Quan jo era petita vaig anar a l’escola
que em va triar la meva mare. Era una bona escola, ella hi treballava i, per
tant, li era fàcil acompanyar-m’hi. He de dir, però, que jo vivia a prop del
Palau de la Música i l’escola era a la Bonanova. No obstant això, jo no era la
que vivia més lluny, d’altres venien de la Monumental o de la Sagrada Família,
que també eren lluny. Moltes alumnes hi arribaven amb el tren de Sarrià i
algunes, a peu.
Anys més tard vaig haver de decidir on
portava les meves filles i ho vaig triar en funció del projecte educatiu, no de
la proximitat amb el domicili. Era una escola de barri, però no del meu barri.
Això tenia els inconvenients derivats de la dificultat de socialitzar amb la
resta de companys, però ho vam suplir anant i venint en cotxe o amb metro i
participant a les activitats que muntaven els pares de les classes
corresponents.
A la meva vida professional, quan tenia
tasques de gestió, vaig ser conscient de l’angoixa dels pares que volien portar
tant sí com no els seus fills a l’institut que tenien més a prop, per
comoditat, per por de donar-los massa autonomia o per mandra, no ho sé, i a mi
em semblava que la proximitat no havia de ser el motiu principal per triar un
centre. M’aplicava la meva experiència i pensava que s’equivocaven. Però la
realitat era aquella.
Més endavant, quan els alumnes sortien
del batxillerat per anar a la Universitat, si se’ls plantejava el dubte d’haver
d’anar a campus que no fossin els més propers, també hi havia recels perquè
cada vegada tenien menys autonomia i estaven menys disposats a sortir del seu
entorn. Entre que jo vaig entrar a la Universitat i els meus últims alumnes van
sortir de l’institut s’havien creat infinitat d’Universitats, començant per
l’Autònoma i acabant per les de Girona, Lleida, Tarragona a més de les
privades.
En un moment determinat, no recordo
quan, la UE va crear les beques Erasmus per facilitar la mobilitat i els
nostres universitaris van creuar-se amb els europeus i van compartir maneres de
viure, de formar-se, de divertir-se, d’investigar, i, en definitiva, de
relacionar-se. Jo hauria donat el que fos perquè el programa Erasmus hagués
existit quan jo estudiava. Sortir del meu ambient, del que ara en diuen la zona
de confort, per fugir de casa però sobre tot per veure món, era una de les
meves aspiracions. Acabades les nostres carreres vaig proposar al Marçal que
busquéssim un lloc per anar a treballar un parell d’anys, però no el vaig
convèncer perquè ell ja veia encarrilada la seva vida professional a Barcelona,
i no estava per perdre oportunitats.
Alguns dels meus antics companys
d’Universitat han treballat fora de Catalunya, a Europa o als Estats Units,
però són pocs, i gairebé tots han tornat. Jo no em puc queixar de res, però sí
que de tant en tant em miro altres maneres de viure.
De la primera “altra manera de viure” en
vaig tenir coneixement quan vaig veure els “clochards”
de París. Els recordo com una cosa típica, un detall decoratiu d’una ciutat
mítica en un moment en què la cultura anglosaxona encara no ens havia envaït i
París era el “rien ne va plus” de la
cultura i la llibertat. Aquells homes malgirbats, bruts, mal afaitats, bevent
contínuament d’unes ampolles mig buides, que cridaven però mai atacaven ningú,
eren, des del meu punt de vista, uns desgraciats. El fenomen del
“sensellarisme” (paraula horrible) com a plaga social encara no era objecte del
periodisme o dels serveis socials dels ajuntaments, i els clochards, com ja he dit, formaven part del paisatge. A França la
paraula “clochard” es va deixar
d’utilitzar i se’ls va dir SDF, sans
domicile fixe, que estigmatitzava menys. I sobre tot, perquè amb les
diverses crisis econòmiques patides a la segona meitat del s.XX, el fenomen ja
no es limitava a quatre borratxos, sinó que s’ampliava i fins i tot afectava
les dones.
Segona “altra manera de viure”: ara sí,
a casa nostra, van començar a aparèixer els sense sostre a causa també de les
mateixes crisis, una part dels qual patien, a més, malalties mentals,
alcoholisme, marginació i racisme. Aquesta manera de viure ja no em semblava
tan pintoresca; era, i és, un fenomen molt preocupant, sobre tot perquè en
moltes ocasions els serveis socials, quan han tingut voluntat i capacitat per
resoldre el problema, s’han trobat amb la reticències dels afectats, perquè o
no es volen separar de les seves mascotes, o no volen abandonar les seves
mínimes pertinences o, simplement, no volen saber res de ningú.
Si jo fos més atrevida m’acostaria als
que viuen al carrer a prop de casa i els preguntaria per què són al carrer, què
esperen de la vida, com voldrien, i si voldrien, ser ajudats. Després, amb les
respostes no en podria fer res, potser, com a molt, difondre-les. A vegades han
sortit reportatges a la tele de gent sense sostre que s’han readaptat, han
trobat un pis d’acollida que els ha ajudat a integrar-se i fins i tot alguns
han trobat feina. Però són una minoria. I aquests que menciono són els que es
busquen la vida individualment, perquè després hi ha el col·lectiu d’immigrants
que malviuen en naus abandonades, sense serveis ni seguretat de cap mena, tot i
que, em sembla, aquests tenen un objectiu a la vida: formar part del sistema.
La tercera “altra manera de viure”
l’acabo de descobrir a la pel·lícula Nomadland (Chloé Zhao, 2020), guanyadora de l'Oscar 2021 a la millor pel·lícula. Com ja deveu saber, la
protagonista és una dona d’uns seixanta anys, vídua, que ha perdut la feina i
la casa i viu en una furgoneta que s’ha costumitzat i ha esdevingut la seva
única llar. Treballa en feines esporàdiques per tot el territori (p.e., al
centre de distribució d’Amazon durant la campanya de Nadal) i viu en diferents
campaments de persones nòmades com ella que han fet d’aquest tipus de vida una
elecció conscient. És veritat que si els Estats Units tinguessin uns serveis
socials que cobrissin a tota la població potser aquests nòmades no defensarien
tant la seva llibertat, però això no ho sabem. El que veiem a la pel·lícula és
una sèrie de gent solitària però solidària, que s’ajuda però no vol establir
lligams, gent que va on els porti el vent (o les feines que puguin trobar). Se
senten part d’una tribu però no viatgen tots junts, se separen i es retroben,
cadascun mostrant la seva humanitat a la seva manera.
La pel·lícula no és una obra mestra
(excel·lent sí!!!), però crec que és una pel·lícula necessària per als que
vivim en una zona de confort a prova de bombes, amb els nostres pisos, les
nostres segones residències, els nostres amics i els nostres plaers. Ara, amb
la pandèmia, tots ens hem tornat més sensibles, fins i tot podem arribar a
tenir mala consciència perquè no ens hem vist afectats pel virus més enllà de
les incomoditats del confinament i de les restriccions. Per això em sembla
important acostar-nos a aquesta altra manera de viure, no amb el paternalisme
dels que vivim instal·lats en el progrés, sinó amb el respecte a una altra
mentalitat que és tan digna com la nostra.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari