Passa al contingut principal

EXISTEIX UNA PREMSA OBJECTIVA?

  

La meva primera experiència amb la “premsa objectiva” (aleshores en dèiem lliure) va ser arran d’unes declaracions a un diari estranger, fetes pocs mesos després de l’assassinat de Julián Grimau el 1963. L’abat de Montserrat, Aureli M. Escarré, va concedir una entrevista al periodista José Antonio Novais publicada al diari francès Le Monde el 14 de novembre, on deia literalment: “El règim espanyol es diu cristià però no obeeix als principis bàsics del cristianisme”. Aquest era l’encapçalament de l’article. Per què me’l sé de memòria? Perquè quan em va arribar de manera mig clandestina em vaig dedicar a fer-ne còpies a mà amb paper carbó (precedent de les “vietnamites” del tardofranquisme) i a distribuir-les entre les noies de la meva classe de l’institut. Va ser el meu primer acte polític conscient.

En aquell moment, no cal dir-ho, la premsa espanyola no era ni lliure, ni democràtica ni objectiva. A casa meva llegíem La Vanguardia, un diari centenari que ha conegut èpoques molt diverses i que ha sabut adaptar-se a cada canvi de govern per sobreviure.

Actualment continua sent el meu diari de capçalera, després d’haver passat per les  èpoques del TeleExprés, l’Avui (fa segles), El País, i para de comptar. La Vanguardia no és un diari “objectiu”, perquè els diaris “objectius” no existeixen. Però si saps de quin peu calça (tota la premsa porta sabates) pots treure les teves pròpies conclusions. El mateix em passa amb el diari Ara, al qual estic subscrita en versió pdf. I m’encanta. M’agrada poder comparar la visió de l’un i la visió de l’altre, i decidir amb quina versió em quedo, o potser amb cap. O potser són complementàries.

L’Ara és un diari d’orientació independentista i va ser creat amb la finalitat de defensar aquesta opció. Tot i que aquesta no és la meva, el que m’agrada del diari és el rigor amb què analitza les actuacions dels partits sobiranistes i especialment la crítica que en fa quan s’allunyen dels seus propis objectius mitjançant postures testimonialistes i simbòliques que no porten enlloc i que aparten l’opinió pública dels seus postulats. Ha estat molt crític amb l’allargament absurd de la negociació entre ERC i Junts després del 14F, així com amb moltes altres posicions “errònies” d’aquests partits o dels seus dirigents.

Una de les seccions de l’Ara que no em perdo quasi mai és “pareumàquines”, d’Àlex Gutiérrez. Hi analitza generalment la premsa “nacional” com ABC, El Mundo i La Razón. No cal dir que els hi treu tots els colors per la seva manera de tergiversar la realitat catalana, i de retruc, l’espanyola si això serveix per carregar-se Pedro Sánchez o el ministre socialista o podemita de torn. Aquests diaris de “la capital”, però que representen tot el país, es guanyen a pols la crítica de qualsevol periodista o lector amb esperit democràtic, perquè les mentides que diuen són de l’alçada d’un campanar. Però tant en aquests diaris com en d’altres, d’aquesta i de l’altra banda de l’Ebre, hi ha també posicions polítiques respectables, encara que no siguin indepes.

Els tres diaris que he mencionat són l’exemple més genuí de la caverna, però no són els únics analitzats i desacreditats per Àlex Gutiérrez; hi ha també El País, El Periódico de Catalunya, i a vegades, La Vanguardia. Alguna vegada, premsa “de províncies”. Res a dir ni amb la seva visió ni amb la secció, cada u és lliure de tenir una opinió. El que passa és que després de veure desacreditades opcions d’altres diaris pel fet de no ser indepes, jo em pregunto què passaria si ara La Vanguardia obrís una secció destacant totes les manipulacions dels diaris indepes, de TV3, de la premsa comarcal proindependència, etc. Perquè de coses mal explicades, esbiaixades o directament falses se’n publiquen a molts llocs. Ja no entro a proposar de fer una secció que reculli tot el verí que corre per les xarxes, no a favor o en contra d’opcions lícites, sinó a favor i en contra, sobre tot en contra, de persones. Que lluny em sento d’aquell moment de 1963 en què com un escarràs copiava i copiava amb paper carbó unes declaracions d’un abat pensant-me que estava reproduint un acte de “periodisme lliure”!

Un anècdota recent relacionada amb les xarxes és la que m’ha fet decidir a escriure sobre el tema de la premsa. Corria per whatsapp un fotomuntatge amb la portada de La Vanguardia d’una data que no sé veure en què destacava amb grans titulars “Puigdemont pierde la inmunidad y los presos vuelven a Lledoners” i al costat la portada de la Vanguardia del dijous 3 de juny en què destaca en un rectangle minúscul “Puigdemont recupera la immunitat cautelarment”. D’aquest fotomuntatge es dedueix que La Vanguardia s’alegra que Puigdemont i els presos siguin represaliats i informa amb la boca petita del revés de la justícia europea a la justícia espanyola. Però el que no explica el fotomuntatge ni els ideòlegs que hi ha al darrere és que el mateix dia en què s’informava de la recuperació de la immunitat, a La Contra, la pàgina de tancament del diari, Lluís Amiguet dedicava l’entrevista a Carme Forcadell, donant veu així a una de les màximes figures responsables de tot l’embolic del Procés.

Quin diari és més objectiu? Quin diari és més equànime? Quin diari menteix més? Quin diari pacifica, quin atia l’odi? Ja som tots prou grandets per saber amb quina premsa ens quedem i quina bandegem, però soc del parer que, excloent la caverna més profunda i l’independentisme més eixelebrat, faríem bé d’informar-nos una mica més de les opinions contràries a les nostres. Ara mateix, amb el tema dels indults, hi ha oposició des dels dos extrems. Doncs m’ha agradat veure que La Vanguardia, l’Ara i El País, des de posicions diferents, celebren l’arribada d’aquesta mesura com una eina indispensable per aplanar el camí del diàleg. A veure si tindrem sort.

 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...