Amb aquest títol no
penseu que parlaré del rendiment econòmic que les plataformes han tret durant
els últims mesos amb la inestimable col·laboració dels governs que ens han
mantingut a casa consumint sèries o pel·lícules de manera compulsiva. A mi, que
les empreses guanyin diners no em molesta, i menys si el producte que ofereixen
el compro amb il·lusió, per tant, el tema econòmic no entrarà a formar part de
la llista de beneficis que crec que ens ofereixen les plataformes.
Les plataformes
estan fent el paper que van fer els diaris del segle XIX, oferir a la gent una
possibilitat d’evasió setmanal publicant per fascicles els fulletons d’alguns
dels millors autors literaris, des de Dumas a Balzac, de Dickens a Dostoievski,
Victor Hugo o Flaubert. Actualment les sèries estan ocupant el lloc de la
literatura, amb creadors i guionistes d’una gran qualitat, amb productores que
tenen el seu propi estil i els seus propis criteris. Malgrat això, espero
sincerament que es continuïn publicant llibres i que no acabem tots amorrats a
la pantalla del televisor consumint de manera indiscriminada aquests
meravellosos capítols de tal o qual sèrie.
La literatura ha
proporcionat al llarg dels anys models de vida que sabem que són falsos. Les
lectures de llibres de cavalleries van fer embogir Alonso Quijano, i les
lectures romàntiques van donar a Emma Bovary unes idees molt allunyades del que
després es va trobar. És inherent a la condició humana estar permanentment
insatisfet, esperar alguna cosa més o alguna cosa diferent de la que tenim, i si
no la trobem a la vida real, la vivim fantasiosament a la literatura, al cinema
o a les sèries. Ara estem en un mal
moment, perquè arran de la pandèmia i veient tot el que hem perdut, des de les
vides humanes que s’ha endut el virus fins a l’enfonsament econòmic i la pèrdua
de llocs de treball, ens diuen per totes bandes que hem d’aprendre a valorar el
que tenim, a no desitjar allò que no podem tenir, i a conformar-nos amb el que
hi ha i encara gràcies, que n’hi ha que són més desgraciats que tu.
Però tornem al tema
dels beneficis i de les influències. Aquesta idea se’m va acudir després de
veure algunes sèries recents i pensar en la meva pròpia afició a les sèries.
Quan comparo La casa de la pradera, per posar un exemple de sèrie antiga,
amb Breaking
bad, m’adono que totes dues mostren el que és lluitar per defensar la
família, però així com la primera ho feia amb un plantejament conformista i
edulcorat, la segona rebenta totes les convencions i presenta una lluita
desesperada contra rellotge per aconseguir acumular diners suficients perquè la
subsistència de la família quedi assegurada abans que el marit mori de càncer.
Per descomptat, al seu protagonista, Walter White, no l’aturarà res ni ningú, i
cometrà tots els delictes que li convinguin per anar acumulant bosses plenes de
dòlars per a la família.
Aquests dos
exemples són només dos casos extrems, però també podem considerar Los
Soprano, Ray Donovan o altres sèries com a defensores de protegir la
família a qualsevol preu (s’entén delinquint, és clar!). Ara bé, quan parlo de
beneficis o d’influències m’estimo més considerar les que són
“culturalment” il·lustratives, les que
ofereixen coneixement sobre altres maneres de funcionar, especialment a Europa,
però també als Estats Units.
Començaré per
algunes sèries dels Estats Units. Què ens poden ensenyar que no haguem vist a
la premsa? Precisament s’acaba de saber que la ciutat de Minneapolis
indemnitzarà la família de George Floyd amb 27 milions de dòlars. Per què?
Doncs perquè l’atac de què va ser víctima va ser tan escandalosament
injustificat i va causar una allau de protestes tan gran que si no volen que es
reprodueixin els aldarulls més val que els facin callar amb això que el hi és
tan preuat: money, money, money... Tots sabem que als EEUU hi ha una justícia
per als blancs i una altra per als negres. Mencionaré tres sèries que em
semblen molt exemplars: Así nos ven (Netflix), Seven
seconds (Netflix), Your honnor (Movistar). La primera,
basada en fets reals, explica el cas d’uns adolescents negres que estaven al
lloc equivocat al moment equivocat i van ser acusats d’un delicte que no havien
comès. La complicitat de la fiscalia amb la policia per encolomar aquell
delicte a una colla de desgraciats és el que ens dona la mesura de com funciona
la justícia en aquell país. Com que està basada en fets reals que es poden
buscar al google no faig un espòiler si dic que al final els van deixar en
llibertat després de molt temps de presó, d’humiliacions i de maltractaments
diversos.
Les altres dues
parteixen d’un fet similar: un atropellament accidental, en el primer cas d’un
jove negre per part d’un policia; en el segon, del fill d’un mafiós per part
del fill d’un jutge. En tots dos casos es posa en marxa una resposta basada en
la mentida, la corrupció, la complicitat policía-justícia, i malgrat les bones
pràctiques dels advocats que porten el cas, el resultat és absolutament
decebedor. This is America! No obstant això, vaig retenir una frase de Your honnor que diu: “es jutja la gent per les proves, no pel que
temem que puguin fer”. Doncs a veure si n’aprenem.
Moltes sèries
europees, en canvi, crec que intenten donar una visió molt crítica dels seus
països respectius, però al mateix temps mostrar que tenen recursos i mecanismes
per fer-hi front. Per exemple, la sèrie Manhunt (filmin) i la sèrie The
investigation (Movistar+) estan basades totes dues en fets reals. La
primera, en un cas d’agressió i assassinat d’una noia francesa en un parc de
Londres; la segona, en el cas d’una periodista sueca assassinada per un danès
quan va anar al seu submarí per fer-li una entrevista. En el primer cas és la
policia britànica la que investiga; en el segon són suecs i danesos
conjuntament. El que vull ressaltar, però, és la professionalitat dels investigadors
ja que tot i estar convençuts de la culpabilitat dels sospitosos només les
proves concloents els poden dur a detenir-los. És a dir, la presumpció
d’innocència és un principi sagrat i només les evidències faran que ambdós
siguin condemnats. Veure una policia que actua amb mètodes que estan a les
antípodes dels mètodes americans dona una certa sensació de confort, malgrat
que al nostre país, tot i ser europeu, el tema de la justícia més val que el
deixem de moment sota l’estora.
Per acabar amb les
sèries nòrdiques, dues de daneses. Cuando el polvo se asienta (2020,
Filmin) i Borgen (2010, Netflix). A la primera, les vides de 8
personatges es van entrellaçant a partir d’un atemptat terrorista que té lloc
en un restaurant de Copenhage. Un d’aquests personatges és la Ministra de
Justícia, que té una actuació molt discutible, i aquí ho relaciono amb Borgen, la sèrie política per excel·lència que mostra el
funcionament d’un país democràtic obligat a pactar entre partits no afins pel
bé del país, i on els interessos dels ciutadans es posen per davant dels
interessos de partit. Ni més ni menys. Tots aquests polítics que ara mateix
estan discutint amb qui pactaran per formar govern a Catalunya, igual com s’hi
trobaran d’aquí a un mes a Madrid (o potser no perquè PP i Vox no han de discutir
res, ho tenen tot aclarit!), tots aquests polítics, dic, haurien de fixar-se en
la sèrie danesa a veure si aprenen que la política són pactes, acords,
concessions, que la ciutadania vol ser governada amb eficàcia i justícia i que
pensar en les properes generacions en lloc de les properes eleccions seria una
bona manera de fer un favor al país.
Ara sí que acabo
amb una última sèrie, bastant curiosa, L’Attaché (Israel, 2020, filmin) en
què un músic es trasllada des de Tel Aviv perquè la seva dona és nomenada
agregada cultural de l’ambaixada d’Israel a París. Amb el tema del terrorisme
islàmic de fons, veiem com es comporten els membres d’una família que ha pres
la decisió de marxar del seu país i intentar adaptar-se a una altra societat.
Sobre la comunitat jueva hem vist l’aclamada Unorthodox i Shtisel,
però L’Attaché ho aborda des d’un
punt de vista més proper a nosaltres. I també voldria recomanar Nos
conocimos en Estambul (Turquia,
2020, Netflix), una visió de les dues Turquies, la islàmica i l’europeista.
Els beneficis de
les plataformes, doncs, són, des del meu punt de vista, les informacions que ens
arriben des d’altres cultures, d’altres països, i que abans ens arribaven
perquè llegíem, o bé nos ens arribaven. Jo soc una gran lectora de novel·la
policíaca i estic fermament convençuda que la novel·la negra de qualitat, des
de Dashiel Hammet a Jo Nesbo, de Simenon a Mankell, passant pels americans,
nòrdics, britànics, francesos, espanyols, grecs, etc. que ara no mencionaré,
ofereixen un retrat realista d’unes societats que tenen en aquests escriptors
els seus cronistes més afinats. També concedeixo el títol de cronistes de la
realitat a escriptors com Balzac, Zola, Paul Auster o Juan Marsé. Les sèries s’han convertit en la literatura
del segle XXI, ens agradi o no. Fa poc parlava del plaer de la lectura, i
continuo pensant que és un gran plaer, però actualment el combinem amb els
productes de les plataformes, i crec que seria un error menystenir-les. Ara bé,
ens hem de creure que la vida és exactament igual que com la veiem a les
sèries? És evident que no, però de tot el que veiem, si ens ho mirem amb esperit
crític i sabem destriar el que és versemblant del que és propaganda, potser arribarem
a la conclusió que la vida, com deia Macbeth, és un conte explicat per un
idiota, ple de soroll i de fúria, i que no significa res. Però mentrestant
haurem passat una bona estona.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari