Passa al contingut principal

BARCELONA ESTACIÓ DE FRANÇA

 

Que poques vegades sentim ja per la megafonia dels trens la destinació “Barcelona Estació de França”! Encara queden trens que hi van, però ja són molt pocs. Gairebé tots acaben a Barcelona-Sants, la gran estació central. Per a mi l’Estació de França té un simbolisme especial, lligat a la proximitat amb el meu antic domicili familiar i als aspectes diversos dels meus viatges.

Asseguda a la butaca, en mig d’aquest autoconfinament que no s’acaba mai, em disposo a veure un capítol d’una sèrie de Movistar+ quan a la publicitat prèvia veig un cotxe fantàstic passant per davant d’uns porxos. Em quedo mirant i dic: això ho conec! Són els porxos d’en Xifré! Els cotxes, que són 4, continuen circulant i s’aturen davant l’estació de França, a Barcelona! 4 cotxes de la gamma SUV de Mazda, aturats davant de l’estació remodelada, pintada, neta i rutilant, res a veure amb el record que de sobte va sorgir del meu inconscient d’una estació trista, grisa, bruta però majestuosa en la seva arquitectura, que jo vaig començar a freqüentar de petita fins que la major part dels trajectes van canviar el seu punt d’origen o de destí.

                                              

Ja d’entrada el nom era una invitació a fugir de la sordidesa del franquisme: Estació de França, aquell país que estava més enllà de la frontera, on la gent era lliure, desvetllada i feliç. En realitat des de l’Estació de França anaves a tot arreu, a Madrid, a Cádiz o a La Coruña, però la idea que jo en tenia és que anaves cap al Nord. Sempre m’ha semblat que la disposició de les estacions a París era la millor per orientar-se. Volies anar cap al Nord? Gare du Nord. Volies anar cap a l’Est? Gare de l’Est. Volies anar cap al Sud-Est? Gare de Lyon, que com tothom sap, està en aquella direcció. És veritat que la d’Austerlitz, Orléans, Montparnasse o Saint Lazare et porten on els dona la gana, però segurament els parisencs ja ho saben. També trobo fascinant l’antiga Gare  d’Orsay, tan típica de l’estil de les del segle XIX, actualment convertida en el museu d’Orsay, el gran museu de l’impressionisme.

Altres estacions famoses, com la Victoria Station de Londres o la Central Station de Nova York, la Hauptbahnhof de Berlín o la Central d’Estocolm han estat protagonistes de molts llibres i pel·lícules, perquè la metàfora del viatge, de la fugida, de l’arribada, de la integració, dels comiats traumàtics,  és present a totes elles. I ja que hi som, si a algú li agrada la novel·la policíaca, aprofito per recomanar Estocolmo, estación central, de Roslund & Hellstrom, sobre el tràfic de noies, i que també n’han fet una minisèrie disponible a filmin.es.

L’Estació de França, inaugurada el 1929,  era l’estació on arribava tota la immigració que a finals dels cinquanta i tots els seixanta va anar disseminant-se pel territori català per ocupar els llocs de treball que oferien la construcció i la indústria. A la pel·lícula La piel quemada, de Josep Maria Forn (1967), assistim al llarg viatge en tren que fan una mare i dos fills per reunir-se amb el marit, que està treballant a Lloret. El destí final del tren: Barcelona, Estació de França.

El meu record més antic de l’estació de França és de quan anàvem a Begur a l’estiu. Solíem anar-hi en tren i tornar amb el Costa Brava. Per què? Ni idea. Potser pels horaris. El tren sortia a quarts de quatre, una hora una mica intempestiva perquè havies de dinar molt d’hora. Recordo que ens endúiem entrepans i ens els menjàvem al compartiment, aquella mena d’habitacions amb banquetes i una porta que donava al passadís, tal com es veu a totes les pel·lícules d’espies i de proletaris. Nosaltres no érem ni una cosa ni l’altra, però em sembla que no s’han fet pel·lícules sobre famílies que se’n van de vacances. No té glamour ni emoció. Amb totes les maletes pujàvem al tren i després de no sé quanta estona arribàvem a Flaçà: final de trajecte. Allà agafàvem la SARFA fins a Begur. Ens esperava un mes de sol i platja, però mai, que jo recordi, vam tornar amb el tren: no recordo l’arribada a l’Estació de França, només la sortida. Per tal que us feu càrrec de l’emoció d’aquella expedició, reproduiré el text de Pep Solà, estudiós de Joan Vinyoli, que al seu magnífic llibre biogràfic La bastida dels somnis, ho descriu de la manera següent: “Any rere any, la planificació de l’anada a Begur de tota la colla de famílies l’assumia el poeta. Dies abans de l’inici de les vacances ja passava per les cases a fer el recordatori de com aniria la sortida de Barcelona: com sempre, es marxaria el dia 1 d’agost amb l’anomenat “tren rosa” que sortia a les 15:40 de l’estació de França i anava fins a la frontera. Baixaven a Flaçà des d’on agafaven l’autobús de la SARFA fins a Begur... Les famílies, amb tota la mainada, carregats de maletes per a tot un mes d’estada, de joguines i estris diversos, es reunien puntualment a l’estació de França per pujar al tren que els portaria en aquest privilegiat racó de la Costa Brava”.

Un altre moment que recordo especialment, quan jo ja no anava a Begur als estius sinó a Madrid (en avió), perquè era on vivia el meu pare, és el dia que amb la classe de 6è de batxillerat (9 alumnes i dues professores) vam fer el viatge “final de curs”. Anàvem a Madrid, per visitar “la capital” i totes les meravelles adjacents (Toledo, Segòvia, L’Escorial...). Un altre cop en un compartiment per a espies, excitades i emocionades, amb dues senyoretes que ens queien bé, disposades a fugir de la tutela familiar durant una setmana. Suposo que les famílies deurien venir a acomiadar-nos, ens deurien fer recomanacions i bla, bla, bla, però jo, l’únic que recordo era la il·lusió de pensar que estaríem juntes i que ens ho passaríem la mar de bé.

Uns anys més tard, l’Estació va ser testimoni de l’angoixa dels meus pares, durant 4 o cinc matins, quan esperaven que arribés de París, als 17 anys, amb el tren, sense saber quin dia ho faria, després que jo hagués enviat un telegrama que deia: “arribo aviat”, sense precisar. En realitat jo estava tornant en auto-stop, però ells no ho sabien. Va anar d’un pèl que no avisessin la Interpol perquè em busquessin...

Fem un altre salt en el temps i em trobo en unes circumstàncies ben diferents: tinc un nòvio a la mili, a Sant Climent, i els diumenges el vaig a veure. Agafo el tren a les 6:40 (com és que recordo tan bé l’hora?) fins a Figueres. Allà, autobús fins a St. Climent. Per agafar el tren a aquella hora havia de sortir de casa molt aviat, negra nit, i entre casa i l’estació hi havia el Born, el mercat central de fruites i verdures. El Born funcionava majoritàriament de nit, o de matinada, i jo em recordo travessant-lo, en mig d’aquella pudor de verdures esclafades, de caixes de fusta apilades, de carretons que t’atropellaven, i resant perquè no em diguessin piropos grollers. Ara bé, aquests records són reals? El Born treballava la nit de dissabte a diumenge? Que jo hi passava a aquelles hores és ben real, recordo com si fos ara el color gris del cel, els colors foscos dels que carretejaven verdures, les pudors, els crits...  Potser anava a Sant Climent en dissabte? Diria que no, però no trobo la resposta. El Born va deixar de funcionar com a mercat central el 1971, jo ja no vivia al barri, i quan anava a l’Estació de França hi arribava en autobús o en taxi.

Vaig freqüentar l’Estació de França encara unes quantes vegades, de les quals tinc un record una mica traumàtic. Cada dos anys m’havia d’anar a renovar el passaport a París, que era on me l’havia renovat l’última vegada. Allà no et demanaven ni certificat de penals ni res per l’estil. El Consolat ja tenia prou feina i la informàtica no existia. Però agafar el tren i sotmetre’t a l’escrutini del revisor i després del policia que controlava la frontera era un tràngol que passava amb veritable pànic. Mai no em va passar res, però quan trepitjava la Gare d’Austerlitz em semblava que se m’obrien les portes del paradís. Després havia de tornar, amb el passaport nou, però em sentia més segura. De tornada, l’Estació de França ja em semblava més acollidora i familiar: em sentia a casa!

Un any, però, l’estada a França es va complicar, per unes circumstàncies personals, res a veure amb la política, que no cal explicar. No vaig tornar el dia suposat, no havia pogut avisar perquè ja no vivia amb la mare i a casa no hi havia telèfon. A més, telefonar des de París era conferència, havies d’anar a la Poste, i tardaves la tira a poder comunicar. Tot ho feies per carta. Però la carta no va arribar, i el Marçal va anar quatre o cinc dies seguits a l’Estació de França, amb un ram de flors, sense que jo aparegués de sobte baixant del tren. Com més dies passaven més angoixa li agafava: no sabia per què no arribava... Què em podia haver passat? Finalment jo vaig arribar i vaig agafar una emprenyada majúscula perquè ell no era a l’estació esperant-me. Me’n vaig anar cap a casa, em vaig estirar al llit i em vaig preparar per retreure-li que no m’hagués vingut a buscar. Però com passa a les novel·les, quan va arribar a casa, amb el ram de flors pansit, ens vam adonar que hi havia hagut una confusió d’horaris! Uf! Ell, jo i l’Estació de França respiràvem alleujats!

Poc després d’aquesta data ja no vaig necessitar els trens: teníem cotxe! Però tot i així, cada vegada que anàvem a París hi anàvem en tren. Primer amb couchette, després amb el Talgo, que tenia compartiments per dormir, perquè m’agradava reproduir l’arribada a Austerlitz i l’esmorzar a l’Arc en ciel, la cafeteria que hi havia davant de l’estació. Més endavant ja van venir els viatges en avió, més ràpids i més confortables. En aquell moment els trens a París ja sortien de l’estació de Sants.

L’Estació de França encara deuria tardar molts anys a deixar de ser el punt de referència dels viatgers a Barcelona. En un moment, no sabria dir quan, la van renovar, netejar, adequar a la modernitat i ara s’ha convertit en una icona per als cotxes Mazda de la gamma SUV. Quasi res! Quan hi passo, però, o quan la veig a la pantalla, no puc oblidar la quantitat d’emocions que hi he viscut, els comiats i les benvingudes, els “billetes de andén” dels que et venien a acompanyar, els carrets amb entrepans i begudes, les maletes de cartró, i sobre tot, l’arc que formava la sortida de l’estació com si més enllà el cel fos un espai de llibertat.

 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

TARDES DE SOLEDAD

  Crec que no havia anat mai al cine amb tants prejudicis, a favor i en contra, envers la pel·lícula que estava a punt de veure com aquesta vegada. Ni Albert Serra ni Tardes de Soledad deixen indiferent. Però jo hi he d’afegir el meu bagatge personal sobre els toros i la meva poca devoció pel cineasta, amb l’excepció de Pacifiction , l’última que havia vist d’ell i que em va agradar. Anar al cine a Catalunya a veure una pel·lícula de toros és situar-te en un bàndol, t’agradi o no. I com que no m’agrada, jo explico per què no em situo en cap dels dos bàndols, ni dels que defensen els toros ni dels que els han prohibit. Dos han estat els arguments per prohibir-los; un d’objectiu, el del maltractament animal. L’altre, ideològic: és una festa espanyolista. Però a mi no m’agraden les prohibicions. Hauria preferit que s’anessin extingint a poc a poc. El meu pare, un catalanista que si li haguessin donat temps i hagués viscut el Procés s’hauria autoqualificat d’independentista, no nomé...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...