“Hem de confiar en l’ànima fins al final; ja que coses tan belles i tan magnètiques com les relacions de l’amor només poden ser suplantades i substituïdes per coses més belles i d’un grau més elevat.”
R. W. EMERSON
“Per sentir set cal estar viu.”
AMÉLIE NOTHOMB
És molt pretensiós per part meva
posar al títol la paraula AMOR, com si
jo fos capaç de parlar-ne sense dir generalitats o llocs comuns. No tinc cap
teoria sobre l’amor, però en tinc pràctica; més bona o no tan bona, alguna cosa
en sé. I tal com ha passat amb altres entrades d’aquest blog, un atzar ha fet
que s’ajuntessin dues lectures que m’han dut a decidir-me sobre aquest tema.
Intentaré estructura-ho de manera que no sigui ni avorrit ni confús, però
tampoc pretenc dir coses transcendents; seran, com sempre, opinions molt
personals sorgides a mesura que la lectura d’alguna cosa interessant me les va
provocant.
Tot ha començat amb la novel·la Soif,
d’Amélie Nothomb. Aquesta autora belga, filla de pare diplomàtic, va passar
molts anys de la seva infància al Japó, i considero que dues de les seves
millors obres són les que estan ambientades allà (Stupeur et tremblements, 1999 i Ni
d’Ève ni d’Adam, 2007). Totes dues tenen traducció al català. N’he llegit
moltes de novel·les de Nothomb, i en general m’han agradat. Però Soif m’ha desconcertat perquè el
plantejament és, si més no, agosarat. Es tracta dels dos últims dies de Jesús,
des que el jutgen fins que sucumbeix a la creu, narrat en primera persona des
del seu punt de vista, en tant que fill de Déu però sobre tot com a home. Amb
el sofriment de l’home que és condemnat injustament, torturat, traït, negat i
finalment crucificat, però amb la consciència de ser el projecte del seu pare,
i per tant d’estar sofrint tot allò que un altre ha planificat per a ell. Tot
això, per a mi, no té cap interès; el que sí que en té és el vessant amorós del
personatge, perquè Amélie Nothom fa que Jesús estigui enamorat de Maria
Magdalena, que ella li correspongui i que es lamenti de no haver pogut
continuar una relació tan satisfactòria com aquella per l’obligació de complir
amb els designis de Déu. Però no només parla de l’amor de Magdalena, sinó també
del que sent per la seva mare Maria i el que la mare sent per ell. Tant és així
que Maria no pot suportar la visió del seu fill a la creu i se n’aparta, però
després anirà a reclamar el cos als romans donant lloc a una de les estampes
més repetides en l’art, la del descendiment o de la pietà. L’amor de la mare és també un element important en la vida
de Jesús.
Però el que realment em sembla
interessant de comentar del llibre Soif
és el pas que fa l’autora de l’amor a la gelosia, com dues coses que van indefectiblement
unides. Jesús, un cop ressuscitat, vol saber si l’amor desapareix desprès de la
mort i es transforma en amor universal, i amb aquesta intenció se’n va a veure
Magdalena. Constata que encara el trasbalsa la seva presència, però que
imaginar-la als braços d’un altre, si abans li resultava desagradable, ara no
li causa cap desassossec. Aquesta reflexió, l’absència de gelosia després de la
mort, porta l’autora a parlar d’una narració curta de Proust, La fin de la jalousie, en què es narra
la història d’un home que estima apassionadament una dona i que és correspost,
però n’hi ha prou que un amic li faci un comentari sobre la lleugeresa de la
seva estimada perquè, sense que li hagi donat mai cap motiu, ell caigui en un
estat de gelosia terrible. Honoré, el protagonista, no pot de cap manera
dominar aquest sentiment destructiu, és com el paràsit que mata l’arbre. Per
això, quan després d’un accident sent que la seva mort és propera, no pot
superar la idea que algú altre doni plaer a la seva estimada. Que algú se
l’estimi, que algú li proporcioni felicitat, d’acord, però que algú exciti els
seus sentits, que algú li doni plaer, això, no! Honoré morirà tranquil perquè sap que la gelosia s’acabarà amb la
mort. Amélie Nothomb, però, rebutja aquest punt de vista i en boca de Jesús
diu: “l’escriptor (Proust) té raó, la
gelosia no deixa marques després de la mort. Però s’equivoca, al menys en el
que a mi respecta: la gelosia i l’estat amorós no s’encavalquen.”
El tema de la gelosia no m’ha
tret mai el son, no l’he experimentat ni activament ni passiva, no he estat mai
l’objecte d’un amor engelosit (al menys que jo sàpiga), però reconec que és un
sentiment molt fort i indomable, que no atén a raons i que pot arruïnar una
relació. I pensant sobre aquest tema em trobo que a La contra de La Vanguardia (5/9) hi ha una entrevista amb un psicoterapeuta que pontifica sobre
l’amor i com s’ha de fer perquè la relació amorosa sigui duradora i
satisfactòria. I sense parlar-ne directament exclou la gelosia de qualsevol
relació amorosa que pretengui tenir èxit. Diu Joan Garriga que l’amor en
parella té una cara oculta que és un condicionant i que es desprèn de la
relació que vas tenir amb els teus pares. Per tal de minimitzar aquest
condicionant has de fer-te adult emocionalment i això vol dir acceptar-te i
acceptar l’altre tal com és. Ser flexible en la relació amorosa, com en un ball
on els passos de l’un s’adapten i complementen amb els passos de l’altre. Tot
molt bonic. Després vas llegint i resulta que ell ha esguerrat dues relacions
de parella (“em contemplava massa a mi
mateix... i la meva màscara narcisista ha sortit abonyegada”). Actualment
viu sol, però no en soledat (li copio la idea), la seva vida no gira al voltant
dels fills (com no ha de ser, evidentment) i la seva divisa seria “Sense tu també estaria bé, però trio estar
amb tu”. Res d’allò de “sense tu no puc viure”, que abocaria la relació
probablement a les actituds geloses i al fracàs. No sé si té raó o no perquè
jo, amb les coses de l’amor, com amb altres coses de la vida, he estat més
intuïtiva que reflexiva, i sempre ha estat a posteriori que m’he adonat del que
no havia fet bé. És una característica personal meva o les dones, en general,
ens llancem a les relacions a cor obert i sense teories? Existeix realment una
relació amorosa perfecta? És evident que per a Proust no, perquè tant al
llibre comentat com a la Recherche (La prisonnière, Albertine disparue), les
relacions de parella sempre es veuen condicionades per la presència de la
gelosia que, per cert, sempre l’experimenta l’home. La idea que la teva parella
et pertany és una idea totalment masculina, com es pot veure cada dos per tres
a les pàgines de successos dels diaris.
Tornant al llibre Soif,
per si no ha quedat clar, he de dir que no val la pena perdre el temps amb la
seva lectura, malgrat alguna ocurrència graciosa de Jesús quan parla perplex dels
testimonis de l’acusació davant Ponç Pilat: són els que va curar, els que va
obsequiar amb el vi a les bodes de Canà, el que va ressuscitar, etc. Tots estan
enfadadíssims amb ell i volen que el pengin. Però després no s’entén gaire on
vol anar a parar l’autora i, la veritat, tot i que és curt, és bastant avorrit.
Avui, abans d’anar a dormir,
pregunteu-vos si les vostres relacions
amoroses són de primera qualitat o si estan una mica abonyegades, com la
màscara de Joan Garriga. Si sou gelosos, reflexioneu i afluixeu. Si no ho sou,
doncs endavant i que en pugueu gaudir molts anys! És un desig d’aquesta
servidora.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari