LA LLIBERTAT
DINS LA RELACIÓ AMOROSA
Quan vaig començar a llegir el llibre no era conscient de
l’efecte que tindria sobre el meu pensament, més aviat me’l prenia com un
llibre per aprendre coses sobre un personatge concret. Com que a més a més les
informacions eren una mica escabroses, vaig pensar que m’ho podria prendre com
una novel·la d’embolics. Frivolitzo una mica, però no em pensava que fos un
llibre que induís a reflexionar tan seriosament sobre les relacions de parella
i les relacions d’amistat.
Es probable que molts dels que llegiu aquestes línies tingueu
més informació sobre Beauvoir de la que jo tenia abans de llegir la biografia.
Que era una dona lliure ja ho sabia, però en quin moment ella ja va ser-ne
conscient és el que m’ha sobtat. Molt jove, pràcticament adolescent, ja es
plantejava la necessitat de no viure subjecte als convencionalismes que
obligaven forçosament les dones a dependre dels homes. El model de la seva mare
li va fer veure el que no havia de ser la vida d’una dona. I així va començar a
reflexionar i a executar-se per afirmar amb fets el que enunciava amb paraules.
Molt jove va treure’s l’agregació, el segon lloc darrere de Sartre, i allà va
començar la seva relació.
Preparant l’agregació amb un grup de normaliens i sorbonnards,
va conèixer també René Maheu, un home casat que la va pretendre i amb el qual
sembla que va tenir relacions sexuals (encara que no s’ha pogut acreditar). Va
ser precisament Maheu el que li va donar el sobrenom de Castor (beaver en anglès) per la semblança entre
els dos noms. En tot cas, i val la pena dir-ho ja des del començament, totes
les relacions que Simone de Beauvoir va tenir amb els homes estaven impregnades
d’una profunda compenetració intel·lectual. En la seva etapa anterior a
l’agregació havia tingut una relació d’amor sense sexe amb el seu cosí Jacques,
amb el qual la mare la volia casar. Però no va prosperar. No obstant això ella
va continuar tenint-hi una relació especial.
La relació de Sartre i Beauvoir va començar en aquest grup, i
si bé ella dona una visió determinada a les Mémoires
d’un jeune fille rangée (1958), als Cahiers
publicats després de la seva mort diu: “Sartre
fa de mi el que vol; però adoro la seva manera de ser autoritari...”.
Segons la biògrafa, Beauvoir i Sartre tenien el costum de trobar-se als jardins
del Luxembourg o en un cafè, “i van
iniciar una conversa destinada a durar cinquanta-un anys”. Ella mantenia
diverses relacions, ell també. Ella va manifestar “Estimo cada home com si fos ell sol, prendré de cada un allò que
tingui per a mi; i jo li donaré tot el que podré donar-li. Qui podrà
retreure-m’ho?” Al moment en què va fer aquestes declaracions es pot
considerar que encara no estava enamorada de Sartre, però més endavant escriu
als seus Cahiers “amb Sartre, que no és sensual, l’harmonia
dels nostres cossos té un significat que fa més bonic el nostre amor”.
La biògrafa documenta el famós pacte entre Sartre i Beauvoir
com a establert el 14 d’octubre de 1929. El pacte estava basat en la idea
següent: “entre nosaltres, es tracta d’un
amor necessari: convé que coneguem també altres amors contingents.” El
contingut del pacte era un contracte de dos anys, no exclusiu, i s’ho
explicarien tot. Dit així sembla un acte absolutament prosaic i mercantil, però
vist el resultat que va donar, m’inclino a pensar que va ser una decisió
meditada i profundament novedosa: reconèixer la total llibertat de l’altre
encara avui en dia no està acceptat per tothom. Tots dos arribaven al pacte amb
motxilles sentimentals, però la solvència de la seva relació estava per damunt
de tot.
Al llarg d’aquesta biografia veiem una llista interminable de
relacions amoroses tant de l’un com de l’altra. Entre elles, diferents dones,
algunes alumnes de Beauvoir, que també van ser amants de Sartre. Aquests amors
no van ser esmentats als diferents llibres de memòries, i tot i que era del
domini públic (Beauvoir havia estat acusada de perversió de menors), fins que
no es van publicar els textos que abans he senyalat, després de la mort de
Beauvoir, no se’n va saber exactament l’abast.
Una de les característiques d’aquestes relacions poliamoroses
era que si bé eren acceptades per ells dos, no sempre eren ben vistes pels
amants “contingents”. Tots i totes estaven al cas que Sartre i Beauvoir eren
parella, però no tots els amants estaven al cas dels altres amants que simultaniejaven
la relació amb ells. De fet, Beauvoir va ocultar a la seva amiga Olga
Kosakiewicz que s’estava entenent des de feia anys amb el seu marit. Algunes de
les amants de Sartre tampoc no sabien que les estava simultaniejant amb altres.
Malgrat l’aparença de frivolitat que té això que explico, en realitat darrere
d’aquesta actitud lliure hi havia una lúcida reflexió: segons Beauvoir “les nostres eleccions es veuen limitades per les eleccions dels altres
i inversament, nosaltres limitem les seves. (...) Qui atribueixi un preu a la
llibertat, si és honest, n’ha d’atribuir un a la llibertat dels altres.“
Beauvoir reconeix haver causat un gran dolor a una de les seves amants, Bianca Lamblin, que també ho va ser de Sartre, pel
fet de no haver tingut en compte els seus sentiments. La relació de Beauvoir
amb Bianca havia quedat en secret per exprés desig d’ella, fins que es van
publicar les cartes a Sartre després del la mort de Beauvoir i tot es va saber.
Aleshores Bianca Lamblin, ja casada, va escriure les seves memòries per donar
la seva versió: Mémoires d’un
jeune fille dérangée, en referència a les de Beauvoir, Mémoires d’un jeune fille rangée. Segons explica en aquestes
memòries, Bianca dona com a bones les paraules que Beauvoir havia escrit a
Sartre: “Ella és l’única persona a la que
realment hem fet mal, però n’hi hem fet.” Aquest fet és corroborat per
Lacan, el psicoanalista de Bianca Lamblin.
Simone de Beauvoir va tenir alguns amants reconeguts
públicament, amb qui no va conviure mai però que li van durar molts anys. Amb l’escriptor
Nelson Algren va tenir una relació en part a distància perquè ell vivia als
Estats Units i ella a Europa. Malgrat els esforços que va fer per convèncer-la
d’instal·lar-se amb ell, les seves trobades eren sempre temporals i ella sempre
li va deixar clar que no abandonaria ni Europa ni Sartre. La seva relació
apareix ficcionada a la novel·la Les
mandarins. Les cartes d’amor amb Algren, que van ser publicades més tard,
revelen una relació apassionada en un moment en què la relació sexual amb
Sartre havia deixat de tenir interès. En una d’elles Beauvoir diu: “...un amor que s’assemblaria més a una
fraternitat absoluta – sexualment no va ser un èxit absolut, essencialment per
culpa seva, no és un apassionat de la sexualitat. Es un home càlid, viu, en tot
menys al llit.”
Acabada la relació amb Algren i ja als inicis de la
quarantena Beauvoir es considera vella i acabada sexualment. Creu que ja no és
atractiva i que el moment del sexe ja li ha passat. Però a l’equip de
redacció de Les temps modernes hi ha
entrat un jove que des del primer dia se la mira amb bons ulls. Es tracta de
Claude Lanzmann, 17 anys més jove que ella. L’atracció és mútua i la seva
relació durarà també molts anys. És sorprenent la manera com la biògrafa
explica els pensaments de Beauvoir sobre el sexe a l’edat madura (44 anys ara
no són edat madura, sinó jove; potser en aquell moment ho era). Beauvoir menystenia
les dones que pretenien semblar més joves a base de tints i de lluir bikinis.
Li feia fàstic la sexualitat de la dona madura. A mi això m’ha xocat, perquè no
fa per a una persona que considera la dona com un ésser humà complet i lliure,
no com un objecte per a la delectació del mascle. Tot i així, quan Lanzmann la
va seduir ella va intentar frenar-lo posant de manifest la diferència d’edat. No hi fa res, va dir ell, als meus ulls no ets vella. Lanzmann
va ser l’únic amant amb qui Beauvoir va viure sota el mateix sostre, fins que
un dia va descobrir que tenia una altra amant. Però enlloc de fer mutis pel
fòrum li va proposar un arranjament: tres dies amb l’una i quatre dies amb
l’altra. I la setmana següent, al revés. La nova amant no hi va estar d’acord.
Lanzmann va abandonar Beauvoir quan ella tenia 60 anys.
Mentrestant Sartre també tenia les seves amants, que
simultaniejava sense cap mirament: Wanda Kosakiewicz, Michelle Vian, Arlette
Elkaïm... I també un gran amor americà, Dolorès
Vanetti, i un de rus, Lena Zonina. És curiós contrastar l’opinió que
Beauvoir tenia sobre les seves relacions sexuals amb Sartre amb l’afició que
ell tenia de col·leccionar amants. Era el que els francesos en diuen un “coureur de jupons”, un faldiller, immensament atractiu
i no precisament pel seu físic: feia 1,55 d’alçada, era miop i poc agraciat.
Quin paper juga la gelosia en aquest embolic fenomenal
d’amants masculins i femenins? Realment el pacte subscrit el 1929 va allunyar
un sentiment tan estès com aquest? Com ho portaven cada un d’ells? En algun
moment van veure perillar la seva relació? Doncs sí, efectivament. Sobre tot
per part de Beauvoir que va pensar que el perdia quan ell va intentar casar-se
amb Lena Zonina. Però ella no va acceptar, perquè s’adonava que l’ombra de
Beauvoir no desapareixeria mai. Segons la biògrafa de Sartre, ell trobava un
amor apassionat a cada país que visitava. També va patir amb la relació de
Sartre amb Dolorès Vanetti, per la passió amb què ell abordava aquesta relació
“contingent”.
És impossible resumir en un articlet per al blog l’abast del
llibre Devenir Beauvoir. Pel que he
explicat fins aquí pot semblar que és una biografia per a ús de les “lectrices d’Elle”, però no és així. Tot
el que he ressaltat és per remarcar la naturalesa de les relacions entre un
home i una dona que es van mantenir lliures fins al final, no sense patiment ni
sense contradiccions. Sartre i Beauvoir no van viure mai junts; viatjaven i
gairebé sempre s’instal·laven en habitacions separades. Quan van viure a París,
a diferents hotels, cada un tenia la seva habitació. Les seves relacions
sexuals van durar uns deu anys, després va ser una estreta relació
intel·lectual, d’amistat, d’amor, el que els va unir fins a la mort. Una
relació basada en el reconeixement de la llibertat de l’altre.
El llibre parla, evidentment, de l’obra i el pensament de
Beauvoir, i a la llum dels Cahiers i
els altres documents publicats pòstumament s’ha pogut comprovar que moltes de
les idees de Sartre havien estat formulades per Beauvoir abans de coneixe’l.
Que ell no publicava res que ella no hagués llegit i comentat; que sovint ella
li va corregir algun escrit d’ell i que en més d’una ocasió li va portar la
contrària. Un dels exemples més notoris és el concepte de llibertat. Mentre
Sartre publicava Huis clos, amb la famosa frase “l’enfer, c’est les autres”, Beauvoir refutava la seva teoria: no
només no estem sols al món, sinó que seríem
desgraciats si ho estiguéssim, ja que tenim necessitat dels altres per
dur a terme els nostres projectes. Tothom intenta donar un sentit a la seva
vida.
Encara que la biografia no ho menciona gaires vegades, hi ha
dos aspectes a tenir en compte que els fan a tots dos més humans. Per una
banda, les angoixes i depressions de Beauvoir causades per les seves relacions
sentimentals, i per l’altra, la dependència de Sartre dels estimulants com la
coridrina per aconseguir aguantar el ritme que ell mateix s’exigia. Al mateix
temps, tots dos eren addictes a l’alcohol, la qual cosa els va destrossar el
fetge i les coronàries.
Sense tenir-ne cap indici, perquè la biografia és sobre
Simone de Beauvoir i no sobre Sartre, he arribat a la conclusió que potser ell
era un gran narcisista. Si com diu Beauvoir el sexe amb Sartre no era del tot
satisfactori -pel poc interès que ell hi posava-, com és que tenia una
necessitat tan primordial de mantenir diverses amants al mateix temps? Què li
aportaven i què els donava ell? No seria que tenia una necessitat irrefrenable
de sentir-se admirat, adulat, venerat? Era un faldiller, d’acord, però satisfer
a tantes dones alhora demana un esforç, i no sé si Sartre estava disposat a
fer-lo. Hauré de llegir la biografia d’Annie Cohen-Solal a veure si en diu
alguna cosa.
Al final de la biografia l’autora fa un paral·lelisme entre
una idea de Plató i la relació entre Sartre i Beauvoir. Diu Plató a El banquet que primitivament una part dels éssers humans tenien quatre braços, quatre cames, dues cares, i òrgans masculins i femenins, però
que havien estat separats en dos i des d’aquell moment cada part buscava la meitat que li faltava. És la teoria que de manera vulgar en diem de la mitja
taronja. La recerca de l’ànima bessona, aquella que en un món anterior estava
unida a la nostra i que busquem desesperadament sense trobar-la mai. Simone de
Beauvoir i Jean Paul Sartre la van trobar.
He dit al començament que aquest llibre m’havia fet
reflexionar i és veritat. Quan jo vaig néixer Simone de Beauvoir tenia 39 anys
i ja havia elaborat una bona part del seu pensament. Pel que fa a la submissió
de la dona a l’home, les coses no havien canviat gaire entre la seva època i la
meva. Però jo partia d’una situació privilegiada: la meva mare era una dona
lliure, amb la seva carrera, la seva feina i el seu exemple. Jo no em vaig
sentir mai oprimida com a dona, excepte per les lleis que ens discriminaven,
però mai per l’ambient. Quan vaig arribar a la Universitat, o una mica més
endavant, s’estilava “l’amor lliure”, que venia a ser una mena de passaport per
poder tenir relacions amb qui volguessis sense que hagués de provocar gelosies o
disgustos. Però de mica en mica tots ens anàvem aparellant i per lliures que
fóssim volíem una vida “convencional” de parella, amb la nostra casa, els
nostres fills i, si podia ser, sense terceres persones. Però Beauvoir va
menystenir aquest confort que per a ella era una cotilla. Va renunciar a la maternitat i a la vida de parella per tal de gaudir d’una vida amb la parella que
havia elegit lliurement però que vistos els resultats sembla que li hagués estat
enviada per unes forces sobrenaturals: no he vist comunió més profunda,
compenetració més gran, intel·lectualment però també de sentiments, que la que
van viure Sartre i Beauvoir. Crec sincerament que és una història irrepetible,
que una vida íntima tan intensa, tan fructífera i tan duradora només està a
l’abast d’alguns elegits.
Existeix traducció castellana a l’Editorial Paidós:
Convertirse en Beauvoir.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari