Un altre cap tallat que recordo amb emoció és el de Julien
Sorel embolicat amb un mocador o un xal
que Mathilde de la Mole s’emporta del patíbul com a penyora del seu amor per al
desgraciat que no va aconseguir destacar suficientment en el camp militar ni en
el camp eclesiàstic com per conservar la
vida. La imatge que em vaig formar de joveneta de la fugida de Mathilde amb el
cap de Julien Sorel a la falda quan vaig llegir per primera vegada el llibre de
Stendhal, la vaig veure representada amb tant o més realisme a la pel·lícula de
Patrice Chéreau La reine Margot, quan
al final Marguérite de Valois, germana del rei (catòlic), casada amb el futur Henri
IV i amant de Joseph de la Môle (hugonot), recull el cap del seu amant que
acaba de ser executat i se l’emporta, a la falda, en un cotxe de cavalls. Són
gustos una mica escabrosos, però jo soc així. Crec que és casualitat que l’amant
de la reina Margot es digués igual de cognom que l’amant de Julien Sorel, o potser
no, potser Stendhal estava al corrent de la història de Marguérite de Valois i
li va voler fer un homenatge.
Ara la mà que ens ocupa és una de ben real, trobada al
maleter d’un cotxe a Tarragona. Sembla ser que els ocupants del cotxe van fer
una infracció (anaven contra direcció) i els va aturar la Guàrdia Urbana. Deurien
tenir mala pinta perquè els hi van obrir el maleter i van trobar la mà en
qüestió. Resultat: tots tres directes a la garjola. Però s’havia de saber a qui
pertanyia la mà i si el propietari estava viu o mort. Ves per on, dos dies més
tard localitzen en un canal a Sant Jaume d’Enveja el cos d’un senyor sense mà,
i els Mossos van dir: Tate, aquest paio és el que busquem! I van lligar caps, de manera que no sé com ho
han fet però ara em sembla que ja n’hi ha cinc a la garjola, entre ells tres dones, perquè després diguin que estem marginades. El propietari de
la mà es veu que era un lladre de reconegut historial, de manera que em remet a
les pel·lis d’aventures en què li tallen la mà al lladre de torn, per
escarmentar-lo. Una pràctica que s’hauria de dur a terme més sovint, sobre tot
per als que fiquen la mà al calaix de les arques públiques.
Aquesta notícia, que encara no està aclarida perquè no
m’he assabentat de la relació entre els talladors de mans i el lladre, ni el
motiu de tal acció, ha tingut uns titulars bastant suggerents. El millor, el de
El País: “Prisión para tres personas por circular con una mano
en el maletero en Tarragona”. Ara resulta que és il·legal circular amb una mà al
maleter. Potser la Policia va deduir que si havien tallat la mà a un paio
potser també l’havien fet a trossets, i aleshores era evident que hi havia un
delicte d’homicidi. L’explicació és que deurien matar el lladre al xalet dels
assassins, el van transportar i el van llençar a canal, però es van descuidar
la mà al maleter. La incògnita continua sent la mateixa: per què l’hi van
tallar? És ben veritat que la gent fa coses molt rares. Potser quan pengi això
al blog ja se sabran més detalls del tema, de manera que us convido a seguir-ho
a la premsa si us heu quedat molt intrigats. Jo també ho faré.
Mentrestant us faig notar la moral d’aquesta història:
no facis mai infraccions de trànsit perquè et poden enxampar en qualsevol
delicte suplementari. Aquest consell és molt útil, ja ho hem vist. Si no s’haguessin
posat en direcció prohibida ara estarien fent una ceveseta al costat del mar. I
aprofito per oferir un exemple més de la inconveniència de circular contra les
normes. Es tracta de la sèrie The night
of (2016), disponible a HBO. Us en faig cinc cèntims: un jove estudiant d’origen
pakistanès recull amb el taxi del seu pare una noia amb la que passarà la nit,
després d’una ingesta important de diferents tipus de drogues. Al matí ell es
desperta a la cuina i quan va a l’habitació es troba la noia apunyalada
diverses vegades. Surt corrents, agafa el taxi, no coneix Manhattan i va
perdut. En un moment de pànic fa un gir prohibit a l’esquerra i l’enxampa la
policia. Moral de la història: condueix observant les normes correctes, sobre
tot si ets un assassí.
Recomano molt aquesta sèrie. Tot i que és una història policíaca està
narrada amb un ritme moooolt pausat, quasi exasperant, ple de detalls de la
vida familiar de l’acusat, de l’entorn pakistanès, de l’entorn de la víctima, de la vida
a la presó i dels detalls del judici. L’espectador no sap si el noi és culpable
o innocent perquè ell mateix no recorda res i no ho sap. A més, té una altra
moral que els que hem llegit centenars de novel·les policíaques ja sabem: si
surts corrents de l’escenari d’un crim és que per a la policia tu ets el
culpable. Per tant, queda’t, espera que arribin els forenses i els expliques que
no saps de què va tot allò mentre et fumes un cigarret.
Ja vaig dir un dia que la ficció té un caràcter
formatiu important. Si a més comprovem que a la realitat es donen les mateixes
ensenyances, ja ho tenim. Recordeu: res de fer infraccions de trànsit, i menys
encara si porteu cadàvers (o trossos de cadàver) al maleter. Jo, ara, cada
vegada que agafi el cotxe miraré dins a veure si algun enemic m’hi ha col·locat
una mà, un peu, una planta de marihuana o el cadàver d’Aldo Moro.
Esteu avisats, i avisades.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari