sort, es presenta més tranquil que el curs passat. Les mesures preses als centres de primària i secundària han donat resultat, i si he de jutjar pels meus nets, un resultat excel·lent: a penes uns dies de confinament una sola vegada, i el petit, ni això. Ara, per tant, el que em preocupa no és la salut sinó el nou pas que els dos grans han de donar aquest any: comencen l’Institut.

L’Institut ha estat el meu lloc de treball la major part de la meva vida laboral. He vist canvis importants, transformacions problemàtiques, crítiques aferrissades i no sempre per part dels que tenen poques ganes de treballar, avenços exitosos, en fi, una mica de tot. He treballat amb alumnes de 12 a 18 anys, m’hi he entès bé. La primera vegada que vaig tractar amb els de 12 anys em semblaven bebès. De mica en mica vas descobrint les seves qualitats i et sorprèn quan els veus gaudir mentre aprenen. Els últims anys la meva matèria era optativa (llengua francesa) per tant, qui s’hi matriculava era perquè li venia de gust. En certa manera es podria dir que tots estaven motivats.

De cop i volta em trobo que els meus nets començaran aquella etapa i el primer que penso és el tòpic per excel·lència: que ràpid passa el temps! I un neguit m’acompanya: s’adaptaran fàcilment a la nova etapa? La resposta és clarament un sí, perquè han tingut la sort de trobar un institut amb un projecte innovador, d’acord amb el projecte de primària; un projecte anomenat STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), comú a d’altres centres, que es du a la pràctica posant en valor la manera de treballar autònoma, col·laborativa, tal com han fet a primària, i intentant donar una perspectiva de gènere, això que ara està tan de moda.

Aquesta manera de treballar, molt lluny de la tradicional, té els seus detractors, perquè aparentment deixa de banda alguns dels valors de l’aprenentatge tradicional (la memòria, l’esforç, l’acumulació de coneixements), però no és així. Allò de “la letra con sangre entra” ha passat a la història i els nostres fills ja van rebre una educació basada en el respecte a la maduració natural de l’alumne, activa, mixta, etc. Recordo una entrevista a Quim Monzó, per allà els anys noranta, en què deia literalment “Queremos menos plastilina y más latín”, donant a entendre que les matèries lúdiques havien de ser substituïdes per les matèries “serioses”. Els nostres fills van estudiar en escoles anomenades “actives”, que donaven importància a la creació artística com també a la formació científica i humanística, i pel que jo sé, els ha anat prou bé.

Les teories actuals que proposen que l’infant s’ha de sentir bé a l’escola, hi ha de ser feliç, ha d’aprendre de manera autònoma, s’ha de deixar guiar pels seus interessos, tenen alguns detractors, com per exemple Manuel Peña Díaz, que en un article que em va arribar fa uns mesos, contra la pedagogia comprensiva, atribuïa tots els mals de l’educació actual al fet de defensar aquest tipus d’ensenyament. Considera que “s’ha reduït l’ensenyament a una adaptabilitat emocional  sense objectius, que busca el plaer de l’alumne en lloc de la disciplina i l’esforç”.

Jo he estat testimoni durant els anys de primària dels meus nets d’aquesta cerca del benestar emocional, i puc assegurar que no per això se’ls ha permès anar al seu aire sense disciplina o sense esforç. Els he ajudat a fer treballs d’investigació i he estat testimoni de com s’ho passaven de bé aprenent què era la cultura talaiòtica, com s’organitzaven les abelles, què era l’ADN o com funciona la caixa negra dels avions. I mentre investigaven sobre temes del seu interès, desenvolupaven altres competències, de tal manera que podran entrar a la secundària amb la tranquil·litat de tenir unes eines ben adquirides. És veritat que hi ha una sèrie de continguts que abans sabien tots els nens i ara no. Però potser no tots estan perfectament justificats, potser alguns ocupen memòria al nostre cervell quan podrien ocupar només la d’internet.

Delectare et prodesse (una recomanació d’Horaci, o sigui que ve de lluny), delectar i aprofitar, dues coses que es poden fer (i s’han de fer) alhora. No està renyit l’aprenentatge amb el plaer. De fet, no hi ha millor manera d’aprendre que passant-ho bé.  Ludus i Studium eren els noms del meu primer llibre de llatí, en dos volums. Studium (estudi), per a la teoria (declinacions, conjugacions, sintaxi). Ludus (joc), per als exercicis. Era una manera de proposar fer els exercicis com si fossin un joc, un desafiament lúdic, una manera de progressar en el coneixement de la matèria. Sembla que l’autor del llibre, Josep Vergés, ja va tenir en compte la necessitat de combinar el plaer amb l’estudi.

Totes aquestes reflexions que jo m’he fet al llarg de la meva vida professional, generalment de manera intuïtiva (perquè he llegit molt poc sobre pedagogia, però he observat i rectificat, si calia) ara em venen referendades per un reportatge del diari Ara del diumenge 5 de setembre. El Dossier es titula Què vol aprendre el cervell i com li agrada fer-ho. En un dels apartats es pregunta si tenim prou en compte el cervell quan eduquem.

Aprendre és un instint biològic però la manera com ho fem depèn molt de la societat en què vivim, de quines són les pràctiques culturals: com s’organitza l’educació, quin currículum s’aplica, etc. El cervell prioritza els aprenentatges que considera útils, d’aquí la necessitat d’integrar els coneixements en la realitat. Tot això no és cap novetat, ja fa temps que s’aplica a les escoles actives. El que m’ha cridat l’atenció del dossier és la importància que dona a les emocions. Diu que si vinculem l’aprenentatge a la por (per exemple, por de suspendre) creem unes dinàmiques negatives en el futur, mentre que si el vinculem a l’alegria i a la sorpresa, estem donant eines per mantenir la capacitat i l’interès en futurs aprenentatges. “L’alegria és una emoció que transmet confiança, i aprenem d’aquell en qui confiem. A més, la confiança és clau per afrontar situacions noves i incertes de manera proactiva. La sorpresa, al seu torn, que es relaciona directament amb la curiositat, activa les àrees cerebrals relacionades  amb l’atenció i la motivació, i genera sensacions de recompensa i plaer.” És en aquest sentit que defenso aquells projectes pedagògics que posen com a condició ineludible d’un bon aprenentatge prestar atenció a les emocions, afavorir les positives i ensenyar a gestionar les negatives (com la insatisfacció, la frustració, etc.). Crec que no m’equivoco.

Els mesos de confinament del curs 2019/2020 van ser duríssims. Ara estan sortint entre els joves i adolescents els efectes en la seva salut mental d’aquella falta de relació, continuada en part el curs següent. Espero que el curs vinent signifiqui una recuperació de la normalitat, que els projectes de centre basats en l’atenció a les emocions es multipliquin (em consta que n’hi ha molts), que els nois i noies que, com els meus nets, començaran l’etapa de secundària ho puguin fer amb alegria, amb confiança en el futur, i amb la seguretat que han encertat el bon camí.

P.S. Ser feliç a l’escola no està renyit amb esforçar-se i ser disciplinat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...