En temps de pandèmia es pot
considerar que la riquesa màxima és no haver estat malalt, no haver perdut
familiars ni amics, no haver perdut la feina ni la casa, haver pogut gaudir de
la companyia dels que estimes –sempre seguint les normes- i afrontar el futur
amb optimisme. Quasi res! Però hi ha un altre tipus de riquesa, la que tota la
vida hem considerat com a tal, que és la riquesa de les possessions, des dels
diners fins als béns materials, des d’unes sabates fins a un Ferrari, des d’un
pis minúscul fins a un palau. Tot allò que podíem adquirir amb diners, guanyats
o heretats, era la nostra riquesa, ens semblava lícita i ens esforçàvem no
només per mantenir-la sinó també per augmentar-la.
La meva relació amb la riquesa té
unes característiques curioses. Per començar, més que riquesa hauria de dir
benestar, però jo, quan era petita, considerava riquesa el benestar de les
meves companyes d’escola. Totes eren més riques que jo i si bé dins de l’escola
no hi havia diferències, jugava amb totes i totes eren les meves amigues, a
fora sí que n’hi havia o, al menys, a mi m’ho semblava. Jo no “socialitzava”,
no anava a casa de les altres perquè la meva mare deia que ella no les podia
convidar a casa nostra. I així vaig arribar a l’adolescència en què ja no calia
anar a les cases de les amigues perquè quedàvem al carrer o a les cases dels
nois que muntaven “guateques”, i les mares respectives ja no hi intervenien.
Quant al vestuari, si bé la roba
que duia era correcta i no em va faltar mai el vestidet de mudar ni les
sabatetes de xarol, hi va haver un moment crític, cap allà els 12 o 13 anys, en
què les úniques sabates que tenia per anar a l’escola es van rebentar. Calia
comprar-ne unes de noves immediatament, perquè no era qüestió d’anar a classe
amb les del diumenge. El cas era que faltaven uns dies per a final de mes i la
meva mare no tenia “cash”. Fins que no cobrés no em podria comprar les sabates.
Solució: encolomar-me les sabates de la meva àvia que calçava dos números menys
que jo. Des de casa a l’escola tenia 15 minuts a peu, 10 minuts de tren de
Sarrià i dos minuts fins a l’edifici d’Alta Gironella. El mal que em feien els
peus quan arribava és fàcil d’imaginar, per no parlar de l’estil del calçat:
unes sabates de vella als peus d’una preaadolescent. Deurien cantar tant que la
directora em va preguntar:
-
D’on has tret aquestes sabates?
-
Són de la meva àvia.
Quan la mare va cobrar me’n va
comprar unes de noves i aquí es va acabar el problema. Aparentment, perquè aquest
trauma sí que va ser profund; la prova és que a la meva vida d’adulta les
sabates s’han convertit en una primera necessitat, de tal manera que soc com el
pacient d’aquell psiquiatre de l’acudit:
-
Doctor, no sé què em passa, crec que
tinc un trastorn obsessiu compulsiu. M’agraden molt les truites de patates.
-
Home, no es preocupi, li diu el doctor.
A mi també m’agraden molt.
-
Ah, sí? Doncs vingui a casa meva, en
tinc un armari ple!
Així és casa meva: una habitació
només per a les sabates, com la Imelda Marcos.
Aquestes confessions una mica
impúdiques venen al cas perquè he llegit recentment que el pobre Amancio Ortega
ha passat del 6è lloc al’11è en la llista Forbes, la que classifica els més
rics del món. El primer continua sent Joseph Bezos, el d’Amazon. I jo em
pregunto:
1r – Com deu ser ser tan ric? Com
es pot gaudir de tanta riquesa? Quines emocions recorren l’esperit d’aquestes
persones, són diferents de les meves, tenen més felicitat, més por, se senten
més segurs?
2n- Viuen atemorits per la por de
perdre-la? Somien coses horribles i es lleven amarats de suor, panteixant,
buscant monstres per les cantonades que els la vulguin prendre?
La diferència entre Amancio
Ortega i Bezos em sembla important. El primer ha creat del quasi no res un
imperi que elabora un producte que ha trobat un lloc entre el públic, roba
casual que triomfa a tot el món. Ha sabut organitzar l’empresa, fer-la créixer,
fer-la competitiva i mantenir-la. Tot un manual de bones pràctiques
capitalistes (deixo de banda el tema de si utilitzen mà d’obra infantil o mal
pagada). Aquest tipus de riquesa creada per Ortega s’assembla bastant a la que
havien creat les famílies d’algunes de les meves companyes d’escola. Els pares
eren empresaris benestants que produïen coses tangibles, fossin llibres,
sabates o teixits. En canvi Bezos ha creat riquesa a partir de l’enginy. El seu
producte és tan volàtil que podem considerar que només és una idea: posar en
contacte el que produeix amb el que consumeix. Ni ell produeix el que
distribueix ni necessita botigues per vendre-ho, simplement ha creat una
infraestructura brutal per tot el món de productes que van i venen i amb això
s’ha convertit en el més ric. Això és un conte de fades que no el supera ni
l’Aladí.
Ara bé, precisament arran de la
pandèmia, pel fet que moltes botigues convencionals s’han hagut de mantenir
tancades, l’opinió pública (alguna) s’ha girat en contra d’aquesta empresa de
distribució pel que té de destructora del comerç tradicional. Quina gran
contradicció tenir la idea comercial més genial del món i al mateix temps la
més destructora! Haig de dir que jo era una gran defensora d’Amazon i una
consumidora habitual dels seus productes, però des que s’ha generat la polèmica
sobre la “moralitat” del seu procedir, m’estic reprimint i procuro anar només a
les botigues convencionals.
Això contradiu un dels meus
principis bàsics consistent en no anar contracorrent, no oferir resistència al
que és imparable i adaptar-se als nous temps abans que els nous temps et
destrueixin. El mateix em passa amb la riquesa. Jo no aspiro a ser rica com els
que surten a les revistes, però sí que aspiro a tenir més del que tinc, i no me
n’amago. Si sabés com obtenir més diners per poder consumir més, ho faria. I
crec que el que digui el contrari menteix o és tonto. No cal que digui que
m’estic referint a obtenir més diners de manera lícita, i no dic legal, sinó
lícita, qualsevol altra manera està descartada.
Tot i que crec que a mi no
m’afecta personalment, veure com diverses empreses deserten de Catalunya, com
fugen les inversions, com s’escapen les ocasions de reconvertir i modernitzar
indústries obsoletes em causa un desassossec molt gran. En canvi, saber que
Alstom ha guanyat el concurs per fabricar trens per a Renfe i que la fàbrica de
Santa Perpètua no només no haurà de tancar sinó que podrà contractar personal
nou m’omple de satisfacció. És la defensa del capitalisme? Potser sí, però
tenim alguna alternativa millor? Que me l’expliquin.
Fa poc llegia la controvèrsia
entre Naomi Klein i Bill Gates sobre la manera d’afrontar el canvi climàtic.
Com a bona progre el meu cor està amb Naomi Klein; com a persona racional
m’inclino per Bill Gates. Afortunadament, com que ningú no m’ha demanat
l’opinió, no caldrà que em pronunciï. No cal dir que l’opció de Bill Gates
demana unes inversions tan enormement grans i una aportació de talent tan
espectacular que és molt probable que és quedi en bones propostes i prou. Però
tornem al mateix: les postures que abominen del capitalisme, que ataquen bancs
i caixes com si fossin l’Anticrist, que diuen que l’economia és el mal de la
societat actual, com ens proposen que ens comportem? Que renunciem a totes
aquelles petites riqueses que hem pogut obtenir gràcies a una hipoteca que ens
ha donat La Caixa, a un préstec d’un familiar, a un subsidi d’atur cobrat de
cop per muntar una botigueta? Entre el món capitalista i jo hi ha un abisme,
però crec que estic més a prop dels que el volen mantenir que dels que se’l
volen carregar.
És per això que quan sento veus
de persones la trajectòria de les quals és inatacable, que s’han mantingut
coherents amb els seus principis des del primer dia de la seva vida
professional, que han repartit amor, justícia, pau i solidaritat sense demanar
res a canvi, reclamant un món on la propietat fos comunitària em sembla tan
ingenu que em fa mal, perquè a mi també m’agradaria això, però ho veig tan
impossible que tinc la sensació que lluitar en aquest sentit és anar contra una
paret. Sé que hi ha camins intermedis, que es pot i s’ha de lluitar per un
repartiment més equitatiu de la riquesa, que s’han de denunciar els abusos,
etc, etc. Però en el fons del nostre cor el que voldríem és tenir més del que
tenim, poder fer coses que ara ens estan vetades, la qual cosa no vol dir que
no siguem conscients que ens hem de conformar amb el que tenim i gaudir-ne al màxim,
altrament estem abocats a la frustració i a la insatisfacció permanent, estat
mental altament lamentable, segons la meva opinió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari